Citroen Xsara Picasso 1.8 kontra Renault Scenic 1.6

Ryszard Polit
Udostępnij:
Segment minivanów rozwija się niezwykle dynamicznie. Prekursor gatunku Renault Scenic ma coraz silniejszą konkurencję, która stara się mu odebrać palmę pierwszeństwa.

Segment minivanów rozwija się niezwykle dynamicznie. Prekursor gatunku Renault Scenic ma coraz silniejszą konkurencję, która stara się mu odebrać palmę pierwszeństwa.
 

fot. Renault
fot. Renault

Zaprezentowany niedawno Renault Scenic
drugiej generacji wciąż ma cechy auta innowacyjnego. Czy nowa, cudowna broń Renaulta będzie w stanie odeprzeć atak Citroena Xsary Picasso
, który mimo kontrowersyjnego nadwozia zdołał zaskarbić sobie sympatię nabywców?

 

Cechy szczególne

 

fot. Citroen
fot. Citroen

Cechą charakterystyczną minivanów jest obszerne i wysokie wnętrze. Pod tym względem lepszy jest Citroen, który ma większy rozstaw osi. Oba pojazdy są 5-osobowe, co w porównaniu z autami o typowych nadwoziach, np. z. hatchbackiem, nie jest żadną rewelacją. Wszak Opel Zafira oferuje 7 miejsc, a Fiat Multipla - 6. W Sceniku i Picasso 3 barczyste osoby siedzące obok siebie na tylnych fotelach mogą odczuwać dyskomfort.

fot. Renault
fot. Renault

Dlatego istnieje możliwość indywidualnego przesuwania foteli, by nie siedzieć "ramię w ramię". Oczywiście każdy z foteli można również składać lub wyjmować, co zwiększa możliwości przewożenia bagaży. Może to się przydać w Renaulcie, którego bagażnik ma objętość zaledwie 430 l. Przesuwając wszystkie fotele do przodu, zwiększamy jego objętość do 480 l, kosztem przestrzeni na nogi. Bez przesuwania czegokolwiek bagażnik Citroena ma objętość 550 l i jest jednym z największych w tej klasie pojazdów. Zaletą Scenica jest możliwość otwierania szyby w tylnej pokrywie, co ułatwia wkładanie małych pakunków.

 

Styliści Citroena i Renaulta jakby się zmówili - w obu pojazdach tablica przyrządów umieszczona jest na środku, nad konsolą środkową, w której ulokowano także dźwignię zmiany biegów. Takie usytuowanie jest rzeczywiście wygodne w użyciu, w przeciwieństwie do niezbyt czytelnych wskazań wyświetlaczy ciekłokrystalicznych tablicy przyrządów.

 


fot. Citroen
fot. Citroen


Silnik

 

Z szerokiej gamy silników oferowanych do Scenika i Picasso wybraliśmy jednostki benzynowe. Renaulta napędza silnik o m pojemności 1,6 l mocy 115 KM. Zbliżoną moc maksymalną ma silnik Citroena o pojemności 1,8 l (117 KM). Obie jednostki napędowe mają po 4 zawory w każdym cylindrze. Czasy rozpędzania obu konkurentów są zbliżone, nieco większe zużycie paliwa w mieście ma silnik Picasso. Maksymalny moment obrotowy w obu silnikach uzyskiwany jest dopiero przy ok. 4000 obr/min, co zmusza dynamicznie jeżdżącego kierowcę do częstej zmiany biegów. Jednostki napędowe nie są bowiem zbyt elastyczne.

 


fot. Renault
fot. Renault


Wrażenia z jazdy

 

Scenic i Picasso wykorzystują płytę podłogową i konstrukcję zawieszenia hatchbacków - Megane II i Xsary. Chwała konstruktorom, którzy tak je zmodyfikowali, by nadwozia nadmiernie nie przechylały się na zakrętach. Oba pojazdy prowadzą się poprawnie, jednak układ kierowniczy w Sceniku i Picasso nie jest zbyt precyzyjny. Przy spokojnej jeździe to akurat nie przeszkadza. Komfort jazdy jest również przyzwoity, a poziom hałasu - do przyjęcia. Układ  hamulcowy działa poprawnie, a droga hamowania z prędkości 100 km/h nie przekracza 41 m.

 


fot. Citroen
fot. Citroen


Podsumowanie

 

Pod względem dynamiki, komfortu czy długości drogi hamowania oba pojazdy są do siebie podobne. Citroen ma większy bagażnik i obszerniejsze wnętrze dla pasażerów na tylnych fotelach. Zasadnicze różnice pojawiają się w wyposażeniu standardowym, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa. Scenic ma 6 poduszek, a Picasso tylko 2. Ponadto w testach zderzeniowych Euro-NCAP Renault Scenic okazał się najbezpieczniejszy w swojej klasie. Za to Citroen oferuje klimatyzację, którą u Renaulta trzeba dokupić ekstra. Mimo to znaczna różnica w cenie zakupu wynosząca 8800 zł wielu nabywców skłoni ku tańszemu Scenikowi. Niezdecydowanych mogą przekonać takie gadżety, jak "karta Renault" czy automatyczny hamulec postojowy, szczególnie że są oferowane w standardzie, czyli "za darmo".

 

 Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

                                                                                         Citroen                                                         Renault

 

Przestronność wnętrza                                                      +

Silnik                                                                                    remis

Poziom hałasu                                                                     remis

Hamulce                                                                              remis                                                          

Dynamika                                                                             remis

Zużycie paliwa                                                                                                                                       +

Nowoczesność konstrukcji                                                remis                                                          

Wyposażenie                                                                                                                                          +

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

                                                                                                                 Citroen  1.8                             Renault 1.6

 

Liczba cylindrów/zaworów                                                                       4/16                                         4/16

Pojemność skokowa (cm3):                                                                        1749                                        1598

Moc maksymalna (KM/obr/min):                                                                  117/5500                                 115/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):                                                                160/4000                                 152/4200

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):                                                                   12,2                                         12,5

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):                                                     13,1                                         13,2

Prędkość maksymalna (km/h):                                                                    190                                          185

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:                                                        69                                            69

Droga hamowania od 100 km/h (m):                                                           40,5                                         40,3

Pojemność bagażnika (dm3):                                                                      550                                          430

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):                                                            55                                            60

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):                                              6,1/10,0                                   6,0/9,4

Długość x szerokość x wysokość (cm):                                                    427 x 175 x 164                      426 x 181 x 162

Rozstaw osi (cm):                                                                                      276                                          268

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)                                             2/12                                         2/12

Cena (zł):                                                                                                    74 000                                     65 200

 

 

 

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie