Następcę pierwszej Astry pokazano oficjalnie jesienią 1997 r., prezentując trzy wersje nadwoziowe. Zaproponowano wówczas trzy- i pięciodrzwiowego hatchbacka oraz kombi. Sedan dołączył do oferty wiosną 1999 r. Łącznie z zaprezentowanym później Coupe, zaprojektowanym i produkowanym we Włoszech przez słynną firmę Bertone, oraz kabrioletem – gama Astry obejmowała sześć rodzajów nadwozia i 20 różnych silników.
To jeden z czynników, który przesądził o ogromnej popularności kompaktowego Opla.
Kolejnymi była udana stylizacja, oparta na ostrych liniach, zdecydowana i dynamiczna oraz przestronne i dobrze wykończone wnętrze. Szczególnie cenne dla wielu użytkowników mogą okazać się obszerne bagażniki. Hatchbacki oferują 370/1180 l, kombi 480/1500 l a sedan 460/1230 l.
Doświadczenia zebrane w toku produkcji Astry I posłużyły do licznych poprawek. Ogromną zaletą Astry II było lepsze dopracowanie konstrukcji gwarantujące większą
niezawodność i trwałość. Zdecydowano się też na zastosowanie nowoczesnych technologii, na przykład w podwoziu. To również pierwszy samochód Opla produkowany z dwustronnie cynkowanych blach.
Nowoczesność konstrukcji sprawdziła się w codziennej eksploatacji. Samochód prowadzi się pewnie, ma precyzyjny układ kierowniczy i skuteczne hamulce. Gorzej jest z zawieszeniem i stosunkowo twardymi fotelami, co przy naszych drogach może być mało komfortowe.
Silniki
Pierwszy zestaw silników obejmował benzynowe jednostki 1.2 16V (65 KM), 1.4 16V (90 KM), 1.6 (75 KM), 1.6 16V (101 KM), 1.8 16V (116 KM) i 2.0 16V (136 KM). Oferta objęła też turbodiesle -
1.7 TD (68 KM) oraz 2.0 16V (82 KM). Godne polecenia, benzynowe jednostki napędowe zaczynają się od 90-konnego 1.4 16V. Osoby z grubszym portfelem mogą zainteresować się wersjami Astry II produkowanymi od jesieni 2000 r. z nową gamą silnikową. Wtedy właśnie podniesiono moce niektórych benzynowych silników – 1.2 16V i 1.6 o 10 KM a 1.8 16V o 9 KM. W miejsce dwulitrówki zaproponowano 2.2 16V (147 KM). Nic nie zmieniło się w turbodieslach. Nadal oferowano trzy silniki – 1.7 DTI (75 KM), 2.0 16V TD (82 KM) i 2.0 16V DTI (101 KM).
Przełom w jednostkach wysokoprężnych nastąpił jesienią 2002 r., gdy pojawił się czterocylindrowy turbodiesel 1.7 CDTi o mocy 80 KM o dobrej dynamice i niskim zużyciu paliwa. Wraz z nim debiutował wysokoprężny 2.2 DTI (125 KM) z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Prawdziwym rarytasem, rzadko spotykanym w ogłoszeniach o sprzedaży, jest sportowa wersja OPC z silnikiem 2.0 16V o mocy 160 KM. Pojawiła się po raz pierwszy jesienią 1999 r.
Dwa lata później jej moc podwyższono do 200 KM. Najbardziej godne polecenia wśród silników benzynowych są 1.4 16V i 1.6 16V, ze względu na dobry stosunek osiągów do zużycia paliwa. Mocniejsze silniki mają tylko jedną wadę –są
paliwożerne. Wśród turbodiesli z kolei na uwagę zasługuje jednostka 1.7 DT, stosunkowo lekka, oszczędna i tania. Pojemność zbiornika paliwa we wszystkich wersjach wynosi 52 l.
Eksploatacja
Astra II to samochód stosunkowo tani w utrzymaniu ze względu na małą awaryjność i szeroką dostępność niedrogich serwisów. Znakomite jest także zabezpieczenie nadwozia przed korozją. Jeśli już coś rdzewieje, to raczej układ wydechowy a nie karoseria. Do bardzo trwałych należą silniki.
Początkowo notowano kłopoty z zaworem recyrkulacji spalin, ale od jesieni 2000 r., gdy wprowadzono zmodernizowane silniki, wada się nie powtórzyła. Za to paski rozrządu okazały się zbyt słabe. Wydłużenie ich przebiegu do 120 000 km okazało się nietrafione – serwisy powróciły do wymiany co 60 000 km. Kłopotów nie sprawiał jedynie silnik 1.6 l. Z punktu widzenia użytkowników kłopotliwa jest również konieczność kontroli pasków co 30 000 km. Nie ma jednak samochodu bez wad, w Astrach II są to problemy z instalacją elektryczną – zawodzić mogą elektryczne sterowniki szyb i centralny zamek.
Wady:
- Zbyt słaby silnik w najtańszej wersji
- Słaba jakość materiałów we wnętrzu
- Twarde zawieszenie w wersjach z turbodieslam
Zalety:
- Duży wybór silników
- Nowoczesna konstrukcja
- Niewygórowane ceny
Historia modelu
1991 – Debiut Astry I
1998 – Rozpoczęcie produkcji w Gliwicach
1997 – Premiera Astry II, wersje hatchback (trzy- i pięciodrzwiowa) oraz kombi
1999 – Wersja sedan, coupe i OPC (sportowa)
2000 – Nowa gama silników
2001 – Wersja Cabrio
2002 – Podwyższenie mocy wersji OPC, nowe turbodiesle
2003 – Rozpoczęcie produkcji w Gliwicach
2004 – Prezentacja Astry III
Wybrane dane techniczne (wersje hatchback z manualną skrzynią biegów)
Wersja | Pojemność skokowa | Moc (KM/ | Maks. moment obr. (Nm/ | Prędkość maks. | Przyspieszenie 0-100 | Zużycie paliwa trasa/miasto |
1.2 16V | 1199 | 65/5600 | 110/4000 | 165 | 16,0 | 5,0/8,0 |
1.4 16V | 1389 | 90/6000 | 125/4000 | 180 | 12,5 | 5,7/9,6 |
1.6 | 1598 | 75/5200 | 128/2800 | 170 | 14,5 | 5,6/9,7 |
1.6 16V | 1598 | 101/6200 | 150/3200 | 188 | 11,5 | 5,9/10,0 |
1.8 16V | 1796 | 116/5400 | 170/3400 | 200 | 10,0 | 6,0/10,9 |
2.0 16V | 1998 | 136/5600 | 188/3200 | 208 | 9,0 | 6,6/12,0 |
2.2 16V | 2198 | 147/5800 | 203/4000 | 214 | 8,8 | 6,3/11,7 |
1.7 DTI | 1686 | 75/4400 | 165/1800 | 170 | 14,5 | 4,0/6,1 |
1.7 CDTI | 1686 | 80/4400 | 170/1800 | 170 | 14,5 | 4,0/6,1 |
2.0 DTI | 1995 | 82/4300 | 185/1800 | 175 | 14,5 | 5,4/8,9 |
2.0 DTI | 1995 | 101/4300 | 205/1650 | 188 | 11,5 | 4,6/7,6 |
2.2 DTI | 2171 | 125/4000 | 280/1500 | 203 | 9,9 | 4,9/8,7 |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?