Aby odnieść sukces w klasie średniej, auto powinno być przestronne, dobrze wyposażone i nieźle jeździć. Sprawdziliśmy czy te warunki spełniają Passat i Avensis, czyli jedne z najchętniej kupowanych pojazdów tej kategorii.
Volkswagen Passat przez lata był sztandarowym przedstawicielem aut klasy średniej, jednak od dłuższego czasu skutecznie rywalizują z nim inne modele, w tym Toyota Avensis.
Wiadomo, że styl to kategoria bardzo dyskusyjna, jednym bardziej podobają się blondynki, inni wolą brunetki. Oba auta są skierowane do tej samej grupy odbiorców, ale nie sposób nie zauważyć ich odmiennego charakteru. Toyota ma bardziej stonowaną, spokojną linię nadwozia. Nie można odmówić jej elegancji, jednak trafia ona raczej w gust starszych klientów.
Tymczasem Passat spodoba się młodszym duchem kierowcom - ma bardziej dynamiczny wygląd i wizualnie wydaje się sporo większy od japońskiego konkurenta.
Cechy szczególne
Oba pojazdy to solidne i komfortowe auta, a jakość wykonania poszczególnych elementów i dobór materiałów wykończeniowych nie budzą zastrzeżeń. Kabiny Volkswagena i Toyoty posiadają jednak wiele innych atutów.
Pełna regulacja foteli i kolumn kierownicy pozwala kierowcy i pasażerom tych aut zająć optymalną pozycję. Same fotele wygodniejsze są w Passacie, ponieważ zostały lepiej wyprofilowane i dobrze trzymają na boki. Dzięki temu, nawet po przejechaniu kilkuset kilometrów podróżnym nie będzie dokuczał ból nóg, czy kręgosłupa.
Z tyłu wygodniej siedzi się w Volkswagenie. Dotyczy zwłaszcza miejsca na nogi, w przypadku, kiedy przednie fotele przesunięte są maksymalnie do tyłu. Passat jest również o 6 cm szerszy, więc na tylnej kanapie z powodzeniem można posadzić trzy osoby. Kolejny punkt
niemieckie auto otrzymuje za większy o 45 l bagażnik.
Standard wyposażenia prezentowanych wersji Volkswagena i Toyoty obejmuje praktycznie wszystkie udogodnienia potrzebne w codziennym użytkowaniu pojazdu- komplet poduszek powietrznych i kurtyny z przodu, ABS, ESP, automatyczna klimatyzacja i radioodtwarzacz CD/MP3, elektrycznie regulowane szyby i lusterka zewnętrzne. Oprócz tego w Toyocie zamontowana jest poduszka chroniąca kolana kierowcy. Wrażenia z jazdy
Z bogatej palety jednostek napędowych oferowanych w obu modelach, wybraliśmy silniki wysokoprężne. Passata napędzała 140-konna jednostka o pojemności 2 l, natomiast Avensisa 2,2-
litrowy silnik o mocy 150 KM. Ważącym prawie 1,5 tony pojazdom zapewniają one wystarczającą dynamikę, zarówno w mieście, jak i na trasie. Są także wystarczająco elastyczne już przy niskich zakresach obrotów, nie zmuszając kierowcy do zbyt mocnego wciskania pedału gazu. Przy umiarkowanym spalaniu (niespełna 5 l po mieście, wg danych producenta) i dużych zbiornikach paliwa (60 l w Toyocie i 70 l w VW) nie ma potrzeby zbyt często zaglądać na stację benzynową.
Natomiast do ich wad należy zaliczyć typowo dieslowski "klekot", który słychać zwłaszcza podczas rozruchu zimnego silnika. Pod tym względem bardziej uciążliwy jest hałas wydobywający się spod maski Passata.
Wrażenia z jazdy
Zawieszenie Volkswagena i Toyoty daje zarówno poczucie komfortu jak i bezpieczeństwa. W obu przypadkach jest na tyle elastyczne, aby poradzić sobie z nierównościami, i na tyle twarde, aby zapewnić poczucie pełnej kontroli nad torem jazdy.
Warto wspomnieć, że podobnie jak w Mercedesach, tradycyjny hamulec ręczny, w Passacie zastąpiono jego elektromechaniczną wersją, uruchamianą przyciskiem umieszczonym po lewej stronie kokpitu.
Podsumowanie
Zarówno auta produkcji niemieckiej, jak i "japończyki" mają swoich zagorzałych zwolenników.
Obydwa samochody to solidne, dobrze jeżdżące sedany, których silniki oferują przyzwoitą dynamikę i niezbyt wysokie spalanie. Do tego dochodzi jeszcze opinia o niskiej awaryjności modeli wytwarzanych przez tych producentów.
Z zewnątrz Passat wygląda znacznie nowocześniej, ale konserwatywny Avensis podbija serca kierowców, którzy nie chcą zwracać na siebie uwagę. Więcej miejsca w kabinie oferuje Volkswagen, który jest wygodniejszy dla wszystkich podróżnych. Na tylnej kanapie jego rywala pasażerowie nie mają już takiego komfortu. Mniejszy jest także bagażnik Toyoty. Oba auta zostały starannie wykończone i oferują porównywalne, bogate wyposażenie standardowe. Dodatkowym atutem Avensisa jest 3-letnia gwarancja mechaniczna, natomiast o 10 KM większa moc silnika, najprawdopodobniej tłumaczy jego nieco wyższą cenę.
Wybrane dane techniczne
| VW Passat 2.0 TDI | Toyota Avensis 2.2 D-4D |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/, rzędowy | 4/16/ rzędowy |
Pojemność skokowa (cm3 | 1968 | 2231 |
Moc maksymalna (KM) | 140/4000 | 150/3600 |
Maksymalny moment obr. (Nm/obr./min) | 320/1750 | 310/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,8 | 9,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 209 | 210 |
Pojemność bagażnika (l) | 565 | 520 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 4,9/7,9 | 4,9/7,6 |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 476,5/182/147,2 | 464,5/176/148 |
Rozstaw osi (cm) | 270,9 | 270 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 3/12 |
Cena (zł) | 102 190 | 104 300 |
Utrata wartości po 3 latach (proc.) | 37,5 | 43,6 |
Wybrane wyposażenie seryjne
| VW Passat Trendline | Toyota Avensis Sol Plus |
Poduszki powietrzne | 6 | 7 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane | S/S | S/S |
Klimatyzacja automatyczna | S | S |
Radioodtwarzacz z CD/MP3 | S | S |
S- wyposażenie standardowe
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| VW Passat | Toyota Avensis |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | | + |
Zużycie paliwa | Remis | |
Wyposażenie | Remis | |
Cena | Remis |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?