Skoda Octavia 2017. Silnik 1.0 TSI i adaptacyjne zawieszenie DCC

Karol Biela; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Skoda Octavia 2017 Najciekawszą nowością jest bez wątpienia 3-cylindrowa benzynowa jednostka napędowa 1.0 TSI zastępująca w ofercie 110-konny motor 1.2 TSI. Nowa turbodoładowana konstrukcja dostępna będzie zarówno z nadwoziem hatchback jak i kombi. Motor o pojemności 999 ccm waży tylko 78 kilogramów i generuje 115 KM Fot. Skoda
Skoda Octavia 2017 Najciekawszą nowością jest bez wątpienia 3-cylindrowa benzynowa jednostka napędowa 1.0 TSI zastępująca w ofercie 110-konny motor 1.2 TSI. Nowa turbodoładowana konstrukcja dostępna będzie zarówno z nadwoziem hatchback jak i kombi. Motor o pojemności 999 ccm waży tylko 78 kilogramów i generuje 115 KM Fot. Skoda
Udostępnij:
Produkowana od 2012 roku III generacja Skody Octavii otrzymała w sezonie modelowym 2017 nowy silnik, opcjonalne adaptacyjne zawieszenie, ale też i nowe elementy wyposażenia.
Skoda Octavia 2017 Najciekawszą nowością jest bez wątpienia 3-cylindrowa benzynowa jednostka napędowa 1.0 TSI zastępująca w ofercie 110-konny motor 1.2
Skoda Octavia 2017

Najciekawszą nowością jest bez wątpienia 3-cylindrowa benzynowa jednostka napędowa 1.0 TSI zastępująca w ofercie 110-konny motor 1.2 TSI. Nowa turbodoładowana konstrukcja dostępna będzie zarówno z nadwoziem hatchback jak i kombi. Motor o pojemności 999 ccm waży tylko 78 kilogramów i generuje 115 KM

Fot. Karol Biela

Cztery lata to obecnie w motoryzacyjnym świecie spory okres czasu. Nie dziwi więc, że Czesi postanowili wprowadzić do swojego bestsellera kilka zmian, które znów spowodują, że będzie głośno o Octavii.

Nowy silnik 1.0 TSI

Najciekawszą nowością jest bez wątpienia 3-cylindrowa benzynowa jednostka napędowa 1.0 TSI zastępująca w ofercie 110-konny motor 1.2 TSI. Nowa turbodoładowana konstrukcja dostępna będzie zarówno z nadwoziem hatchback jak i kombi. Motor o pojemności 999 ccm waży tylko 78 kilogramów i generuje 115 KM oraz osiąga równe 200 niutonometrów dostępnych w zakresie od 2000 do 3500 obr./min. Octavia III hatchback z silnikiem 1.0 TSI oraz 6-biegową manualną skrzynią potrafi rozpędzić się – według deklaracji Skody – do 202 km/h, a sprint do pierwszej „setki” zajmuje niezłe 9,9 sekundy. W przypadku 7-stopniowej przekładni DSG prędkość maksymalna również wynosi 202 km/h, ale przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa już równe 10 sekund.

Według oficjalnych danych producenta Octavia 1.0 TSI jest o 8% oszczędniejsza w porównaniu do dotychczasowego silnika 1.2 TSI. Średnie spalanie Octavii hatchback z 3-cylindrowym silnikiem - zarówno w przypadku skrzyni manualnej jak i DSG - wynosić ma 4,5 litra benzyny na 100 kilometrów.

Tyle teorii. W praktyce nowy 115-konny silnik został bardzo dobrze wyciszony, a i wibrację przedostające się do wnętrza kabiny są minimalne. Aby dynamicznie przyspieszać trzeba utrzymywać obroty w średnim zakresie, jednak nawet wtedy silnik nie jest specjalnie głośny. Reasumując, jeżeli używamy auta do spokojnej, niespiesznej jazdy to Octavia 1.0 TSI może być odpowiednią dla nas propozycją.

Adaptacyjne zawieszenie DCC

Kolejną nowością dla Octavii z roku modelowego 2017 jest opcjonalny system DCC (z ang. Dynamic Chassis Control), który stosowano już w innych autach koncernu VAG, w tym w zaprezentowanym w zeszłym roku nowym modelu Skody Superb. Układ adaptacyjnego zawieszenia dostępny jest od poziomu wyposażenia Ambition oraz we wszystkich wersjach silnikowych od 150 KM wzwyż. Dotyczy to zarówno samochodów z nadwoziem hatchback oraz kombi, jak i najmocniejszych usportowionych wersji RS i RS 230.

Skoda Octavia 2017 Najciekawszą nowością jest bez wątpienia 3-cylindrowa benzynowa jednostka napędowa 1.0 TSI zastępująca w ofercie 110-konny motor 1.2
Skoda Octavia 2017

Najciekawszą nowością jest bez wątpienia 3-cylindrowa benzynowa jednostka napędowa 1.0 TSI zastępująca w ofercie 110-konny motor 1.2 TSI. Nowa turbodoładowana konstrukcja dostępna będzie zarówno z nadwoziem hatchback jak i kombi. Motor o pojemności 999 ccm waży tylko 78 kilogramów i generuje 115 KM

Fot. Karol Biela

System DCC pozwala kierowcy wybrać pomiędzy trzema trybami pracy: Comfort, Normal i Sport. Aby aktywować któryś z powyższych programów wystarczy kliknąć w znajdujący się obok dźwigni skrzyni biegów przycisk Driving Mode Select. I tak po wybraniu np. trybu Sport zawieszenie w okamgnieniu staje się twardsze i bardziej czuć wszelkie niedoskonałości asfaltu, jednak auto prowadzi się zdecydowanie pewniej niż w programie Comfort. Co ciekawe DCC potrafi np. w niebezpiecznych sytuacjach sam przełączyć się z trybu Comfort w Sport, aby zachować większą stabilność i lepszą przyczepność opon zmniejszając przy tym drogę hamowania.

Adaptacyjne zawieszenie DCC wymaga dopłaty 4050 złotych, ale do tego auto musi być też doposażone we wspomniany przycisk Driving Mode Select (450 złotych) pozwalający dostosować – poza pracą zawieszenia – także siłę wspomagania układu kierowniczego, czy czułość pedału przyspieszenia.

Simply Clever jeszcze bardziej

Kuracja odświeżająca Octavii na rok 2017 objęła też nowe elementy wyposażenia. Na przykład system multimedialny Swing z 5-calowym kolorowym ekranem dotykowym, wejściem SD, USB, i AUX-IN dostępny jest już jako standard od bazowej wersji Active.

Wśród „świeżynek” znalazła się opcjonalna kamera cofania ze spryskiwaczem, czy również opcjonalny uchwyt z parasolką pod fotelem pasażera. Do tego klienci zamówić będą mogli bezprzewodową ładowarkę do smartfona, ale też i uchwyty na iPady na oparciach przednich foteli.

 Skoda Octavia 1.0 TSI i konkurenci:

Marka/model

Skoda Octavia 1.0 TSI Active hatchback

Ford Focus 1.0 EcoBoost 5D Trend

Opel Astra 1.0 Turbo Essentia

Cena (zł)

Od 69 740

Od 72 790

Od 63 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

hatchback/5

hatchback/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4659/1814/1461

4360/1823/1469

4370/1871/1485

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1549/1520

1544/1534

1548/1565

Rozstaw osi (mm)

2686

2648

2662

Masa własna (kg)

b.d.

1280

1480

Pojemność bagażnika (l)

Pojemność zbiornika paliwa (l)

 

590

50

363

55

370

48

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna

Benzyna

benzyna

Pojemność (ccm)

999

999

999

Liczba cylindrów

3

3

3

Napędzana oś

Przód

Przód

Przód

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/5

Osiągi

Moc (KM)

115

125

105

Moment obrotowy (Nm)

200

170

170

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,9

11,0

11,2

Prędkość maksymalna (km/h)

200

193

200

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

4,5

4,7

4,4

Emisja CO2 (g/km)

103

108

102

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie