Opel Zafira II kontra Ford S-Max

Zdzisław Podbielski
Fot. Ryszard Polit: Charakterystyczne, trójkątne, duże tylne lampy zespolone i drzwi w ścianie tylnej odsłaniające duży otwór bagażnika
Fot. Ryszard Polit: Charakterystyczne, trójkątne, duże tylne lampy zespolone i drzwi w ścianie tylnej odsłaniające duży otwór bagażnika
Samochody, które porównujemy są nazywane minivanami, poprawniej – autami o powiększonej przestrzeni użytkowej.

Samochody, które porównujemy są nazywane minivanami, poprawniej - autami o powiększonej przestrzeni użytkowej, w skrócie określanymi jako MPV (Multi Purpose Vehicle), czyli wielofunkcyjnymi.

Fot. Ryszard Polit: Zafira II wygląda jak zmodernizowany model poprzedniej generacji
Fot. Ryszard Polit: Zafira II wygląda jak zmodernizowany model poprzedniej generacji

 

Na uniwersalność lub wielofunkcyjność pojazdu składa się wiele rozwiązań technicznych. Wśród nich przede wszystkim duże wnętrze i możliwość konfiguracji siedzeń, co czyni z osobowego pojazdu bardzo przydatny furgon do przewozu dużej ilości bagażu lub innych ładunków. Takie samochody znajdują coraz więcej nabywców, dlatego niemal każda licząca się firma ma w ofercie MPV.

Fot. Tomasz Szmandra: S-Max zbudowany na podwoziu wspólnym z Galaxy, ma bardziej sportowe nadwozie i ładniejsze od nadwozia Zafiry II
Fot. Tomasz Szmandra: S-Max zbudowany na podwoziu wspólnym z Galaxy, ma bardziej sportowe nadwozie i ładniejsze od nadwozia Zafiry II

Tym razem wybraliśmy pojazdy Opla i Forda. Obie te firmy, oprócz porównywanych, produkują jeszcze inne minivany, Opel - modele Agila i Meriva, a Ford - C-Max i Galaxy. Tak więc obie firmy zdobyły potrzebne doświadczenie w budowie tego rodzaju pojazdów.

Opel Zafira II nazywany też Zafirą B powstaje nie tylko w Niemczech (zakłady Bochum), ale i u nas, w gliwickich zakładach, natomiast Ford S-Max zdobył tytuł "Car of the Year

Fot. Ryszard Polit: Charakterystyczne, trójkątne, duże tylne lampy zespolone i drzwi w ścianie tylnej odsłaniające duży otwór bagażnika
Fot. Ryszard Polit: Charakterystyczne, trójkątne, duże tylne lampy zespolone i drzwi w ścianie tylnej odsłaniające duży otwór bagażnika

2007".

 

Nadwozie

 

Oba samochody opracowano tak, aby pozbyć się nudy wiejącej od pudełkowatego nadwozia. W dużym zakresie udało się to osiągnąć, jednak Ford ma bardziej wyszukany design.

Zafira II, jak zresztą wskazuje na to oznaczenie cyfrowe, jest pojazdem drugiej generacji pochodzącym od debiutującego w 1999 r. modelu, który osiągnął duży sukces rynkowy. Był to

Fot. Tomasz Szmandra: Część tylna nadwozia S-Maxa jest wzorniczo nowocześniejsza niż w Zafirze II, widoczne otwory przy przednich nadkolach to ozdobne
Fot. Tomasz Szmandra: Część tylna nadwozia S-Maxa jest wzorniczo nowocześniejsza niż w Zafirze II, widoczne otwory przy przednich nadkolach to ozdobne akcenty

pierwszy niemiecki minivan przystosowany do przewozu aż 7 osób, posiadający opatentowany system składania foteli Flex 7.

Nowy model jest od poprzedniego nieco dłuższy, szerszy, ma większy rozstaw osi i jest niższy. Wymiary te wpłynęły na zwiększenie powierzchni użytkowej, a zwłaszcza objętości bagażnika. System składania siedzeń umożliwia przeobrażenie pojazdu z 7-miejscowego, w 6-, 5-, 4-, 3- lub 2-osobowy, bez konieczności wyjmowania foteli, które chowamy w podłodze, tworząc równą płaszczyznę.

Ford S-Max bardzo przypomina większy model - Galaxy. Na

Fot. Ryszard Polit: Deska rozdzielcza w niemieckim stylu, funkcjonalna ale wzorniczo nie zachwyca
Fot. Ryszard Polit: Deska rozdzielcza w niemieckim stylu, funkcjonalna ale wzorniczo nie zachwyca

pierwszy rzut oka nie tak łatwo je odróżnić. Podobieństwo obu Fordów dotyczy również wnętrza np. deski rozdzielcze ukształtowano identycznie, tak samo rozmieszczono fotele, które jednakowo się składa wykorzystując system FFS (FoldFlatSystem) umożliwiający uzyskanie płaskiej podłogi bez konieczności wyjmowania foteli.

Jak z tego krótkiego opisu nadwozi Zafiry II i S-Maxa wynika, w obu pojazdach zastosowano własne systemy składania siedzeń. Pasażerowie w pierwszym i drugim rzędzie Opla i

Fot. Tomasz Szmandra: Miejsce kierowcy urzeka urodą, ergonomicznym rozmieszczeniem wskaźników i urządzeń sterowania pojazdem
Fot. Tomasz Szmandra: Miejsce kierowcy urzeka urodą, ergonomicznym rozmieszczeniem wskaźników i urządzeń sterowania pojazdem

Forda mają dużo miejsca, zaś dwa fotele w trzecim rzędzie trzeba uznać za dodatkowe, bo po prostu są mało wygodne.

 

Silniki

 

Decydując się na zakup Zafiry II lub S-Maxa mamy do wyboru nie tylko zróżnicowane poziomy wyposażenia, ale i kilka silników. W przypadku Zafiry II są to aż cztery jednostki benzynowe (1,6 l/ 105 KM, 1,8 l/ 140 KM, 2,2 l/ 150 KM i 2,0 l/ 200 KM) oraz trzy wysokoprężne (1,9 l/ 100 KM, 1,9 l/ 120 KM i 1,9 l/ 150 KM). Do S-Max

Fot. Ryszard Polit: Fotele można bez problemu złożyć
Fot. Ryszard Polit: Fotele można bez problemu złożyć

oferta silnikowa jest skromniejsza i składa się z dwóch jednostek benzynowych (2,0 l/ 145 KM i 2,5 l/ 220 KM) oraz z dwóch diesli (1,8 l/ 125 KM i 2,0 l/ 140 KM).

Wybraliśmy pojazdy napędzane "największymi" dieslami o podobnej pojemności skokowej i osiąganej mocy. W przypadku Zafiry II jest to silnik 1.9 CDTI o mocy 150 KM, a w przypadku S-Max to 2.0 TDCi o mocy 140 KM. Obie jednostki to nowoczesne konstrukcje z rozrządem 16-zaworowym przy 4-cylindrach i układem zasilania z bezpośrednim wtryskiem paliwa systemu common-rail, wspomaganym turbosprężarką oraz chłodzeniem powietrza

Fot. Tomasz Szmandra: Wnętrze może my dowolnie konfigurować
Fot. Tomasz Szmandra: Wnętrze może my dowolnie konfigurować

doładowywanego (intercooler).

 

Wrażenia z jazdy

 

Kierowca w obu pojazdach ma wygodne miejsce i ergonomicznie rozmieszczone elementy sterowania. Deska rozdzielcza estetyczniej wygląda w S-Maxie.

Podczas jazdy Ford wykazuje bardziej sportowe właściwości - jest dynamiczny, jego silnik pracuje elastycznie i cicho, a 6-przełożeniowa skrzynia biegów, podobnie jak skrzynia Zafiry II, jest dobrze zestopniowana. Oba samochody świetnie nadają się do długodystansowej jazdy. Także w mieście radzą sobie dobrze - kierowca ze swojego miejsca ma dobrą widoczność, Zafira II jest jednak mniejsza, zwrotniejsza i posiada mniejszą średnicę zawracania.

W obu samochodach dostrzegamy dokładne wykonanie, z użyciem dobrej jakości materiałów. Jednak wzorniczo mniej atrakcyjne wnętrze Zafiry II wydaje się być solidniejsze.

 

Podsumowanie

 

Ford S-Max jest o 30 cm dłuższy i o 35 cm szerszy od Zafiry II, ma też o 15 cm większy rozstaw osi. Jest więc większym samochodem. Wygląda też bardziej dostojnie, a przede wszystkim ma dynamiczne i estetyczne wzornictwo. To samochód dla estetów.

Zafira II wygląda bardziej roboczo, sprawia wrażenie takiego "urządzenia" do jazdy, ale za to bardzo solidnego i uniwersalnego.

Wydaje się, że w kryteriach wyboru ważną rolę odegra także cena, która jest podobna w obu przypadkach, ale może być atrakcyjniejsza dzięki wprowadzanym okresowo promocjom.

 

Wybrane dane techniczne

 

Model pojazdu

Opel Zafira II

1.9 CDTI

Ford S-Max

2.0 TDCi

Liczba cyl./zaworów

4/16

Pojemność skokowa(cm3
)

1910

1997

Moc maksymalna (KM - obr/min)

150/ 4000

140/ 4000

Maks. moment obr. (Nm - obr/min)

320/ 2000

320-340*
/ 2000

Prędkość maksymalna (km/h)

202

196

Rozpędzanie 0-100 km/h (s)

10,4

10,2

Długość/szer./wysokość pojazdu (mm)

4467/1801/1635

4768/1884/1658

Rozstaw osi (mm)

2703

2850

Pojemność bagażnika (dm3
)

140/ 1820

285/ 2000

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

58

70

Zużycie paliwa: miasto/poza miastem

(dm3
/100 km)

7,8/5,3

8,1/5,4

Gwarancja:

mechaniczna/perforacyjna/lakier (lata)

2 (bez limitu km)/12/1

2 (bez limitu km)/12/2

Cena podstawowa - bez promocji (zł)

105 500

106 950

*
chwilowy wzrost momentu tzw. overboost

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

Model pojazdu

Opel Zafira II

1.9 CDTI Enjoy

Ford S-Max

2.0 TDCi Ambiente

Wspomaganie ukł. kierowniczego

+

+

Układ ABS

+

+

Poduszki bezpieczeństwa

4

9

Klimatyzacja

+

-

Elektr. sterowanie szyb w drzwiach

2

2

Centralny zamek

+

-

Radio z CD

+

-

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

Model pojazdu

Opel Zafira II

1.9 CDTI Enjoy

Ford S-Max

2.0 TDCi Ambiente

Przestronność wnętrza

 

+

Poziom hałasu - odczuwalny

 

+

Dynamika

                                   remis

Zużycie paliwa

+

 

Wyposażenie

remis

Cena

remis

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie