Volkswagen Polo

Witold Blady
Fot: Volkswagen
Fot: Volkswagen
Polo wypełnia lukę między najmniejszym w gamie Volkswagena modelem Lupo a kompaktowym Golfem. Jest on podobny do obu braci.

Podwójne reflektory zapożyczono z Lupo, kształt nadwozia przypomina większego brata. Tym razem w redakcyjnym teście 75-konna odmiana VW Polo, z benzynowym silnikiem 1.4.

Na polskim rynku auto oferowane jest do wyboru z czterema silnikami

Fot: Volkswagen
Fot: Volkswagen

benzynowymi - od 55 do 100 KM i trzema wysokoprężnymi, o mocy od 64 do 100 KM. Na razie - niestety - producent nie przewiduje montowania do Polo mocniejszych silników, choć w fazie projektowania rozważano podobno nawet jednostkę o mocy 180 KM! To trochę dziwne, zbudowane na tej samej płycie podłogowej Skoda Fabia i Seat Ibiza są dostępne z mocniejszymi jednostkami.

Każde nowe Polo jest wyposażone w cztery poduszki gazowe, lakierowane na kolor nadwozia zderzaki i kolumnę kierownicy regulowaną w dwóch płaszczyznach - ten ostatni element to rzadkość nie tylko w segmencie B. Wspomaganie jest seryjne od wersji 1.2 65 KM, ABS jest standardem tylko w autach z silnikami o mocy 100 KM. W droższej odmianie Trendline dodatkowo otrzymamy dzieloną tylną kanapę, komputer pokładowy, halogeny oraz lusterka i klamki w kolorze nadwozia. Zwolennicy komfortu mogą wybrać odmianę Comfortline, w której nie wymagają dopłaty także centralne ryglowanie zamków, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach i elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne.

**CZYTAJ TAKŻE

Volkswagen Polo 1.4Volkswagen Polo 1.2

**

Nowe Polo jest zawieszone dość miękko, co jest na pewno sporą zaletą na naszych dziurawych drogach. Na szczęście, nie oznacza to, że przechyla się nadmiernie na szybko pokonywanych zakrętach. Wręcz przeciwnie, auto zachowuje się tak, jakby zawieszenie usztywniało się wraz ze wzrostem prędkości. 75-konny silnik jest cichy, choć ustępuje dość wyraźnie w tej dziedzinie mniejszym, 1,2-litrowym jednostkom.

Wnętrze
Tworzywa bardzo wysokiej jakości, to typowe dla Volkswagenów, do wyboru jest kilka wariantów kolorystycznych wnętrza. Dzięki temu łatwiej je dopasować do koloru lakieru. W odmianie Trendline przednie fotele są bardziej wyprofilowane. Zegary są podświetlone tradycyjnie dla Volkswagena na niebiesko. Może to i ładne, ale na dłuższą metę męczy wzrok, zwłaszcza podczas jazdy po zmroku. We wszystkich poza bazową odmianach w konsoli środkowej znalazł się praktyczny uchwyt na kubek. Ma on regulację - dzięki temu zmieszczą się w nim puszki różnej wielkości. W aucie wygospodarowano mnóstwo schowków, jest ich aż 16.

Nadwozie
Podobnie jak większość konkurentów, także Volkswagen przy okazji wprowadzania nowych modeli unika zbyt istotnych zmian. Skoro poprzedni model dobrze się sprzedawał, nie ma powodu robić rewolucji. Nowe Polo to połączenie elementów znanych z małego, nieoferowanego u nas Lupo (okrągłe reflektory) i Golfa (kształty nadwozia). Na szczęście zrezygnowano z szerokiego słupka C, tak krytykowanego w Golfie. W pięciodrzwiowej wersji Polo zastosowano dodatkowe okienko w słupku. Dzięki temu widoczność jest znacznie lepsza. Bagażnik mieści 270 l, można go powiększyć do 1030 l składając tylne siedzenie.

Silnik
Testowy egzemplarz miał pod maską 75-konny silnik benzynowy o pojemności 1,4 l. To trzecia w kolejności jednostka napędowa w Polo, mniej wymagający mogą zdecydować się na odmianę o mocy 55 KM lub 65 KM. Oba silniki mają trzy cylindry, słabsza wersja ma dwa, mocniejsza cztery zawory na cylinder. 1,4-litrowa jednostka ma już cztery cylindry i - podobnie jak wersja o mocy 100 KM - cztery zawory na cylinder. Autko jest wystarczająco dynamiczne, silnik jest cichy i dość oszczędny, wg producenta spala średnio 6,4 l benzyny na 100 km. Obie jednostki 1.2 to nowe konstrukcje, silniki 1.4 były już stosowane wcześniej w Lupo, poprzedniej generacji Polo i Skodzie Fabii, a teraz trafiły także pod maskę nowego Seata Ibizy.

Podsumowanie
Choć podstawowa wersja Polo nie jest zbyt bogato wyposażona, ma szansę sprzedawać się całkiem nieźle. Według nas najlepiej sprzedającym się autem może stać się odmiana 1.2 65 KM, o odrobinę słabszych od wersji 75 KM osiągach, ale niższej cenie. Model bazowy kosztuje 37 540 zł, za mocniejszą wersję trzeba zapłacić 40 540 zł, zaś testowy model kosztuje 42 040 zł. Zwolennicy diesli muszą liczyć się z wydatkiem 45 040 zł (odmiana SDI).

Volkswagen Polo a konkurencja

ModelVW PoloFiat PuntoRenault Clio
SilnikR4R4R4
Liczba zaworów161616
Napędprzedniprzedniprzedni
Pojemność skokowa (cm3
)
139012421149
Moc maks. (KM)758075
Maks. moment obrotowy (Nm)126114105
Skrzynia biegów/liczba biegówM/5M/5M/5
Hamulce przednie/tylneT/TT/BT/B
Średnica zawracania (m)10,610,310,7
Objętość bagażnika (dm3
)
270265255
Długość (mm)389738003775
Szerokość (mm)165016601640
Wysokość (mm)146514801420
Rozstaw osi (mm)246024462470
Masa własna (kg)1025920945
Ładowność (kg)535510595
Prędkość maksymalna (km/h)172172170
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek)12,911,413
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto8,87,67,8
Poza miastem5,254,9
Średnie6,465,9

M - manualna, T - tarczowe, B - bębnowe


Wyposażenie

ModelPolo BasisPunto ActiveClio Authentique
Cena (zł)42 04036 80038 700
ABSOOS
Airbag kierowca/pasażerS/SS/OS/S
Poduszki boczneSOS
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szybyOOS
Centralne ryglowanie zamkówOSS
RadioOOO
KlimatyzacjaOOO
Aluminiowe felgiOOO

S - standard, O - opcja

**więcej zdjęć VW Polo w

naszej galerii

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty