Wygląda na to, że samochody francuskie nabierają zupełnie innego charakteru niż pojazdy niemieckie. Nie chodzi tylko o design nadwozia, lecz o ilość innowacyjnych rozwiązań. Francuscy projektanci przeżywają dni chwały.
W klasie samochodów kompaktowych wyróżniał się Renault Megane, obdarowany tytułem Samochód Roku 2003. W nieco młodszym Citroenie C4 jest też wiele nowych rozwiązań, które mają świadczyć o powrocie tej marki do chlubnych tradycji. Porównujemy wersje 5-drzwiowe napędzane
silnikiem benzynowym 1,6 l.
Cechy szczególne
Megane wyróżnia się oryginalnym kształtem nadwozia i brakiem kluczyka, który zastąpiła "karta Renault". Silnik uruchamia się przyciskiem, w zasadzie wylansowanym przez tego producenta. Mądrym rozwiązaniem w Megane jest też samoczynne uruchamianie
świateł awaryjnych w przypadku gwałtownego hamowania. Natomiast bardzo czytelna tablica przyrządów umieszczona jest w typowym miejscu. We wnętrzu Citroena dominują ciekłokrystaliczne wyświetlacze - przed kierownicą umieszczono obrotomierz, a centralnie nad konsolą środkową - prędkościomierz i wskaźniki, m.in. ilości paliwa w zbiorniku i temperatury cieczy chłodzącej. Nie jest to ergonomiczne, ale na pewno modne. Rewolucyjny pomysł to kierownica z centralnym,
nieruchomym zespołem przełączników. W dotychczasowych rozwiązaniach przyciski, np. do sterowania radia, kręciły się wraz z kierownicą. W Citroenie są nieruchome, co ułatwia ich obsługę. Najbardziej oryginalny w Citroenie jest rozpylacz zapachów - od cytrusowego do bambusowego. W obu pojazdach - podobna ilość miejsca we wnętrzu. Na przednich i na tylnych siedzeniach siedzi się wygodnie. Megane był krytykowany za mały bagażnik o
objętości 330 l, tymczasem w Citroenie jest mniejszy o 10 l. Megane ma jednak pełnowymiarowe koło zapasowe, a Citroen - dojazdowe.
Silniki
Z gamy silników wybraliśmy benzynową jednostkę napędową o pojemności 1,6 l. W Megane silnik osiąga 113 KM mocy i ma
układ zmiennych faz rozrządu. Jednostka napędowa Citroena uzyskuje moc 110 KM. Oba silniki mają zbliżone parametry, jednak nieco oszczędniejszy okazał się Renault.
Wrażenia z jazdy
Do prędkości 100 km/h oba auta uzyskują zbliżone czasy rozpędzania, natomiast podczas rozpędzania na wyższych biegach szybszy jest Megane. W tym samochodzie znaczna część tylnej szyby nie jest oczyszczana przez wycieraczkę, co utrudnia manewrowanie podczas
złej pogody. W przeciwieństwie do niektórych niemieckich konkurentów (VW Golf, Ford Focus), konstruktorzy Megane i C4 nie zdecydowali się na wielowahaczowe zawieszenie tylne. W autach francuskich nadal występuje klasyczny układ - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna, chociaż w Renault ma ona nieco inny kształt niż w Citroenie. Jednak własności jezdne obu pojazdów są wystarczająco dobre.
Bardziej sztywne jest zawieszenie Megane, co sprzyja szybszemu pokonywaniu zakrętów. Również w Renaulcie układ kierowniczy działa bardziej precyzyjnie. Za to Citroen łagodniej pokonuje nierówności dróg, co w naszych warunkach ma istotne znaczenie. Jest też autem nieco cichszym od Megane. Za to Renault ma wydajniejszy układ hamulcowy.
Podsumowanie
Strategia producentów francuskich polega na oczarowaniu potencjalnego klienta elektronicznymi gadżetami, wyświetlaczami i zapachami. Konstrukcja zawieszenia jest natomiast klasyczna. Megane i C4 zachęcają klientów każdy na swój sposób, pod względem technicznym prezentują zbliżony poziom. C4 jest droższy od Megane, gdyż jest nieco lepiej wyposażony. Citroen znany jest z wysokich rabatów, więc w przypadku ceny C4 wszystko jest możliwe.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Renault Megane | Citroen C4 |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | | + |
Hamulce | + | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | | + |
Wybrane dane techniczne:
| Renault Megane | Citroen C4 |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1598 | 1587 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 113/6000 | 110/5750 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 152/4200 | 147/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 10,9 | 10,6 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 11,9 | 14,8 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 192 | 194 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 68 | 67 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 38,2 | 40,5 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 330 | 320 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 60 | 60 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,6/9,1 | 5,7/9,5 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 421 x 178 x 146 | 427 x 177 x 146 |
Rozstaw osi (cm): | 263 | 261 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena (zł): | 65 900 | 67 100 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Megane Sport Way | Citroen C 4 SX |
Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ wspomagania nagłego hamowania | S | S |
Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | O/O | S/- |
Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka | S/O | S/- |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/- | S/- |
Centralny zamek | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Tempomat/czujnik przebicia opon | - | S/S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?