Ford Tourneo Courier

Janusz Steinbarth
Ford Tourneo Courier / Fot. Ford
Ford Tourneo Courier / Fot. Ford
Najmniejszy kombivan z rodziny Tourneo powinien zaspokoić potrzeby rodzin i drobnych przedsiębiorców. Jego wyróżniki to komfortowe wnętrze, bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i ekonomiczne silniki.
Ford Tourneo Courier / Fot. Ford
Ford Tourneo Courier / Fot. Ford

Ford, chcąc nie chcąc, stał się specjalistą w produkcji pojazdów wielofunkcyjnych. Oprócz takich modeli jak B-MAX, C-MAX, S-MAX czy Galaxy w jego ofercie  znajdziemy podobne, ale bardziej użytkowe z rodziny Tourneo. Najmniejsze Tourneo Courier uzupełnia gamę Tourneo Connect (średniej wielkości kombivan konkurujący z Peugeotem Partner i VW Caddy) i Tourneo Custom (największy z tej rodziny, rywal Opla Vivaro i VW Transporter). Modele Tourneo są bliźniaczo podobne do aut dostawczych tworzących drugą rodzinę, z przydomkiem Transit.

Prezentowany tutaj najmniejszy Tourneo Courier („brat” Transita Couriera) został oparty na platformie Forda B-MAX. Mimo wykorzystania tej samej płyty podłogowej, poza rozstawem osi, wszelkie kluczowe wymiary modeli B-MAX i Tourneo Courier różnią się między sobą. Tourneo jest nieco dłuższe, wyraźnie szersze i wyższe od modelu, na którym bazuje. Z przodu nie można narzekać na brak przestrzeni, z tyłu jest jej nieco mniej, ale dzięki wysoko poprowadzonej linii dachu i pionowej pozycji siedzącej też nie brakuje miejsca. Przednie fotele są wyjątkowo obszerne i wygodne, rzadko w którym vanie tej wielkości znajdziemy tak dobrze  wyprofilowane siedzisko i długie oparcie, docenimy to na dłuższych trasach. Fotel kierowcy posiada dodatkową regulację na odcinku lędźwiowym, rękę oprzeć można na opuszczanym podłokietniku. Można powiedzieć, że miejsce pracy kierowcy jest przemyślane, od wygodnych foteli, przez ergonomię po liczne schowki na drobiazgi. Jakość plastików nie budzi zastrzeżeń, montaż jest solidny. Bagażnik standardowo oferuje aż 708 litrów pojemności, a dostęp do niego ułatwia ogromna, unoszona klapa.

Ford Tourneo Courier / Fot. Ford
Ford Tourneo Courier / Fot. Ford

Wygodna kabina to nie jedyny wyróżnik tego samochodu. Ford Tourneo Courier otrzymał sporo elektroniki, zwłaszcza tej służącej poprawie bezpieczeństwa, której próżno szukać u rywali. Standardowo ma poduszki czołowe i boczne oraz kurtyny nadokienne dla obu rzędów siedzeń. Bez dopłaty oferowane są  systemy ABS, ESC, EBA, EBD oraz monitorowanie ciśnienia w oponach. Z rzadko stosowanych układów elektronicznych w tym segmencie warto wymienić standardowy system kontroli ryzyka wywrócenia się auta (ROM), układ zapobiegający kołysaniu się przyczepy (TCS) czy asystenta podjazdu (HSA). Na liście opcji znajdziemy nowatorski układ Ford Sync z funkcją automatycznego wzywania pomocy, który w razie wypadku dzięki lokalizatorowi GPS na miejsce zdarzenia ściągnie służby ratunkowe. Funkcja Emergency Assistance zdobyła nagrodę za najlepsze rozwiązanie mobilne na Global Mobile Awards w roku 2012. 

Elektryczny układ wspomagania kierownicy automatycznie dostosuje

Ford Tourneo Courier / Fot. Ford
Ford Tourneo Courier / Fot. Ford

swoją siłę do prędkości, z jaka się poruszamy. Tourneo Courier zachowuje się pewnie do 130- 140 km/h, wysoko poprowadzona linia dachu sprawia, że przy wyższej prędkości jest podatny na boczne podmuchy wiatru. Aerodynamika wysokiego kombivana nie jest tak dobra jak w Fieście, w rezultacie po przekroczeniu tej prędkości zużycie paliwa szybko rośnie. Na trasie może brakować „szóstki”, jednak najbliższa konkurencja także oferuje 5-biegowe przekładnie. Testowane auto wyposażono w turbodiesla 1.6 TDCI o mocy 95 KM (w ofercie jest jeszcze benzynowy 1.0 EcoBoost / 100 KM oraz 1.5 TDCI / 75 KM). Przyspieszenie 14 sekund do setki nie jest imponujące, ale auto nie jest zawalidrogą. Nabieranie prędkości w zakresie 0-60 km/h (typowej dla ruchu miejskiego) odbywa się bez większego wysiłku, nie można narzekać też na elastyczność turbodiesla (50-100 km/h w 9,8 s). Co ważne, pojazd rzadko odwiedza stacje paliw, średnie zużycie w granicach 4 litrów to nawet do 25% mniej niż u konkurencji z dieslami o podobnej mocy.

Ceny Forda Tourneo Courier zaczynają się od 57 072 zł. Opisywana tutaj bogato wyposażona wersja Titanium z mocniejszym dieslem to wydatek 72 570 zł.

Ford Tourneo Courier**i konkurenci**

Marka/model

Ford Tourneo Courier 1.6TDCI TitaniumCitroen Nemo 1.3 HDI PlusSkoda Roomster 1.6 TDI Elegance

Cena (zł)

72 57064 95073 000

Typ nadwozia/liczba drzwi

kombivan / 5kombivan / 4 kombivan / 5

Liczba miejsc

555

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4157 x 1976 x 17263959 x 1716  x 17214214 x 1684 x 1607

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1764 / 17641469 x 14651420 x 1484

Rozstaw osi (mm)

248925132608

Masa własna (kg)

120511651247

Pojemność bagażnika (l)

do 1656b.d.do 1810

Pojemność zbiornika paliwa (l)

604555

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

Olej napędowy

Olej napędowy

Olej napędowy

Pojemność (cm3)

159612481598

Liczba cylindrów

4

44

Napędzana oś

Przednia

Przednia

Przednia

Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń

manualna / 5manualna / 5manualna / 5

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min.

 95 / 3800 75 /3750 105 / 1500 - 2500

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min.

 215 / 1750 - 4000 190 / 1750 250 / 1500 - 2500

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

 14 b.d. 11,5

Prędkość maksymalna (km/h)

 170 155 181

Średnie spalanie (l/100 km)

 3,8 4,3 4,7

Emisja CO2 (g/km)

 105 113 124
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty