Grand Cherokee kontra Rexton

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Jeep Grand Cherokee – wzorzec auta rekreacyjno-terenowego ma już coraz więcej konkurentów, którzy starają się podważyć jego pozycję.
Fot. Ryszard Polit: Jeep Grand Cherokee – wzorzec auta rekreacyjno-terenowego ma już coraz więcej konkurentów, którzy starają się podważyć jego pozycję.
Udostępnij:
Za produkt dobrej marki trzeba zapłacić. Produkty mniej znane są znacznie tańsze, co nie zawsze znaczy, że gorsze.

Za produkt dobrej marki trzeba zapłacić, gdyż jest ona gwarantem wysokiej jakości i renomy. Produkty mniej znane są znacznie tańsze, co nie zawsze znaczy, że gorsze. Taka prawidłowość dotyczy również motoryzacji.

Fot. Ryszard Polit: Jeep Grand Cherokee – wzorzec auta rekreacyjno-terenowego ma już coraz więcej konkurentów, którzy starają się podważyć jego pozy
Fot. Ryszard Polit: Jeep Grand Cherokee – wzorzec auta rekreacyjno-terenowego ma już coraz więcej konkurentów, którzy starają się podważyć jego pozycję.

 

Prekursor aut rekreacyjno-terenowych Jeep czerpie teraz zyski z długoletniej tradycji. Najnowszy Grand Cherokee napędzany wysokoprężnym silnikiem 3,0 CRD o mocy 218 KM kosztuje 205 300 zł i za tę cenę mamy nie tylko logo Jeep, ale

Fot. Ryszard Polit: SsangYong Rexton ma zbliżone wymiary zewnętrzne do Jeepa.
Fot. Ryszard Polit: SsangYong Rexton ma zbliżone wymiary zewnętrzne do Jeepa.

także sprawdzone rozwiązania techniczne i bogate wyposażenie seryjne. Koreańska firma SsangYong takiej tradycji nie ma i jeśli nawet wykorzystuje licencyjne podzespoły Mercedesa, to mało kto o tym wie. Rexton napędzany dieslem 2,7 Xdi o mocy 165 KM kosztuje 142 900 zł. Tanio?

Fot. Ryszard Polit: Cherokee napędzany silnikiem wysokoprężnym o mocy 218 KM jest szybszy od Rextona, który ma słabszą jednostkę napędową
Fot. Ryszard Polit: Cherokee napędzany silnikiem wysokoprężnym o mocy 218 KM jest szybszy od Rextona, który ma słabszą jednostkę napędową

 

Cechy szczególne

 

Pod względem wielkości nadwozia Grand Cherokee i Rexton są niemal identyczne. Podstawowa różnica jest niewidoczna z zewnątrz. Jeep ma nadwozie samonośne, a Rexton oparte na

Fot. Ryszard Polit: Rexton napędzany silnikiem o mocy 165 KM ma mniejsze zużycie paliwa od Jeepa.
Fot. Ryszard Polit: Rexton napędzany silnikiem o mocy 165 KM ma mniejsze zużycie paliwa od Jeepa.

ramie. Trudno jednoznacznie rozsądzić, które rozwiązanie jest lepsze, ponieważ każde ma zalety i wady. W każdym razie większość pojazdów tego segmentu ma nadwozia samonośne. Kolejna ważna różnica dotyczy sposobu przeniesienia napędu - Jeep ma napęd stały na obie osie, a Rexton - dołączalny. W obu pojazdach kabina pasażerska jest przestronna, chociaż w Cherokee miejsca nad głową jest

Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów jest zaprojektowana nowocześnie. Jakość materiałów jest wysoka.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów jest zaprojektowana nowocześnie. Jakość materiałów jest wysoka.

mniej niż w SsangYongu. W Jeepie zwracają uwagę bardzo wygodne elektrycznie regulowane fotele z długimi siedziskami. Design wnętrza Jeepa jest nowoczesny i ładnie łączy tradycję marki z europejskimi wpływami stylistycznymi. Równie czytelna jest tablica przyrządów Rextona, jednak można zauważyć

Fot. Ryszard Polit: We wnętrzu Rextona jest sporo wstawek z materiału imitującego drewno, co nie wszystkim się podoba. Za to tablica przyrządów jest
Fot. Ryszard Polit: We wnętrzu Rextona jest sporo wstawek z materiału imitującego drewno, co nie wszystkim się podoba. Za to tablica przyrządów jest bez zarzutu.

wyraźne wpływy wzornictwa azjatyckiego z licznymi wstawkami z materiałów imitujących drewno. Bagażniki obu aut są ogromne - w Jeepie 978 l, a w Rextonie - 935 l.

 

Silniki

 

Jeepa Grand Cherokee napędza 6-cylindrowy, turbodoładowany silnik wysokoprężny w układzie V, który z

Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

pojemności 3,0 l osiąga 218 KM. Ma on 4 zawory w każdym cylindrze, zasilany jest układem common rail i współpracuje z automatyczną skrzynią biegów. SsangYong unowocześnił 5-cylindrowego, 20-zaworowego diesla Mercedesa, który z pojemności 2,7 l osiąga moc 165 KM. Ta jednostka napędowa

Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

jest również zasilana układem common rail i łączona z manualną lub, za dopłatą, z automatyczną skrzynią przekładniową. My jeździliśmy Rextonem z 5-biegową skrzynią manualną. Bardziej oszczędnym pojazdem okazał się SsangYong, który zużywa średnio o 2 l paliwa mniej na 100 km od Jeepa. W mieście zużycie paliwa auta amerykańskiego może dochodzić do 14 l na 100 km. 

 

Wrażenia z jazdy
Fot. Ryszard Polit: Wnętrze jest przestronne, ale nad głową brakuje nieco przestrzeni.
Fot. Ryszard Polit: Wnętrze jest przestronne, ale nad głową brakuje nieco przestrzeni.

 

Dużemu pojazdowi łatwiej poruszać się po naszych kiepskich drogach i Jeep oraz SsangYong oferują dość wysoki komfort jazdy po asfalcie. Nowy układ zawieszenia Jeepa w tych warunkach sprawdza się znakomicie, a automatyczna skrzynia biegów pracuje bez zarzutu. Szybszym autem jest Grand Cherokee ze względu na zdecydowanie

Fot. Ryszard Polit: Rexton ma przestronne wnętrze.
Fot. Ryszard Polit: Rexton ma przestronne wnętrze.

mocniejszy silnik. Dynamika tego pojazdu jest jak najbardziej zadowalająca. Podczas jazdy po śliskiej nawierzchni, np. w deszczu pewniejszy w prowadzeniu jest Jeep, gdyż ma stały napęd na obie osie (Quadra-Drive II) i seryjnie montowany układ stabilizacji toru jazdy ESP. Kierowca Rextona musi wybrać przyciskiem na tablicy przyrządów rodzaj napędu - wyłącznie na tylne koła, stały napęd na obie osie, w którym siła napędowa jest przenoszona na tylną oś, ale w przypadku wykrycia poślizgu kół, więcej momentu kierowane jest na oś przednią. Trzecia możliwość to stały rozdział siły napędowej w proporcji 50:50 z wykorzystaniem reduktora, przydatny podczas jazdy w trudnym terenie. Jadąc Jeepem po bezdrożach, można dźwignią włączyć przełożenie terenowe z reduktorem. Ze względu na konstrukcję ramową Rexton szczególnie nadaje się do jazdy w rzeczywiście złym terenie.

 

Podsumowanie

 

Jeepa Grand Cherokee można uznać za pojazd dojrzalszy konstrukcyjnie od SsangYonga i to nie kierując się zacnością marki. Świadczy o tym skuteczniejszy układ hamulcowy czy nowocześniejszy układ przeniesienia napędu. Pojazd koreański ma również zalety, jak znacznie niższą cenę czy mniejsze zużycie paliwa. 

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Jeep Grand Cherokee

SsangYong Rexton

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

 

Poziom hałasu

 

b.d.

Hamulce

+

 

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Jeep Grand Cherokee

SsangYong Rexton**

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

V6/24 wysokoprężny

5/20/wysokoprężny

Pojemność skokowa (cm3
)

2987

2696

Moc maksymalna (KM/obr/min)

218/4000

165/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

510/1600

340/2400

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

9,0

13,2

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

7,6

10,2

Prędkość maksymalna (km/h)

200

177

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

b.d.

68

Droga hamowania od 100 km/h (m)

40,4

42,5

Pojemność bagażnika (dm3
)

978

935

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

78

80

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

8,6/13,1

7,4/10,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

475 x 187 x 178

472 x 187 x 176

Rozstaw osi (cm)

278

282

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/7

3/6

Cena (zł)

205 300

142 900

* - pomiar wg ADAC

** - wersja z manualną, 5-biegową skrzynią przekładniową

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Jeep Grand Cherokee

SsangYong Rexton

Comfort

Poduszki powietrzne

6

2

Układ ABS/zapobiegający poślizgowi

kół napędzanych ASR

S/S

S/-

Układ stabilizacji toru jazdy ESP

S

-

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/S

S/S

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

-

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Radio z CD

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

-/S

Tempomat

S

-

s - wyposażenie seryjne

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Jeepa ma objętość 978 l i można ją jeszsze powiększyć przez złożenie tylnej kanapy.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Jeepa ma objętość 978 l i można ją jeszsze powiększyć przez złożenie tylnej kanapy.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Rextona ma objętość 935 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Rextona ma objętość 935 l.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Mega

Mega Zestaw Narzędzi 144Elem. 58144

343,33 zł176,95 zł-48%
miejsce #2

Topex

Topex Zestaw 135 elementów 38D215

244,77 zł141,33 zł-42%
miejsce #3

Bosch

Bosch Zestaw Narzędzi X-line All In One 111 2607017394

380,95 zł245,70 zł-36%
miejsce #4

Fieldmann

Fieldmann Zestaw narzędzi 138 Szt. (FDG 5013-138R)

204,00 zł175,69 zł-14%
Materiały promocyjne partnera

Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie