Uruchomienie produkcji kosztowało 600 milionów euro. W tym roku, z taśm zjedzie 85 tysięcy tych aut, a docelowa wielkość produkcji wyniesie ok. 220 tysięcy samochodów rocznie.
W tej samej fabryce powstaje dziś Seicento, kierownictwo koncernu szacuje, że wprowadzenie Pandy na rynek odbierze najtańszemu z Fiatów ok. 20 proc. klientów.
Na razie Panda jest oferowana z silnikami 1.1 o mocy 54 KM i 1.2 60 KM. Pierwszy znany jest m.in. z Cinquecento i Seicento, drugi zaś montowany jest np. w Punto. Wkrótce gama zostanie poszerzona o nowoczesny silnik wysokoprężny o pojemności 1,3 litra z systemem common-rail. W naszym kraju Panda JTD Multijet pojawi się na początku przyszłego roku. Na razie nie wiadomo, ile ta wersja najnowszego Fiata będzie kosztować, najtańsza Panda, z silnikiem 1.1 w wersji Actual, to wydatek 26 900 zł. Utrzymano więc preferencyjne ceny, ogłoszone kilka miesięcy temu. Wtedy klienci mogli zamawiać auta z gwarancją ceny. Z takiej możliwości skorzystało około 2500 osób. W tym roku w naszym kraju Fiat chce znaleźć 10 tysięcy nabywców nowego auta, plany na przyszły rok zakładają sprzedaż na poziomie 40 000 samochodów.
Panda oferowana jest z silnikami 1.1 o mocy 54 KM i 1.2 60 KM. Prawdopodobnie jeszcze w tym roku gama zostanie poszerzona o silnik wysokoprężny o pojemności 1,3 litra z systemem common-rail. Fot. Witold Blady |
Fiat Panda będzie na rynku rywalizować przede wszystkim z takimi autami jak Daewoo Matiz, Hyundai Atos, Opel Agila czy Suzuki Wagon R+. Analizując ceny i oferowane w standardzie wyposażenie wiele wskazuje na to, że Panda bez problemu poradzi sobie z rywalami.
Początkowo w ofercie znajdzie się pięć wersji wyposażenia - Actual, Active, Active Plus, Dynamic i Dynamic Plus. Trzy pierwsze przyporządkowano do słabszego silnika, dwie pozostałe do większego. Bazowa Panda, 1.1 Actual kosztuje 26 900 zł, w tej cenie nie otrzymamy zbyt wiele - warto wymienić właściwie tylko poduszkę gazową dla kierowcy. Nieco lepiej wyposażona Panda Active, także z silnikiem 1.1 kosztuje 28 500 zł. W standardzie otrzymamy w nim instalację radiową, lakierowane zderzaki i kołpaki kół. W odmianie Active Plus dodatkowo są m.in. centralne ryglowanie zamków, elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach i radioodtwarzacz kasetowy. ABS jest elementem wyposażenia standardowego od wersji Dynamic wzwyż. Ta odmiana jest wyposażona także we wspomaganie układu kierowniczego i kierownicę z regulacją wysokości. Centralne ryglowanie zamków sterowane pilotem jest standardem w wersji Dynamic Plus, podobnie halogeny i relingi dachowe. Dopłat nie wymagają także radioodtwarzacz CD, listwy ochronne na drzwiach i poduszka gazowa dla kierowcy. Na liście opcji - to w tym segmencie niespotykane - są m.in. automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja, system nawigacji satelitarnej, poduszki boczne i kurtyny gazowe a także czujniki parkowania, automatyczna skrzynia biegów oraz - uwaga - system ESP. W tej dziedzinie z pewnością Fiat nie ma sobie równych.
Wnętrze jak na auto tego segmentu jest przestronne, na przednich siedzeniach siedzi się wygodnie i dosyć wysoko. Deska rozdzielcza jest uporządkowana. Fot. Witold Blady |
Dane techniczne
Model | Panda 1,1 | Panda 1,2 |
Silnik | R4 | R4 |
Pojemność skokowa (cm sześc.) | 1108 | 1242 |
Moc maks. (KM) | 54 | 60 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 88 | 102 |
Skrzynia biegów | M/5 | M/5 |
Hamulce przednie/tylne | T/B | T/B |
Średnica zawracania (m) | 9,4 | 9,4 |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 203 | 203 |
Długość (mm) | 3538 | 3538 |
Szerokość (mm) | 1578 | 1578 |
Wysokość (mm) | 1540 | 1540 |
Rozstaw osi (mm) | 2299 | 2299 |
Masa własna (kg) | 840 | 860 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 150 | 155 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) | 15 | 14 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | ||
Miasto | 7,2 | 7,1 |
Poza miastem | 4,8 | 4,8 |
Średnie | 5,8 | 5,7 |
M - skrzynia manualna, T - hamulce tarczowe, B - hamulce bębnowe
Ceny
Panda 1.1 Actual | 26 900 zł |
Panda 1.1 Active | 28 500 zł |
Panda 1.1 Active Plus | 29 900 zł |
Panda 1.2 Dynamic | 32 500 zł |
Panda 1.2 Dynamic Plus | 35 900 zł |