Nissan Primera 1.8 hatchback

Zdzisław Podbielski
Fot. Nissan: Primera ma charakterystyczną stylizację przodu nadwozia. Oferowana jest z nadwoziem hatchback (na zdjęciu) , sedan lub kombi.
Fot. Nissan: Primera ma charakterystyczną stylizację przodu nadwozia. Oferowana jest z nadwoziem hatchback (na zdjęciu) , sedan lub kombi.
Nissan podkreśla, że Primerę zaprojektowano z myślą o rynku europejskim. W naszym kraju model ten nie jest zbyt popularny.

Nissan podkreśla, że Primerę zaprojektowano z myślą o rynku europejskim. W naszym kraju model ten nie jest zbyt popularny, chociaż oferta wydaje się interesująca.
 

 

Fot. Nissan: Primera ma charakterystyczną stylizację przodu nadwozia. Oferowana jest z nadwoziem hatchback (na zdjęciu) , sedan lub kombi.
Fot. Nissan: Primera ma charakterystyczną stylizację przodu nadwozia. Oferowana jest z nadwoziem hatchback (na zdjęciu) , sedan lub kombi.

Nową generację Primery zaprezentowano w 2001 r. Obecnie pojazd oferowany jest w trzech wersjach nadwoziowych - 5-drzwiowy hatchback, sedan i kombi.

 

Nadwozie

 

Specjaliści z Nissana twierdzą, że opracowali Primerę realizując koncepcję jednej bryły. Rzeczywiście, w rzucie bocznym nadwozie wygląda tak, jakby zakreślono go łukiem będącym wycinkiem koła. Charakterystyczny dla Nissana wlot powietrza tworzy atrapę chłodnicy w kształcie rozpostartych do lotu skrzydeł. Tak opracowane nadwozie nadaje Primerze wygląd wyróżniający ten pojazd od

Fot. Nissan: W droższej wersji wyposażenia nad górną krawędzią tablicy rejestracyjnej umieszczono kamerę przekazującą obraz w czasie cofania.
Fot. Nissan: W droższej wersji wyposażenia nad górną krawędzią tablicy rejestracyjnej umieszczono kamerę przekazującą obraz w czasie cofania.

innych aut tego segmentu. A konkurentów Primera ma sporo, np. Toyota Avensis, Ford Mondeo, Volkswagen Passat czy Renault Laguna.

 

Oryginalne wnętrze

 

W sierpniu 2004 r. do salonów Nissana skierowano nieco zmodernizowaną wersję Primery. Zmiany nie były duże i głównie dotyczyły wnętrza nadwozia. Zastosowano materiały obiciowe lepszej jakości i nowy wzór deski rozdzielczej wraz z bardziej czytelnymi wskaźnikami. Uproszczono obsługę pulpitu sterującego, bodaj najbardziej krytykowanego elementu Primery. Wnętrze pojazdu jest wygodne i wykonane na dobrym poziomie jakościowym. Jednak wysocy pasażerowie siedzący z tyłu głowami dotykają do dachu, a kanapa tylna po rozłożeniu nie tworzy równej płaszczyzny z podłogą bagażnika.

Fot. Nissan: Konsola środkowa deski rozdzielczej jest pulpitem sterującym, centralnie umieszczone wskaźniki zmuszają do odrywania wzroku od jezdni.
Fot. Nissan: Konsola środkowa deski rozdzielczej jest pulpitem sterującym, centralnie umieszczone wskaźniki zmuszają do odrywania wzroku od jezdni.

 

Silnik

 

Nabywca Primery ma do wyboru pięć silników - trzy benzynowe: 1,6 l, 1,8 l i 2,0 l oraz dwa wysokoprężne: 1.9 dCi i 2.2 dCi. Ze względu na korzystną relację między ceną zakupu, wyposażeniem i osiągami wybraliśmy silnik benzynowy 1,8 l. Jest to jednostka napędowa konstrukcyjnie zunifikowana z silnikiem 1,6 l, ma 16 zaworów i dwa wałki

Fot. Nissan:  Bagażnik wersji hatchback ma objętość 450 l. Kanapa tylna po rozłożeniu nie tworzy równej płaszczyzny z podłogą bagażnika.
Fot. Nissan: Bagażnik wersji hatchback ma objętość 450 l. Kanapa tylna po rozłożeniu nie tworzy równej płaszczyzny z podłogą bagażnika.

rozrządu umieszczone w głowicy wykonanej ze stopów lekkich.

 

Wrażenia z jazdy

 

Po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów kierowca jest pod wrażeniem dwóch rozwiązań technicznych - świetnie opracowanego zawieszenia kół i kamery przekazującej obraz z tyłu pojazdu. Kamerę, oferowaną za dopłatą, umieszczono nad tylną tablicą rejestracyjną i po włączeniu biegu wstecznego przekazuje ona kolorowy obraz na ekran umieszczony w konsoli środkowej. Zawieszenie pojazdu nie tylko zapewnia duży komfort jazdy, ale i stabilizuje go w ruchu. Prowadzona przestrzennie tylna belka skrętna sprawia, że koła zawsze ustawiają się prostopadle do nawierzchni.

 

Wyposażenie i cena

 

Primera oferowana jest w trzech wersjach wyposażenia: Visia, Acenta i Tekna. Nawet podstawowe wyposażenie jest bogate i obejmuje m.in. 6 poduszek powietrznych, układ ABS i klimatyzację. Nissan Primera to wygodny samochód o dość przestronnym wnętrzu, dobrych własnościach jezdnych i konkurencyjnej cenie. Mimo tych zalet, model ten pozostaje nieco w cieniu konkurentów.

 

Wybrane dane techniczne

  

Typ silnika Benzynowy

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3)

1769

Moc (KM) przy obr/min

116/5600

Maks. moment obr. (Nm/obr)

163/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,9

Prędkość maksymalna (km/h)188

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

6,0/9,0

Długość x szerokość x wysokość (cm)

541 x 176 x 148

Pojemność bagażnika (l)

450

Cena (zł)

77 900

 

Wybrane wyposażenie podstawowe:

 

2 przednie poduszki powietrzne, poduszki boczne, kurtyny powietrzne, lusterka boczne sterowane i podgrzewane elektrycznie, szyby przednie i tylne sterowane elektrycznie, klimatyzacja, centralny zamek, radio CD, wspomaganie układu kierowniczego, regulacja wysokości fotela kierowcy oraz dwupłaszczyznowa regulacja kolumny kierownicy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty