W miniony weekend pod Berlinem dziennikarze mieli możliwość odbycia jazd Volkswagenem Tuaregiem. Wziął w nich udział wysłannik naszej redakcji.
Volkswagen stawia na silniki wysokoprężne. Nowego, ekskluzywnego diesla V6 wprowadzono właśnie do rekreacyjno-terenowego modelu Touareg. Cena auta z tym silnikiem jeszcze nie jest ustalona.
VW Touareg jest bliźniaczą konstrukcją z Porsche Cayenne. Jednak Cayenne, w przeciwieństwie do Touarega, nie jest oferowany z silnikiem wysokoprężnym. Diesle są już tak doskonałe, że nie ustępują silnikom benzynowym, a w takim aucie jak Touareg są nawet lepsze, gdyż osiągają wysoki moment obrotowy. Do tej pory Touareg miał w ofercie silniki wysokoprężne z dwoma zaworami w cylindrze zasilane
pompowtryskiwaczami: 5-cylidrowy rzędowy o pojemności 2,5 l/174 KM lub V10 o pojemności 5 l/313 KM.
Nowy diesel
Nowy silnik ma po 4 zawory w każdym z 6 cylindrów w układzie V, turbosprężarkę, dwie chłodnice powietrza i z pojemności 3 l uzyskuje moc 225 KM. Silnik zasilany jest układem common rail z piezokrystalicznymi wtryskiwaczami, ma zmienną długość kanałów dolotowych, system recyrkulacji spalin i wyposażony jest w bezobsługowy filtr cząstek stałych. Dzięki tym urządzeniom spełnia normę czystości spalin Euro IV. Dla kierowcy najważniejsze jest jednak to, że owa dość skomplikowana jednostka napędowa jest cicha - dzięki układowi common rail, oraz mocna. Maksymalny moment obrotowy o dużej wartości wynoszącej 500 Nm uzyskiwany jest w przedziale od 1750 do 2750 obr/min. Silnik jest łączony z 6-biegową mechaniczną lub automatyczną skrzynią przekładniową.
Przeniesienie napędu
Touareg ma stały napęd na wszystkie koła z wykorzystaniem sprzęgła wiskotycznego w roli międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Podczas jazdy po asfalcie w dobrych warunkach rozdział momentu obrotowego na poszczególne osie jest równy. W przypadku wystąpienia poślizgu kół wywołanego np. aquaplaningiem rozdział siły napędowej na osie jest dobierany w zależności od potrzeb. Układ napędowy jest również bardzo skuteczny podczas jazdy w trudniejszym terenie. Touareg występuje w dwóch wariantach układu
zawieszenia - mechanicznym i pneumatycznym. Z przodu i z tyłu zastosowano zawieszenie wielowahaczowe, gwarantujące dobre własności jezdne. Za dopłatą otrzymać można znakomite zawieszenie pneumatyczne z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia w czterech zakresach i regulowanym prześwicie pojazdu w zakresie od 157 do 273 mm.
Wrażenia z jazdy
Jechaliśmy egzemplarzem z automatyczną skrzynią przekładniową i zawieszeniem pneumatycznym. Pojazd prowadzi się wręcz znakomicie, biorąc pod uwagę podwyższony środek ciężkości i masę pojazdu. To aktywne zawieszenie zapewnia wysoki komfort jazdy. Na niemieckiej autostradzie Touareg jechał z prędkością 200 km/h i co ciekawe, poziom hałasu nie był wysoki. Podczas jazdy po wertepach wystarczyło zwiększyć prześwit i pokonywanie przeszkód terenowych nie było kłopotliwe. Touarag ma przestronne wnętrze, z wygodnymi siedzeniami regulowanymi elektrycznie. Tablica przyrządów jest czytelna, podobnie jak obsługa przełączników zawieszenia pneumatycznego.
Cena Touarega napędzanego silnikiem V6 TDI nie jest jeszcze znana.
Typ silnika | diesel |
Ilość cylindrów/zaworów | V6/24 |
Pojemność skokowa (cm3) | 2967 |
Moc (KM) | 225 |
Przyspieszenie (s) | 9,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 203 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 8,3/14,5 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 475 x 193 x 173 |
Pojemność bagażnika (l) | 555 |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?