Cztery lata to obecnie w motoryzacyjnym świecie spory okres czasu. Nie dziwi więc, że Czesi postanowili wprowadzić do swojego bestsellera kilka zmian, które znów spowodują, że będzie głośno o Octavii.
Nowy silnik 1.0 TSI
Najciekawszą nowością jest bez wątpienia 3-cylindrowa benzynowa jednostka napędowa 1.0 TSI zastępująca w ofercie 110-konny motor 1.2 TSI. Nowa turbodoładowana konstrukcja dostępna będzie zarówno z nadwoziem hatchback jak i kombi. Motor o pojemności 999 ccm waży tylko 78 kilogramów i generuje 115 KM oraz osiąga równe 200 niutonometrów dostępnych w zakresie od 2000 do 3500 obr./min. Octavia III hatchback z silnikiem 1.0 TSI oraz 6-biegową manualną skrzynią potrafi rozpędzić się – według deklaracji Skody – do 202 km/h, a sprint do pierwszej „setki” zajmuje niezłe 9,9 sekundy. W przypadku 7-stopniowej przekładni DSG prędkość maksymalna również wynosi 202 km/h, ale przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa już równe 10 sekund.
Według oficjalnych danych producenta Octavia 1.0 TSI jest o 8% oszczędniejsza w porównaniu do dotychczasowego silnika 1.2 TSI. Średnie spalanie Octavii hatchback z 3-cylindrowym silnikiem - zarówno w przypadku skrzyni manualnej jak i DSG - wynosić ma 4,5 litra benzyny na 100 kilometrów.
Tyle teorii. W praktyce nowy 115-konny silnik został bardzo dobrze wyciszony, a i wibrację przedostające się do wnętrza kabiny są minimalne. Aby dynamicznie przyspieszać trzeba utrzymywać obroty w średnim zakresie, jednak nawet wtedy silnik nie jest specjalnie głośny. Reasumując, jeżeli używamy auta do spokojnej, niespiesznej jazdy to Octavia 1.0 TSI może być odpowiednią dla nas propozycją.
Adaptacyjne zawieszenie DCC
Kolejną nowością dla Octavii z roku modelowego 2017 jest opcjonalny system DCC (z ang. Dynamic Chassis Control), który stosowano już w innych autach koncernu VAG, w tym w zaprezentowanym w zeszłym roku nowym modelu Skody Superb. Układ adaptacyjnego zawieszenia dostępny jest od poziomu wyposażenia Ambition oraz we wszystkich wersjach silnikowych od 150 KM wzwyż. Dotyczy to zarówno samochodów z nadwoziem hatchback oraz kombi, jak i najmocniejszych usportowionych wersji RS i RS 230.
System DCC pozwala kierowcy wybrać pomiędzy trzema trybami pracy: Comfort, Normal i Sport. Aby aktywować któryś z powyższych programów wystarczy kliknąć w znajdujący się obok dźwigni skrzyni biegów przycisk Driving Mode Select. I tak po wybraniu np. trybu Sport zawieszenie w okamgnieniu staje się twardsze i bardziej czuć wszelkie niedoskonałości asfaltu, jednak auto prowadzi się zdecydowanie pewniej niż w programie Comfort. Co ciekawe DCC potrafi np. w niebezpiecznych sytuacjach sam przełączyć się z trybu Comfort w Sport, aby zachować większą stabilność i lepszą przyczepność opon zmniejszając przy tym drogę hamowania.
Adaptacyjne zawieszenie DCC wymaga dopłaty 4050 złotych, ale do tego auto musi być też doposażone we wspomniany przycisk Driving Mode Select (450 złotych) pozwalający dostosować – poza pracą zawieszenia – także siłę wspomagania układu kierowniczego, czy czułość pedału przyspieszenia.
Simply Clever jeszcze bardziej
Kuracja odświeżająca Octavii na rok 2017 objęła też nowe elementy wyposażenia. Na przykład system multimedialny Swing z 5-calowym kolorowym ekranem dotykowym, wejściem SD, USB, i AUX-IN dostępny jest już jako standard od bazowej wersji Active.
Wśród „świeżynek” znalazła się opcjonalna kamera cofania ze spryskiwaczem, czy również opcjonalny uchwyt z parasolką pod fotelem pasażera. Do tego klienci zamówić będą mogli bezprzewodową ładowarkę do smartfona, ale też i uchwyty na iPady na oparciach przednich foteli.
Skoda Octavia 1.0 TSI i konkurenci:
Marka/model | Skoda Octavia 1.0 TSI Active hatchback | Ford Focus 1.0 EcoBoost 5D Trend | Opel Astra 1.0 Turbo Essentia |
Cena (zł) | Od 69 740 | Od 72 790 | Od 63 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4659/1814/1461 | 4360/1823/1469 | 4370/1871/1485 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1549/1520 | 1544/1534 | 1548/1565 |
Rozstaw osi (mm) | 2686 | 2648 | 2662 |
Masa własna (kg) | b.d. | 1280 | 1480 |
Pojemność bagażnika (l) Pojemność zbiornika paliwa (l) | 590 50 | 363 55 | 370 48 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | Benzyna | benzyna |
Pojemność (ccm) | 999 | 999 | 999 |
Liczba cylindrów | 3 | 3 | 3 |
Napędzana oś | Przód | Przód | Przód |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/5 |
Osiągi | |||
Moc (KM) | 115 | 125 | 105 |
Moment obrotowy (Nm) | 200 | 170 | 170 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,9 | 11,0 | 11,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 | 193 | 200 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 4,5 | 4,7 | 4,4 |
Emisja CO2 (g/km) | 103 | 108 | 102 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?