Czym jest zbieżność kół?
Zbieżność to, obok pochylenia kół oraz kątów wyprzedzenia i pochylenia sworznia zwrotnicy, jeden z podstawowych elementów geometrii zawieszenia. Dotyczy tego, w jaki sposób ustawione są względem siebie koła na jednej osi. Gdybyśmy spojrzeli na samochód z góry, okazałoby się, że w większości przypadków nie są one do siebie równolegle, co pomaga w równoważeniu sił powstających podczas jazdy. Ustawienie to jest ściśle związane z prawidłowym funkcjonowaniem układu kierowniczego.
Do czynienia mamy przede wszystkim z dwoma sytuacjami. Zbieżność występuje, kiedy lewe i prawe koło są skierowane do środka samochodu, czyli kąt zbieżności jest dodatni. W przypadku rozbieżności koła skierowane są na zewnątrz pojazdu, a kąt zbieżności jest ujemny. Jeśli koła byłyby równoległe, mówilibyśmy o zbieżności zerowej. Każda z wymienionych sytuacji ma swoje wady i zalety, zwłaszcza w kontekście rodzaju napędu, z tego powodu ustalane są osobno dla każdego modelu auta.
Co do zasady zbieżne ustawienie kół poprawia stabilność samochodu podczas pokonywania prostych odcinków. Kierownica ma wówczas tendencję do prostowania się. Rozbieżność natomiast nieco lepiej sprawdzi się podczas pokonywania zakrętów, jednak wówczas na prostych odcinkach konieczne będzie częste korygowanie toru jazdy. Producenci konfigurują te ustawienia w taki sposób, aby uzyskać kompromis, a co za tym idzie – jak najlepszą kierowalność.
Na co wpływa nieprawidłowa zbieżność kół?
Nieprawidłowa eksploatacja samochodu, wymiana elementów układu kierowniczego czy nawet najechanie na dziurę mogą spowodować odchylenie od prawidłowej zbieżności. Czym może to skutkować? Przede wszystkim problemem z utrzymaniem kierunku jazdy, co ma bezpośrednie przełożenie na bezpieczeństwo podróżowania.
Z drugiej strony niezgodne z ustaleniami producenta wartości zbieżności przełożą się na szybsze zużywanie się elementów zawieszenia, jak również ogumienia, co będzie generowało dodatkowe koszty używania auta. Podobny skutek przyniesie zwiększenie oporów toczenia, mających wpływ na ilość spalanego paliwa.
Kiedy zbieżność wymaga kontroli i korekty?
Na diagnostykę zawieszenia i kół należy udać się wówczas, gdy zaczniemy odczuwać jeden z wymienionych wyżej symptomów. Zbieżność należy skontrolować także po wymianie elementów układu kierowniczego, jak również po zakupie używanego samochodu.
„_Dobrą praktyką jest profilaktyczne dokonywanie przeglądu, przykładowo przy okazji sezonowej wymiany ogumienia. Do warsztatu powinniśmy udać się zwłaszcza w sytuacji, kiedy nie chcemy, aby nowe opony zbyt szybko straciły swoje właściwości z powodu intensywnie i nierównomiernie zużywającego się bieżnika. Dzięki temu komplet posłuży nam zdecydowanie dłużej i lepiej. Jednocześnie pamiętajmy o kontrolowaniu poziomu ciśnienia w oponach, ponieważ jazda na zbyt niskim lub za wysokim może powodować problemy z przyczepnością i wpływać na stan bieżnika, mylnie sugerując kłopoty z geometrią.” _– tłumaczy Przemysław Krzekotowski, Kierownik Działu Serwisów Partnerskich z Oponeo.pl.
Zbieżność kół możemy skorygować u specjalisty, posiadającego dedykowane do tego urządzenia. Nie zaleca się podejmowania prób samodzielnego działania, ze względu na duże ryzyko wystąpienia błędów pomiarowych. Nawet minimalne odstępstwo od wartości wskazanych przez producenta samochodu będzie miało istotny wpływ na nasz pojazd.
Zobacz także: Nissan Qashqai trzeciej generacji
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?