W powszechnej świadomości Fiat postrzegany jest jako producent samochodów popularnych. Taki wizerunek przypieczętowało Punto - popularny model w gamie Fiata.

Druga generacja Punto, zaprezentowana w 1999 r., ma coraz większe kłopoty ze sprzedażą. Po ostatnim face liftingu pojazd odmłodzono, jednak młodsi konkurenci są coraz groźniejsi. Wybraliśmy Punto w wersji 5-drzwiowej napędzane silnikiem 1,2 l o mocy 80 KM.
Cechy szczególne
Punto nie ma cech charakterystycznych. To typowy pojazd dla masowego i niezbyt zamożnego odbiorcy. Nadwozie o zgrabnej formie

jest dość przestronne. Na przednich siedzeniach miejsca jest pod dostatkiem, z tyłu mieszczą się wygodnie 2 osoby. Zmieniona po face liftingu tablica przyrządów nie oszałamia urodą, ale nawet włoscy styliści mogą mieć gorszy dzień. Wskaźniki są niezbyt duże, ale wystarczająco czytelne. W wyposażeniu Dynamic kolumna kierownicy ma regulowaną wysokość położenia, a siedzenie kierowcy - zmienną

wysokość. Objętość bagażnika typowa - 265 l.
Silnik
Benzynowa, 16-zaworowa jednostka napędowa z pojemności 1,2 l osiąga aż 80 KM. Stosunkowo niewielka pojemność skokowa jest atrakcyjna ze względów fiskalnych, np. opłatę ubezpieczenia OC. Silnik ten uzyskuje niezbyt wysoki

maksymalny moment obrotowy, który zapewnia zaledwie wystarczającą dynamikę pojazdowi. Wyprzedzanie wolniejszych pojazdów na trasie z pełnym obciążeniem Punto wymaga uwagi i ... wysokich obrotów. Pod tym względem korzystniejszy jest silnik 1,4 l o mocy 95 KM, do którego trzeba dopłacić 1800 zł. Różnica w zużyciu paliwa między tymi silnikami jest minimalna. W mieście Punto 1,2 l/80 KM zużywa ok. 8,5 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Zaletą Punto są dość dobre własności jezdne przy dość prostej konstrukcji układu zawieszenia. Uzyskano to m.in. dzięki sztywnemu zawieszeniu, co obniża nieco komfort jazdy po naszych drogach. Walorem Punto jest również skuteczny układ hamulcowy, który z prędkości 100 km/h zatrzymuje pojazd na drodze 40,5 m. Nie można natomiast pochwalić mało precyzyjnego układu

kierowniczego z elektrycznym wspomaganiem i przełączania biegów. Jest to ważne, gdyż silnik wymaga częstej zmiany biegów. Poziom hałasu we wnętrzu pojazdu podobny jak u konkurentów.
Podsumowanie
Największą zaletą Fiata Punto są niewygórowane koszty eksploatacji, co dla mniej zamożnych nabywców jest niezwykle istotne. Najpoważniejszy dylemat, przed którym stoi amator Punto, dotyczy wyboru silnika. Pojazd z podstawowym silnikiem 1,2 l o mocy 60 KM jest za słaby, diesel 1,3 JTD/70 KM - za drogi (50 600 zł). Pozostają dwa - 1,2 l o mocy 80 KM lub 1,4 /95 KM. Wydaje się, że ten ostatni, w cenie 46 900 zł, jest optymalnym rozwiązaniem. Poziom wyposażenia Dynamic spełnia podstawowe potrzeby - za klimatyzację czy radio trzeba zapłacić ekstra.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3 ): | 1242 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 80/5000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 114/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 11,4 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 13,2 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 172 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,5 |
Pojemność bagażnika (dm3 ): | 265 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ): | 47 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km): | 5,0/7,6 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 384 x 166 x 148 |
Rozstaw osi (cm): | 246 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/8 |
Cena (zł): | 45 100 |
* pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | *** | Wystarczająco przestronne wnętrze mieści 4 osoby. |
Silnik | *** | Mało elastyczny silnik, ale za to oszczędny. |
Poziom hałasu | *** | Typowy w tej klasie pojazdów. |
Hamulce | **** | Droga hamowania Punto jest zbliżona do drogi hamowania Hondy Jazz 1,4 l/83 KM. |
Dynamika | *** | Dynamika Punto jest nieco gorsza od dynamiki Hondy Jazz 1,4 l/83 KM. |
Zużycie paliwa | **** | Niewielkie zużycie paliwa. |
Nowoczesność konstrukcji | *** | Typowa konstrukcja dążąca do obniżania kosztów. |
Wyposażenie seryjne | *** | Wystarczające wyposażenie seryjne. |
Wyposażenie seryjne:
Fiat Punto Dynamic
Poduszki powietrzne | 2 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | O |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/O |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/S |
Komputer pokładowy | S |
Radio/klimatyzacja | O/O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Nowa żona Ronaldo: czwarta i młodsza od niego o 14 lat. Takie było ich wesele [WIDEO]
- Nowy "Znachor" to najlepsza ekranizacja w historii? Tym się różni od starego klasyka
- Trzyosobowa rodzina zginęła w wypadku na A1. Wiadomo, z jaką prędkością pędziło auto
- Piknik w towarzystwie... niedźwiedzia. To nagranie robi furorę w sieci