Dział: Praktyka warsztatowa - Innowacyjna konstrukcja skrzyni biegów ASG

Redakcja
Siłowniki sprzęgła i skrzyni Fot: Schaeffler Polska Sp. z o.o.
Siłowniki sprzęgła i skrzyni Fot: Schaeffler Polska Sp. z o.o.
Patronat: Schaeffler Polska Sp. z o.o. Firma LuK, której inżynierowie od wielu lat rozwijają technologie elementów układu napędowego zarówno na potrzeby producentów pojazdów jak i rynku części zamiennych bierze aktywny udział w konstruowaniu nowych konstrukcji skrzyń biegów. Jedną z takich konstrukcji jest skrzynia ASG (Automated Shift Gearbox), która jest kolejnym krokiem do przodu w dziedzinie powszechnie używanych manualnych skrzyń biegów.

Patronat działu: Schaeffler Polska Sp. z o.o.
Patronat działu: Schaeffler Polska Sp. z o.o.

Dział: Praktyka warsztatowa

Patronat: Schaeffler Polska Sp. z o.o.

Komfortowa eksploatacja
Innowacyjne rozwiązanie skrzyni ASG pozwala zachować komfortowe prowadzenie pojazdu, jak w przypadku manualnych skrzyń biegów jednak mechanizm ASG zmienia biegi automatycznie co wpływa na redukcję zużycia paliwa dzięki precyzyjnie dopasowanym modułom całego układu. Dzięki tym właściwościom skrzynia biegów ASG jest doskonałym rozwiązaniem dla małych i średnich pojazdów ponieważ jest o wiele tańsza niż klasyczna w pełni automatyczna skrzynia biegów. ASG jest również powszechnie stosowana w lekkich pojazdach dostawczych. Zdarza się też, że wyposażone w nią są znacznie cięższe pojazdy użytkowe.

Właściwości skrzyni ASG
Skrzynia ASG w obsłudze przypomina skrzynię automatyczną ASG posiada mechanizm dźwigni zmiany biegów z pozycjami 

Schemat skrzyni biegów ASG (1 - dźwignia zmiany biegów, 2 - siłownik sprzęgła, 3 - siłownik skrzyni biegów, 4 - sprzęgło samonastawne SAC) Fot: Schaeffler
Schemat skrzyni biegów ASG (1 - dźwignia zmiany biegów, 2 - siłownik sprzęgła, 3 - siłownik skrzyni biegów, 4 - sprzęgło samonastawne SAC) Fot: Schaeffler Polska Sp. z o.o.

„neutral”, „reverse”, „automatic” i „manual”. połączenie pomiędzy dźwignią zmiany biegów a skrzynią biegów nie jest mechaniczne i jest zapewnione dzięki elektronicznemu modułowi. Ponieważ skrzynia biegów ASG oparta jest na budowie skrzyni manualnej pozycja “park” nie jest wymagana. Tak jak w przypadku klasycznej manualnej skrzyni biegów wybrane biegi pozostają załączone a sprzęgło zamyka się automatycznie po wyłączeniu zapłonu. Cechą wspólna ze skrzyniami automatycznymi jest konieczność ustawienia dźwigni zmiany biegów w pozycji „neutral” oraz wciśnięcie pedału hamulca podczas włączania silnika.

W jednej obudowie
Większość sygnałów jest emitowanych i odbieranych przez magistralę CAN. Magistrala CAN jest połączona z centralną jednostką sterowania silnika, modułami sterowania ABS lub ESP oraz modułami panelu deski rozdzielczej, który odpowiada za wyświetlanie informacji na temat aktualnie załączonego biegu i stanu skrzyni biegów. W konstrukcji LuK skrzyni biegów ASG, wspólna obudowa mieści jednostkę sterowania, silnik elektryczny i komponenty mechanicznego sterowania sprzęgłem. Podczas wymiany jednostki sterowania, należy zainstalować odpowiednie oprogramowanie dopasowane do konkretnego modelu pojazdu i wykonać odpowiednią procedurę startową. Pozostałe moduły sterowania zostają odpowiednio zsynchronizowane z jednostka sterowania s

Siłowniki sprzęgła i skrzyni Fot: Schaeffler Polska Sp. z o.o.
Siłowniki sprzęgła i skrzyni Fot: Schaeffler Polska Sp. z o.o.

krzynią biegów, z ta d też nie ma sensu to zamieniać manualnej skrzyni na automatyczną zarówno z technicznego jak i ekonomicznego punktu widzenia.

Podwójne zabezpieczenie
W systemie monitoringu bezpieczeństwa ISM (Intelligent Safety Monitoring System) główny procesor jest monitorowany z pomocą drugiego pełniącego funkcje pomocniczą. Sprawdza on poprawne funkcjonowanie właściwości pamięci i oprogramowania, oraz czy jednostka sterowania skrzynią LuK ASG odpowiada zgodnie z aktualna sytuacją prowadzonego pojazdu. W przypadku nieprawidłowości, jednostka sterowania może reagować na dwa sposoby:
•Uniemożliwić ruch pojazdu
•Zrestartować jednostkę centralną; operacja ta trwa kilka sekund po których przywrócone są wszystkie funkcje pojazdu

Obie możliwości zapobiegają niebezpiecznym reakcjom pojazdu, które spowodowane są poprzez defekt jednostki sterowania.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty