Nissan podkreśla, że Primerę zaprojektowano z myślą o rynku europejskim. W naszym kraju model ten nie jest zbyt popularny, chociaż oferta wydaje się interesująca.
Nową generację Primery zaprezentowano w 2001 r. Obecnie pojazd oferowany jest w trzech wersjach nadwoziowych - 5-drzwiowy hatchback, sedan i kombi.
Nadwozie
Specjaliści z Nissana twierdzą, że opracowali Primerę realizując koncepcję jednej bryły. Rzeczywiście, w rzucie bocznym nadwozie wygląda tak, jakby zakreślono go łukiem będącym wycinkiem koła. Charakterystyczny dla Nissana wlot powietrza tworzy atrapę chłodnicy w kształcie rozpostartych do lotu skrzydeł. Tak opracowane nadwozie nadaje Primerze wygląd wyróżniający ten pojazd od
innych aut tego segmentu. A konkurentów Primera ma sporo, np. Toyota Avensis, Ford Mondeo, Volkswagen Passat czy Renault Laguna.
Oryginalne wnętrze
W sierpniu 2004 r. do salonów Nissana skierowano nieco zmodernizowaną wersję Primery. Zmiany nie były duże i głównie dotyczyły wnętrza nadwozia. Zastosowano materiały obiciowe lepszej jakości i nowy wzór deski rozdzielczej wraz z bardziej czytelnymi wskaźnikami. Uproszczono obsługę pulpitu sterującego, bodaj najbardziej krytykowanego elementu Primery. Wnętrze pojazdu jest wygodne i wykonane na dobrym poziomie jakościowym. Jednak wysocy pasażerowie siedzący z tyłu głowami dotykają do dachu, a kanapa tylna po rozłożeniu nie tworzy równej płaszczyzny z podłogą bagażnika.
Silnik
Nabywca Primery ma do wyboru pięć silników - trzy benzynowe: 1,6 l, 1,8 l i 2,0 l oraz dwa wysokoprężne: 1.9 dCi i 2.2 dCi. Ze względu na korzystną relację między ceną zakupu, wyposażeniem i osiągami wybraliśmy silnik benzynowy 1,8 l. Jest to jednostka napędowa konstrukcyjnie zunifikowana z silnikiem 1,6 l, ma 16 zaworów i dwa wałki
rozrządu umieszczone w głowicy wykonanej ze stopów lekkich.
Wrażenia z jazdy
Po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów kierowca jest pod wrażeniem dwóch rozwiązań technicznych - świetnie opracowanego zawieszenia kół i kamery przekazującej obraz z tyłu pojazdu. Kamerę, oferowaną za dopłatą, umieszczono nad tylną tablicą rejestracyjną i po włączeniu biegu wstecznego przekazuje ona kolorowy obraz na ekran umieszczony w konsoli środkowej. Zawieszenie pojazdu nie tylko zapewnia duży komfort jazdy, ale i stabilizuje go w ruchu. Prowadzona przestrzennie tylna belka skrętna sprawia, że koła zawsze ustawiają się prostopadle do nawierzchni.
Wyposażenie i cena
Primera oferowana jest w trzech wersjach wyposażenia: Visia, Acenta i Tekna. Nawet podstawowe wyposażenie jest bogate i obejmuje m.in. 6 poduszek powietrznych, układ ABS i klimatyzację. Nissan Primera to wygodny samochód o dość przestronnym wnętrzu, dobrych własnościach jezdnych i konkurencyjnej cenie. Mimo tych zalet, model ten pozostaje nieco w cieniu konkurentów.
Wybrane dane techniczne
Typ silnika | Benzynowy |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1769 |
Moc (KM) przy obr/min | 116/5600 |
Maks. moment obr. (Nm/obr) | 163/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 188 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 6,0/9,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 541 x 176 x 148 |
Pojemność bagażnika (l) | 450 |
Cena (zł) | 77 900 |
Wybrane wyposażenie podstawowe:
2 przednie poduszki powietrzne, poduszki boczne, kurtyny powietrzne, lusterka boczne sterowane i podgrzewane elektrycznie, szyby przednie i tylne sterowane elektrycznie, klimatyzacja, centralny zamek, radio CD, wspomaganie układu kierowniczego, regulacja wysokości fotela kierowcy oraz dwupłaszczyznowa regulacja kolumny kierownicy.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?