Zelektryfikowane nowości Citroena: hybryda MHEV, elektryczny e-C4 X, miniaturowy Ami Buggy

Kamil Rogala
Wielu producentów wprowadza zelektryfikowane (w różnym stopniu) modele i napędy do swoich ofert. Jedni podchodzą do tematu sposobem i oferują głównie hybrydy plug-in, inni z braku możliwości stawiają na jednostki wspomagane instalacją MHEV, inni zaś zapowiadają rychłą zmianę wszystkich modeli na w pełni elektryczne. Citroen postanowił zebrać wszystkie zelektryfikowane nowości w jednym miejscu i pokazać, na jakim etapie drogi obecnie się znajduje.
Wielu producentów wprowadza zelektryfikowane (w różnym stopniu) modele i napędy do swoich ofert. Jedni podchodzą do tematu sposobem i oferują głównie hybrydy plug-in, inni z braku możliwości stawiają na jednostki wspomagane instalacją MHEV, inni zaś zapowiadają rychłą zmianę wszystkich modeli na w pełni elektryczne. Citroen postanowił zebrać wszystkie zelektryfikowane nowości w jednym miejscu i pokazać, na jakim etapie drogi obecnie się znajduje. Kamil Rogala
Wielu producentów wprowadza zelektryfikowane (w różnym stopniu) modele i napędy do swoich ofert. Jedni podchodzą do tematu sposobem i oferują głównie hybrydy plug-in, inni z braku możliwości stawiają na jednostki wspomagane instalacją MHEV, inni zaś zapowiadają rychłą zmianę wszystkich modeli na w pełni elektryczne. Citroen postanowił zebrać wszystkie zelektryfikowane nowości w jednym miejscu i pokazać, na jakim etapie drogi obecnie się znajduje.

Spis treści

Citroen C5 Aircross z nową hybrydą MHEV

Wiem, że hybryda MHEV to dość szumne określenie, ale trzymajmy się sztywno nomenklatury. Citroen oraz siostrzane marki grupy Stellantis dość kurczowo trzymały się konwencjonalnej jednostki 1.2 PureTech o mocy 130 KM, podczas gdy inni od dawna stosowali wspomaganie w postaci dodatkowego, niewielkiego silnika elektrycznego z małym akumulatorem trakcyjnym. Takie rozwiązanie ma sens szczególnie w mieście, gdy dość często przydaje się dodatkowa moc, funkcja żeglowania, wspomaganie procedury Start/Stop (która w tym silniku działa bardzo przeciętnie) etc. Wreszcie doczekaliśmy się tych zmian, a unowocześniona jednostka już na starcie ma trudne zadanie, bowiem debiutuje w dość dużym i ciężkim Citroenie C5 Aircross.

To znany już układ bazujący na wspomnianym silniku 1.2 PureTech, który połączono z nową przekładnią e-DCS6 i wbudowanym w ową przekładnię silnikiem elektrycznym o mocy 21 kW, który czerpie moc z akumulatora litowo-jonowego 48 V o pojemności 432 Wh. Układ generuje teraz systemowe 136 KM oraz 230 Nm momentu obrotowego. Zdaniem producenta, nowa jednostka emituje o 15% mniej CO2 w porównaniu do konwencjonalnego rozwiązania tj. 1.2 PureTech 130 KM. To również o około 1 l/100 km mniej paliwa. Układ, który teraz nosi nazwę Hybrid 136, jest uzupełnieniem oferty napędów zelektryfikowanych w C5 Aircross, obejmującej hybrydy ładowane z gniazda 180 oraz 225, które stanowią już 40% sprzedaży w modelu C5 Aircross. Jak to się sprawdzi w praktyce? O tym przekonamy się podczas pierwszych, pełnych jazd testowych. Jestem ciekaw przede wszystkim płynności działania układu Start/Stop oraz przechodzenia w tryb żeglowania. Przyznam również, że widziałbym ten układ w mniejszych modelach marki. Kiedy to nastąpi? Z niecierpliwością czekamy na kolejne zapowiedzi zmian w portfolio jednostek napędowych. Ceny?

Wariant wyposażenia Feel z konwencjonalnym napędem PureTech o mocy 130 KM i skrzynią manualną to koszt 139 450 złotych. Za odmianę MHEV 136 ze skrzynią automatyczną e-DCT6 zapłacimy 155 950 złotych. Dopłacamy więc dość sporo, ale dostajemy zelektryfikowany układ (czy wyraźnie sprawniejszy – przekonamy się po pełnym teście) i automatyczną skrzynię. Za samą skrzynię warto dopłacić, bo w takim aucie przekładnia manualna w mieście może męczyć. Za wariant wyposażenia Feel Pack z tym napędem zapłacimy 164 650 złotych, a za topowy Shine – 172 900 złotych.

Citroen e-C4 X. Przestronny i nie tylko do miasta?

