Fiat Stilo Multi Wagon

Jerzy Witaszczyk
Przekonuje do siebie użytkownika powoli, ale za to skutecznie. W samochodzie zastosowano kilka rozwiązań raczej rzadko spotykanych w tej klasie.

Na przykład automatyczną klimatyzację z oddzielną regulacją dla kierowcy i pasażera czy odchylaną szybę tylnych drzwi.Po przejechaniu 1.200 km wagon wciąż zaskakiwał pożytecznymi rozwiązaniami. Jest to więc nowe auto nie tylko dlatego, że powstało na nowej płycie, ale też ze względu na zakres rozwiązań użytkowych i innowacji.
Wnętrze zostało dobrze zagospodarowane. Wygodne i dobrze rozplanowane jest miejsce kierowcy. Od początku czynności związane z prowadzeniem auta wykonywane są odruchowo. Wyżej umieszczone siedzisko kierowcy gwarantuje ponadprzeciętny przegląd sytuacji na drodze oraz ułatwia wsiadanie i wysiadanie.
Siedziska są pełnowymiarowe, co szczególnie docenią wyżsi kierowcy i pasażerowie. Oparcia mają kształt, do którego trzeba się przyzwyczaić, ale po przejechaniu kilkuset kilometrów okazuje się, że dobrze chronią kręgosłup. W testowanym samochodzie fotel był wyposażony we wszelkie potrzebne regulacje, łącznie z regulacją podparcia części lędźwiowej.
Tylne siedzenia są przesuwane i odchylane niezależnie od siebie, co zdecydowanie podnosi komfort pasażerów, a zarazem pomaga umieścić w bagażniku większy pakunek.
Poza tym jest tu jeszcze sporo innych udogodnień. Na przykład, żeby zajrzeć do silnika, wystarczy po zwolnieniu blokady pociągnąć za dźwignię - pokrywa silnika lekko podnosi się do góry i nie trzeba jej podpierać.
Warto pochwalić dwufazowe działanie pilota. Jedno przyciśnięcie otwiera tylko drzwi kierowcy. Dopiero po drugim przyciśnięciu, otwierają się pozostałe drzwi. Rozwiązanie to sprawdza się w praktyce - kiedy kierowca sam podróżuje, nikt wbrew jego woli razem z nim nie wsiądzie do auta. Innym zabezpieczeniem jest automatyczne blokowanie wszystkich zamków po przejechaniu pierwszych kilku metrów. Na postoju, po dłuższym przyciśnięciu pilota, opuszczają się szyby przednich drzwi, co jest praktycznym rozwiązaniem, kiedy podczas upałów trzeba przewietrzyć zaparkowany na słońcu samochód.
Przydatna jest uchylna szyba piątych drzwi - po jej podniesieniu można wkładać do bagażnika niewielkie pakunki, bez konieczności podnoszenia drzwi.
Na pochwałę zasługuje bagażnik nie tylko ze względu na dużą pojemność, ale także regularność kształtów ułatwiających załadunek. Pod tym względem stilo w tej klasie aut raczej nie ma konkurencji.
Oprócz walorów transportowych, znacznej przestrzeni i wygody we wnętrzu, warto podkreślić dobre właściwości jezdne multi wagonu. Układ kierowniczy nawet przy większych prędkościach nie zaskakuje kierowcy. Samochód większy o 25 cm od hatchbacka trzyma się drogi równie dobrze, pewnie wchodzi w zakręty, bez sensacji pokonuje nierówności, także obciążony.
Silnik JTD o mocy 115 KM trudno przecenić. Jest elastyczny, dynamiczny i do tego oszczędny, krótko mówiąc, jest doskonałym przykładem tego, co może współczesna technika. Motor nie traci dobrych cech nawet wtedy, kiedy musi ciągnąć auto wypełnione pasażerami i bagażem. Warto podkreślić, że fabryczne dane o zużyciu paliwa, zbliżone są do uzyskanych w czasie testu. Oczywiście, jadąc w zgodzie z przepisami ruchu drogowego, bez szaleństw, jak ruszanie na pełnym gazie spod świateł tylko po to, żeby po kilkuset metrach gwałtownie hamować, co jest możliwe, gdyż układ hamulcowy jest skuteczny.
Auto może być wyposażone w osiem poduszek powietrznych - to na ogół więcej niż oferuje konkurencja. W zakresie bezpieczeństwa czynnego na uwagę zasługują cztery hamulce tarczowe oraz wszystkie dostępne dzisiaj urządzenia kontroli hamowania i trakcji (ESP w opcji).

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty