Segment minivanów rozwija się niezwykle dynamicznie. Prekursor gatunku Renault Scenic ma coraz silniejszą konkurencję, która stara się mu odebrać palmę pierwszeństwa.
Zaprezentowany niedawno Renault Scenic
drugiej generacji wciąż ma cechy auta innowacyjnego. Czy nowa, cudowna broń Renaulta będzie w stanie odeprzeć atak Citroena Xsary Picasso
, który mimo kontrowersyjnego nadwozia zdołał zaskarbić sobie sympatię nabywców?
Cechy szczególne
Cechą charakterystyczną minivanów jest obszerne i wysokie wnętrze. Pod tym względem lepszy jest Citroen, który ma większy rozstaw osi. Oba pojazdy są 5-osobowe, co w porównaniu z autami o typowych nadwoziach, np. z. hatchbackiem, nie jest żadną rewelacją. Wszak Opel Zafira oferuje 7 miejsc, a Fiat Multipla - 6. W Sceniku i Picasso 3 barczyste osoby siedzące obok siebie na tylnych fotelach mogą odczuwać dyskomfort.
Dlatego istnieje możliwość indywidualnego przesuwania foteli, by nie siedzieć "ramię w ramię". Oczywiście każdy z foteli można również składać lub wyjmować, co zwiększa możliwości przewożenia bagaży. Może to się przydać w Renaulcie, którego bagażnik ma objętość zaledwie 430 l. Przesuwając wszystkie fotele do przodu, zwiększamy jego objętość do 480 l, kosztem przestrzeni na nogi. Bez przesuwania czegokolwiek bagażnik Citroena ma objętość 550 l i jest jednym z największych w tej klasie pojazdów. Zaletą Scenica jest możliwość otwierania szyby w tylnej pokrywie, co ułatwia wkładanie małych pakunków.
Styliści Citroena i Renaulta jakby się zmówili - w obu pojazdach tablica przyrządów umieszczona jest na środku, nad konsolą środkową, w której ulokowano także dźwignię zmiany biegów. Takie usytuowanie jest rzeczywiście wygodne w użyciu, w przeciwieństwie do niezbyt czytelnych wskazań wyświetlaczy ciekłokrystalicznych tablicy przyrządów.
Silnik
Z szerokiej gamy silników oferowanych do Scenika i Picasso wybraliśmy jednostki benzynowe. Renaulta napędza silnik o m pojemności 1,6 l mocy 115 KM. Zbliżoną moc maksymalną ma silnik Citroena o pojemności 1,8 l (117 KM). Obie jednostki napędowe mają po 4 zawory w każdym cylindrze. Czasy rozpędzania obu konkurentów są zbliżone, nieco większe zużycie paliwa w mieście ma silnik Picasso. Maksymalny moment obrotowy w obu silnikach uzyskiwany jest dopiero przy ok. 4000 obr/min, co zmusza dynamicznie jeżdżącego kierowcę do częstej zmiany biegów. Jednostki napędowe nie są bowiem zbyt elastyczne.
Wrażenia z jazdy
Scenic i Picasso wykorzystują płytę podłogową i konstrukcję zawieszenia hatchbacków - Megane II i Xsary. Chwała konstruktorom, którzy tak je zmodyfikowali, by nadwozia nadmiernie nie przechylały się na zakrętach. Oba pojazdy prowadzą się poprawnie, jednak układ kierowniczy w Sceniku i Picasso nie jest zbyt precyzyjny. Przy spokojnej jeździe to akurat nie przeszkadza. Komfort jazdy jest również przyzwoity, a poziom hałasu - do przyjęcia. Układ hamulcowy działa poprawnie, a droga hamowania z prędkości 100 km/h nie przekracza 41 m.
Podsumowanie
Pod względem dynamiki, komfortu czy długości drogi hamowania oba pojazdy są do siebie podobne. Citroen ma większy bagażnik i obszerniejsze wnętrze dla pasażerów na tylnych fotelach. Zasadnicze różnice pojawiają się w wyposażeniu standardowym, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa. Scenic ma 6 poduszek, a Picasso tylko 2. Ponadto w testach zderzeniowych Euro-NCAP Renault Scenic okazał się najbezpieczniejszy w swojej klasie. Za to Citroen oferuje klimatyzację, którą u Renaulta trzeba dokupić ekstra. Mimo to znaczna różnica w cenie zakupu wynosząca 8800 zł wielu nabywców skłoni ku tańszemu Scenikowi. Niezdecydowanych mogą przekonać takie gadżety, jak "karta Renault" czy automatyczny hamulec postojowy, szczególnie że są oferowane w standardzie, czyli "za darmo".
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Citroen Renault |
|
Przestronność wnętrza + |
Silnik remis |
Poziom hałasu remis |
Hamulce remis |
Dynamika remis |
Zużycie paliwa + |
Nowoczesność konstrukcji remis |
Wyposażenie + |
Wybrane dane techniczne:
Citroen 1.8 Renault 1.6 |
|
Liczba cylindrów/zaworów 4/16 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): 1749 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): 117/5500 115/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): 160/4000 152/4200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): 12,2 12,5 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): 13,1 13,2 |
Prędkość maksymalna (km/h): 190 185 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: 69 69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): 40,5 40,3 |
Pojemność bagażnika (dm3): 550 430 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): 55 60 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): 6,1/10,0 6,0/9,4 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): 427 x 175 x 164 426 x 181 x 162 |
Rozstaw osi (cm): 276 268 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) 2/12 2/12 |
Cena (zł): 74 000 65 200 |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?