Podwójne reflektory zapożyczono z Lupo, kształt nadwozia przypomina większego brata. Tym razem w redakcyjnym teście 75-konna odmiana VW Polo, z benzynowym silnikiem 1.4.
Na polskim rynku auto oferowane jest do wyboru z czterema silnikami
benzynowymi - od 55 do 100 KM i trzema wysokoprężnymi, o mocy od 64 do 100 KM. Na razie - niestety - producent nie przewiduje montowania do Polo mocniejszych silników, choć w fazie projektowania rozważano podobno nawet jednostkę o mocy 180 KM! To trochę dziwne, zbudowane na tej samej płycie podłogowej Skoda Fabia i Seat Ibiza są dostępne z mocniejszymi jednostkami.
Każde nowe Polo jest wyposażone w cztery poduszki gazowe, lakierowane na kolor nadwozia zderzaki i kolumnę kierownicy regulowaną w dwóch płaszczyznach - ten ostatni element to rzadkość nie tylko w segmencie B. Wspomaganie jest seryjne od wersji 1.2 65 KM, ABS jest standardem tylko w autach z silnikami o mocy 100 KM. W droższej odmianie Trendline dodatkowo otrzymamy dzieloną tylną kanapę, komputer pokładowy, halogeny oraz lusterka i klamki w kolorze nadwozia. Zwolennicy komfortu mogą wybrać odmianę Comfortline, w której nie wymagają dopłaty także centralne ryglowanie zamków, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach i elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne.
**CZYTAJ TAKŻE
Volkswagen Polo 1.4Volkswagen Polo 1.2**
Nowe Polo jest zawieszone dość miękko, co jest na pewno sporą zaletą na naszych dziurawych drogach. Na szczęście, nie oznacza to, że przechyla się nadmiernie na szybko pokonywanych zakrętach. Wręcz przeciwnie, auto zachowuje się tak, jakby zawieszenie usztywniało się wraz ze wzrostem prędkości. 75-konny silnik jest cichy, choć ustępuje dość wyraźnie w tej dziedzinie mniejszym, 1,2-litrowym jednostkom.
Wnętrze
Tworzywa bardzo wysokiej jakości, to typowe dla Volkswagenów, do wyboru jest kilka wariantów kolorystycznych wnętrza. Dzięki temu łatwiej je dopasować do koloru lakieru. W odmianie Trendline przednie fotele są bardziej wyprofilowane. Zegary są podświetlone tradycyjnie dla Volkswagena na niebiesko. Może to i ładne, ale na dłuższą metę męczy wzrok, zwłaszcza podczas jazdy po zmroku. We wszystkich poza bazową odmianach w konsoli środkowej znalazł się praktyczny uchwyt na kubek. Ma on regulację - dzięki temu zmieszczą się w nim puszki różnej wielkości. W aucie wygospodarowano mnóstwo schowków, jest ich aż 16.
Nadwozie
Podobnie jak większość konkurentów, także Volkswagen przy okazji wprowadzania nowych modeli unika zbyt istotnych zmian. Skoro poprzedni model dobrze się sprzedawał, nie ma powodu robić rewolucji. Nowe Polo to połączenie elementów znanych z małego, nieoferowanego u nas Lupo (okrągłe reflektory) i Golfa (kształty nadwozia). Na szczęście zrezygnowano z szerokiego słupka C, tak krytykowanego w Golfie. W pięciodrzwiowej wersji Polo zastosowano dodatkowe okienko w słupku. Dzięki temu widoczność jest znacznie lepsza. Bagażnik mieści 270 l, można go powiększyć do 1030 l składając tylne siedzenie.
Silnik
Testowy egzemplarz miał pod maską 75-konny silnik benzynowy o pojemności 1,4 l. To trzecia w kolejności jednostka napędowa w Polo, mniej wymagający mogą zdecydować się na odmianę o mocy 55 KM lub 65 KM. Oba silniki mają trzy cylindry, słabsza wersja ma dwa, mocniejsza cztery zawory na cylinder. 1,4-litrowa jednostka ma już cztery cylindry i - podobnie jak wersja o mocy 100 KM - cztery zawory na cylinder. Autko jest wystarczająco dynamiczne, silnik jest cichy i dość oszczędny, wg producenta spala średnio 6,4 l benzyny na 100 km. Obie jednostki 1.2 to nowe konstrukcje, silniki 1.4 były już stosowane wcześniej w Lupo, poprzedniej generacji Polo i Skodzie Fabii, a teraz trafiły także pod maskę nowego Seata Ibizy.
Podsumowanie
Choć podstawowa wersja Polo nie jest zbyt bogato wyposażona, ma szansę sprzedawać się całkiem nieźle. Według nas najlepiej sprzedającym się autem może stać się odmiana 1.2 65 KM, o odrobinę słabszych od wersji 75 KM osiągach, ale niższej cenie. Model bazowy kosztuje 37 540 zł, za mocniejszą wersję trzeba zapłacić 40 540 zł, zaś testowy model kosztuje 42 040 zł. Zwolennicy diesli muszą liczyć się z wydatkiem 45 040 zł (odmiana SDI).
Volkswagen Polo a konkurencja
Model | VW Polo | Fiat Punto | Renault Clio |
Silnik | R4 | R4 | R4 |
Liczba zaworów | 16 | 16 | 16 |
Napęd | przedni | przedni | przedni |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1390 | 1242 | 1149 |
Moc maks. (KM) | 75 | 80 | 75 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 126 | 114 | 105 |
Skrzynia biegów/liczba biegów | M/5 | M/5 | M/5 |
Hamulce przednie/tylne | T/T | T/B | T/B |
Średnica zawracania (m) | 10,6 | 10,3 | 10,7 |
Objętość bagażnika (dm3 ) | 270 | 265 | 255 |
Długość (mm) | 3897 | 3800 | 3775 |
Szerokość (mm) | 1650 | 1660 | 1640 |
Wysokość (mm) | 1465 | 1480 | 1420 |
Rozstaw osi (mm) | 2460 | 2446 | 2470 |
Masa własna (kg) | 1025 | 920 | 945 |
Ładowność (kg) | 535 | 510 | 595 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 172 | 172 | 170 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) | 12,9 | 11,4 | 13 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | |||
Miasto | 8,8 | 7,6 | 7,8 |
Poza miastem | 5,2 | 5 | 4,9 |
Średnie | 6,4 | 6 | 5,9 |
M - manualna, T - tarczowe, B - bębnowe
Wyposażenie
Model | Polo Basis | Punto Active | Clio Authentique |
Cena (zł) | 42 040 | 36 800 | 38 700 |
ABS | O | O | S |
Airbag kierowca/pasażer | S/S | S/O | S/S |
Poduszki boczne | S | O | S |
Wspomaganie kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby | O | O | S |
Centralne ryglowanie zamków | O | S | S |
Radio | O | O | O |
Klimatyzacja | O | O | O |
Aluminiowe felgi | O | O | O |
S - standard, O - opcja
**więcej zdjęć VW Polo w
naszej galerii**
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?