Używany Volkswagen Golf V. Już nowoczesny, ale ciągle solidny

Bartosz Gubernat
Volkswagen Golf V - poradnik zakupowy
Volkswagen Golf V - poradnik zakupowy
Golf V generacji to samochód, którzy łączy w sobie atrakcyjną linię i ostatnie proste, niekłopotliwe w eksploatacji silniki Volkswagena. Niestety zdarzają mu się problemy z korozją.

Volkswagen Golf to najbardziej znany model jednej z najbardziej rozpoznawalnych i popularnych marek na świecie. Na rynku jest nieprzerwanie od 1974 roku. W latach 2003-2008 Niemcy produkowali V generację tego samochodu, którą teraz można kupić na rynku wtórnym za całkiem przyzwoite pieniądze. Sprawdziliśmy, czy będzie to dobry wybór.

Używany Volkswagen Golf V i jego silniki - najlepsze niezmordowane 1.9 TDI

W VW Golfie V dostępne silniki benzynowe to podstawowe 1.4 (75 i 80 KM) oraz 1.6 (102 KM). Z bezpośrednim wtryskiem paliwa oznaczonym symbolem FSI występują wersje 1.4 (90 KM), 1.6 (115 KM) i 2.0 (150 KM). W końcowej fazie produkcji Volkswagen montował także jednostki turbodoładowane 1.4 TSI o mocy od 122 do 170 KM. Turbodiesle to 1.9 TDI (90 i 105 KM) oraz 2.0 TDI (140 i 170 KM). Wersje produkowane po 2005 roku w wielu przypadkach mają już filtr DPF.

Volkswagen Golf V - poradnik zakupowy
Volkswagen Golf V - poradnik zakupowy

Zdecydowanie najlepszy wybór to 1.9 TDI, który w większości wersji ma wyjściowo 105 KM. Zmieniając oprogramowanie komputera sterującego można jednak bardzo łatwo podnieść moc do ok. 130 KM. Taka usługa kosztuje ok. 800 zł, a jeśli silnik jest w dobrej kondycji, nie powinna znacząco wpłynąć na jego zużycie. W 1.9 TDI zastosowano układ paliwowy na pompowtryskiwaczach, które są lepsze niż np. w silnikach konkurencyjnego Forda Focusa, ale mimo tego tu także zdarzają się awarie. Przy dużych przebiegach zdarza się, że ich kanały wyrabiają się, a wówczas paliwo trafia do oleju, którego poziom regularnie rośnie.

– Usterka zauważona w porę najczęściej kończy się uszczelnieniem gniazd w głowicy, regeneracją wtryskiwaczy i wymiana oleju. Koszty takiej naprawy poza ASO w zależności od zakresu mogą sięgać 1500-3000 zł. - Ale jeśli kierowca nie zauważy problemów w porę, silnik traci kompresję, a wówczas potrzebna będzie wymiana albo kapitalny remont – mówi Przemysław Kaczmarzyk, doświadczony mechanik naprawiający samochody grupy Volkswagen.

Volkswagen Golf V - poradnik zakupowy
Volkswagen Golf V - poradnik zakupowy

W samochodach z przebiegiem powyżej 400 tys. km zdarzają się także poważniejsze usterki. – Wycierają się tu wałki rozrządu, panewki wałków przebijają popychacze hydrauliczne. Następnie opiłki wręcz zarzynają turbosprężarkę. Generalnie te części wytrzymują dłużej, jeśli olej wymienia się regularnie co 10-15 tys. km. Serwis co 30 tys. km znacząco skraca ich żywotność i można się spodziewać takich problemów – mówi Przemysław Kaczmarzyk. Wylicza, że jeśli trzeba wymienić wałek, popychacze, wyregulować zwory i zmienić uszczelnienia – naprawa może kosztować nawet 3500 zł. Same uszczelniacze kosztują w wersji oryginalnej 700 zł, a wałek to 1000 zł. Jeśli dodatkowo regeneracji wymaga turbosprężarka, koszt naprawy urośnie do ok. 5000 zł. Sama turbina jest wytrzymała, ale przy dużych przebiegach zdarzają się kłopoty z blokowaniem  się kierownicy zmiennej geometrii łopatek. Czyszczenie kosztuje ok. 300 zł.

Używany Volkswagen Golf V - instalacja gazowa tylko do starszych silników
Wśród jednostek benzynowych polecane są najprostsze 1.4 16 V i 1.6 8V. Pierwszy silnik występuje w wariantach o mocy 75 lub 80 KM. 1.6 to 102 KM i 148 Nm momentu obrotowego. Ich atutem jest niska awaryjność, która ogranicza się w zasadzie do sporadycznych problemów z cewkami zapłonowymi. Na szczęście taki nowy element kosztuje zaledwie 100 zł.

- Zdarzają się także kłopoty z blokującą się przepustnicą, która się nie domyka i samochód reaguje tak, jakby kierowca cały czas trzymał wciśnięty pedał gazu. Czyszczenie plus programowanie komputera nie powinno jednak kosztować więcej niż sto pięćdziesiąt złotych – mówi Przemysław Kaczmarzyk. W obu wskazanych silnikach upatruje najlepszych kandydatów do przeróbki na instalację LPG.

Pozostałe jednostki oznaczone symbolem FSI są wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa i mimo coraz bardziej zaawansowanych technologii, ciągle przeróbka na zasilanie LPG będzie kosztowna i ryzykowna. Przy przebiegach powyżej 200 tys. km mogą występować także problemy z hydrauliką, a paski rozrządu przewidziane na 180 tys. km urywają się nawet 20-30 tys. km wcześniej. Dlatego chociaż jednostki są dynamiczne i oferują sporo frajdy z jazdy, poleca się je kierowcom nie myślącym o LPG i akceptującym zużycie paliwa na poziomie 10 litrów benzyny w mieście.[page_break]


Volkswagen Golf V - poradnik zakupowy
Volkswagen Golf V - poradnik zakupowy

Volkswagen Golf V - kabina i wyposażenie

Wykonanie Volkswagena Golfa V generacji jest całkiem przyzwoite. Materiały tapicerskie są niezłej jakości, chociaż przy przebiegach rzędu 200-250 tys. km zaczynają trzeszczeć w czasie jazdy. Na tapicerce i plastikach nie widać jednak oznak zużycia, a gumowa kierownica w prezentowanym aucie z przebiegiem 194 tys. km miała wyraźne pory i stabilnie trzymała się konstrukcji.

Standardowym wyposażeniem są elektrycznie sterowane szyby z przodu, przednie i boczne poduszki powietrzne, ABS, a większość egzemplarzy ma także klimatyzację. W samochodach z rynku niemieckiego często trafiają się dodatkowo szyberdach, reflektory ksenonowe, oryginalne alufelgi i elektrycznie sterowane lusterka. Szyby są sterowane elektrycznie także z tyłu, a klimatyzacja jest automatyczna.

Volkswagen Golf V - poradnik zakupowy
Volkswagen Golf V - poradnik zakupowy

Kompaktowy Volkswagen jest samochodem umiarkowanie przestronnym. Po przesunięciu do przodu przednich foteli, z tyłu miejsca jest dużo i z powodzeniem zmieszczą się tu dwie dorosłe osoby. Ale jeśli z przodu kierowca i pasażer mają powyżej 180 cm wzrostu, na kanapie nie będzie już tak wygodnie. Schowki? Poza głównym z przodu są jeszcze dwa. Mniejszy to zamykana kieszonka powyżej lewarka zmiany biegów, większy mieści się w dolnej części kokpitu, na wysokości lewego kolana kierowcy. Pasażerowie jadący z tyłu mają na tunelu środkowym uchwyt na butelkę a obok niego niewielką półkę. Bagażnik nie jest zbyt duży, wyjściowo mieści 350 litrów i ma wysoki próg załadunkowy, więc trudno zapakować do niego duże przedmioty. W razie potrzeby można jednak położyć oparcie kanapy, uzyskując w ten sposób 1305 litrów przestrzeni ładunkowej.

Niestety podobnie jak w produkowanym równolegle VW Passacie B6, Volkswagen Golf V miewa problemy z korozją. Wykwity mogą się pojawiać w okolicach progów, na drzwiach w rejonie listew i na tylnych błotnikach w miejscu łączenia ze zderzakiem. Nawet fachowa naprawa najczęściej załatwia problem na krótko, a po sezonie-dwóch rdza powraca. Dlatego zaleca się, aby samochód bez wykwitów profilaktycznie zakonserwować, co zminimalizuje ryzyko wystąpienia problemów.

Volkswagen Golf V - sytuacja rynkowa, konkurenci
Ceny Volkswagenów Golfów V zaczynają się od ok. 10 000 zł, ale egzemplarze za takie pieniądze mają najczęściej duże przebiegi i w niedługim czasie będą wymagały sporych nakładów finansowych. Sprawny, doinwestowany samochód to minimum 15 000 zł. Tyle pieniędzy wystarczy na egzemplarz 2004-2005 roku z silnikiem 1.9 TDI. Powyżej 20 000 zł można się już rozejrzeć za autem z 2008 roku.

[/b]

Volkswagen Golf V - poradnik zakupowy
Volkswagen Golf V - poradnik zakupowy

Ceny nie są niskie. Np. Ford Focus Mk II z 2004 roku będzie kosztował 8 000 zł, podczas gdy mając 18-20 tys. zł można z powodzeniem poszukać samochodu z lat 2010-2011. Silnikiem Diesla z pewnością z Golfem przegrywa, ale jednostki benzynowe 1.6 i 1.8 uchodzą za trwałe i zbierają wśród kierowców dobre opinie. Ciekawą alternatywą dla Volkswagena będą jeszcze Honda Civic VIII i Toyota Corolla E12. W przypadku Hondy produkowanej od 2006 roku ceny zaczynają się od 20 000 zł, a najciekawszy silnik to rewelacyjne, benzynowe 1.8 (140 KM). Toyota produkowana w latach 2001-2007 będzie kosztowała od ok. 8 000 zł do 16 000 zł. Polecane silniki to benzynowy 1.6 VVTi oraz wysokoprężny 2.0 D4D 116 KM.

W swojej klasie Golf V wydaje się być jedną z najlepszych propozycji. Na uwagę zasługuje przede wszystkim wersja 1.9 TDI. Warto szukać jednak samochodu, który był serwisowany częściej niż co 30 tys. km, o co z pewnością nie dbali właściciele flotowi takich pojazdów. Najlepiej wystrzegać się także egzemplarzy powypadkowych oraz wolnych od takich przygód, ale z już widocznymi oznakami korozji. W silnikach benzynowych FSI najlepiej zaraz po zakupie zmienić pasek rozrządu, który nie jest mocną stroną tego samochodu.

Średnie ceny części zamiennych: oryginalna w ASO (w nawiasie markowy zamiennik)
Kompletne sprzęgło: 1458 zł (800 zł)
Koło dwumasowe: 2359 zł (1600 zł)
Kompletny rozrząd z pompą wody: 710 zł (490 zł)
Wtryskiwacz paliwa: 2724 zł (1100 zł)
Tarcze hamulcowe przód (kpl.): 486 zł (340 zł)
Klocki hamulcowe przód (kpl.): 307 zł (160 zł)
Amortyzator przedni (szt.): 572 zł (320 zł)
Łącznik stabilizatora: 170 zł (60 zł)
Tłumik końcowy: 1573 zł (400 zł)
Czujnik ABS: 296 zł (150 zł)
Termostat: 103 zł (80 zł)
Przepływomierz: 677 zł (300 zł)
Filtr oleju: 36 zł (25 zł)
Filtr paliwa: 118 zł (80 zł)
Filtr pyłkowy: 67 zł (45 zł)
Filtr powietrza: 71 zł (40 zł)

Wiele oryginalnych części w ASO można kupić w tzw. wersji ekonomicznej. To pełnowartościowe podzespoły, a różnica w cenie wynika z ich produkcji poza Niemcami. Np. filtr pyłkowy kosztuje wówczas 53 zł, amortyzator przedni 307 zł, klocki hamulcowe 155 zł, a przednie tarcze 200 zł za sztukę. 

Volkswagen Golf 1.9 TDI - dane techniczne
Pojemność silnika: 1896 ccm
Moc: 105 KM
Maks. moment obr.: 250 Nm/1900 obr./min
Turbina: tak
Skrzynia biegów: manualna, pięciobiegowa
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 7,5/5,5/6,5 l / 100 km
Prędkość maksymalna: 187 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,3 sek.
Nadwozie, liczba miejsc: pięciodrzwiowy hatchback, 5 miejsc
Wymiary (dł./szer./wys.): 4204/1760/1479 mm
Rozstaw osi: 2578 mm
Masa własna: 1287 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 60 l
Pojemność bagażnika: 350 – 1305 l

Rynkowi konkurenci:
- Opel Astra III
- Ford Focus
- Skoda Octavia
- Honda Civic
- Toyota Corolla**

Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie