BMW 1 114i kontra Mercedes A 180

Dariusz Dobosz
Mercedes-Benz Klasa A, Fot: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Klasa A, Fot: Mercedes-Benz
Najtańsze auta BMW i Mercedesa, choć najmniejsze w gamie, nie mają nic wspólnego z popularnymi „maluchami” . To pełnowymiarowe kompakty w iście sportowym stylu.

To zadziwiające, że firmy, które od dziesięcioleci rywalizują ze sobą niemal w każdym segmencie rynku dopiero teraz stały się

Mercedes-Benz Klasa A, Fot: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Klasa A, Fot: Mercedes-Benz

bezpośrednimi konkurentami w klasie aut kompaktowych. Cóż, po prostu nigdy wcześniej nie miały porównywalnych samochodów tej wielkości. Obaj producenci szli własną drogą, przyjmując różne koncepcje konstrukcyjne. Przypomnijmy, że większe doświadczenie w kompaktach ma BWW, które już w 1994 r. wprowadziło na rynek model Compact. Była to jedna z wersji serii 3, podobna w kształtach do „trójki” z nadwoziem typu sedan i oparta na jej podzespołach technicznych. Mercedes wprowadził na rynek najmniejszy ze swoich modeli w 1997 r. Jednobryłowiec zwany Klasą A mierzył zaledwie 3,6 m, ale za sprawą wyjątkowo obszernego wnętrza nazywany był przez producenta kompaktem. W 2001 r. pojawiła się wersja wydłużona o 17 cm, nieco bliższa autom segmentu C. Druga generacja A-klasy z 2004 r. urosła do prawie 3,9 m i wciąż była minivanem. Wraz z prezentacją nowej klasy A wiosną 2012 r. byliśmy świadkami prawdziwego przełomu. Miejsce jednobryłowca zajął pięciodrzwiowy hatchback o długości ponad 4 m, w którym funkcjonalność nie liczy się już tak bardzo jak forma i charakter. Tym samym BMW 1, który przeszedł właśnie pierwszą modernizację, zyskał nowego konkurenta.

BMW Serii 1, Fot: BMW
BMW Serii 1, Fot: BMW

Nowy, kompaktowy Mercedes to co prawda rynkowy nowicjusz, ale wcale nie stojący przez to na przegranej pozycji. Po typowo rodzinnym aucie wielkopojemnym nie zostało ani śladu. Forma A-klasy jest teraz dynamiczna i frapująca. Nisko zawieszone nadwozie ma w sobie trochę sportowej agresji. Ten sportowy styl czuje się również w interesująco zaprojektowanym i elegancko wykończonym wnętrzu. Mocno wyprofilowane i nisko osadzone fotele, których oparcia wyprowadzono ponad głowy jadących, układ deski rozdzielczej, której dolna krawędź jest bardziej oddalona od kierowcy, kierownica ustawiona niemal prostopadle do rąk prowadzącego – oto detale pozwalające poczuć sportowego ducha. Podstawowy silnik 1.6 o mocy 122 KM nie jest może demonem prędkości, ale potrafi naprawdę sporo. Przyśpieszenie do „setki” poniżej 10 s to bardzo dobra rekomendacja. Dzięki mocnemu silnikowi, precyzyjnemu układowi kierowniczemu i świetnie zestrojonemu podwoziu, nie zanadto sztywnemu ale bardzo stabilnemu, jazda nową A-klasą to prawdziwa przyjemność.

Podwozie i układ kierowniczy w BMW 1 to również kawał dobrej roboty ze strony konstruktorów. Tyle tylko, że w podstawowej

Mercedes-Benz Klasa A, Fot: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Klasa A, Fot: Mercedes-Benz

wersji nie ma zbyt wiele do roboty, bo 102-konny silnik 1.6 nie stawia wygórowanych wymagań. Rzut oka w papiery mówi niemal wszystko. Niemal, bo W ogólnym rozrachunku „jedynka” przegrywa co prawda dynamiką z A-klasą, ale ma pewien niezaprzeczalny atut. Świetnie przyśpiesza niemal od wolnych obrotów. Maksymalny moment obrotowy dostępny już przy 1100 obr/min robi swoje. BMW startuje jak pocisk, wigoru brakuje mu w wyższych zakresach obrotowych. Chcąc jeździć sportowo, zyskując prawdziwą frajdę z jazdy trzeba sięgnąć po mocniejszy silnik. Sportowych akcentów nie ma też we wnętrzu. Przedział pasażerski serii 1 wygląda bardziej banalnie, choć trudno mu odmówić elegancji i wysokiej jakości wykończenia. Znajdziemy w nim jednak zwykłe siedzenia z tradycyjnymi zagłówkami i klasyczną w formie deskę rozdzielczą. Przestronność wnętrza jest bardzo podobna w obu autach, ale BMW ma większy bagażnik, co czyni go bardziej funkcjonalnym.

BMW Serii 1, Fot: BMW
BMW Serii 1, Fot: BMW

Można oczywiście powiedzieć, że w porównaniu podstawowych wersji serii 1 i klasy A to Mercedes jest górą. Ma mocniejszy silnik i o jedną poduszkę powietrzną więcej, a przy tym jest tańszy o ponad 9000 zł. Ale w tym przypadku mamy do czynienia z dwoma kompletnie różnymi autami, ze względu na jeden istotny szczegół - napęd. W Mercedesie moment obrotowy przenosi na nawierzchnię przednia oś, w BMW tylna, i to z pomocą elektronicznie blokowanego dyferencjału. Tak naprawdę chodzi o odpowiednie sterowanie hamulcami tylnej osi, ale nie ma to większego znaczenia. Oba samochody i tak stoją na dwóch różnych biegunach. Ich bezpośrednie porównywanie jest trudne ze względu na odmienne prowadzenie i różne doznania za kierownicą. Każdy z potencjalnych nabywców musi przy wyborze między tymi dwoma modelami wziąć pod uwagę nie tylko wygląd i to, co pod maską, ale również rodzaj napędu. Zbyt wiele od niego zależy, by lekceważyć ten techniczny detal. Przy okazji musi też zastanowić się, w imię czego zapłacić kilka tysięcy więcej za tylnonapędowe cacko. Trudno znaleźć racjonalny powód, chyba że w grę wchodzi sentyment dla marki.

Wybrane dane techniczne

 BMW 1 114i

Mercedes A 180

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

1598

1595

Moc maksymalna (KM/obr/min)

102/4000

122/5000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

180/1100

200/1250-4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,2

9,2

Prędkość maksymalna (km/h)

195

202

Pojemność bagażnika (l)

360/1200

341/1157

Pojemność zbiornika paliwa (l)

52

50

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

5,5

5,5

Długość x szerokość x wysokość (cm)

432,4/176,5/142,1

429,2/178/143,3

Rozstaw osi (cm)

269

269,9

Masa własna (kg)

1365

1370

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/

Cena (zł)

99 300

89 900

 Wybrane wyposażenie seryjne                     

 

BMW 1 114i

Mercedes A 180

Poduszki powietrzne

6

7

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/O

S/O

Radioodtwarzacz z CD/z MP3

S/O

O/S

S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne

Nasza ocena                 

 

BMW 1 114i

Mercedes A 180

Przestronność wnętrza

+

+

Silnik

 

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

+

+

Wyposażenie

 

+

Cena

 

+

Wynik końcowy

+++

++++++

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty