Klasa A nie jest być może dla Mercedesa-Benza autem prestiżowym. Ale dołożono starań, żeby żadna "niedoróbka" nie podważyła wiarygodności marki. Nowa generacja klasy A została opracowana solidnie i bez oszczędzania.

W porównaniu z poprzednikiem nowa generacja klasy A przedstawia zupełnie inną jakość. Przy zachowaniu dotychczasowej koncepcji pojazdu, zmieniono wiele rozwiązań, z korzyścią dla auta. Jeździliśmy egzemplarzem z 5-drzwiowym nadwoziem napędzanym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2 l i mocy 109 KM.

Cechy szczególne
W nowej klasie A całkowicie zmieniono wnętrze. Teraz materiały są wyższej jakości i zupełnie inaczej, nowocześniej wygląda tablica przyrządów. Kabina pasażerska jest przestronna, również na tylnej kanapie, co trzeba pochwalić, biorąc pod uwagę niewielką długość pojazdu. Bagażnik ma dużą objętość 435 l. W nowym aucie

zachowano charakterystyczną dla tego modelu konstrukcję z podwójną podłogą. Dzięki temu uzyskano wysoki poziom bezpieczeństwa biernego. Wygląda jednak na to, że przy opracowywaniu nowego modelu zwrócono szczególną uwagę na własności jezdne. Klasa A ma teraz nowo opracowaną tylną oś, amortyzatory o zmiennej charakterystyce i elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego.
Silnik
Wysokoprężny silnik z turbosprężarką z pojemności 2 l osiąga moc 109 KM i zasilany jest układem common rail. To jeden z mocniejszych

punktów samochodu. Zużywa mało paliwa, średnio 6 l na 100 km, a przy tym zapewnia całkiem niezłą dynamikę. Jednostka napędowa współpracuje z 6-biegową, manualną skrzynią przekładniową.
Wrażenia z jazdy
Dobre własności jezdne są "oczkiem w głowie" konstruktorów klasy A. W zawieszeniu przednim wykorzystano tradycyjne kolumny McPhersona, ale tylną oś opracowano od początku. Ma ona kształt paraboli i współpracuje z drążkami Watta oraz amortyzatorami o dwóch charakterystykach pracy. Zmiana charakterystyki amortyzatorów następuje samoczynnie na drodze wyłącznie hydromechanicznej i nie jest sterowana np.

układem elektronicznym. Na wszelki wypadek seryjnie montowany jest układ stabilizacji toru jazdy ESP. Rzeczywiście, pojazd ma całkiem przyzwoite własności jezdne, również dzięki ingerencji układu ESP, a przechyły nadwozia są do przyjęcia. Układ kierowniczy jest czuły na ruchy kierownicą. Ze względu na stosunkowo niewielki rozstaw osi i dość sztywne zawieszenie, komfort jazdy po naszych drogach nie jest zbyt wysoki, a zmiana charakterystyki amortyzatorów niewiele pomaga. Dzięki

umieszczeniu dość wysoko siedziska kierowcy widoczność jest bardzo dobra. Skuteczne jest też wyciszenie wnętrza i wydajny układ hamulcowy.
Podsumowanie
Nowa klasa A została opracowana z dużą uwagą. Biorąc pod uwagę plany producenta, można uznać, że małe modele będą odgrywać coraz większą rolę. Być może dlatego nowa generacja klasy A sprawia korzystniejsze wrażenie od poprzedniej, z powodu chociażby lepszych materiałów użytych do wykończenia wnętrza. Pojazd ten ma kilka nietypowych rozwiązań technicznych, których serwisowanie może być kosztowne,

np. amortyzatory. Zachowano jednak kapitalną zaletę tego auta - pojemne wnętrze przy małej długości.
Prototyp małego Mercedesa z napędem na przednie koła pokazano w 1996 r., a produkcję rozpoczęto w 1998 r. Mercedes-Benz klasy A przewrócił się podczas omijania przeszkody, czym rozsławił tzw. test łosia i układ stabilizacji toru jazdy ESP, który zaczęto montować seryjnie. Nowością była też budowa pojazdu z podwójną podłogą. Sprzedano ok. 1,1 mln sztuk tego modelu.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1991 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 109/4200 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 250/1600 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 10,8 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 8,7 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 186 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 67 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 39,1 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 435 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 54 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 4,6/6,4 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 384 x 176 x 159 |
Rozstaw osi (cm): | 258 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/2 |
Cena (zł): | 85 200 |
* pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Biorąc pod uwagę długość pojazdu, we wnętrzu jest sporo miejsca. |
Silnik | **** | Dobra elastyczność, niskie zużycie paliwa. |
Poziom hałasu | **** | Niski poziom hałasu. |
Hamulce | **** | Droga hamowania klasy A jest typowa dla aut kompaktowych. |
Dynamika | **** | Dobra dynamika, wystarczająca do poruszania się w mieście i na trasie. |
Zużycie paliwa | **** | W mieście zużycie paliwa oscyluje wokół 6,5 l/100 km. |
Nowoczesność konstrukcji | ***** | Oryginalna konstrukcja auta. |
Wyposażenie | **** | Dość bogate wyposażenie, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa. |
Wyposażenie seryjne:
Mercedes-Benz A 180 CDI
Poduszki powietrzne | 4 |
Układ ABS | S |
Układ wspomagania nagłego hamowania | S |
Układ stabilizacji toru jazdy ESP | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/S |
Klimatyzacja | O |
Radio | O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?