Nowe elektryczne napędy Citroena mają stosunkowo niewiele poprawek względem poprzednich, które montowano m.in. w e-2008, Oplu Corsie-e etc. Mimo to zmiany te zaowocowały dość istotnymi poprawkami. Baterię zwiększono o kilka kWh (do 54 kWh w przypadku e-C4 X), co w połączeniu z nieco zoptymalizowanym działaniem silnika elektrycznego dało większy zasięg. Aby było jasne, zamiast 136 KM mamy 156 KM, zamiast baterii 50 kWh mamy 54 kWh, a zamiast zasięgu do 360 kilometrów, otrzymamy zasięg około 420 kilometrów. Wzrost praktycznie w każdym miejscu, co oczywiście przekłada się na nieco większą dynamikę i przyjemniejszą jazdę, choć w przypadku auta elektrycznego, to przyrost kilkudziesięciu kilometrów zasięgu ma kluczowe znaczenie. To w zasadzie 2-3 dni dodatkowej jazdy do pracy, na zakupy etc. A gdy bateria się wyczerpie, możemy skorzystać z ładowarki o mocy do 100 kW. Muszę przyznać, że do tej pory poprzednia wersja napędu o mocy 136 KM sprawdzała się w małych modelach marek Stellantis, ale zasięg (realny) pozostawiał sporo do życzenia. Czekam z niecierpliwością na pierwsze testy udoskonalonego napędu by przekonać się, czy zasięg faktycznie uległ poprawie. Ceny? Nie ma jeszcze oficjalnych cen ulepszonej wersji, ale poprzednia odmiana e-C4X to koszt od 186 200 złotych za wersję wyposażenia Feel do 204 600 złotych za wariant Shine Pack.
Citroen Ami Buggy największą ciekawostką?

Znam praktycznie wszystkie modele Citroena, a podczas prezentacji poznałem w zasadzie tylko nowe lub zaktualizowane jednostki napędowe. Ich wszystkie zalety, wady oraz szczegółową charakterystykę poznam podczas normalnego testu w kraju (podczas prezentacji mogłem przejechać raptem kilkanaście kilometrów ze względu na napięty harmonogram), ale największą ciekawostką i atrakcją była z pewnością limitowana do 1000 sztuk odmiana Buggy niezwykle sympatycznego Citroena Ami. Swoją drogą owa limitowana edycja 1000 egzemplarzy została sprzedana w ciągu… 10 godzin od rynkowej premiery. Możliwość przejechania się tym okazem była więc czymś wyjątkowym i pewnie już niespotykanym. Co to w ogóle jest?

Od konwencjonalnego Citroena Ami odmiana Buggy różni się przede wszystkim brakiem normalnych drzwi, posiada stalowe felgi, kilka nakładek na nadwozie i otwierany, materiałowy dach. Poza tym autko ma gabaryty fotobudki, siedzenia są twardsze niż barowe stopłki, większość elementów wykonano z tworzywa sztucznego, a tył i przód są w zasadzie identyczne i nie zawsze wiadomo, czy auto jedzie do przodu, czy cofa. A gdy jedzie do przodu, to z prędkością maksymalną 45 km/h. Silnik elektryczny zapewnia moc 8 KM, maksymalny zasięg to około 70 kilometrów i do zatłoczonego miasta to w zasadzie wystarczy, ale wyjazd na drogę o ograniczeniu powyżej 50 km/h to spore wyzwanie. Wrażenia z jazdy? Rewelacyjne! To zupełnie inne przeżycie i zdaję sobie sprawę z tego, że na dłuższą metę jazda takim autem to męczarnia, ale kilka kilometrów wokół francuskich wiosek, w piękną pogodę, z wiatrem we włosach, z poczuciem przestrzeni wokół – coś fantastycznego. Auto w tej wersji zostało już wyprzedane, ale pierwotna cena opiewała na kwotę około 7800 euro.

Podsumowanie

Oferta Citroena staje się spójna i klarowna, choć wciąż ma spore braki w stosunku do najgroźniejszej konkurencji. Pojawienie się miękkiej hybrydy 1.2 MHEV o mocy 136 KM to ogromny postęp i krok w dobrym kierunku, ale czy to na pewno dobra propozycja dla takich modeli jak C5 Aircross czy C5 X? Ten silnik sprawdzi się w C3, C3 Aircross czy C4 oraz C4 X, ale większe modele potrzebują nieco więcej mocy i pojemności. Czy kiedykolwiek pojawi się silnik 1.6 MHEV o mocy 150-160 KM, jako alternatywa dla 1.5 eTSI MHEV? Więcej mocy, elastyczności, lepsza kultura pracy i niższe spalanie. Czekamy z niecierpliwością i nadzieją, ale jednocześnie cieszymy się z rozwoju w dobrym kierunku.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie