Następca VW Golfa Plus bazuje na platformie MQB, znanej m.in. z Seata Leona III, Skodę Octavię III, czy VW Golfa VII. Dzięki jej zastosowaniu, możliwe było wprowadzenie wyraźnych zmian, w porównaniu z poprzednikiem Golfa Sportsvana.
Auto zyskało sportowy wygląd, głównie dzięki zmianom w liniach nadwozia. Dodano ostre krawędzie przetłoczenia, a lusterka boczne zainstalowano na drzwiach. Samochód mierzy 4338 mm długości, co oznacza, ze jest o 134 mm dłuższy od Golfa Plus.
Wnętrze i wyposażenie
Zwiększone rozmiary siłą rzeczy oznaczają, że Sportsvan jest naprawdę przestronny. Na uwagę zasługuje tu przede wszystkim bagażnik, którego pojemność wynosi tu 500 l (590 l, przy maksymalnie przesuniętej do przodu kanapie). Ważną kwestią jest także ruchoma podłoga, którą można dowolnie podnosić i opuszczać.
W kabinie wzrok przyciąga nowa deska rozdzielcza, zaprojektowana specjalnie dla tego modelu. Pomiędzy kierowcą, a pasażerem, zainstalowano regulowany podłokietnik, wyposażony w schowek i dwa miejsca na napoje. Jeśli zdecydujemy się przynajmniej na wersję z poziomem Comfortline, zyskamy szuflady pod przednimi fotelami oraz kieszenie i składane stoliki w oparciach przednich foteli.
Najniższa cena wynosi 68 490 zł, ale dość wyraźnie rośnie z każdym kolejnym dodatkiem. Za najniższą kwotę otrzymujemy auto z silnikiem 1.2 TSI o mocy 85 KM w wersji Trendline.
Podstawowa opcja zawiera m.in. siedem poduszek powietrznych, elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESC, zagłówki zoptymalizowane pod kątem bezpieczeństwa (chronią przed urazem kręgosłupa) oraz nowy hamulec multikolizyjny. Producent zadbał również o elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego XDS+. Dodatkowo zZainstalowano fotel kierowcy z regulacją wysokości, klimatyzację, wskaźnik ciśnienia w oponach, elektroniczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold, radio z pięciocalowym ekranem dotykowym i dwupoziomową podłogę bagażnika.
Silniki
Wersja testowa posiadała generujący 150 KM mocy silnik 1.4 TSI, wyposażony w bezpośredni wtrysk oraz turbodoładowanie. Według producenta, samochód rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,8 sekundy. Maksymalna prędkość tej wersji wynosi 212 km/h.
Moment obrotowy wynosi w tym przypadku 250 Nm i jest dostępny od 1500 obr./min. Oznacza to, że nie trzeba zbyt często zmieniać biegów, choć nie jest to nic uciążliwego, ponieważ 6-biegowa przekładnia spisuje się bardzo dobrze.
Volkswagen twierdzi, że spalanie w modelu Golf Sportsvan oscyluje w granicach 5,5 l/100km, ale podczas jazd testowych było ono o litr wyższe.
Zawieszenie
Mimo wysokiego nadwozia, auto dobrze trzyma się drogi podczas pokonywania zakrętów. Kierowca ma poczucie całkowitej kontroli sytuacji, dzięki zastosowaniu nowego układu kierowniczego. Warto wspomnieć, że pozycja kierującego jest w tym przypadku wyższa, niż w zwykłym Golfie. Daje to poczucie większego komfortu.
Podsumowanie
Niewątpliwym atutem Golfa Sportsvana jest atrakcyjny wygląd, który idzie w parze z walorami trakcyjnymi. Zaletą jest również funkcjonalne wnętrze. Po stronie minusów trzeba zapisać natomiast dość wysoką cenę, jak za auto tej klasy.
Wybrane dane techniczne Volkswagena Golfa Sportsvana i konkurentów:
Marka/model | Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 | Citroen C4 Picasso Seduction | Opel Zafira Tourer Enjoy |
Cena (zł) | 88 890 | 88 300 | 94 250 |
Typ nadwozia/ liczba drzwi | MPV/5 | MPV/5 | MPV/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | |
Wymiary i masy: | |||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4338/1807/1578 | 4597/1826/1638 | 4656/1928/1685 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1543/1514 | 1573/1576 | 1584/1588 |
Rozstaw osi (mm) | 2685 | 2840 | 2760 |
Masa własna (kg) | 1391 | 1311 | 1538 |
Pojemność bagażnika (l) | 500 | 645 | 650 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 57 | 58 |
Układ napędowy: | |||
Rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | Benzyna |
Pojemność (cm3) | 1395 | 1598 | 1364 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | Przednia | Przednia | Przednie |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | Manualna/6 | Manualna/6 | Manualna/6 |
Osiągi: | |||
Moc (KM) przy obr./min | 150 przy 5000 | 156 przy 6000 | 140 przy 4900 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 250 przy 1500 | 240 przy 1400 | 200 przy 1850 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,8 | 9,0 | 10,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 212 | 209 | 200 |
Średnie spalanie (l/100km) | 5,5/6,5 | 6,0 | 6,6 |
Emisja CO2 (g/km) | 127 | 139 | 154 |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?