Nissan podkreśla, że Primerę zaprojektowano z myślą o rynku europejskim. W naszym kraju model ten nie jest zbyt popularny, chociaż oferta wydaje się interesująca.

Nową generację Primery zaprezentowano w 2001 r. Obecnie pojazd oferowany jest w trzech wersjach nadwoziowych - 5-drzwiowy hatchback, sedan i kombi.
Nadwozie
Specjaliści z Nissana twierdzą, że opracowali Primerę realizując koncepcję jednej bryły. Rzeczywiście, w rzucie bocznym nadwozie wygląda tak, jakby zakreślono go łukiem będącym wycinkiem koła. Charakterystyczny dla Nissana wlot powietrza tworzy atrapę chłodnicy w kształcie rozpostartych do lotu skrzydeł. Tak opracowane nadwozie nadaje Primerze wygląd wyróżniający ten pojazd od

innych aut tego segmentu. A konkurentów Primera ma sporo, np. Toyota Avensis, Ford Mondeo, Volkswagen Passat czy Renault Laguna.
Oryginalne wnętrze
W sierpniu 2004 r. do salonów Nissana skierowano nieco zmodernizowaną wersję Primery. Zmiany nie były duże i głównie dotyczyły wnętrza nadwozia. Zastosowano materiały obiciowe lepszej jakości i nowy wzór deski rozdzielczej wraz z bardziej czytelnymi wskaźnikami. Uproszczono obsługę pulpitu sterującego, bodaj najbardziej krytykowanego elementu Primery. Wnętrze pojazdu jest wygodne i wykonane na dobrym poziomie jakościowym. Jednak wysocy pasażerowie siedzący z tyłu głowami dotykają do dachu, a kanapa tylna po rozłożeniu nie tworzy równej płaszczyzny z podłogą bagażnika.

Silnik
Nabywca Primery ma do wyboru pięć silników - trzy benzynowe: 1,6 l, 1,8 l i 2,0 l oraz dwa wysokoprężne: 1.9 dCi i 2.2 dCi. Ze względu na korzystną relację między ceną zakupu, wyposażeniem i osiągami wybraliśmy silnik benzynowy 1,8 l. Jest to jednostka napędowa konstrukcyjnie zunifikowana z silnikiem 1,6 l, ma 16 zaworów i dwa wałki

rozrządu umieszczone w głowicy wykonanej ze stopów lekkich.
Wrażenia z jazdy
Po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów kierowca jest pod wrażeniem dwóch rozwiązań technicznych - świetnie opracowanego zawieszenia kół i kamery przekazującej obraz z tyłu pojazdu. Kamerę, oferowaną za dopłatą, umieszczono nad tylną tablicą rejestracyjną i po włączeniu biegu wstecznego przekazuje ona kolorowy obraz na ekran umieszczony w konsoli środkowej. Zawieszenie pojazdu nie tylko zapewnia duży komfort jazdy, ale i stabilizuje go w ruchu. Prowadzona przestrzennie tylna belka skrętna sprawia, że koła zawsze ustawiają się prostopadle do nawierzchni.
Wyposażenie i cena
Primera oferowana jest w trzech wersjach wyposażenia: Visia, Acenta i Tekna. Nawet podstawowe wyposażenie jest bogate i obejmuje m.in. 6 poduszek powietrznych, układ ABS i klimatyzację. Nissan Primera to wygodny samochód o dość przestronnym wnętrzu, dobrych własnościach jezdnych i konkurencyjnej cenie. Mimo tych zalet, model ten pozostaje nieco w cieniu konkurentów.
Wybrane dane techniczne
Typ silnika | Benzynowy |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1769 |
Moc (KM) przy obr/min | 116/5600 |
Maks. moment obr. (Nm/obr) | 163/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 188 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 6,0/9,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 541 x 176 x 148 |
Pojemność bagażnika (l) | 450 |
Cena (zł) | 77 900 |
Wybrane wyposażenie podstawowe:
2 przednie poduszki powietrzne, poduszki boczne, kurtyny powietrzne, lusterka boczne sterowane i podgrzewane elektrycznie, szyby przednie i tylne sterowane elektrycznie, klimatyzacja, centralny zamek, radio CD, wspomaganie układu kierowniczego, regulacja wysokości fotela kierowcy oraz dwupłaszczyznowa regulacja kolumny kierownicy.
Za 50,4 mln zł będzie remontowana droga Polańczyk - Wołkowyja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?