Fiat 124 Spider. Powrót do przeszłości

Tomasz Szmandra
Fiat 124 Spider Auto nawiązuje do modelu wytwarzanego w latach 1966-74, który został zaprojektowany przez słynne studio Pininfarina. Nowy Fiat 124 Spider czerpie z tradycji swojego legendarnego poprzednika, uznanego za jeden z najpiękniejszych modeli w historii włoskiej firmy i ikonę motoryzacji lat 60. ubiegłego wieku. Fot. Tomasz Szmandra
Fiat 124 Spider Auto nawiązuje do modelu wytwarzanego w latach 1966-74, który został zaprojektowany przez słynne studio Pininfarina. Nowy Fiat 124 Spider czerpie z tradycji swojego legendarnego poprzednika, uznanego za jeden z najpiękniejszych modeli w historii włoskiej firmy i ikonę motoryzacji lat 60. ubiegłego wieku. Fot. Tomasz Szmandra
Udostępnij:
Po latach Fiat znów ma w swojej ofercie tylnonapędowego roadstera, tym razem opracowanego na bazie Mazdy i produkowanego w… Japonii. Nowy model 124 Spider właśnie debiutuje na europejskich rynkach, a w Polsce kosztuje 110 tys. zł.
Fiat 124 Spider Auto nawiązuje do modelu wytwarzanego w latach 1966-74, który został zaprojektowany przez słynne studio Pininfarina. Nowy Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider

Auto nawiązuje do modelu wytwarzanego w latach 1966-74, który został zaprojektowany przez słynne studio Pininfarina. Nowy Fiat 124 Spider czerpie z tradycji swojego legendarnego poprzednika, uznanego za jeden z najpiękniejszych modeli w historii włoskiej firmy i ikonę motoryzacji lat 60. ubiegłego wieku.

Fot. Tomasz Szmandra

Auto nawiązuje do modelu wytwarzanego w latach 1966-74, który został zaprojektowany przez słynne studio Pininfarina. Nowy Fiat 124 Spider czerpie z tradycji swojego legendarnego poprzednika, uznanego za jeden z najpiękniejszych modeli w historii włoskiej firmy i ikonę motoryzacji lat 60. ubiegłego wieku. Co ciekawe, pojazd ten cieszył się ogromną popularnością w USA, gdzie trafiło ponad trzy czwarte z 200 tysięcy wyprodukowanych egzemplarzy.

Jednak Fiat 124 Spider sprzed pięćdziesięciu lat to już zamierzchła historia. Jego następca nie jest co prawda dziełem Pininfariny, ale japońska konstrukcja okraszona niepowtarzalnym, włoskim stylem i tak prezentuje się znakomicie. Do tego dochodzi turbodoładowany silnik MultiAir, znany z Alfy Romeo Giulietty, ale po kolei…

Jak wynika z danych technicznych, Fiat 124 Spider jest o 50 kg cięższy od Mazdy MX-5, na bazie której został zbudowany. Ale ma za to dłuższy zwis przedni i wydłużony tył, co pozwoliło na zwiększenie o 10 l pojemności bagażnika. Niby niewiele, ale przypomnijmy, że mówimy o wartościach oscylujących w granicach 130-140 l, więc w tym przypadku każdy litr robi różnicę. Poza tym auto ma bardziej dynamiczny wygląd i niewielki spojler na pokrywie bagażnika. Podobnie jak w MX-5 brezentowy dach jest składany ręcznie.

Po zajęciu miejsca w kabinie trudno uniknąć skojarzeń z Mazdą, co w żadnym przypadku nie jest zarzutem, bo japoński krewniak prezentuje się całkiem dobrze. Fiat jednak bardziej zadbał o dopracowanie detali, a chromowane wstawki oraz  skóra użyta do obszycia kierownicy, siedzeń i mieszka lewarka zmiany biegów sprawiają wrażenie większego luksusu. Siedmiocalowy ekran wyświetlacza jest zintegrowany z systemem pokładowej rozrywki, który oferuje możliwość odtwarzania plików MP3, dwa porty USB, wejście AUX, 6 głośników oraz połączenie Bluetooth.

Skoda Octavia 2017. Silnik 1.0 TSI i adaptacyjne zawieszenie DCC

W podstawowej wersji wyposażenia Spider (110 tys. zł), auto posiada manualną klimatyzację, wspomaganie kierownicy, tempomat, centralny zamek ,16-calowe felgi aluminiowe oraz tylne światła wykonane w technologii LED. W skład pakietu bezpieczeństwa wchodzą m.in. 4 poduszki powietrzne (przednie i boczne), aktywne zagłówki, ABS, system stabilizacji toru jazdy ESC, system monitorowania ciśnienia powietrza w oponach (TMPS) oraz system Active Hood - pirotechnicznie unoszona przednia maska w momencie uderzenia w pieszego. W droższej o 7 tysięcy złotych wyższej wersji Lusso, poza skórzaną tapicerką, dochodzi jeszcze kamera cofania, nawigacja z wizualizacją 3D, adaptacyjne światła AFS, 17-calowe felgi oraz automatyczna klimatyzacja. W obu odmianach klienci mogą wybierać spośród ośmiu kolorów nadwozia (2 pastelowe, 5 metalicznych i biały).

[page_break]

Fiat 124 Spider Auto nawiązuje do modelu wytwarzanego w latach 1966-74, który został zaprojektowany przez słynne studio Pininfarina. Nowy Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider

Auto nawiązuje do modelu wytwarzanego w latach 1966-74, który został zaprojektowany przez słynne studio Pininfarina. Nowy Fiat 124 Spider czerpie z tradycji swojego legendarnego poprzednika, uznanego za jeden z najpiękniejszych modeli w historii włoskiej firmy i ikonę motoryzacji lat 60. ubiegłego wieku.

Fot. Tomasz Szmandra

Model 124 Spider został wyposażony w 4-cylindrowy, 1,4-litrowy silnik turbo z technologią MultiAir, znany z Alfy Romeo Giulietty. Jednostka rozwija 140 KM, co plasuje ją pomiędzy dwiema wersjami silnikowymi Mazdy (1.5/131 KM i 2.0/160 KM), ale Fiat ma do dyspozycji 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego i to już od 2250 obr./min.  Roadster przyspiesza do 100 km/h w 7,5 s i może osiągnąć maksymalną prędkość 215 km/h. Przy czym wspomaganie turbo jest płynne i progresywne, więc nie ma się wrażenia gwałtownego uderzenia momentu obrotowego.

Z silnikiem współpracuje 6-stopniowa manualna skrzynia biegów, taka sama jak w Mazdzie MX-5, ale dostosowana do charakterystyki włoskiej jednostki napędowej. Trzeba przyznać, że był to dobry wybór, bo skrzynia sprawdza się bardzo dobrze, choć krótki lewarek zmiany biegów działa z lekkim oporem.

Zawieszenie Fiata 124 Spider składa się z podwójnych wahaczy z przodu i układu wielowahaczowego z tyłu. Auto dobrze trzyma się drogi, a przy okazji całkiem sprawnie radząc sobie z nierównościami. Jednak podczas szybkiego pokonywania zakrętów nadwozie ma tendencje do niewielkich przechyłów, co przypomina, że to auto skonstruowano przede wszystkim do rekreacyjnych przejażdżek z otwartym dachem. Rozczarowani? Niepotrzebnie, bo Fiat ma w swojej ofercie również wersję dla miłośników mocniejszych wrażeń. Chodzi oczywiście o odmianę Abarth, która już po uruchomieniu silnika podnosi adrenalinę wszystkim wokół. Dzięki znacznie zmienionemu układowi wydechowemu auto „brzmi” jak rasowa rajdówka, mimo, że ten sam 1,4-litrowy silnik posiada jedynie o 30 KM (170 KM) wyższą moc niż podstawowa wersja. A jak jeździ? W tym przypadku zawieszenie zostało nieco twardziej zestrojone i pozwala na znacznie więcej. Z kolei wyższa moc silnika przekłada się na lepszą dynamikę jazdy – jednostka łatwo wkręca się na obroty, a auto osiąga 100 km/h już w 6,8 sekundy, czyli 0,7 sekundy szybciej od podstawowego modelu. Ze względu na dużą dawkę momentu obrotowego, już na niskich obrotach auto daje się kontrolować pedałem gazu, a tylną oś można z łatwością wprowadzić w lekki uślizg.

Fiat 124 Spider AbarthAuto nawiązuje do modelu wytwarzanego w latach 1966-74, który został zaprojektowany przez słynne studio Pininfarina. Nowy Fiat
Fiat 124 Spider Abarth

Auto nawiązuje do modelu wytwarzanego w latach 1966-74, który został zaprojektowany przez słynne studio Pininfarina. Nowy Fiat 124 Spider czerpie z tradycji swojego legendarnego poprzednika, uznanego za jeden z najpiękniejszych modeli w historii włoskiej firmy i ikonę motoryzacji lat 60. ubiegłego wieku.

Fot. Tomasz Szmandra

Na dodatek Abarth wizualnie prezentuje się bardziej agresywnie: nadwozie jest dwukolorowe, kolorystycznie wyróżniają się też lusterka, a 17-calowe obręcze aluminiowe zostały pomalowane czarnym lakierem. W kabinie zegar obrotomierza ma czerwoną tarczę, a na fotelach wyszyty został emblemat włoskiego tunera. Niestety, na razie nie podano jeszcze cen wersji Abartha, która pojawi się w sprzedaży w Polsce za kilka miesięcy. Na razie u dealerów są przyjmowane zamówienia jedynie na Fiata 124 Spider.

Według szefostwa koncernu z Turynu, co roku tego typu samochody znajdują w Europie około 95 tysięcy nabywców. Fiat ma więc wielką ochotę odebrać część klientów konkurencji i wydaje się, że z nowym modelem 124 Spider może mu się to udać.

 

Wybrane dane techniczne Fiata 124 Spider i konkurenta:

Marka/model

Fiat 124 Spider

Mazda MX-5

Cena (zł)

110 000

96 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

roadster/2

roadster/2

Liczba miejsc

2

2

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4054/1740/1233

3915/1735/1230

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1496/1503

1496/1503

Rozstaw osi (mm)

2310

2310

Masa własna (kg)

1050

1000

Pojemność bagażnika (l)

140

130

Pojemność zbiornika paliwa (l)

45

45

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

Pojemność (ccm)

1368

1998

Liczba cylindrów

4

4

Napędzana oś

tylna

tylna

Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

Moc (KM)

140

160

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

240/2250

200/4600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,5

7,3

Prędkość maksymalna (km/h)

215

214

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

6,4

6,9

Emisja CO2 (g/km)

148

161

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie