Zapłon a katalizator

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Bosch: Elementy układu zapłonowego, jak świece czy przewody wysokiego napięcia, powinny być technicznie sprawne. Źle działający układ zapłonowy może spowodować uszkodzenie katalizatora i tłumika.
Fot. Bosch: Elementy układu zapłonowego, jak świece czy przewody wysokiego napięcia, powinny być technicznie sprawne. Źle działający układ zapłonowy może spowodować uszkodzenie katalizatora i tłumika.
Wadliwie pracujący układ zapłonowy może spowodować zniszczenie katalizatora i tłumika. Czy silnik twojego auta zapala od razu?

 

We współczesnych samochodach z nowoczesnymi układami zapłonowymi o wysokiej energii iskry stosowane są trzy typy układów zapłonowych. Nowoczesny i niezawodny jest układ zapłonowy wyposażony w cewki umieszczone bezpośrednio na świecach zapłonowych, natomiast powszechnie stosuje się rozwiązanie z autonomicznymi cewkami i przewodami wysokiego napięcia. Tradycyjne rozwiązanie z jedną cewką zapłonową, klasycznym rozdzielaczem i

Fot. Bosch: Elementy układu zapłonowego, jak świece czy przewody wysokiego napięcia, powinny być technicznie sprawne. Źle działający układ zapłonowy
Fot. Bosch: Elementy układu zapłonowego, jak świece czy przewody wysokiego napięcia, powinny być technicznie sprawne. Źle działający układ zapłonowy może spowodować uszkodzenie katalizatora i tłumika.

przewodami wysokiego napięcia odchodzi w przeszłość. Układy zapłonowe są sterowane przez komputer, w którym zapisana jest mapa zapłonów i inne informacje niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania jednostki napędowej.

 

Obecnie układy zapłonowe są bardzo dobrze wykonane i zabezpieczone przed wilgocią, dlatego charakteryzują się dużą niezawodnością. Awarie i usterki zdarzają się rzadziej niż w przeszłości, jednak całkowicie nie udało się ich wyeliminować. Szczególnie dotyczy to przypadków "oszczędnej eksploatacji", w której nie przestrzega się zaleceń producenta dotyczących wymian elementów lub używa się zamienników niskiej jakości. Dlatego również w nowoczesnych samochodach zdarzają się trudności z rozruchem, wypadanie zapłonów czy brak płynnego przejścia z obrotów niskich na wysokie. Przyczyną tych niedomagań mogą być usterki cewek zapłonowych, zużyte przewody zapłonowe, w których występują przebicia lub niesprawne świece. Jeśli defekt tkwi w komputerze sterującym, to z reguły nie jest generowana iskra zapłonowa i silnik nie pracuje.

 

Dopóki układy wydechowe samochodów były pozbawione katalizatora i sond lambda opisane usterki nie pociągały za sobą poważnych skutków. Obecnie układ zapłonowy wpływa także na pracę i trwałość wydechu. Dotyczy to zwłaszcza rozwiązań, w których zastosowano katalizator z rdzeniem ceramicznym. Rdzeń jest podatny na uszkodzenia mechaniczne spowodowane miejscowym przegrzaniem, bowiem mieszanka paliwowo-powietrzna, która nie została prawidłowo spalona w cylindrach silnika zapala się od gorących fragmentów katalizatora. Materiał ceramiczny katalizatora początkowo pęka wzdłuż kanalików, a następnie kruszy się na części, które są porywane przez spaliny i przenoszone do tłumików umieszczonych za katalizatorem. Niektóre komory znajdujące się we wnętrzu tłumików wypełniono wełną mineralną i cząstki katalizatora osadzają się w nich utrudniając przepływ gazów. Finał jest taki, że katalizator przestaje spełniać stawiane przed nim zadania, a tłumiki są zapchane. Chociaż obudowy elementów nie są skorodowane, a układ jest szczelny, na tablicy przyrządów zapala się kontrolka sygnalizująca awarię. Dodatkowo cząsteczki katalizatora hałasują w obudowie i rurach prowadzących spaliny.

 

Warto więc pamiętać, że zaniechanie wymiany świec, przewodów zapłonowych czy innych elementów układu zapłonowego przez właściciela auta oraz tolerowanie trudności w rozruchu lub nierównej pracy silnika może prowadzić do kosztownej wymiany katalizatora i elementów układu wydechowego. Jeśli wystąpią zakłócenia w pracy układu zapłonowego nie należy zwlekać z naprawą. Już w instrukcji obsługi samochodu zawarto pierwszą poradę na ten temat. Jeśli w sprawnym samochodzie silnika nie da się uruchomić po kilku próbach, należy udać się do serwisu, aby znaleźć przyczynę, a nie kontynuować rozruch aż do skutku. Dobrą wiadomością jest fakt, że rynek części zamiennych oferuje katalizatory o dobrej jakości za ceny trzy razy niższe niż oryginalne w ASO.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty