Qashqai (czytaj: Kasz-Kai) został nazwany na cześć pustynnego, wędrownego plemienia żyjącego w pobliżu gór Zagros w południowo-zachodnim Iranie. Powód? Producent chce, aby pojazd postrzegany był jako “miejski wędrownik". Stąd połączenie cech charakterystycznych dla auta kompaktowego i SUV-a.
Taką właśnie kombinacją Qashqai ma przyciągać uwagę klientów, którym z jednej strony nie jest
potrzebny samochód terenowy, a z drugiej chcieliby mieć możliwość zjechania z utwardzonej drogi.
Choć realizacja projektu rozpoczęła się w Japonii, zdecydowaną większość prac nad przygotowaniem pojazdu wykonano w Wielkiej Brytanii. - W modelu Qashqai zaadaptowaliśmy niektóre z cech wyglądu i wizerunku Murano. Oba mają jedną lub dwie cechy wspólne - na przykład biegnąca ku górze linia okien - lecz Qashqai jest daleki od bycia jedynie klonem Murano. Niczym
bracia, zdecydowanie należą do tej samej rodziny, lecz mają swe własne osobowości - mówi Stephane Schwarz, dyrektor ds. projektu Nissan Design Europe.
Auto ma dynamiczną sylwetkę z zachodzącymi na boki reflektorami przednimi i obszernymi łukami nadkoli. Do typowych dla SUV-ów cech zaliczyć można szeroki, niemal pionowy przód. Przy długości 431,5 cm, szerokości 178 cm i wysokości niespełna 161 cm Qashqai jest o ok. 10 cm dłuższy
i o 10 - 15 cm wyższy niż typowy hatchback, lecz o ok. 15 cm krótszy i 13 cm niższy niż typowy SUV. Prześwit wynosi 20 cm, zaś kąty najazdu i zjazdu odpowiednio 19,2 oraz 30,2 stopnia.
Samochód zbudowano na opracowanej wspólnie przez Nissana i Renault płycie podłogowej segmentu C. Płyta podłogowa jest nowością w Europie, do tej pory miały ją dwa modele Nissana oferowane w Japonii.
Przednie zawieszenie składa się z zamontowanych na pomocniczej ramie kołyskowej kolumn McPhersona.
Zawieszenie tylne jest wielowahaczowe. W zależności od wersji, Qashqai ma 16-calowe wykonane ze stali lub stopów lekkich obręcze kół lub 17-calowe felgi ze stopów lekkich.
Najnowszy SUV Nissana oferowany będzie z napędem na przednią oś oraz z dołączalnym napędem tylnych kół. W tej drugiej wersji napęd przekazywany może być na trzy sposoby, wybierane przyciskiem na środkowej kontroli. W trybie 2WD moment obrotowy przenoszony jest stale na przednie koła, co sprawdza się podczas jazdy po utwardzonej nawierzchni w dobrych warunkach pogodowych. Po wciśnięciu przycisku blokady (Lock), układ przestawia się na stały napęd na cztery koła z rozdziałem
momentu obrotowego w proporcji 50:50 na przednią i tylną oś. W trybie “Auto" w standardowych warunkach napęd trafia na przednie koła, a w momencie wykrycia poślizgu koła, sprzęgło tylnej przekładni głównej jest elektronicznie aktywowane w celu właściwego rozłożenia napędu pomiędzy przednią i tylną oś.
Silniki
Pod maską Qashqaja może pracować jeden z dwóch silników benzynowych: 1,6 l/115 KM i 2,0 l/140 KM. Podstawowy silnik benzynowy został pierwotnie zaprojektowany do Micry SR oraz Note. Moc maksymalna oraz moment obrotowy zostały nieco zwiększone przed zastosowaniem go w modelu Qashqai.
Natomiast 2-litrowa jednostka jest nową konstrukcją napędzającą modele sprzedawane obecnie w Japonii.
Auto dostępne będzie też z dwoma dieslami 1,5 l/106 KM i 2,0 l/150 KM. Słabszy diesel to zmodyfikowana jednostka znana m.in. z Renault Modusa i Nissana Note.
Wszystkie silniki mogą współpracować - w zależności od wersji - z 5- lub 6-stopniową przekładnią manualną lub przekładnią bezstopniową CVT z ręcznie włączanym nadbiegiem. Tylko wersje z 2-litrowymi jednostkami będą dostępne z napędem na cztery koła.
Wrażenia z jazdy
Jeździliśmy modelem z benzynowym silnikiem 2,0 l i napędem na przednie koła. Zdaniem przedstawicieli Nissana, auto z 2WD ma cieszyć się w
Polsce większym powodzeniem niż wersja z napędem na obie osie. Powodem będzie zapewne niższa cena.
2-litrowa jednostka napędowa zapewnia dobrą dynamikę, a odgłosy jej pracy nie są natarczywe. Głośniejsza staje się po osiągnięciu ok. 4000 obr/min. Zawieszenie dobrze tłumi nierówności drogi. 6-stopniowa manualna skrzynia biegów mogłaby pracować nieco precyzyjniej.
Na ilość miejsca na nogi nie powinni narzekać ani podróżujący z przodu ani z pasażerowie siedzący z tyłu, chociaż tym ostatnim, ze względu na opadająca linię dachu, może brakować przestrzeni nad głowami.
Qashqai oferowany jest na razie z dwoma silnikami benzynowymi i słabszym dieslem. Auto z wysokoprężną jednostką napędową 2,0 l można będzie kupić w Polsce od czerwca.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | benzynowy | benzynowy | diesel |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1997 | 1461 |
Moc (KM) przy obr./min | 115/6000 | 140/6000 | 106/4000 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 156/4400 | 196/4800 | 240/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,0 | 10,1 - 10,6* | 12,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 192 - 190* | 174 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 5,7/8,4 | 6,8/10,8 - 7,0/11,0* | 5,0/6,2 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 431,5 x 178 x 161 | ||
Pojemność bagażnika (l) | 410 | ||
Cena brutto (zł) | 68 500 | 81 500/ 83 500* | 76 500 |
* wersja 4WD
Wybrane wyposażenie standardowe:
przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne, układ ABS, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, klimatyzacja manualna, radioodtwarzacz CD z możliwością sterowania z kierownicy, centralny zamek, komputer pokładowy.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?