Używane Subaru Impreza III (2007-2013). Wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa

Kamil Rogala
Subaru Impreza III to auto z pewnością nietuzinkowe, mimo przeciętnej stylistyki bazowych wersji. Jeśli jednak komuś zależy na ponadprzeciętnym prowadzeniu, napędzie na cztery koła i świetnych właściwościach jezdnych, warto zdecydować się na mocniejszą odmianę silnika 2.5. Jeśli ktoś chce auto na wskroś sportowe i planuje inwestować w auto, nie tylko pod względem napraw, ale i rozbudowy, może polować na odmianę WRX lub topową WRX STI, jako inwestycję na przyszłość. Ale czy Impreza III jest alternatywą np. dla Golfa? Raczej nie, bowiem wymaga o wiele więcej uwagi i zaangażowania, w innym przypadku będzie problematyczna i kosztowna.
Subaru Impreza III to auto z pewnością nietuzinkowe, mimo przeciętnej stylistyki bazowych wersji. Jeśli jednak komuś zależy na ponadprzeciętnym prowadzeniu, napędzie na cztery koła i świetnych właściwościach jezdnych, warto zdecydować się na mocniejszą odmianę silnika 2.5. Jeśli ktoś chce auto na wskroś sportowe i planuje inwestować w auto, nie tylko pod względem napraw, ale i rozbudowy, może polować na odmianę WRX lub topową WRX STI, jako inwestycję na przyszłość. Ale czy Impreza III jest alternatywą np. dla Golfa? Raczej nie, bowiem wymaga o wiele więcej uwagi i zaangażowania, w innym przypadku będzie problematyczna i kosztowna. Subaru
Kompaktowy sedan lub hatchback? Zapewne mało który kierowca myśli o Subaru Imprezie III z lat 2007-2013, które zdecydowanie ustępuje popularności takim modelom, jak Skoda Octavia czy Volkswagen Golf. A szkoda, bowiem to auto ma sporo do zaoferowania i z pewnością wyróżni się z tłumu. Poznajmy bliżej trzecią generacją Imprezy.

Używane Subaru Impreza III. Nadwozie/wnętrze

Trzecia generacja Subaru Imprezy jako pierwsza w historii, oferowana była z 5-drzwiowym nadwoziem typu hatchback. To była gorzka pigułka dla wielu fanów japońskiej marki, która zawsze uchodziła za oryginalną, nietuzinkową i sztywno trzymała się swoich reguł oferując tylko nadwozie kombi, sedan, a w pierwszej generacji, również coupe. Trzecia generacja przyniosła znaczące zmiany i ukłon w stronę kierowców, którzy do tej pory nie rozważali zakupu Subaru właśnie ze względu na zbyt radykalne podejście. Zamiast kombi w ofercie pojawił się hatchback. Na szczęście zostawiono odmianę sedan, co było ukłonem w stronę zagorzałych miłośników Subaru, choć model ten był oferowany głównie na rynku amerykańskim.

Stylistyka trzeciej generacji, pomijając kwestię nadwoziową, nie każdemu przypadła do gustu. Większość bazowych wersji, które nie są odmianami WRX, prezentuje się dość przeciętnie, zaś sporo obłych, łagodnych kształtów sprawia, że to dobre auto dla tych, którzy lubią wtopić się w tłum i nie wyróżniać się na tle Golfów, Focusów itp. Przód to przede wszystkim smukłe światła z chromowanymi obudowami soczewek, wewnątrz które korespondują z niewielkim, dość wąskim grillem z tradycyjnym dla marki logo w centralnej części. Zderzak nie ma zbyt wielu załamań i przetłoczeń, a jedynie wąski wlot powietrza w dolnej części oraz okrągłe światła przeciwmgłowe po bokach. Również z boku niewiele się dzieje, a tył zdominowany jest przez duże, przejrzyste klosze lamp a’la Lexus z dość charakterystycznym wykończeniem. Jeśli zdecydujemy się na ciemny kolor nadwozia, tył auta będzie nie do pomylenia z żadnym innym.

Środek również nie jest materiałem na mistrza designu. Wszystko jest czytelne i ergonomiczne i to jest największa zaleta Subaru Imprezy III, choć kilka rozwiązań jest typowo japońskich i czasami niezrozumiałych. Przyciski od ogrzewania foteli znajdują się na tunelu środkowym tuż przy podłokietniku, zaś sterowanie lusterkami pod kierownicą po lewej stronie. Oczywiście wskazania komputera pokładowego, który jest bardzo oszczędny w swej formie, ustawiamy i kasujemy wystającym spomiędzy zegarów nieco staroświeckim patykiem, ale podobne rozwiązania wciąż stosuje wielu japońskich producentów. Nie znajdziemy tu zbyt wielu ekranów czy kolorowych wskaźników. Wszystko jest oszczędne w swej formie i takie podejście także ma wielu zwolenników. Jeśli chodzi o pojemność bagażnika, w wersji 5-drzwiowej jest to 301/1216 litrów.

Używane Subaru Impreza III. Silniki/układ napędowy

Jeśli chodzi o wybór jednostek napędowych, jest zaskakująco dobrze, a przekrój mocy wypada bardzo zadowalająco. Podstawą jest silnik 1.5i o mocy 107 KM i momencie obrotowym 142 Nm. Ten wolnossący silnik typu bokser przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 14 sekund i pozwala rozpędzić się do 175 km/h. Nie jest to dynamiczna jednostka, a poszukiwacze jakichkolwiek wrażeń czy chociażby zadowalającej dynamiki, muszą sięgnąć po silnik 2.0i o mocy 150 KM i momencie obrotowym 196 Nm. O wiele ciekawiej prezentuje się oferta z silnikiem 2.5i o mocy 170 KM i momencie obrotowym 230 Nm. W połączeniu z automatyczną skrzynią biegów i napędem na wszystkie koła AWD, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje niespełna 8 sekund, a prędkość maksymalna to 198 km/h. Wyżej są już wersje WRX z turbodoładowanym silnikiem 2.5 o mocy 230 oraz 265 KM. Ten mocniejszy dysponuje momentem obrotowym 343 Nm i jest w stanie przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 5,7 sekund i osiągnąć 209 km/h. Na szczycie jest wariant WRX STI o mocy 300 KM i momencie obrotowym 407 Nm. Sprint do setki zajmuje nieco ponad 5 sekund, a prędkość maksymalna to 250 km/h. W ofercie pojawiały się również edycje specjalne o mocy nawet 350 KM. Jest również jeden silnik Diesla 2.0D o mocy 150 KM i momencie obrotowym 350 Nm.

Używane Subaru Impreza III. Typowe usterki/sytuacja rynkowa

Wbrew obiegowym opiniom o tym, że Subaru Impreza to samochód niezawodny i bardzo wytrzymały, trzecia generacja tego modelu dość często pojawia się w serwisach ze względu na awarie silnika, elektroniki i elektryki. Nie są to poważne problemy, ale zdarzają się dość często i są irytujące. Być może niewiele głosów o tym, że Impreza od czasu do czasu lubi zastrajkować jest fakt, że tych aut jest po prostu bardzo niewiele. Kierowcy dość często zgłaszają problemy z silnikiem, skrzynią biegów, jak również związane z elementami wykończenia oraz jakością materiałów.

Na rynku ogłoszeń jest bardzo niewiele, a w dniu publikacji na popularnym portalu z ogłoszeniami było zaledwie 40 pozycji. Na szczęście ceny są dość przystępne i za model z 2012 roku z przebiegiem 66 000 kilometrów z silnikiem 2.0 (z instalacją LPG) trzeba zapłacić około 30 000 złotych. Model z 2010 roku z przebiegiem 146 000 kilometrów z silnikiem 1.5 to koszt około 20 000 złotych.

Używane Subaru Impreza III. Podsumowanie

Subaru Impreza III to auto z pewnością nietuzinkowe, mimo przeciętnej stylistyki bazowych wersji. Jeśli jednak komuś zależy na ponadprzeciętnym prowadzeniu, napędzie na cztery koła i świetnych właściwościach jezdnych, warto zdecydować się na mocniejszą odmianę silnika 2.5. Jeśli ktoś chce auto na wskroś sportowe i planuje inwestować w auto, nie tylko pod względem napraw, ale i rozbudowy, może polować na odmianę WRX lub topową WRX STI, jako inwestycję na przyszłość. Ale czy Impreza III jest alternatywą np. dla Golfa? Raczej nie, bowiem wymaga o wiele więcej uwagi i zaangażowania, w innym przypadku będzie problematyczna i kosztowna.

Używane Subaru Impreza III zalety:

  • mimo przeciętnej stylistyki, wyróżnia się z tłumu;
  • gwarancja indywidualności na ulicy nawet w bazowej wersji;
  • Świetne prowadzenie i właściwości jezdne dzięki napędowy AWD;
  • w topowych wersjach rewelacyjne osiągi.

Używane Subaru Impreza III wady:

  • przeciętna jakość wykończenia i materiałów we wnętrzu;
  • wysokie zużycie paliwa, ale w końcu to bokser;
  • lepiej unikać wersji z automatyczną skrzynią;
  • niewielki wybór na rynku wtórnym.

Używane Subaru Impreza III opinie:

Patryk z Lublina
No cóż. Do tej pory jeździłem rożnymi samochodami, aby przemieścić się z punktu A do B w celu załatwienia jakiejś sprawy, np. dojazdu do pracy. WRX GH jest aktualnie pierwszym samochodem, gdzie celem bywa jazda sama w sobie. Przypomnij sobie: kiedy po raz ostatni wyszedłeś z domu, aby się po prostu „przejechać”? Poza tym, z WRX-em będziesz czekał na pierwszy śnieg niczym dziecko na św. Mikołaja i narzekał, że drogowcy odśnieżyli jednak ulice. Niestety ok. 14-15 l/100km w porywach do 28 l/100km przy ostrzej jeździe może zaboleć. Seryjny wydech i hamulce to porażka. Jeśli kupujesz, to szukaj auta z polskiego ASO z pewna historią. Zwróć uwagę na skrzynie biegów, stan blachy, „Japończyk” może (poważnie) korodować. Po zakupie: często sprawdzaj i zmieniaj olej, lej dobre paliwo, na stacji po tankowaniu od czasu do czasu sprawdź ciśnienie w oponach. Jeśli miałbym wybrać inne auto, to tylko STI.

Krystian z Opola
Subaru to przede wszystkim „legendarny” napęd AWD i silnik bokser. III generacja Imprezy zasłynęła ponadto kontrowersyjnym wyglądem nadwozia typu hatchback. Miało ono ponoć zainteresować marką „zwykłego Kowalskiego”, szukającego rodzinnego hatchbacka (przynajmniej tak spekuluje prasa), a mnie się wydaje, że po prostu wpisuje się w ówczesny trend projektowania azjatyckich hatchbacków. Mógłby być bardziej stylowy, niemniej pisanie, że Hyundai i30 to przy nim designerski majstersztyk uważam za „lekką” przesadę. Wersja, którą mam przyjemność jeździć to odmiana wyposażona w wolnossący silnik 2.0l, oczywiście w układzie bokser. Zastosowanie napędu 4x4 i dość mocnego boksera w ciężkim aucie ma swoje konsekwencje i dla kogoś, kto - choćby przez swój styl jazdy - nie skorzysta z dodatkowych możliwości, które te rozwiązania dają - auto stanie się tylko źródłem niepotrzebnych kosztów i nerwów.

Leszek z Warszawy
Kupiłem sprowadzone auto z przebiegiem około 100 000 km, wymieniłem rozrząd i łączniki od stabilizatora. Jak na razie oprócz wymiany oleju i klocków nic nie muszę robić przy aucie. Mam fabryczną instalację LPG - jest rewelacyjna. Precyzja wykonania i dbałość o szczegóły powala na olana - nie ma porównania z żadną inną polską instalacją LPG. Wszystko dobrane idealnie - od korka wlewu gazu do czujników powietrza, nie czuć w ogóle jakiś zmian pracy silnika czy utraty mocy benzna/LPG. Jestem super zadowolony z Subaru, jakość wykonania silnika i zawieszenia to naprawdę mistrzostwo świata. Polecam autko, każdy będzie zadowolony.

Wybrane jednostki napędowe w Używane Subaru Impreza III:

            

Silnik

        
            

Pojemność

        
            

Moc

        
            

Moment             obrotowy

        
            

Prędkość             maks.

        
            

Przyspieszenie             0-100 km/h

        
            

Średnie             zużycie paliwa

        
            

Emisja             CO2

        
            

1.5             i

        
            

1498             ccm

        
            

107             KM

        
            

142             Nm

        
            

175             km/h

        
            

14 s

        
            

7,5             l/100km

        
            

176             g/km

        
            

2.0             i

        
            

1994             ccm

        
            

150             KM

        
            

196             Nm

        
            

193             km/h

        
            

9,6 s

        
            

8,2             l/100km

        
            

204             g/km

        
            

2.5             i

        
            

2457             ccm

        
            

170             KM

        
            

230             Nm

        
            

198             km/h

        
            

8 s

        
            

8,7             l/100km

        
            

211             g/km

        
            

2.5             WRX

        
            

2457             ccm

        
            

230             KM

        
            

320             Nm

        
            

209             km/h

        
            

6,5 s

        
            

10,4             l/100km

        
            

246             g/km

        
            

2.5             WRX

        
            

2457             ccm

        
            

265             KM

        
            

343             Nm

        
            

           219 km/h

        
            

6 s

        
            

10,6             l/100km

        
            

254             g/km

        
            

2.5             WRX STI

        
            

2457             ccm

        
            

300             KM

        
            

407             Nm

        
            

250             km/h

        
            

5,2 s

        
            

11,6             l/100km

        
            

265             g/km

        
            

2.0             D

        
            

1998             ccm

        
            

150             KM

        
            

350             KM

        
            

205             km/h

        
            

8,6 s

        
            

5,7             l/100km

        
            

149             g/km

        

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie