Historia japońskiego minivana sięga 2004 roku. Wtedy to Renault zaprezentowało model Modus. Dwa lata później Nissan przedstawił bliźniaczego Note-a, który korzystał z płyty podłogowej i silników francuskiego auta. Wbrew oczekiwaniom, pojazdy te nie odniosły sukcesu na rynku, m.in. za sprawą rosnącej popularności crossoverów. Renault porzuciło koncepcję miejskiego minivana, zaś Nissan w dalszym ciągu konsekwentnie stawia właśnie na ten segment. Najlepszym tego dowodem jest premiera drugiej generacji Note-a.
Podstawowe założenia stylistyczne pozostały bez zmian. Note wciąż posiada klasyczne, dwubryłowe nadwozie o rozstawie osi mierzącym 2600 mm. Jednak styliści Nissana znacząco przeprojektowali zarówno przednią, jak i tylną część karoserii. Auto upodobniło się teraz do innych modeli oferowanych przez Japończyków. Patrząc na tego minivana z profilu, uwagę zwracają liczne przetłoczenia nadwozia, które nadają sylwetce dynamiki. Pod względem wymiarów zewnętrznych, nowy Note jest dłuższy (o 17 mm), nieznacznie szerszy (o 4 mm) oraz niższy (o 25 mm) od poprzednika.
Odważniejszy design odnajdziemy w Citroenie C3 Picasso. Mierząca ponad 4 metry, dwubryłowa karoseria zaprojektowana przez Donato Coco i Jeana-Pierre’a Ploué zdecydowanie zwraca na siebie uwagę. Jest to zasługą wielu detali, które połączone w jedną całość tworzą ciekawą kompozycję. Tym, co szczególnie wyróżnia C3 Picasso, jest masywny przód z reflektorami zachodzącymi aż nad przednie koła, a także cztery tylne lampy.
Jesienią 2012 Citroen zdecydował się na lifting swojego najmniejszego vana. Modyfikacje nadwozia należy jednak określić jako kosmetyczne. Pojawił się zupełnie nowy grill, a także światła do jazdy dziennej typu LED umieszczone tuż pod halogenami. Nowością są także dwa kolory nadwozia, które wcześniej nie były dostępne - biała perła oraz niebieski Ink. Pomimo dużej powierzchni czołowej, współczynnik oporu powietrza wynosi skromne Cx = 0,31. W przypadku minivanów, liczy się jednak przestronne wnętrze.
A pod tym względem, Citroen C3 Picasso nie ma powodów do wstydu. Karoseria zapewnia dużą ilość przestrzeni nad głowami pasażerów, co po części rekompensuje mniejszy niż u Nissana rozstaw osi, wynoszący 2540 mm. Sytuację poprawia regulacja tylnej kanapy, której siedzisko można przesuwać do przodu lub do tyłu. Odbywa się to jednak kosztem pojemności bagażnika. Kufer C3 Picasso może pomieścić od 385 do nawet 500 litrów ładunku. To więcej niż u japońskiego konkurenta. Atutem francuskiego minivana jest także możliwość uzyskania płaskiej podłogi bagażnika po złożeniu oparć tylnej kanapy.
Podobnie jak nadwozie, również kokpit C3 Picasso wyróżnia ten model na tle rynkowych rywali. Za kołem kierownicy zabrakło tradycyjnych zegarów, które ustąpiły miejsca wyświetlaczom umieszczonym w centralnej części konsoli. Obsługa większości przełączników jest intuicyjna, choć np. sterowanie głośnością radia nie odbywa się za pomocą dużego pokrętła (te służy do zmiany częstotliwości fal), lecz mniejszych przycisków. Można to było rozwiązać lepiej.
Zasiadając na miejscu kierowcy w Nissanie Note, uwagę zwraca środkowa część konsoli, która została wykonana z plastiku w modnym ostatnio kolorze fortepianowym. Niestety, nawet w połączeniu ze srebrnymi wstawkami, elementy te nie są w stanie ożywić deski rozdzielczej Note-a, która jest przytłaczająco czarna. Ponadto, zastosowane plastiki są twarde i łatwo je zadrapać. Kolejną wadą są szerokie słupki A, ograniczające widoczność. Sytuacji nie ratują nawet dodatkowe, trójkątne okienka.
Przesuwana tylna kanapa znalazła się również w Nissanie. Co więcej, regulacji podlega także pochylenie jej oparcia. Wpływa to na i tak skromną pojemność bagażnika, który w zależności od ustawień może pomieścić od 295 do 381 litrów ładunku. Funkcjonalność kufra Nissana podnosi podwójna podłoga, ułatwiająca oddzielenie przewożonych przedmiotów.
Konstruując zawieszenie Note-a, inżynierowie Nissana postawili na sprawdzoną konstrukcję. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, a z tyłu znalazła się belka skrętna. Taki zestaw pozwala na komfortową podróż, nawet po drogach o nierównej nawierzchni. Co istotne, nagła zmiana kierunku jazdy skutkuje umiarkowanymi przechyłami nadwozia. Biorąc pod uwagę rodzinny charakter auta, elektrycznie wspomagany układ kierowniczy Note-a pracuje poprawnie i bez zastrzeżeń.
W przypadku Citroena C3 Picasso również zastosowano tradycyjny zestaw kolumn McPhersona z przodu oraz poprzeczną belkę z tyłu, którą wzmocniono stabilizatorem. Efekt? Samochód prowadzi się w sposób, do jakiego przyzwyczaił nas Citroen – miękko i komfortowo. Ma to jednak swoje wady podczas wszelkich prób agresywnej jazdy. C3 Picasso nieco bardziej niż konkurent wychyla się na zakrętach.
Testowany egzemplarz Nissana Note był wyposażony w trzycylindrowy motor benzynowy o pojemności 1.2-litra DIG-S. To najmocniejsza jednostka w ofercie Note-a, której konstrukcja zasługuje na uwagę. Zamiast tradycyjnego cyklu pracy Otta, zastosowano tzw. cykl Millera. Oznacza to dłuższy czas otwarcia zaworów dolotowych w fazie sprężania. Inżynierowie Nissana wyposażyli ten motor także w sprężarkę mechaniczną.
Choć trzycylindrowy silnik Note-a generuje skromne 98 KM i 142 Nm maksymalnego momentu obrotowego, to wartości te zupełnie wystarczają do sprawnego poruszania się w terenie zabudowanym. Niestety, motor ten wykazuje wady spotykane częściej w przypadku jednostek wolnossących - dynamiczna jazda wymusza utrzymywanie go na wysokich obrotach. Wynika to z faktu, iż maksymalna wartość momentu obrotowego dostępna jest dopiero przy 4400 obr./min.
Z kolei do napędu Citroena C3 Picasso posłużyła wolnossąca, czterocylindrowa konstrukcja o pojemności 1.4-litra. Generujący 95 KM i 135 Nm maksymalnego momentu obrotowego silnik pozwala na osiągnięcie 100 km/h po upływie 12,2 sekundy. To o 0,5 sek. więcej, niż w przypadku Nissana. Francuski motor zaskoczył natomiast elastycznością. Pomim
o braku doładowania, już po przekroczeniu 2 tys. obr./min. zapewnia wystarczający ciąg.
W trakcie testu, bardziej oszczędna okazała się trzycylindrowa jednostka Nissana. Motor DIG-S zadowalał średnio 5,3 l benzyny na 100 km. Na tym samym dystansie jednostka VTi Citroena zużywała ok. 1,5 l paliwa więcej.
Podsumowanie:
W niemal każdej kategorii nowy Nissan Note okazał się lepszy od obecnego ponad 5 lat na rynku Citroena C3 Picasso. Na korzyść japońskiego auta przemawiają przede wszystkim względy ekonomiczne - mniejsze zapotrzebowanie na paliwo oraz niższa cena zakupu. Z kolei atutami francuskiego minivana są oryginalny design oraz przestronne wnętrze i większy bagażnik. Jednak w starciu z dopracowaną konstrukcją Nissana to za mało, by zwyciężyć.
Wybrane dane techniczne Nissana Note i Citroena C3 Picasso
Marka/model | Nissan Note 1.2 DIG-S Acenta | Citroen C3 Picasso 1.4 VTi Seduction | |
na (zł) | 56 790 | 63 400 | |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Van/5 | Van/5 | |
Liczba miejsc | 5 | 5 | |
Wymiary i masy | | ||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4100/1695/1530 | 4078/1766/1631 | |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1480/1485 | 1466/1465 | |
Rozstaw osi (mm) | 2600 | 2540 | |
Masa własna (kg) | 1118 | 1259 | |
Pojemność bagażnika (l) | 295 | 385 | |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 41 | 50 | |
Układ napędowy | | ||
Rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | |
Pojemność (cm3) | 1195 | 1397 | |
Liczba cylindrów | 3 | 4 | |
Napędzana oś | Przednia | Przednia | |
Skrzynia biegów: | Manualna, 5-bieg. | Manualna, 5-bieg. | |
Osiągi | | ||
Moc (KM) przy obr./min. | 98 przy 5600 | 95 przy 6000 | |
Moment obrotowy (Nm) | 147 przy 4400 | 135 przy 4000 | |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 11,7 | 12,2 | |
Prędkość maksymalna (km/h) | 181 | 178 | |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,3 | 6,9 | |
Emisja CO2 (g/km) | 99 | 159 | |
Wybrane wyposażenie seryjne
| Nissan Note 1.2 DIG-S Acenta | Citroen C3 Picasso 1.4 VTi Seduction |
Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S | S/O |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr. | S | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/O | S/O |
Radioodtwarzacz z CD/z MP3 | S | S |
Nasza ocena
| Nissan Note 1.2 DIG-S Acenta | Citroen C3 Picasso 1.4 VTi Seduction |
Przestronność wnętrza | | + |
Silnik | + | + |
Osiągi | + | |
Podwozie | + | + |
Poziom hałasu (odczuwalny) | | + |
Zużycie paliwa | + | |
Wyposażenie | + | |
Cena | + | |
Wynik końcowy | ++++++ | ++++ |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?