Waleczne serce

(boro)
Fot. Yamaha
Fot. Yamaha
Yamaha XJR 1300 to klasyczna maszyna spod znaku naked bike Posiada wszelkie walory motocykla uznawanego za uniwersalny, turystyczny i jednocześnie budzącego podziw.

To przede wszystkim ze względu na swoją wielkość.

 

Rzędowa czwórka o pojemności skokowej blisko 1300 ccm i o mocy 106 KM z powodzeniem mogłaby napędzać małe sportowe autko. Tu jednak te wielkie serce ma znacznie prostsze zadanie, bo zamiast masy bliskiej tonie, napędza jednoślad, który z kierowcą waży ok. 320 kg.

Fot. Yamaha
Fot. Yamaha

Jest różnica? Zapewne tak, tym bardziej że silnik o zmienionej w porównaniu do supersportów charakterystyce ma właściwości małej lokomotywy. Konstruktorzy wielkich naked bików doskonale odczytują to, czego po takich maszynach spodziewają się ich użytkownicy. A więc zamiast wyżyłowanego do granic możliwości silnika jest jednostka, która kosztem wielkiej mocy uzyskała znacznie lepszą charakterystykę w dolnych zakresach obrotów. Aby obudzić ten wielki silnik do życia nie trzeba odkręcać 10 000 obr./min. Motocykl jest już mocny zanim na jego obrotomierzu pojawi się 5 000 obr./min, natomiast maksymalna wartość momentu obrotowego pojawia się na 6 000 obr./min.

 

Motocykle tego nurtu powstały na fali nostalgii za maszynami, które były szczytem techniki w latach 70. i początku lat 80. Podstawą do rozpoznania tego stylu jest brak jakichkolwiek owiewek. Dominującym elementem motocykla jest duży silnik, najczęściej z ożebrowanymi cylindrami, które stanowią imitację, bowiem i tak jednostka chłodzona jest cieczą. Kierowca, zamiast w pozycji embrionalnej, znanej z motocykli sportowych, siedzi wyprostowany, co jest atutem, ale tylko wtedy, kiedy jeździ się z prędkościami dopuszczalnymi przez kodeks drogowy. Motocykl ma jednak wielkie możliwości i z tą mocą bez problemu przekracza 200 km/h. Przy wyprostowanej sylwetce dłuższa jazda z prędkością powyżej 150 km/h staje się wątpliwą przyjemnością. Zabawa tkwi jednak gdzie indziej.

 

Moment obrotowy powoduje, że tym motocyklem jeździ się niemal tak jak dwucylindrowym chopperem. Od prędkości 50-60 km/h można swobodnie jechać na ostatnim biegu i żwawo przyspieszać. Naked bike to maszyna dla tych, którzy cenią jednocześnie klasyczne linie i najnowocześniejsze technologie, stosowane w czterocylindrowych rzędówkach. Motocykl sprawdzi się jako pojazd rekreacyjny do wypadów za miasto, a uzbrojony w dyskretną szybę i kufry stanie się solidnym kompanem w podróży. Nowa Yamaha XJR 1300 kosztuje w granicach 43 tys. zł. W tej samej kategorii za Suzuki GSX 1400 trzeba zapłacić 44 tys. zł, Kawasaki ZRX 1200 w zależności od opcji od 45 do 48 tys. zł, a Hondę CB 1300 49 tys. zł

 

Dane techniczne

 

Silnik
- Czterosuwowy, czterocylindrowy, 4 zawory na cylinder.
- Pojemność skokowa - 1251 ccm
- Moc maksymalna - 106 KM przy 8000 obr./min
- Maksymalny moment obrotowy - 100 Nm przy 6000 obr./min
- Zasilanie - 4 gaźniki Mikuni
- Stopień sprężania - 9,7:1
- Skrzynia 5-biegowa, napęd tylnego koła łańcuchem

 

Wymiary i ciężar
- Długość/szerokość/wysokość - 2175/1115/775 mm
- Rozstaw osi - 1500 mm
- Ciężar własny - 230 kg

 

Podwozie
- Opony - 120/70 ZR 17 (przód); 180/55 ZR 17 (tył)
- Hamulce: przód - dwie tarcze o średnicy 320 mm, zaciski czterotłoczkowe; tył - tarcza o średnicy 267 mm, zacisk dwutłoczkowy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty