Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Citroen C5X.Test. Powrót marki do segmentu D. Czy to dobry plan?

Ryszard M. Perczak
Citroen C5X Od czasu wycofania z produkcji w roku 2017 modelu C5 marka Citroen na rynkach europejskich nie była obecna w segmencie D. Oczywiście w salonach sprzedaży oferowano Citroena C5 Aircross, który tylko częściowo wypełniał pozostawioną po C5 lukę, gdyż jest to samochód typu SUV. Teraz się to zmienia i znów jest dostępne auto, reprezentujące Citroena wśród takich modeli jak Toyota Camry, Opel Insignia czy Volkswagen Passat. Chodzi oczywiście o całkowicie nowego Citroena C5X.Fot. Ryszard M. Perczak
Citroen C5X Od czasu wycofania z produkcji w roku 2017 modelu C5 marka Citroen na rynkach europejskich nie była obecna w segmencie D. Oczywiście w salonach sprzedaży oferowano Citroena C5 Aircross, który tylko częściowo wypełniał pozostawioną po C5 lukę, gdyż jest to samochód typu SUV. Teraz się to zmienia i znów jest dostępne auto, reprezentujące Citroena wśród takich modeli jak Toyota Camry, Opel Insignia czy Volkswagen Passat. Chodzi oczywiście o całkowicie nowego Citroena C5X.Fot. Ryszard M. Perczak
Od czasu wycofania z produkcji w roku 2017 modelu C5 marka Citroen na rynkach europejskich nie była obecna w segmencie D. Oczywiście w salonach sprzedaży oferowano Citroena C5 Aircross, który tylko częściowo wypełniał pozostawioną po C5 lukę, gdyż jest to samochód typu SUV. Teraz się to zmienia i znów jest dostępne auto, reprezentujące Citroena wśród takich modeli jak Toyota Camry, Opel Insignia czy Volkswagen Passat. Chodzi oczywiście o całkowicie nowego Citroena C5X.
Citroen C5X Od czasu wycofania z produkcji w roku 2017 modelu C5 marka Citroen na rynkach europejskich nie była obecna w segmencie D. Oczywiście w salonach
Citroen C5X

Od czasu wycofania z produkcji w roku 2017 modelu C5 marka Citroen na rynkach europejskich nie była obecna w segmencie D. Oczywiście w salonach sprzedaży oferowano Citroena C5 Aircross, który tylko częściowo wypełniał pozostawioną po C5 lukę, gdyż jest to samochód typu SUV. Teraz się to zmienia i znów jest dostępne auto, reprezentujące Citroena wśród takich modeli jak Toyota Camry, Opel Insignia czy Volkswagen Passat. Chodzi oczywiście o całkowicie nowego Citroena C5X.

Fot. Ryszard M. Perczak

Od czasu wycofania z produkcji w roku 2017 modelu C5 marka Citroen na rynkach europejskich nie była obecna w segmencie D. Oczywiście w salonach sprzedaży oferowano Citroena C5 Aircross, który tylko częściowo wypełniał pozostawioną po C5 lukę, gdyż jest to samochód typu SUV. Teraz się to zmienia i znów jest dostępne auto, reprezentujące Citroena wśród takich modeli jak Toyota Camry, Opel Insignia czy Volkswagen Passat. Chodzi oczywiście o całkowicie nowego Citroena C5X.

Citroen C5X. Wszystko w jednym

Ponieważ dziś już mało kto porywa się na produkcję klasycznych sedanów oraz kombi tej wielkości C5X to przynajmniej trzy rodzaje samochodów osobowych w jednym modelu. Chodzi o sedana, kombi i SUV-a. Tak, tak to nie pomyłka nowy C5X jest bardzo udanym połączeniem tych trzech typów. Najłatwiej dostrzec to przyglądając się sylwetce najnowszego Citroena. Jego wymiary zewnętrzne (4,80 m długości) plasują go wśród aut, które możemy uważać za stworzone do potrzeb rodziny. Z kolei przestronne wnętrze (2,78 m rozstaw osi), duży bagażnik (485 – 545 l) z bardzo wygodnym dostępem przez szeroką klapę oraz relatywnie duży prześwit (19,4 cm) sprawiają, iż można ten samochód uważać za uniwersalny jak kombi i SUV. Do tego wszystkiego dochodzi design bryły nadwozia z 19-calowymi kołami oraz eleganckie wykończenie kabiny, które pozwolą się czuć w nim jak w limuzynie.

Auto produkowane jest w Chinach.

Citroen C5X. Także zelektryfikowany

Citroen obiecuje, że już za trzy lata każdy model wprowadzany na rynek będzie oferowany także w wersji, jeśli nie zupełnie elektrycznej to przynajmniej z napędem hybrydowym. W nowym C5X oprócz silników benzynowych 1,2 l (130 KM) i 1,6 l (180 KM) znajdziemy do wyboru również hybrydę z silnikiem benzynowym 1,6 l (225 KM/360 Nm) typu Plug-in, która pozwala na jazdę w trybie elektrycznym z prędkością do 135 km/h. Dystans, który można pokonać bezemisyjnie wynosi 55 km. Zespół hybrydowy, znany z innych modeli Grupy Stellantis tworzą silnik benzynowy 1,6 l o mocy180 KM oraz elektryczny rozwijający 110 KM. Przeniesienie napędu na koła przedniej osi, gdyż tylko taki w tym modelu przewidziano odbywać się może poprzez manualną przekładnię 6-biegową bądź poprzez automatyczną, 8-stopniową.

Citroen C5X Od czasu wycofania z produkcji w roku 2017 modelu C5 marka Citroen na rynkach europejskich nie była obecna w segmencie D. Oczywiście w salonach
Citroen C5X

Od czasu wycofania z produkcji w roku 2017 modelu C5 marka Citroen na rynkach europejskich nie była obecna w segmencie D. Oczywiście w salonach sprzedaży oferowano Citroena C5 Aircross, który tylko częściowo wypełniał pozostawioną po C5 lukę, gdyż jest to samochód typu SUV. Teraz się to zmienia i znów jest dostępne auto, reprezentujące Citroena wśród takich modeli jak Toyota Camry, Opel Insignia czy Volkswagen Passat. Chodzi oczywiście o całkowicie nowego Citroena C5X.

Fot. Ryszard M. Perczak

W wersjach z silnikiem spalinowym kierowca ma do wyboru trzy tryby jazdy: Eco, Normal i Sport, zaś w hybrydzie dochodzą jeszcze Komfort, Electric i Hybrid. Ich określenia jednoznacznie wskazują charakterystykę ustawień napędu.

Jest w tym modelu także aktywne zawieszenie pozwalające na regulację poziomu jego sztywności, od twardszego sportowego po miękkie wtedy, gdy włączymy Komfort.

Nowoczesność Citroena C5X to również zestaw systemów wspierających kierowce jak np. system kontrolujący ruch poprzeczny za pojazdem czy system obserwujący pojawienie się ewentualnych innych uczestników ruchu w tzw. martwym polu. Bardzo zostały rozbudowane informacje dostępne na wyświetlaczu przeziernym przed kierowcą. Co istotne, istnieje możliwość ustawienia tylko tych danych, które kierowca uzna dla siebie za niezbędne jak np. tylko aktualną prędkość czy wskazania nawigacji.

Citroen C5X. Pierwsza jazda

Podczas prezentacji dla dziennikarzy mieliśmy okazję pojeździć najnowszym Citroenem. C5X zachowując stylistyczne cechy innych, obecnie dostępnych modeli tej marki wyróżnia się wielkością, a także efektownymi detalami jak chociażby lampy przednie i tylne. Przypominająca nieco coupe z profilu bryła nadwozia podkreśla sportowy charakter tego samochodu. Z kolei we wnętrzu można się poczuć, jak w limuzynie, w której klimat tworzą ciekawe detale oraz oryginalne, także pod względem kolorystycznym materiały wykończeniowe. Całość wrażeń z jazdy dopełnia działanie aktywnego zawieszenia, które w zależności od trybu jazdy może być relatywnie sztywne (Sport) do iście „kanapowego” (Komfort). Fani Citroenów z pewnością docenią tę możliwość regulacji sztywności zawieszenia.

Citroen C5X Od czasu wycofania z produkcji w roku 2017 modelu C5 marka Citroen na rynkach europejskich nie była obecna w segmencie D. Oczywiście w salonach
Citroen C5X

Od czasu wycofania z produkcji w roku 2017 modelu C5 marka Citroen na rynkach europejskich nie była obecna w segmencie D. Oczywiście w salonach sprzedaży oferowano Citroena C5 Aircross, który tylko częściowo wypełniał pozostawioną po C5 lukę, gdyż jest to samochód typu SUV. Teraz się to zmienia i znów jest dostępne auto, reprezentujące Citroena wśród takich modeli jak Toyota Camry, Opel Insignia czy Volkswagen Passat. Chodzi oczywiście o całkowicie nowego Citroena C5X.

Fot. Ryszard M. Perczak

Zdecydowanie poprawiła się jakość dotykowej obsługi funkcji dostępnych na centralnym monitorze, który w zależności od wersji ma przekątną 10 – 12 cali. Bezpośrednio pod nim znalazły się pokrętła ustawiania kierunku nawiewu i regulacji natężenia strumienia powietrza. Tablica ze wskaźnikami przed kierowcą wyświetla wszelkie informacje dotyczące aktualnych danych dotyczących jazdy jak prędkość, obroty czy średnie spalanie. Wszystko naturalnie w formie cyfrowej.

Dobre wyciszenie wnętrza pozwala na swobodną rozmowę czy słuchanie radia nawet przy prędkościach autostradowych. Pisząc o komforcie trzeba konicznie wspomnieć o wygodzie siedzeń, jakie znajdziemy w tym samochodzie oraz przestronność oferowana pasażerom tylnej kanapy.

Precyzyjny układ kierowniczy, łatwość obsługi oraz wysoka jakość wykończenia wskazują na to, że w Citroenie doceniają rolę tej klasy samochodu na bardzo konkurencyjnym rynku.

Ceny Citroena C5X zaczynają się od 143.800 złotych. Odmiana z napędem hybrydowym kosztuje przynajmniej 200.300 złotych.

Citroen C5X. Powrót do korzeni

Przy okazji prezentacji nowego C5X można było zobaczyć, a nawet odbyć krótki przejazd innymi Citroenami podobnej wielkości produkowanymi w latach minionych. Był oczywiście DS, ale również późniejsze modele CX i XM. Nawet krótka przejażdżka każdym z nich uświadamiała drogę, jaką francuska marka konsekwentnie podąża od lat. Efektowny wygląd oraz komfort podróżowania to te najbardziej oczywiste cechy wspomnianej linii Citroenów. Do tego dochodzi nietuzinkowy design oraz niespotykane w samochodach innych marek rozwiązania techniczne z aktywnym zawieszeniem na czele. Nowy C5X jest zatem godnym następcą tych aut, który kontynuuje ich niebanalny charakter wnosząc nowoczesność i współczesne technologie.

Citroen C5X - dane techniczne

DANE TECHNICZNE

Model

1.2 PureTech 130

1.6 PureTech 180

PHEV 225

OSIĄGI

Moc (KM)

130

180

225

Maks. moment obr. (Nm)

230

250

360

Pojemność baterii trakcyjnej (kWh)

-

-

12,4

Przys.0-100 km/h (s)

10,4

8,1

7,8

Prędkość maks. (km/h)

210

230

233

 

 

 

 

Zasięg (km) w trybie elektr.

-

-

55

UKŁAD NAPĘDOWY

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

NADWOZIE

Liczba miejsc/drzwi

5/5

5/5

5/5

Typ nadwozia

SUV/Coupe

SUV/Coupe

SUV/Coupe

WYMIARY

długość

4805

4805

4805

szerokość

1815

1815

1815

wysokość

1485

1485

1485

rozstaw osi

2785

2785

2785

Poj. bagażnika (l)

545

545

485

Masa własna (kg)

1418

1467

1722

CENA MODELU OD

Cena modelu od (zł)

143.800

177.800

200.300

Citroen C5X i wybrani konkurenci: 

Model

Citroen C5X PHEV 225

Toyota Camry 2,5 VVT-i EV

Skoda Superb iV Plug-in Hybrid

OSIĄGI

Silnik spalinowy

benzynowy

benzynowy

benzynowy

Pojemność (cm sześc.)

1598

2494

1395

Moc (KM)

225

200

218

Maks. moment obr. (Nm)

360

320

330

Pojemność baterii trakcyjnej (kWh)

12,4

15,5

13,0

Przys.0-100 km/h (s)

7,8

8,1

7,1

Prędkość maks. (km/h)

233

210

224

Zasięg (km) w trybie elektr.

55

55

55

UKŁAD NAPĘDOWY

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

NADWOZIE

Liczba miejsc/drzwi

5/5

5/4

5/4

Typ nadwozia

SUV/Coupe

Sedan

Sedan

WYMIARY

Długość (mm)

4805

4849

4869

Szerokość (mm)

1815

1821

1864

Wysokość (mm)

1485

1471

1503

Rozstaw osi

2785

2776

2836

Poj. bagażnika (l)

485

436

485

Masa własna (kg)

1722

1545

1655

Prześwit (cm)

19,5

15,5

16,0

CENA MODELU OD

Cena modelu od (zł)

200.300

167.900

168.750

Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty