Fiat 500X & Tipo. Nadwozie/wnętrze

Fot. Kamil Rogala
Każdy doskonale zna Fiata Tipo i 500X, a w odmianie RED oba auta prezentują się naprawdę świetnie i muszę przyznać, że łatka samochodu budżetowego, szczególnie w odniesieniu do Tipo, przestała mieć znaczenie. Chodzi oczywiście nie tylko o cenę, która dość śmiało przekracza graniczę 100 000 złotych, ale i ciekawy wygląd. Naturalnie jakość materiałów się nie zmieniła i wciąż nie jest imponująca, ale w tym segmencie i na tym poziomie nie jest to radykalną wadą. Fiat Tipo w odmianie RED to ciekawa alternatywa dla tych, którzy mimo priorytetu związanego z praktycznym nadwoziem (zarówno w kombi, jak i hatchback), chcą się wyróżnić na ulicy.

Fot. Kamil Rogala
Podobnie jest z Fiatem 500X, który jest po prostu ładny i mimo słusznego stażu na rynku, nadal cieszy oko. Model ten w sposób naturalny i oczywisty nawiązuje do „zwykłej” 500-tki, ale podwyższone zawieszenie, liczne dodatki dodające mu terenowego pazura (szczególnie w odmianach Cross), jak również odmiany usportowione (Sport) czy eleganckie (RED lub Yacht Club Capri) – to wszystko sprawia, że to zupełnie inne, odrębne auto w ofercie i może celować zarówno w grupę miłośników tradycyjnej 500-tki, jak również zupełnie nową klientelę.
Fiat 500X & Tipo. Silnik, spalanie, wrażenia z jazdy
Nowością w ofercie Fiata 500X i Tipo jest hybrydowy zespół napędowy oraz 7-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa. W przypadku Tipo, to dość odważne połączenie, które oczywiście podnosi cenę, ale fantastycznie pasuje do tego auta nadając mu nie tylko niezłej dynamiki, ale również oferując wysoki komfort podróży i niskie spalanie.

Fot. Kamil Rogala
Sercem układu hybrydowego obu modeli jest silnik 1.5 z serii FireFly Turbo nowej generacji. To czterocylindrowa turbodoładowana jednostka generująca moc 130 KM i moment obrotowy 240 Nm, która współpracuje z 48-woltową instalacją na bazie silnika elektrycznego o mocy 15 kW. Napęd przekazywany jest na przednie koła za pośrednictwem 7-biegowej, dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej. W teorii, praca silnika FireFly jest wspomagana przez silnik elektryczny BSG, który zapewnia cichy, w 100% elektryczny rozruch, oraz przez silnik elektryczny poprawiający wydajność i dynamikę pojazdu, umożliwiając również jazdę przy wyłączonym silniku spalinowym. Jak to wygląda w praktyce?
Oczywiście to ten sam układ, co w nowej Alfie Romeo Tonale (jeździłem mocniejszą odmianą 160-konną, ale w ofercie jest również taka sama jak w Fiatach wersja 130-konna) i muszę przyznać, że również tutaj spisuje się nienagannie. Zaskakuje przede wszystkim płynność pracy oraz jej kultura. Silnik spalinowy pracuje cicho, płynnie, a układ hybrydowy bardzo sprawnie żongluje trybem pracy i praktycznie niezauważalnie uruchamia oraz wyłącza silnik 1.5 FireFly Turbo w zależności od potrzeb. Podobnie jak w 160-konnej odmianie tego układy w Tonale, tak samo tutaj system dąży do maksymalnie częstego podróżowania w trybie elektrycznym, w czym pomaga bateria trakcyjna o pojemności 0,8 kWh.
Zdaniem producenta, jest to pierwsza hybryda w gamie Fiata, która wykorzystuje silnik elektryczny, odłączając całkowicie silnik benzynowy, który może pozostać nieaktywny nawet przez 47% czasu w cyklu WLTP. Biorąc pod uwagę jazdę jedynie w cyklu miejskim, wartość ta wzrasta do 62%. W rezultacie, nowa 48-woltowa hybryda to silnik benzynowy, który w cyklu miejskim (WLTP) zużywa mniej paliwa niż diesel. Czy tak jest w praktyce? Mieliśmy do przejechania zaledwie 20-kilometrowy odcinek testowy i nie było czasu na dokładne pomiary, ale faktycznie, snując się po mieście i delikatnie traktując pedał gazu, silnik spalinowy uruchamiał się zaskakująco rzadko.
Pod względem osiągów, oba modele są również najbardziej efektywne w gamie, z przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w zaledwie 9 sekund (Tipo) i 9,4 sekundy (500X). Całkiem nieźle, jak na 130-konne silniki hybrydowe. Producent zaznacza, że silnik elektryczny dostarcza moment obrotowy praktycznie natychmiastowo, wspomagając silnik spalinowy przy ponownym rozruchu i optymalizując jego osiągi, łagodzi efekt „turbolag". Przy gwałtownym przyspieszaniu skrzynia potrzebuje chwili na zastanowienie, ale potem pozwala na dość płynne i miarowe przyspieszanie.
Fiat 500X & Tipo. Ceny i wyposażenie

Fot. Kamil Rogala
Jak prezentują się ceny obu nowości? Nie jest tajemnicą, że układ hybrydowy w połączeniu z 7-biegowym dwusprzęgłowym automatem nie będzie tani. Fiat 500X z napędem hybrydowym w najtańszej wersji Cross kosztuje 112 700 zł. Za wersję Dolcevita z otwieranym dachem również w wersji Cross trzeba zapłacić 124 500 zł. Z kolei wersja hybrydowa modelu Tipo City Cross w odmianie hatchback to wydatek 106 900 zł, a w wersji kombi 117 100 zł. W nadwoziu kombi dostępna jest też tańsza wersja City Life za 112 600 zł.
Fiat 500X & Tipo. Podsumowanie
Jazda nowymi odmianami hybrydowymi 500X i Tipo jest przyjemna, komfortowa, dynamiczna i oszczędna. Czy to ciekawa alternatywa dla silnika wysokoprężnego, który zniknął z oferty? Tak, zdecydowanie, bowiem oszczędności i komfort pracy w mieście jest naprawdę nieporównywalny, a współpraca z 7-biegowym dwusprzęgłowym automatem zaskakująco sprawna. Oczywiście pozostaje kwestia ceny, która w przypadku budżetowego niegdyś Tipo może dobić – z dodatkami – do 120 000 złotych, a to już poważna kwota.
Porównanie Fiata 500X do wybranych konkurentów:
| Fiat 500X 1.5 Hybrid 130 KM (AT7) | Hyundai Kona 1.6 GDI 141 KM (AT6) | Suzuki SX4 S-Cross 1.4 BoosterJet 129 KM (AT6) |
Cena (zł, brutto) | od 112 700 | od 110 500 | od 110 500 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | crossover/5 | crossover/5 | crossover/5 |
Długość/szerokość (mm) | 4269/1796 | 4205/1800 | 4300/1785 |
Wysokość (mm) | 1603 | 1565 | 1585 |
Rozstaw osi (mm) | 2570 | 2600 | 2600 |
Pojemność bagażnika (l) | 350/1000 | 374/1156 | 430/b.d. |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1330 | 1376 | 1240 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 48 | 38 | 47 |
Rodzaj paliwa | benzyna (MHEV) | benzyna (HEV) | benzyna (mHEV) |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 7-stopniowa | automatyczna, 6-stopniowa | automatyczna, 6-stopniowa |
Osiągi | | | |
Moc (KM) | 130 | 141 | 129 |
Moment obrotowy (Nm) | 240 | 170 (silnik elektryczny) | 235 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,4 | 11 | 9,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 194 | 161 | 195 |
Spalanie (l/100km) | 5,7 (WLTP) | 4,9 (WLTP) | 5,7 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 129 | 112 | 129 |
Porównanie Fiata Tipo do wybranych konkurentów:
| Fiat Tipo Cross 1.5 Hybrid 130 KM (AT7) | Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 125 KM (AT7) | Citroen C4 1.2 PureTech 130 KM (AT8) |
Cena (zł, brutto) | od 106 900 | od 116 500 | od 107 650 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 |
Długość/szerokość (mm) | 4386/1802 | 4382/1848 | 4360/1800 |
Wysokość (mm) | 1556 | 1452 | 1525 |
Rozstaw osi (mm) | 2638 | 2700 | 2670 |
Pojemność bagażnika (l) | 440/b.d. | 392/1354 | 380/1250 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1350 | 1312 | 1278 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 52 | 50 |
Rodzaj paliwa | benzyna (MHEV) | benzyna (mHEV) | benzyna |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 7-stopniowa | automatyczna, 7-stopniowa | automatyczna, 8-stopniowa |
Osiągi | | | |
Moc (KM) | 130 | 125 | 130 |
Moment obrotowy (Nm) | 240 | 170 | 230 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9 | 10,2 | 9,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 | 195 | 200 |
Spalanie (l/100km) | 5,2 (WLTP) | 5,4 (WLTP) | 5,8 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 117 | 122 | 130 |
Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple Beats Flex żółty (MYMD2EE/A)
w zależności od tego, co robisz, słuchawki beats f…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Czarne
To jest automatyczne tłumaczenie wygenerowane prze…
kup teraz

Beyerdynamic DT770 PRO 80Ohm
Najważniejsze cechy:• ergonomiczny kształt• przewó…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Złote
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay EX Komfort na któ…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116D…
Pirat drogowy w Lublinie