DS5 2.0 BlueHDI. Auto z mnóstwem przełączników

Wojciech Frelichowski
DS5 Choć DS5 jest autem konstrukcyjnie spokrewnionym z Citroenem, to jednak pod jego podwoziem nie znajdziemy hydropneumatycznego zawieszenia. Tym niemniej podróż tym samochodem jest w miarę komfortowa, nierówności są skuteczne redukowane, zaś układ kierowniczy jest dość precyzyjny. Jednak podczas szybkiego pokonywania zakrętów nadwozie ma tendencje do bocznych wychyłów.Fot. Wojciech Frelichowski
DS5 Choć DS5 jest autem konstrukcyjnie spokrewnionym z Citroenem, to jednak pod jego podwoziem nie znajdziemy hydropneumatycznego zawieszenia. Tym niemniej podróż tym samochodem jest w miarę komfortowa, nierówności są skuteczne redukowane, zaś układ kierowniczy jest dość precyzyjny. Jednak podczas szybkiego pokonywania zakrętów nadwozie ma tendencje do bocznych wychyłów.Fot. Wojciech Frelichowski
DS5 to dziwny samochód. Jedni widzą w nim coś w rodzaju kombi, inni minivana. Auto wymyka się takim przyporządkowaniom. Budzi za to zainteresowanie na ulicy.

Najpierw wyjaśnijmy, co to za marka - DS. Dokładnie to DS Automobiles - została wyodrębniona z marki Citroen w 2015 roku i w koncernie PSA (Citroen, Peugeot) pełni rolę marki premium. Nazwa DS nawiązuje do Citroena DS, legendarnego modelu, który w latach 50. i 60. XX wieku stał się wyznacznikiem nowoczesnej techniki i komfortu. Model DS5 należy do samochodów z segmentu D z klasy premium, czyli lepiej wykonanych i z bogatszym wyposażeniem (i jednocześnie droższych). Technicznie auto bazuje na Citroenie C5, zresztą do 2015 był oferowany jako Citroen DS5. W 2015 r., wraz z debiutem nowej marki, auto przeszło modernizację. Jest produkowane tylko w jednej wersji - jako pięciodrzwiowy hatchback.

DS5 Choć DS5 jest autem konstrukcyjnie spokrewnionym z Citroenem, to jednak pod jego podwoziem nie znajdziemy hydropneumatycznego zawieszenia. Tym niemniej
DS5

Choć DS5 jest autem konstrukcyjnie spokrewnionym z Citroenem, to jednak pod jego podwoziem nie znajdziemy hydropneumatycznego zawieszenia. Tym niemniej podróż tym samochodem jest w miarę komfortowa, nierówności są skuteczne redukowane, zaś układ kierowniczy jest dość precyzyjny. Jednak podczas szybkiego pokonywania zakrętów nadwozie ma tendencje do bocznych wychyłów.

Fot. Wojciech Frelichowski

Linia boczna DS5 ma nawiązywać do stylu coupe. Jednak wielu osobom przypomina raczej kombi lub minivana z obniżonym dachem. Najbardziej charakterystyczny jest przód pojazdu z eleganckim, chromowanym grillem, na którym umieszczono duże logo marki. O nieszablonowym stylu auta świadczą również masywne nadkola oraz obszerne wloty powietrza. Do tego całe nadwozie ozdobiono wieloma szykownymi chromowanymi detalami (listwy boczne, podwójna końcówka układu wydechowego).

Charakterystyczna dla kabiny DS5 jest wysoka jakość zastosowanych materiałów, w tym skóry i chromu. A drugie, co rzuca się w oczy to mnóstwo przełączników. Dominującym elementem deski rozdzielczej jest centralnie umieszczony dotykowy ekran. Wyświetla wszystkie funkcje komputera pokładowego, nawigacji satelitarnej oraz radia. Zastosowano również technologię Head-Up Display, dzięki której kierowca widzi na przedniej szybie podstawowe dane podroży.

DS5 Choć DS5 jest autem konstrukcyjnie spokrewnionym z Citroenem, to jednak pod jego podwoziem nie znajdziemy hydropneumatycznego zawieszenia. Tym niemniej
DS5

Choć DS5 jest autem konstrukcyjnie spokrewnionym z Citroenem, to jednak pod jego podwoziem nie znajdziemy hydropneumatycznego zawieszenia. Tym niemniej podróż tym samochodem jest w miarę komfortowa, nierówności są skuteczne redukowane, zaś układ kierowniczy jest dość precyzyjny. Jednak podczas szybkiego pokonywania zakrętów nadwozie ma tendencje do bocznych wychyłów.

Fot. Wojciech Frelichowski

Najważniejsze przyciski zostały rozmieszczone na dwóch konsolach - centralnej pomiędzy przednimi fotelami i na podsufitce przed lusterkiem wstecznym (to akurat niewygodne rozwiązanie). Nieporęczne jest również umiejscowienie przycisków sterowania szybami bocznymi i centralnym zamkiem pomiędzy przednimi fotelami w środowej konsoli. Efekt jest taki, że kierowca otwiera i zamyka szyby prawą ręką. Integralną częścią wnętrza jest trzyczęściowy panoramiczny dach, a także oświetlenie oparte na diodach LED. I nawet dobrze, że nad głowami kierowcy i pasażerów są szyby, bo dach jest bardzo nisko i osoby o wysokim wzroście wręcz zahaczają czubkiem głowy o podsufitkę.

Testowy DS5 miał pod maską dwulitrowego turbodiesla, który generuje moc 181 KM. Tak moc jest adekwatna dla samochodu, którego masa własna przekracza 1500 kilogramów. Co prawda nie czyni z tego samochodu rakiety, ale pozwala na bezpieczne wyprzedzanie kolumn ciężarówek. Producent informuje, że średnie zużycie paliwa wynosi 4,4 litra oleju napędowego na 100 km. Taki wynik pozostaje raczej w sferze marzeń - trzeba do tego dodać przynajmniej 1,5 litra więcej. Ale nawet owe 6 litrów oleju napędowego na 100 km jest wartością akceptowalną. Jeśli nie przekraczamy prędkości 120 km/h, do kabiny dociera tylko łagodny pomruk tej jednostki. Przy prędkościach autostradowych robi się jednak głośniej, co w przypadku auta premium nie powinno mieć miejsca. W tej wersji silnik współpracował z sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów EAT. Biegi zmienia niezauważalnie, ale równocześnie nieco ogranicza dynamikę pojazdu.

Choć DS5 jest autem konstrukcyjnie spokrewnionym z Citroenem, to jednak pod jego podwoziem nie znajdziemy hydropneumatycznego zawieszenia. Tym niemniej podróż tym samochodem jest w miarę komfortowa, nierówności są skuteczne redukowane, zaś układ kierowniczy jest dość precyzyjny. Jednak podczas szybkiego pokonywania zakrętów nadwozie ma tendencje do bocznych wychyłów.

Zobacz także: Testujemy Mercedesa GLA

Plusy

  • awangardowa stylistyka

  • akceptowalne zużycie paliwa

  • bogate wyposażenie

Minusy

- natłok przełączników i pokręteł

- przeciętna dynamika

- mało funkcjonalne wnętrze

DS5 2.0 BlueHDI 181 KM i konkurenci

Marka/model

DS5 2.0 BlueHDI 181 KM Be Chic

Mercedes C 220 BlueTec 163 KM

Volvo S60 2.0 D4 Drive-E 190 KM

Cena (zł)

145 900

152 796

153 600

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

sedan/5

sedan/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4530/1850/1508

4686/1810/1442

4635/1899/1484

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1575/1599

1588/1570

1588/1585

Rozstaw osi (mm)

2727

2840

2776

Masa własna (kg)

1540

1505

1561

Pojemność bagażnika (l)

468

480

380

Pojemność zbiornika paliwa (l)

60

66

67

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

Pojemność (cm3)

1997

1991

1969

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

tylna

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/6

automatyczna/7

automatyczna/8

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

181 przy 3750

163 przy 3000

190 przy 4250

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

400 przy 2000

400 przy 1400

400 przy 1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,2

7,4

7,6

Prędkość maksymalna (km/h)

220

233

230

Średnie spalanie (l/100 km)

4,5

4,4

3,9

Emisja CO2 (g/km)

114

115

102

       
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty