Fabia w obecnym wydaniu zadebiutowała jesienią 2014 r. To trzecia generacja modelu, skrócona o 8 cm w stosunku do poprzednika, ale poszerzona aż o 9 cm. Fabia III zyskała tak modną obecnie, opartą na ostrych liniach stylizację, obowiązującą teraz również w Volkswagenach i Seatach. Nie ma ona szczególnych walorów estetycznych, bryła auta jest prosta a detale mało wyszukane. Trzeba jednak przyznać, że wszystkie elementy dobrze ze sobą „zgrano” i nadwozie tworzy dobrze spasowaną całość. Widać, że producentowi zależało na tym, by kształty nadwozia były akceptowane przez jak najszersze grono potencjalnych nabywców i aby samochód nie budził swą estetyką żadnych kontrowersji. Ta idea doskonale się sprawdziła
Mazda 2 to kompletne zaprzeczenie Fabii. Nadwozie ma sporo obłości i płynnych linii, a jego ogólny wizerunek ma lekko sportowy styl. Z przodu królują bardzo wyraziste detale, takie jak wydatna, mocno wysunięta osłona chłodnicy i zachodzące na błotniki, smukłe reflektory. Z tyłu dynamiki dodaje mocno pochylona tylna szyba ze spoilerem, stanowiącym przedłużenie dachu. Nieźle wyglądają też wysoko montowane lampy o niebanalnym kształcie. Ten rodzaj projektowania producent nazywa „Kodo”, czyli „dusza ruchu”. Z grubsza można przyjąć, że w „dwójce” odnajdziemy i duszę, a może raczej rodzaj osobowości, i ruch, czyli dynamiczne kształty. „Mazda 2 w obecnym wydaniu (czwarta generacja) miała swoją premierę nieco wcześniej niż Fabia, bo wiosną 2014 r. Oba auta powstały zatem niemal w tym samym czasie.
Zachowawcze kształty nadwozia Fabii przeniesiono również do wnętrza. Koneksje z Volkswagenem są widoczne na każdym kroku, wszystko podporządkowano klasycznej prostocie. Nie można mieć jednak zastrzeżeń do ergonomii, obsługa jest łatwa, intuicyjna, wskaźniki duże i czytelne. Jakość materiałów wykończeniowych tam, gdzie powinna być ona dobra, nie budzi zastrzeżeń. Tanie tworzywa znajdziemy tylko w mniej dostępnych miejscach. Fabia jest mistrzem przestronności w przedniej części kabiny, za pierwszym rzędem siedzeń jest ciasno. Za to bagażnik ma bardzo przyzwoite rozmiary.
Mazda 2, choć sporo droższa, nie rozpieszcza wykończeniem wnętrza. Jakością materiałów z pewnością nie przewyższa tańszej przecież Fabii. Plastiki, które ma się „pod ręką” są przyjemne, ale z twardym tworzywem na desce rozdzielczej i innymi „tanimi” detalami trudno się pogodzić. Sama deska też nie zachwyca. Co prawda zestaw wskaźników jest pomysłowy i ma ciekawe kształty, ale na prawo od niego praktycznie nic się nie dzieje. Jest tam tylko samotnie „wyrastający” z kokpitu ekran multimedialny. Całość ożywia nieco centralna konsola z interesująco poprowadzonymi „boczkami”. W przedniej części przedziału pasażerskiego miejsca nie brakuje. Z tyłu jest z nim kiepsko, dużo gorzej niż w Fabii. Zdecydowanie mniejszy niż u rywala jest również bagażnik.
Fabię i „dwójkę” zbudowano według różnych filozofii, co widać nie tylko po nadwoziach, ale i po silnikach. Skoda, która korzysta z rozwiązań Volkswagena, ma pod maską doskonale znanego benzynowca 1.2 TSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny. To silnik o bardzo szerokim zakresie obrotów użytkowych, a dzięki temu niezwykle elastyczny. Jego charakterystyka doskonale sprawdza się w codziennym użytkowaniu i sprzyja niskiemu zużyciu paliwa. Doładowany czterocylindrowiec zapewnia również bardzo dobre osiągi. Podwozie bez trudu radzi sobie z potencjałem silnika. Jest sztywno zestrojone i niespecjalnie sprzyja komfortowi jazdy, za to prowadzi Fabię jak po sznurku. Samochód jest stabilny w każdych warunkach, także przy gwałtownych manewrach.
[page_break]
Mazda nie jest zainteresowana ani zmniejszaniem liczby cylindrów swoich silników i redukowaniem pojemności skokowej (downsizing), ani doładowaniem silników benzynowych. Dlatego „dwójka” przeciwstawia Fabii wolnossącego czterocylindrowca o pojemności aż 1.5 l. Ma on nieco większą moc niż 1.2 TSI, ale dużo niższy maksymalny moment obrotowy. Kilka zabiegów technicznych pozwoliło jednak uzyskać dobrą elastyczność, i podczas codziennej jazdy silnik gładko przyspiesza już od 2000 obr/min. Mazda 2 góruje nad Fabią przyspieszeniami, co w dużej mierze jest zasługą niższej masy auta. I tylko nieznacznie odbiega od rywala zużyciem paliwa. Prowadzenie „dwójki” jest równie przyjemne jak Fabii, a stabilność auta porównywalna z czeskim hatchbackiem. Przy gwałtownych manewrach podczas szybkiej jazdy trochę denerwujące są duże wychylenia nadwozia.
Mazda nie ukrywa, że jej samochody wychodzą ponad przeciętność i aspirują do miana aut prestiżowych. Dowodem na to mają być przede wszystkim oryginalne rozwiązania techniczne i własne technologie, opracowane przez japońskiego producenta. Ale nietuzinkowość i prestiż mocno przekładają się na cenę. Już w podstawowej wersji rozpoczynającej cennik Mazda 2 1.5 (75 KM) za 54 400 zł jest znacznie droższa od najtańszej Fabii 1.0 MPI (60 KM) za 40 380 zł. Podobnie jest w przypadku porównywanych wersji. Różnica na korzyść Skody wynosi aż 18 700 zł. Usprawiedliwieniem wysokiej ceny „dwójki” jest bardzo bogate wyposażenie seryjne, które oprócz elementów ujętych w tabeli obejmuje między innymi asystenta pasa ruchu, system wspomagający hamowanie i zmniejszający ryzyko kolizji przy małych prędkościach, diodowe reflektory, czujnik zmierzchu, czujnik deszczu, dotykowy, 7-calowy wyświetlacz, multimedialny system łączności i rozrywki, bluetooth, tempomat, podgrzewane fotele przednie oraz alufelgi. Skoda może przeciwstawić temu tylko system kontroli trakji, elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego, hamulec antykolizyjny i pokolizyjny system bezpieczeństwa.
Wybrane dane techniczneŁ
| Mazda 2 1.5 SkyPassion | Skoda Fabia 1.2 TSI Ambition |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3) | 1496 | 1197 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 115/6000 | 110/4600 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 148/4000 | 175/1400-4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,7 | 9,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 | 196 |
Pojemność bagażnika (l) | 280/950 | 330/1150 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 44 | 45 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 4,9 | 4,8 |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 406/169,5/149,5 | 399,2/173,2/146,7 |
Rozstaw osi (cm) | 257 | 247 |
Masa własna (kg) | 980 | 1054 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 36/144 | 24/144 |
Cena (zł) | od 68 900 | od 50 200 |
Utrata wartości po 3 latach (%) | | |
Wybrane wyposażenie seryjne
| Mazda 2 1.5 SkyPassion | Skoda Fabia 1.2 TSI Ambition |
Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S | S/O |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr | S | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S | S/O |
Radioodtwarzacz /CD/MP3 | S/S/S | S/-/S |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena
| Mazda 2 1.5 SkyPassion | Skoda Fabia 1.2 TSI Ambition |
Przestronność wnętrza | | + |
Silnik | + | + |
Osiągi | + | |
Podwozie | | + |
Poziom hałasu (odczuwalny) | + | + |
Zużycie paliwa | + | + |
Wyposażenie | + | |
Cena | | + |
Wynik końcowy | +++++ (5) | ++++++ (6) |
Podsumowanie
Mazda 2, choć jest bardziej dynamiczna, mocniej zaawansowana technologicznie i lepiej wyposażona nie wytrzymuje porównania z Fabią. To nie jest dotkliwa porażka, pokazuje jednak, że samochód droższy wcale nie musi być lepszy. Miejska Skoda, może nieszczególnie urodziwa i słabiej doposażona, jest jednak autem poprawnie zaprojektowanym od strony fukcjonalnej i technicznej, a przy tym dużo tańszym. Jej obecność na szczycie rankingu sprzedaży nie jest przypadkowa.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?