Używane Audi A3 I (1996-2003). Czy warto kupić? [galeria]

(MDO, MRO)
Audi A3 I / Fot. MDO, MRO
Audi A3 I / Fot. MDO, MRO
Pierwsze Audi A3 przyciąga wysoką jakością wykonania, udanymi silnikami i czterema pierścieniami na masce. Na rynku trudno jednak o zadbany egzemplarz, a komfort podróży i przestronność kabiny mogą lekko rozczarować. Radzimy, na co zwrócić uwagę szukając tego auta.
Audi A3 I / Fot. MDO, MRO
Audi A3 I / Fot. MDO, MRO

Wielu kierowców uwielbia to auto. Mimo upływu kilkunastu lat od prezentacji, Audi A3 nadal zaskakuje dobrą trakcją i stanowi świetną bazę do tuningu. Można je kupić za rozsądne pieniądze i cieszyć się solidną konstrukcją klasy premium. Przed zakupem trzeba się jednak będzie sporo naszukać.

Audi A3 I 8L (1996-2003) – historia i stylistyka modelu

Zaprezentowane w 1996 r. Audi A3, oznaczone kodem 8L, było pierwszym kompaktem klasy premium. Do platformy VW Golfa IV i Skody Octavii I niemiecka marka z czterema pierścieniami dołożyła materiały wyższej jakości i lepsze wyposażenie. Jej śladem w kolejnych latach poszły BMW i Mercedes. Audi A3 8L od początku było oferowane z napędem na przód lub dołączanym napędem wszystkich kół, wykorzystującym sprzęgło Haldex.

Trzy lata po premierze modelu zaoferowano jego pięciodrzwiową wersję – Audi A3 Sportback. Pojawiło się też usportowione Audi S3. W 2000 r. przeprowadzono lifting. Jak to w Audi, był bardzo delikatny. Z przodu i z tyłu pojawiły się lekko zmienione światła, poprawiono też wygląd i jakość materiałów we wnętrzu.

Audi A3 I / Fot. MDO, MRO
Audi A3 I / Fot. MDO, MRO

W 2003 r. na rynku pojawiło się Audi A3 drugiej generacji. Jego poprzednika produkowano w Brazylii jeszcze przez trzy lata.

Audi A3 ma 4,15 m długości, 1,73 m szerokości, 1,42 m wysokości i 2,51 m rozstawu osi niezależnie od liczby drzwi. W wersji quattro rozstaw osi wynosi 2,52 m. Sylwetka Audi A3 I dobrze zniosła próbę czasu. Auto do dziś prezentuje się atrakcyjnie.

Euro NCAP przeprowadziło testy zderzeniowe Audi A3 w 1998 r. Samochód dostał cztery gwiazdki na pięć możliwych.

Audi A3 I 8L – wnętrze i wyposażenie

Audi A3 I / Fot. MDO, MRO
Audi A3 I / Fot. MDO, MRO

Wnętrze zaprojektowane jest w typowo niemieckim, surowym stylu i budzi skojarzenia z innymi modelami Audi. Jakość materiałów wykończeniowych jest wysoka, ale mówimy o kilkunastoletnich autach. Powycierane fotele, kierownica czy gałka dźwigni zmiany biegów nie powinny więc dziwić.

Przednie fotele są wygodne, zdarza się, że mają nawet regulowane podparcie boczne. Na ilość miejsca z przodu i ergonomię deski rozdzielczej też nie można narzekać. Z tyłu wysokim osobom może brakować miejsca na nogi, ale Audi A3 nie odbiega przestronnością od innych kompaktów z tamtych lat. Co ciekawe, wersja pięciodrzwiowa ma ten sam rozstaw osi, co trzydrzwiowa. Bagażnik ma pojemność 350-1100 l, w autach z napędem na obie osie (270-1020 l).

Audi A3 I / Fot. MDO, MRO
Audi A3 I / Fot. MDO, MRO

Podstawowe wyposażenie Audi A3 (także w Polsce) było bogate jak na klasę kompakt. W podstawowym pakiecie Attraction były m.in. czołowe poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane szyby czy ABS. W sprowadzanych samochodach praktycznie standardem jest automatyczna klimatyzacja, nietrudno znaleźć też auto ze skórzaną tapicerką. Pozostałe wersje wyposażeniowe to Ambition, Ambiente i S-Line. Ta ostatnia obejmuje też pakiet stylistyczny, dzięki któremu A3 przypomina S3.
Audi A3 I 8L – silniki i ich usterki

Większość silników montowanych w Audi A3 była udana i jest godna polecenia. Trzeba sobie jednak zdawać sprawę, że zarówno jednostki benzynowe 1.8 turbo, jak i turbodiesle 1.9 TDI są zazwyczaj mocno zużyte, co oznacza wydatki.

Audi A3 występowało z pięcio- i sześciobiegowymi przekładniami manualnymi oraz cztero- i pięciobiegowymi automatycznymi. Lepszy wybór z uwagi na koszty napraw to oczywiście wersje ze skrzyniami manualnymi.

Silniki benzynowe – typowe usterki i polecane jednostki

Audi A3 I / Fot. MDO, MRO
Audi A3 I / Fot. MDO, MRO

Podstawowy silnik 1.6 101 lub 102 KM wystarczy do spokojnej jazdy, w trasie lepiej sprawdzają się mocniejsze jednostki. Jego zaletą są za to niskie koszty eksploatacji i – dzięki ośmiozaworowej konstrukcji - podatność na zasilanie LPG. Mocniejszy silnik – 1.8 125 KM w wersji bez turbo – ma po pięć zaworów na cylinder, co podnosi koszty ewentualnych napraw głowicy w autach z instalacją gazową. Tak czy inaczej musi to być układ sekwencyjny.

Zdarza się, że kierowcy montują instalacje gazowe także do mocniejszych silników 1.8, doładowanych turbosprężarką. Auta z tymi jednostkami – szczególnie Audi S3 – polecamy tylko osobom, których nie przerażają wydatki na takie naprawy, jak regeneracja turbosprężarki za co najmniej 800 zł. W tych autach trzeba się też liczyć z większym zużyciem paliwa.

Silniki wysokoprężne – typowe usterki i polecane jednostki

Audi A3 I / Fot. MDO, MRO
Audi A3 I / Fot. MDO, MRO

W Audi A3 8L montowano dwie wersje silnika 1.9 TDI. Starszą – z pompą wtryskową - mocy 90 i 110 KM oraz nowszą – z pompowtryskiwaczami – o mocy 100 i 130 KM. Lepszą kulturą pracy wykazuje się ta druga jednostka, ta pierwsza będzie za to tańsza w naprawach. To ważne, bo samochody z tymi silnikami mają zazwyczaj duże przebiegi i są po prostu zużyte.

Dlatego oglądając Audi A3 z silnikiem Diesla, trzeba zwrócić uwagę na jego historię serwisową i sprawdzić, czy przebieg jest autentyczny. Koszt naprawy wtryskowej oscyluje wokół 500 zł, chyba że konieczna jest wymiana sterownika – wtedy może sięgnąć 1800 zł. Za regenerację wtryskiwaczy w starszym silniku trzeba zapłacić ok. 300 zł za sztukę. W przypadku pompowtryskiwaczy ok. 500 zł za sztukę (są cztery).

Najsłabszy silnik 1.9 TDI nie miał dwumasowego koła zamachowego ani turbiny o zmiennej geometrii. Za regenerowaną turbosprężarkę o stałej geometrii łopatek trzeba zapłacić ok. 700 zł, a za VTG -1500 zł. Nowe elementy kosztują średnio dwa razy więcej. Wymiana „dwumasu" ze sprzęgłem to wydatek ok. 2500 zł.

W Audi A3 z najmocniejszym silnikiem 1.9 TDI 130 KM zdarzały się awarie skrzyni biegów. W żadnym z diesli nie było natomiast filtra cząstek stałych.

Audi A3 I / Fot. MDO, MRO
Audi A3 I / Fot. MDO, MRO

Wiele samochodów z silnikami turbo było poddawanych chip-tuningowi. Tylko jeśli wykonano go profesjonalnie, w renomowanej firmie, nie należy się takich aut obawiać.
Audi A3 I 8L – zawieszenie i jego trwałość

Pierwszy kompakt klasy premium ma proste zawieszenie – kolumny McPhersona z przodu i belkę skrętną z tyłu. Tylko Audi A3 z napędem quattro ma z tyłu układ wielowahaczowy. Resorowanie zestrojono sztywno, więc samochód bardzo dobrze się prowadzi, ale komfort podróży pozostawia nieco do życzenia.

Koszty napraw zawieszenia nie przerażają, choć niższe będą oczywiście w wersji z napędem na przód. Tylną belkę można zregenerować za 500 zł. Atutem Audi A3 jest duży wybór części zamiennych w różnych cenach, ale i różnej jakości.

Samochód jest dobrze zabezpieczony przed korozją.

Audi A3 I 8L – podsumowanie i sytuacja rynkowa

Audi A3 I / Fot. MDO, MRO
Audi A3 I / Fot. MDO, MRO

Kompaktowe Audi to ciekawa alternatywa dla VW Golfa IV czy Skody Octavii I. Mniejszą funkcjonalność, wynagradza lepszą jakością wykonania. Poszukiwanie zadbanego Audi A3 może jednak trwać tygodniami.

Prezentowany na filmie samochód to unikat – pochodzi z 2000 r. i kupiono go w polskim salonie. Ma oryginalny przebieg wynoszący 68 tys. km. Niestety rynek jest wręcz zalany powypadkowymi wrakami, z cofniętym licznikiem. Dlatego w przypadku tego samochodu, warto przed zakupem dokładnie sprawdzić stan poszczególnych elementów auta, zaczynając od powłoki lakierniczej i podwozia.

Ceny Audi A3 startują od ok. 4500 zł i sięgają nawet 15000 zł za egzemplarze z końca produkcji, z mocnymi silnikami i bogatym wyposażeniem. Na auto po liftingu trzeba przygotować co najmniej 7500 zł.

Audi A3 I 8L – dane techniczne

Silniki benzynowe:

Wersja silnikaMaks. moc(KM)Maks. moment obrotowy (Nm)Przyspieszenie
0-100 km/h (s)
Prędkość
maks. (km/h)
Lata produkcji
1.6101 przy 5600 obr./min145 przy 3800 obr./min11,31881996-2000
1.6102 przy 5600 obr./min148 przy 3800 obr./min10,91892000-2003
1.8125 przy 6000 obr./min172 przy 4100 obr./min9,62021996-2003
1.8 T150 przy 5700 obr./min210 przy 4600 obr./min8,22171996-2003
1.8 T180 przy 5500 obr./min235 przy 5000 obr./min7,52261998-2003
1.8 T S3210 przy 5800 obr./min270 przy 5000 obr./min6,82381999-2001
1.8 T S3224 przy 5900 obr./min280 przy 5500 obr./min6,62432001-2003

Silniki wysokoprężne:

Wersja silnikaMaks. moc(KM)Maks. moment obrotowy (Nm)Przyspieszenie
0-100 km/h (s)
Prędkość
maks. (km/h)
Lata produkcji
1.9 TDI90 przy 4000 obr./min210 Nm przy 1900 obr./min12,41811996-2001
1.9 TDI PD110 przy 4000 obr./min240 przy 2400 obr./min11,01882001-2003
1.9 TDI110 przy 4150 obr./min235 przy 1900 obr./min10,51941997-2001
1.9 TDI130 przy 4000 obr./min310 przy 1900 obr./min9,22052000-2003
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty