Hyundai Santa Fe kontra Honda CR-V

Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski: W porównaniu do poprzednika obecna generacja Santa Fe jest po prostu ładna
Fot. Jarosław Zgirski: W porównaniu do poprzednika obecna generacja Santa Fe jest po prostu ładna
Samochody terenowo-rekreacyjne od dłuższego czasu są modne w całym świecie. Nie bez przyczyny – nadają się bowiem do miasta i na wieś, na autostrady oraz dukty leśne.
To prestiżowe auta na co dzień i od święta.
Fot. Jarosław Zgirski: W porównaniu do poprzednika obecna generacja Santa Fe jest po prostu ładna
Fot. Jarosław Zgirski: W porównaniu do poprzednika obecna generacja Santa Fe jest po prostu ładna

 

Honda CR-V i Hyundai Santa Fe przez specjalistów zaliczane są do kategorii SUV - sport utility vehicles, czyli dosłownie pojazdów sportowo-użytkowych. Mają być pojemne, zapewnić ponadprzeciętne osiągi i komfort podróży, a dodatkowo pozwolić na dojazd do leśniczówki, czy nad jezioro. Każde z aut zapewnia część tych cech , różnią się tylko rozkładem akcentów na poszczególne własności.

 

Cechy szczególne

 

Poprzednik koreańskiego SUV-a był pudełkowatym, dość niezgrabnym, choć pojemnym autem. Następca znacznie wyładniał, jest elegancki i proporcjonalnie zbudowany. CR-V ma z kolei bardzo

Fot. Jarosław Zgirski: Nowa CR-V ma budzić szacunek na drogach, królestwo bezdroży pozostawiając klasycznym terenówkom
Fot. Jarosław Zgirski: Nowa CR-V ma budzić szacunek na drogach, królestwo bezdroży pozostawiając klasycznym terenówkom

agresywną linię nadwozia, a koło zapasowe, które w poprzednim modelu było wyeksponowane na klapie bagażnika, teraz znikło pod podłogą kufra.  Ten drobiazg, charakteryzujący od zarania auta terenowe, znikł nie bez przyczyny. Producenci uznali, że pojazdy tego typu jeżdżą głównie po drogach, więc ich terenowe własności wykorzystywane będą bardzo rzadko.

 

Standardowo Santa Fe i CR-V mają napęd na przód, jednak w obu autach zastosowano elektroniczny system napędu na

Fot. Jarosław Zgirski: Santa Fe występuje w dwóch wersjach: 5-cio i 7-osobowej, z trzecim rzędem siedzeń, ukrytym w bagażniku
Fot. Jarosław Zgirski: Santa Fe występuje w dwóch wersjach: 5-cio i 7-osobowej, z trzecim rzędem siedzeń, ukrytym w bagażniku

cztery koła. W Santa Fe umieszczono jednak w kabinie przycisk blokady 4WD, aktywnej do prędkości 30 km/h. W Hondzie CR-V za rozdział napędu na oś przednią i tylną odpowiada wyłącznie elektronika i kierowca nie ma na nią wpływu.

 

Znacznie więcej wysiłku konstruktorzy z Kraju Kwitnącej Wiśni poświęcili na wystrój wnętrza. Kokpit CR-V jest starannie wykończony, materiały są dobrej jakości, choć miejscami twarde. Twardych plastików deski rozdzielczej nie brak za to w Santa Fe, lecz podobnie jak w Hondzie są świetnie spasowane, nie skrzypią i nie trzeszczą, sprawiają też wrażenie miękkich.

 

W CR-V dobrym pomysłem było przeniesienie drążka zmiany biegów wyżej, niedaleko kierownicy. W obu autach schowków na drobiazgi wystarczy, Santa Fe ma za to znacznie więcej miejsca w

Fot. Jarosław Zgirski: Mniejsze, niż u poprzednika możliwości terenowe to świadomy zabieg producenta
Fot. Jarosław Zgirski: Mniejsze, niż u poprzednika możliwości terenowe to świadomy zabieg producenta

środku, bez problemu wsiądą na tylną kanapę wysocy pasażerowie. Bagażnik też ma większy, więc i pod względem możliwości przewozowych góruje nad CR-V.

 

Co prawda Honda ma tylną kanapę z możliwością przesuwu o 15 cm, by zwiększyć ilość miejsca na nogi pasażerom z tyłu. Odbywa się to jednak kosztem pojemności bagażnika. CR-V ma za to lepiej ukształtowane siedzenia, szczególnie przednie, wyprofilowane na sportową modłę. Fotele w Sante Fe są komfortowe, ale mają kiepskie trzymanie boczne. Obaj rywale mogą się pochwalić kompletnym wyposażeniem, pozwalającym na komfortową podróż w każdych warunkach atmosferycznych. Od października w salonach Hyundaia trwa promocja, dzięki której od katalogowej ceny można odliczyć upust w wysokości 13 tys. zł. Zmniejsza to cenę modelu Santa Fe w wersji Executive do 146 900 zł.

Fot. Jarosław Zgirski: Kokpit jest czytelny i ergonomiczny, lecz zbyt dużo tu twardego plastiku
Fot. Jarosław Zgirski: Kokpit jest czytelny i ergonomiczny, lecz zbyt dużo tu twardego plastiku

 

Silniki

 

Paleta silników obu porównywanych aut obejmuje jeden motor benzynowy i jeden turbo diesel z wtryskiem common rail. Dieslowski silnik w Santa Fe ma 150 KM, współpracuje z 5-biegową skrzynią, co szczególnie przy dużych prędkościach wzmaga hałas w kabinie. Pod tym względem jednostka napędowa Hondy jest znacznie lepsza.

 

Skrzynia biegów o sześciu przełożeniach charakteryzuje się dużą precyzją pracy, zapewnia znakomite przyspieszenia i dodatkowo zmniejsza poziom hałasu, i tak niewielki w przypadku japońskiego silnika. Również pod względem zużycia paliwa CR-V jest

Fot. Jarosław Zgirski: Nowoczesne wzornictwo deski rozdzielczej Hondy z wysoko umieszczonym drążkiem zmiany biegów
Fot. Jarosław Zgirski: Nowoczesne wzornictwo deski rozdzielczej Hondy z wysoko umieszczonym drążkiem zmiany biegów

lepszy od konkurenta z Korei Południowej. Średnie spalanie w teście Hondy wyniosło 7,5 l/100 km, Santa Fe zużyła przeciętnie 8,3 l/100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Przeciętna dynamika 150-konnego silnika i wyższe zużycie paliwa w Santa Fe to efekt znacznego ciężaru Hyundai’a, sięgającego ponad 1,8 tony. Honda CR-V jest lżejsza od "Koreańczyka" prawie o 200 kg, co przekłada się na lepsze osiągi i mniejsze apetyt na olej napędowy. Minusem Hondy CR-V jest niewielki, w stosunku do gabarytów, bak paliwa, znacznie ograniczający zasięg pojazdu.

 

Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik ma maksymalną pojemność 1582 litrów
Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik ma maksymalną pojemność 1582 litrów

Konstruktorzy obu firm inaczej podeszli do kwestii własności trakcyjnych. Hyundai Santa Fe zapewnia właściwy SUV-om komfort podróżowania, jest miękki, łagodnie tłumi nierówności drogi, za to na zakrętach mocno się wychyla. CR-V prezentuje odmienny styl - potrafi zwinnie i pewnie pokonywać nawet ciasne łuki, a dobrze dobrane wspomaganie kierownicy powoduje, że kierowca ma wrażenie pełnej kontroli nad pojazdem.

 

Atutem Hyundaia jest ponadprzeciętna ilość miejsca w środku. Bez problemu zabierzemy w dalekie wojaże pięcioosobową

Fot. Jarosław Zgirski: Kufer Hondy podzielono na dwie sekcje, ze zdejmowaną w razie potrzeby półką
Fot. Jarosław Zgirski: Kufer Hondy podzielono na dwie sekcje, ze zdejmowaną w razie potrzeby półką

rodzinę wraz z kompletem kufrów. Dostępne są także 7-osobowe wersje Santa Fe, z trzecim rzędem siedzeń. Wtedy jednak bagażnik kurczy się do symbolicznych wręcz rozmiarów.

 

Podsumowanie

 

Honda CR-V pożegnała się już z wizerunkiem pseudo-terenówki, obecnie chce być raczej pojazdem do ciągnięcia przyczepy kempingowej, niż rasowym zdobywcą bezdroży. Agresywna i masywna linia nadwozia ma zainteresować młodszych nabywców. Hyundai Santa Fe zarówno wystrojem wnętrza, stonowaną bryłą nadwozia, jak i stylem prowadzenia ma przekonywać do siebie ludzi, którzy na motoryzację patrzą bardziej konserwatywnie. Największym mankamentem obu samochodów jest ich cena.

  

Wybrane dane techniczne

 

 

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi

Honda CR-V 2.2 i-CTDi

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/diesel

4/16/diesel

Pojemność skokowa (cm3
)

2188

2204

Moc maksymalna (KM/obr/min)

155/4000

140/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

343/1800

340/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,6

10,3

Prędkość maksymalna (km/h)

179

187

Pojemność bagażnika (l)

774/1582

524/1532

Pojemność zbiornika paliwa (l)

75

58

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

7,1/9,6

6,3/8,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

467,5/189/179,5

452,5/182/167,5

Rozstaw osi (cm)

270

263

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

3/6

Cena (zł)

146 900*

142 900

*- cena w promocji - Hyundai do odwołania udziela upustu w kwocie 13 tys. zł

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Hyundai Santa Fe Executive

Honda CR-V Executive

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

S/S

S/S

Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa

S

S

Radioodtwarzacz z CD/z MP3

S/S

S/S

S- wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Hyundai Santa Fe

Honda CR-V

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

 

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

+

Zużycie paliwa

 

+

Wyposażenie

Remis

Cena

 

         +

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie