Toyota Corolla X (2006 - 2013). Auto warte polecenia?

Dariusz Dobosz
Toyota Corolla (2006-2010) / Fot. Toyota
Toyota Corolla (2006-2010) / Fot. Toyota
Udostępnij:
Corolla nie jest szczególnie wyrafinowanym samochodem, ale słynie z niezawodności i z tego względu ma bardzo dobre notowania na rynku wtórnym.
Toyota Corolla (2010-2013) / Fot. Toyota
Toyota Corolla (2010-2013) / Fot. Toyota

W 2006 r. Toyota postanowiła zerwać z nazwą Corolla dla swoich kompaktowych samochodów i wprowadziła nowy przydomek - Auris. Na taki krok zdecydowano się jednak wyłącznie w przypadku wersji hatchback, czterodrzwiowy sedan pozostał przy starej nazwie. Tak narodziła się dziesiąta generacja Corolli, wyłącznie w trójbryłowej wersji.

Od strony konstrukcyjnej oba auta są bardzo podobne i korzystają z tych samych podzespołów. Trójbryłowe nadwozie Corolli jest jednak zdecydowanie większe (4,54 m). Ma przestronne wnętrze i pojemny kufer (450 l). Szkoda tylko, że zawiasy jego pokrywy wchodzą podczas zamykania w przestrzeń bagażową. Odbierają w ten sposób kilka cennych litrów i mogą uszkodzić przewożone przedmioty podczas zamykania pokrywy. Przedział pasażerski od strony estetycznej trzeba uznać za skromny i wykończony przeciętnej jakości materiałami. Wszystkie elementy zmontowano jednak solidnie.

Godne uwagi jest również bogate wyposażenie Corolli, kreowanej przez producenta na kompakt o bardziej ekskluzywnym charakterze. Od strony technicznej Corolla dziesiątej generacji jest stosunkowo prostym samochodem. Silniki nie mają szczególnych fajerwerków technologicznych, w podwoziu zastosowano to, co najtańsze – kolumny Mac Phersona z przodu i belkę skrętną z tyłu. Dlatego utrzymanie auta nie wiąże się ze szczególnie wysokimi kosztami. Także dlatego, że w razie potrzeby można sięgnąć po zamienniki drogich, oryginalnych części zamiennych. Nie jest ich tak dużo jak w przypadku aut niemieckich czy francuskich, ale na ich dostępność nie można narzekać.

Silniki

Toyota Corolla (2006-2010) / Fot. Toyota
Toyota Corolla (2006-2010) / Fot. Toyota

Corolla dziesiątej generacji zadebiutowała w 2006 r., ale jej produkcja rozpoczęła się z początkiem 2007 r. Gama jednostek napędowych objęła silniki benzynowe 1.4 (97 KM) i 1.6 (124 KM) oraz turbodiesle 1.4 D-4D (90 KM) i 2.0 D-4D (126 KM). W 2009 r. pojawiły się benzynowe silniki 1.33 o mocy 100 KM oraz 1.6 o mocy 132 KM. Potem nie pojawiła się już żadna nowa pozycja.

Od 2011 Corolla dziesiątej generacji w wersji europejskiej produkowana była z zaledwie trzema różnymi silnikami. Oferta zatem jest skromna, a na dodatek nie ma w niej szczególnie mocnych jednostek napędowych. Te o najlepszych osiągach oscylują w granicach 10 s podczas sprintu do „setki”. Silniki 1.33 i 1.4 to propozycje dla wyjątkowo spokojnych kierowców, podobnie jak turbodiesel 1.4 D-4D. By sprawnie poruszać się tym modelem Toyoty trzeba wybrać albo benzynowca 1.6 albo turbodiesla 2.0 D-4D. Ze względu na mniejszą awaryjność i wyższą trwałość lepiej wybierać silniki benzynowe. Różnica między silnikami 1.6 Valvematic a 1.6 Dual VVT-i polega na odmiennej konstrukcji systemu zmiennych faz rozrządu. W pierwszym regulacja wzniosu zaworów odbywa się płynnie, w drugim zaś skokowo. Bardziej zaawansowany Valvematic zapewnia lepszą dynamikę przy niższym zużyciu paliwa.

Eksploatacja

Toyota Corolla (2006-2010) / Fot. Toyota
Toyota Corolla (2006-2010) / Fot. Toyota

Silniki benzynowe cieszą się bardzo dobrą reputacją. Awarie pojawiają się w nich rzadko, a jeśli już to dotyczą raczej osprzętu (sonda lambda, czujnik położenia wału korbowego, alternator, wycieki z układu chłodzenia). Przypadłością silników 1.6 jest stosunkowo szybkie zużycie elementów systemu zmiennych faz rozrządu.

Turbodiesle są bardziej kłopotliwe. Po dłuższych przebiegach wymagają wymiany lub regeneracji wtryskiwaczy i turbosprężarki. W autach eksploatowanych głównie w mieście zapychają się filtry cząstek stałych. W wersji 2.0 D-4D może dojść do wypalenia uszczelki pod głowicą. Trzeba się też liczyć ze zużyciem dwumasowego koła zamachowego (wersja 1.4 D-4D go nie ma). W układzie przeniesienia napędu szybko zużywa się sprzęgło, niezbyt trwałe są też łożyska w manualnej skrzyni biegów. Podwozie nie sprawia większych kłopotów, elementy zawieszeń są bardzo trwałe. Szybko zużywają się za to elementy przednich hamulców – tarcze i klocki.

Ważniejsze daty

1966 – Corolla I

1970 – Corolla II

1974 – Corolla III

1979 – Corolla IV

1983 – Corolla V

1987 – Corolla VI

1991– Corolla VII

1997 – Corolla VIII

2001 – Corolla IX

2006 – premiera Corolli X

2007 – rozpoczęcie sprzedaży

2010 – niewielka modrnizacja (nowe zderzaki, osłona chłodnicy, reflektory, tylne lampy, lusterka zewnętrzne z kierunkowskazami, poprawione wykończenie wnętrza, zmieniona kierownica)

2013 – premiera Corolli XI

 

Zalety

  • wysoka niezawodność i trwałość

  • oszczędne silniki

  • solidnie wykończone i przestronne wnętrze

  • duży bagażnik

  • dobry komfort jazdy

 

Wady

- bardzo skromna gama silników

- mało wyszukana estetyka

- przeciętne materiały wykończeniowe

 

Wybrane dane techniczne

 

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/

obr/min)

Maks

moment

obr (Nm/

obr/min)

Prędkość

maks

(km/h)

Przyśp

0-100

km/h (s)

Średnie

Zużycie

paliwa

(l/100 km)

Silniki benzy-

Nowe

 

 

 

 

 

 

1.33 Dual VVT-i

1329

100/6000

132/4000

180

13,1

5,7

1.4 VVT-i

1398

97/6000

130/4400

170

13,0

6,7

1.6 Dual VVT-i

1598

124/6000

157/5200

190

10,4

6,9

1.6 Valvematic

1598

132/6400

160/4400

200

10,0

6,4

Silniki

Wysoko-

Prężne

 

 

 

 

 

 

1.4 D-4D

1364

90/3800

205/1800-2800

190

12,0

4,9

2.0 D-4D

1998

126/3600

310/1800-2400

200

10,1

5,2

 

Ceny

 

Orientacyjne ceny w tys zł

Rocznik/

wersja

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

1.33

 

 

23,0

26,0

 

 

 

1.4

19,0

20,5

22,5

 

 

 

 

1.6 (124 KM)

20,5

22,5

24,0

 

 

 

 

1.6 (132 KM)

 

 

24,5

29,5

34,5

38,0

40,5

1.4 D-4D

21,5

23,5

26,0

32,0

37,5

41,0

46,0

2.0 D-4D

25,0

27,5

30,0

35,5

41,0

45,5

49,5

 

Podsumowanie

Zakup Corolli dziesiątej generacji w dobrym stanie technicznym i z akceptowalnym przebiegiem to dobra inwestycja, bo jest to samochód wygodny, komfortowy, dobrze wyposażony i trwały. Ale taki egzemplarz niełatwo znaleźć. Przeważają takie, które mają na swoim koncie grubo powyżej 100 tys km, a nierzadko nawet ponad 200 tys km  i wymagają sporych nakładów finansowych. Dotyczy to zwłaszcza turbodiesli. Wynika to z faktu, że ogromna większość aut ma na swoim koncie firmową przeszłość. Znalezienie Corolli dziesiątej generacji w idealnym stanie i ze stosunkowo niskim przebiegiem, kupionej w Polsce i użytkowanej przez osobę prywatną graniczy z cudem, bo użytkownicy tego modelu niechętnie się z nim rozstają. A jeśli już zdecydują się na sprzedaż, to samochód zostaje w rodzinie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie