
Od czasu wycofania z produkcji w roku 2017 modelu C5 marka Citroen na rynkach europejskich nie była obecna w segmencie D. Oczywiście w salonach sprzedaży oferowano Citroena C5 Aircross, który tylko częściowo wypełniał pozostawioną po C5 lukę, gdyż jest to samochód typu SUV. Teraz się to zmienia i znów jest dostępne auto, reprezentujące Citroena wśród takich modeli jak Toyota Camry, Opel Insignia czy Volkswagen Passat. Chodzi oczywiście o całkowicie nowego Citroena C5X.
Fot. Ryszard M. Perczak
Od czasu wycofania z produkcji w roku 2017 modelu C5 marka Citroen na rynkach europejskich nie była obecna w segmencie D. Oczywiście w salonach sprzedaży oferowano Citroena C5 Aircross, który tylko częściowo wypełniał pozostawioną po C5 lukę, gdyż jest to samochód typu SUV. Teraz się to zmienia i znów jest dostępne auto, reprezentujące Citroena wśród takich modeli jak Toyota Camry, Opel Insignia czy Volkswagen Passat. Chodzi oczywiście o całkowicie nowego Citroena C5X.
Citroen C5X. Wszystko w jednym
Ponieważ dziś już mało kto porywa się na produkcję klasycznych sedanów oraz kombi tej wielkości C5X to przynajmniej trzy rodzaje samochodów osobowych w jednym modelu. Chodzi o sedana, kombi i SUV-a. Tak, tak to nie pomyłka nowy C5X jest bardzo udanym połączeniem tych trzech typów. Najłatwiej dostrzec to przyglądając się sylwetce najnowszego Citroena. Jego wymiary zewnętrzne (4,80 m długości) plasują go wśród aut, które możemy uważać za stworzone do potrzeb rodziny. Z kolei przestronne wnętrze (2,78 m rozstaw osi), duży bagażnik (485 – 545 l) z bardzo wygodnym dostępem przez szeroką klapę oraz relatywnie duży prześwit (19,4 cm) sprawiają, iż można ten samochód uważać za uniwersalny jak kombi i SUV. Do tego wszystkiego dochodzi design bryły nadwozia z 19-calowymi kołami oraz eleganckie wykończenie kabiny, które pozwolą się czuć w nim jak w limuzynie.
Auto produkowane jest w Chinach.
Citroen C5X. Także zelektryfikowany
Citroen obiecuje, że już za trzy lata każdy model wprowadzany na rynek będzie oferowany także w wersji, jeśli nie zupełnie elektrycznej to przynajmniej z napędem hybrydowym. W nowym C5X oprócz silników benzynowych 1,2 l (130 KM) i 1,6 l (180 KM) znajdziemy do wyboru również hybrydę z silnikiem benzynowym 1,6 l (225 KM/360 Nm) typu Plug-in, która pozwala na jazdę w trybie elektrycznym z prędkością do 135 km/h. Dystans, który można pokonać bezemisyjnie wynosi 55 km. Zespół hybrydowy, znany z innych modeli Grupy Stellantis tworzą silnik benzynowy 1,6 l o mocy180 KM oraz elektryczny rozwijający 110 KM. Przeniesienie napędu na koła przedniej osi, gdyż tylko taki w tym modelu przewidziano odbywać się może poprzez manualną przekładnię 6-biegową bądź poprzez automatyczną, 8-stopniową.

Od czasu wycofania z produkcji w roku 2017 modelu C5 marka Citroen na rynkach europejskich nie była obecna w segmencie D. Oczywiście w salonach sprzedaży oferowano Citroena C5 Aircross, który tylko częściowo wypełniał pozostawioną po C5 lukę, gdyż jest to samochód typu SUV. Teraz się to zmienia i znów jest dostępne auto, reprezentujące Citroena wśród takich modeli jak Toyota Camry, Opel Insignia czy Volkswagen Passat. Chodzi oczywiście o całkowicie nowego Citroena C5X.
Fot. Ryszard M. Perczak
W wersjach z silnikiem spalinowym kierowca ma do wyboru trzy tryby jazdy: Eco, Normal i Sport, zaś w hybrydzie dochodzą jeszcze Komfort, Electric i Hybrid. Ich określenia jednoznacznie wskazują charakterystykę ustawień napędu.
Jest w tym modelu także aktywne zawieszenie pozwalające na regulację poziomu jego sztywności, od twardszego sportowego po miękkie wtedy, gdy włączymy Komfort.
Nowoczesność Citroena C5X to również zestaw systemów wspierających kierowce jak np. system kontrolujący ruch poprzeczny za pojazdem czy system obserwujący pojawienie się ewentualnych innych uczestników ruchu w tzw. martwym polu. Bardzo zostały rozbudowane informacje dostępne na wyświetlaczu przeziernym przed kierowcą. Co istotne, istnieje możliwość ustawienia tylko tych danych, które kierowca uzna dla siebie za niezbędne jak np. tylko aktualną prędkość czy wskazania nawigacji.
Citroen C5X. Pierwsza jazda
Podczas prezentacji dla dziennikarzy mieliśmy okazję pojeździć najnowszym Citroenem. C5X zachowując stylistyczne cechy innych, obecnie dostępnych modeli tej marki wyróżnia się wielkością, a także efektownymi detalami jak chociażby lampy przednie i tylne. Przypominająca nieco coupe z profilu bryła nadwozia podkreśla sportowy charakter tego samochodu. Z kolei we wnętrzu można się poczuć, jak w limuzynie, w której klimat tworzą ciekawe detale oraz oryginalne, także pod względem kolorystycznym materiały wykończeniowe. Całość wrażeń z jazdy dopełnia działanie aktywnego zawieszenia, które w zależności od trybu jazdy może być relatywnie sztywne (Sport) do iście „kanapowego” (Komfort). Fani Citroenów z pewnością docenią tę możliwość regulacji sztywności zawieszenia.

Od czasu wycofania z produkcji w roku 2017 modelu C5 marka Citroen na rynkach europejskich nie była obecna w segmencie D. Oczywiście w salonach sprzedaży oferowano Citroena C5 Aircross, który tylko częściowo wypełniał pozostawioną po C5 lukę, gdyż jest to samochód typu SUV. Teraz się to zmienia i znów jest dostępne auto, reprezentujące Citroena wśród takich modeli jak Toyota Camry, Opel Insignia czy Volkswagen Passat. Chodzi oczywiście o całkowicie nowego Citroena C5X.
Fot. Ryszard M. Perczak
Zdecydowanie poprawiła się jakość dotykowej obsługi funkcji dostępnych na centralnym monitorze, który w zależności od wersji ma przekątną 10 – 12 cali. Bezpośrednio pod nim znalazły się pokrętła ustawiania kierunku nawiewu i regulacji natężenia strumienia powietrza. Tablica ze wskaźnikami przed kierowcą wyświetla wszelkie informacje dotyczące aktualnych danych dotyczących jazdy jak prędkość, obroty czy średnie spalanie. Wszystko naturalnie w formie cyfrowej.
Dobre wyciszenie wnętrza pozwala na swobodną rozmowę czy słuchanie radia nawet przy prędkościach autostradowych. Pisząc o komforcie trzeba konicznie wspomnieć o wygodzie siedzeń, jakie znajdziemy w tym samochodzie oraz przestronność oferowana pasażerom tylnej kanapy.
Precyzyjny układ kierowniczy, łatwość obsługi oraz wysoka jakość wykończenia wskazują na to, że w Citroenie doceniają rolę tej klasy samochodu na bardzo konkurencyjnym rynku.
Ceny Citroena C5X zaczynają się od 143.800 złotych. Odmiana z napędem hybrydowym kosztuje przynajmniej 200.300 złotych.
Citroen C5X. Powrót do korzeni
Przy okazji prezentacji nowego C5X można było zobaczyć, a nawet odbyć krótki przejazd innymi Citroenami podobnej wielkości produkowanymi w latach minionych. Był oczywiście DS, ale również późniejsze modele CX i XM. Nawet krótka przejażdżka każdym z nich uświadamiała drogę, jaką francuska marka konsekwentnie podąża od lat. Efektowny wygląd oraz komfort podróżowania to te najbardziej oczywiste cechy wspomnianej linii Citroenów. Do tego dochodzi nietuzinkowy design oraz niespotykane w samochodach innych marek rozwiązania techniczne z aktywnym zawieszeniem na czele. Nowy C5X jest zatem godnym następcą tych aut, który kontynuuje ich niebanalny charakter wnosząc nowoczesność i współczesne technologie.
Citroen C5X - dane techniczne
DANE TECHNICZNE | |||
Model | 1.2 PureTech 130 | 1.6 PureTech 180 | PHEV 225 |
OSIĄGI | |||
Moc (KM) | 130 | 180 | 225 |
Maks. moment obr. (Nm) | 230 | 250 | 360 |
Pojemność baterii trakcyjnej (kWh) | - | - | 12,4 |
Przys.0-100 km/h (s) | 10,4 | 8,1 | 7,8 |
Prędkość maks. (km/h) | 210 | 230 | 233 |
| | | |
Zasięg (km) w trybie elektr. | - | - | 55 |
UKŁAD NAPĘDOWY | |||
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
NADWOZIE | |||
Liczba miejsc/drzwi | 5/5 | 5/5 | 5/5 |
Typ nadwozia | SUV/Coupe | SUV/Coupe | SUV/Coupe |
WYMIARY | |||
długość | 4805 | 4805 | 4805 |
szerokość | 1815 | 1815 | 1815 |
wysokość | 1485 | 1485 | 1485 |
rozstaw osi | 2785 | 2785 | 2785 |
Poj. bagażnika (l) | 545 | 545 | 485 |
Masa własna (kg) | 1418 | 1467 | 1722 |
CENA MODELU OD | |||
Cena modelu od (zł) | 143.800 | 177.800 | 200.300 |
Citroen C5X i wybrani konkurenci:
Model | Citroen C5X PHEV 225 | Toyota Camry 2,5 VVT-i EV | Skoda Superb iV Plug-in Hybrid |
OSIĄGI | |||
Silnik spalinowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy |
Pojemność (cm sześc.) | 1598 | 2494 | 1395 |
Moc (KM) | 225 | 200 | 218 |
Maks. moment obr. (Nm) | 360 | 320 | 330 |
Pojemność baterii trakcyjnej (kWh) | 12,4 | 15,5 | 13,0 |
Przys.0-100 km/h (s) | 7,8 | 8,1 | 7,1 |
Prędkość maks. (km/h) | 233 | 210 | 224 |
Zasięg (km) w trybie elektr. | 55 | 55 | 55 |
UKŁAD NAPĘDOWY | |||
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
NADWOZIE | |||
Liczba miejsc/drzwi | 5/5 | 5/4 | 5/4 |
Typ nadwozia | SUV/Coupe | Sedan | Sedan |
WYMIARY | |||
Długość (mm) | 4805 | 4849 | 4869 |
Szerokość (mm) | 1815 | 1821 | 1864 |
Wysokość (mm) | 1485 | 1471 | 1503 |
Rozstaw osi | 2785 | 2776 | 2836 |
Poj. bagażnika (l) | 485 | 436 | 485 |
Masa własna (kg) | 1722 | 1545 | 1655 |
Prześwit (cm) | 19,5 | 15,5 | 16,0 |
CENA MODELU OD | |||
Cena modelu od (zł) | 200.300 | 167.900 | 168.750 |
Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu

Inwestycje drogowe w Miliczu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?