Kia Cee’d kontra Ford Focus

Maciej Pobocha
Fot. Ryszard Polit: Focus to jedno z najbardziej popularnych w Polsce aut kompaktowych. Swoją pozycję zawdzięcza doskonałym własnościom jezdnym, niezłym silnikom i komfortowi podróżowania.
Fot. Ryszard Polit: Focus to jedno z najbardziej popularnych w Polsce aut kompaktowych. Swoją pozycję zawdzięcza doskonałym własnościom jezdnym, niezłym silnikom i komfortowi podróżowania.
Kia Cee’d wywołała małą rewolucję rynkową. Okazało się, że auto kompaktowe nie musi być drogie. Na ile jest ono konkurencyjne w stosunku do innych samochodów segmentu C sprawdzaliśmy porównując je z Fordem Focusem.

Kia Cee’d wywołała małą rewolucję rynkową. Okazało się, że auto kompaktowe nie musi być drogie. Na ile jest ono konkurencyjne w stosunku do innych samochodów segmentu C sprawdzaliśmy porównując je z Fordem Focusem.

Fot. Tomasz Szmandra: Kia Cee’d ma szanse podbić rynek. Jest stosunkowo tania, a jej jakości nie można w zasadzie nic zarzucić. Problemem jest tylko
Fot. Tomasz Szmandra: Kia Cee’d ma szanse podbić rynek. Jest stosunkowo tania, a jej jakości nie można w zasadzie nic zarzucić. Problemem jest tylko brak prestiżu koreańskiej marki.

 

O tym, czy pojazd ma szansę podbić serca klientów, nie zawsze decydują jego niska cena czy nowoczesność konstrukcji. Ważne jest też postrzeganie marki. To, czy ma ona ugruntowaną pozycję, bywa czynnikiem decydującym w wyborze auta. Ford od lat cieszy się zaufaniem polskich klientów. Kia powoli sobie na nie zapracowuje, w czym wydatnie pomóc ma Cee’d.

 

Cechy szczególne

 

Cee’d to pierwszy samochód marki Kia zaprojektowany w Europie, produkowany w Europie i sprzedawany tylko w Europie. Dostosowano go specjalnie do

Fot. Ryszard Polit: Focus to jedno z najbardziej popularnych w Polsce aut kompaktowych. Swoją pozycję zawdzięcza doskonałym własnościom jezdnym, niezłym
Fot. Ryszard Polit: Focus to jedno z najbardziej popularnych w Polsce aut kompaktowych. Swoją pozycję zawdzięcza doskonałym własnościom jezdnym, niezłym silnikom i komfortowi podróżowania.

oczekiwań klientów ze Starego Kontynentu dbając jakość wykończenia i nowoczesność układów. Pod tymi względami stanowi przełom w ofercie koreańskiej marki i należy go traktować jak pioniera wyznaczającego nowe standardy.

 

Zaletą auta jest jego bogate wyposażenie podstawowe. Przy stosunkowo niskiej cenie wyjściowej praktycznie żaden z konkurencyjnych modeli - w tym Ford Focus - nie oferuje takiej ilości elementów zwiększających bezpieczeństwo i komfort podróżowania.

Fot. Tomasz Szmandra: Cee’d wygląda mniej dynamicznie niż Focus. Niektórzy zarzucają mu zbytnie podobieństwo do Toyoty Corolli poprzedniej generacji
Fot. Tomasz Szmandra: Cee’d wygląda mniej dynamicznie niż Focus. Niektórzy zarzucają mu zbytnie podobieństwo do Toyoty Corolli poprzedniej generacji.

 

Focus drugiej generacji zaprezentowany został w 2004 r. Godnie zastąpił swojego poprzednika, który cieszył się na naszym rynku dużą popularnością. Chwalony jest za doskonałe własności jezdne, które wyróżniają go z grona innych aut kompaktowych. Wersję 5-drzwiową pod kątem stylizacyjnym można uznać za dość ciekawą. Mimo upływu lat auto nie zestarzało się, co stanowi atut na szybko zmieniającym się rynku.

 

Silniki

 

Testowane przez nas auta napędzały wysokoprężne silniki o pojemności 1,6 l. Jednostka Kii z turbosprężarką o zmiennej geometrii kierownic powietrza rozwija moc 115 KM, a jej maksymalny moment obrotowy wynosi 255 Nm. Silnik zapewnia niezła dynamikę, ale mógłby ciszej pracować.

Fot. Ryszard Polit: Nadwozie wersji hatchback, szczególnie z tyłu, ma interesujące kształty.
Fot. Ryszard Polit: Nadwozie wersji hatchback, szczególnie z tyłu, ma interesujące kształty.

 

Zasilana turbosprężarką jednostka Focusa generuje moc 109 KM, a jej maksymalny moment wynosi 240 Nm. Jest więc nieco słabsza od silnika Cee’da, ale wyposażony w nią Ford jest nieco szybszy od Kii. Jego maksymalny moment obrotowy dostępny jest też wcześniej niż w Kii, dzięki czemu samochód sprawniej przędza się przy niższych obrotach. Diesla Forda wyposażono w filtr cząstek stałych, dzięki czemu jest on bardziej ekologiczny.

 

Zużycie paliwa w przypadku obu samochodów było podobne. W trasie kształtowało się na poziomie 4,6 - 4,7 l/100 km ((włączona klimatyzacja, prędkości do 110 km/h), a w mieście 6,2 - 6,5 l/100 km (włączona

Fot. Tomasz Szmandra: Wnętrze zaprojektowano z dbałością o ergonomię.
Fot. Tomasz Szmandra: Wnętrze zaprojektowano z dbałością o ergonomię.

klimatyzacja, prędkości do 70 km/h).

 

Wrażenia z jazdy

 

Jakość materiałów zastosowanych do wykończenia wnętrza Kii Cee’d i dokładność ich montażu można uznać za dobre. Nie ma niedoróbek w postaci zbyt dużych szczelin czy odstających fragmentów. Podobnie jest w Focusie.

 

Pozycja za kierownicą w obu samochodach jest wygodna, a wnętrze zaprojektowano z dbałością o ergonomię. Obsługa urządzeń pokładowych w Cee’dzie jest nieco prostsza, szczególnie w przypadku radioodtwarzacza

Fot. Ryszard Polit: Materiały wykończeniowe wnętrza są wysokiej jakości. W porównaniu z Cee’dem wyposażenie standardowe jest jednak ubogie.
Fot. Ryszard Polit: Materiały wykończeniowe wnętrza są wysokiej jakości. W porównaniu z Cee’dem wyposażenie standardowe jest jednak ubogie.

(ten w Focusie ma zbyt małe przyciski). Fotele Forda wydają się nieco twardsze niż w Kii.

 

Pojemność bagażnika w Kii i Fordzie można zwiększać składając oparcia lub oparcia i siedziska tylnej kanapy. Zaletą przestrzeni bagażowych jest ich ustawność - nadkola nie wnikają do ich wnętrza i mają one dość foremne kształty.

 

Na brak przestrzeni na nogi i nad głową nie powinni narzekać ani siedzący z przodu, ani pasażerowie podróżujący z tyłu,

Fot. Tomasz Szmandra: Bagażnik posiada praktyczne podwójne dno, dzięki czemu jest bardziej praktyczny.
Fot. Tomasz Szmandra: Bagażnik posiada praktyczne podwójne dno, dzięki czemu jest bardziej praktyczny.

chociaż subiektywne wrażenie jest takie, że w Cee’dzie jest nieco więcej miejsca na tylnej kanapie.

 

Zawieszenie Focusa i Cee’d ma podobną konstrukcję (z przodu kolumny McPhersona, z tyłu zawieszenie wielowahaczowe). Zestrojono je dość neutralnie, dzięki czemu z jednej strony nierówności nawierzchni są dobrze tłumione, a z drugiej

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma pojemność 385 l – o 45 l więcej niż w Kii. Jego zaletą jest dobra ustawność.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma pojemność 385 l – o 45 l więcej niż w Kii. Jego zaletą jest dobra ustawność.

nadwozia aut nie przechylają się podczas pokonywania zakrętów. Lepsze własności jezdne ma jednak Ford. Jego układ kierowniczy jest bardziej precyzyjny.

 

Podsumowanie

 

Pod względem wymiarów, jakości wykończenia i komfortu jazdy Cee’d i Focus są porównywalne. Ford góruję nad Kią w kwestii własności jezdnych, ale koreańskie auto bije go na głowę, jeśli chodzi o cenę i wyposażenie. Pozostaje pytanie co do prestiżu marki. Na razie Kia jest daleko w tyle za Fordem i może to być decydującym czynnikiem przy wyborze auta.

 

Wybrane dane techniczne
 

 

Kia Cee’d 1.6 CRDi

Ford Focus 1.6 TDCi

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/diesel

4/16/diesel

Pojemność skokowa (cm3
)

1582

1560

Moc maksymalna (KM/obr/min)

115/400

109/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

255/1900-2750

240/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,5

10,9

Prędkość maksymalna (km/h)

188

188

Pojemność bagażnika (l)

340/1300

385/1247

Pojemność zbiornika paliwa (l)

 

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

4,2/5,7

4,0/6,2

Długość x szerokość x wysokość (cm)

423,5 x 179,0 x 148,0

434 x 184 x 149

Rozstaw osi (cm)

265

264

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna

7 lat lub 150 tys. km na układ napędowy;

5 lat lub 150 tys. km na cały samochód lub do wyboru 3 lata bez limitu przebiegu/10 lat

2 lata/12 lat

Cena (zł)

55 900

68 000

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Kia Cee’d 1.6 CRDi Comfort

Ford Focus 1.6 TDCi Ambiente

Przednie poduszki powietrzne

S

S

Boczne poduszki powietrzne

S

1100

Kurtyny powietrzne

S

1500

Układ ABS

S

S

Układ ESP

2000

2900

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Komputer pokładowy

S

-

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

S/-

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

-

-

Klimatyzacja manualna

3500

4500

Radioodtwarzacz z CD

S

1900

S- wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Kia Cee’d

Ford Focus

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

+

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

+

 

Cena

+

 

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie