Używana Skoda Octavia II. Rozsądna propozycja

Motofakty.pl
Używana Skoda Octavia IIfot. Marek Perczak
Używana Skoda Octavia IIfot. Marek Perczak
Udostępnij:
Używana Octavia II zasługuje na rekomendację. Kompaktowa Skoda jest nieźle wykonana, ma trwałe zawieszenie oraz solidne silniki. W bezwypadkowych egzemplarzach można być spokojnym o zabezpieczenie antykorozyjne. Octavia jest nieco tańsza od Audi A3 i Volkswagena Golfa V, z którymi dzieli większość podzespołów.

Drugą generację Octavii Czesi zaprezentowali pod koniec 2003 roku, a sprzedaż rozpoczęli w 2004 roku. Auto zostało zbudowane na platformie podłogowej Volkswagena Golfa V. Z zewnątrz Skoda dostała nowy przód i tył, a w środku ładniejszy kokpit i nowe materiały wykończeniowe. W 2009 roku rozpoczęła się sprzedaż odświeżonej wersji Octavii. Zmiany liftingowe to przede wszystkim większe reflektory, nowy grill i zderzaki oraz nieco bardziej opływowe linie.

 

Co prawda benzynowym 1.4 16V i 1.6 MPI brakuje nieco pary, ale będą dobrym wyborem - nie ulegają awariom i dobrze współpracują z LPG. W przypadku turbodoładowanych motorów TSI trzeba liczyć się z możliwością spalania znacznych ilości oleju oraz usterkami mechanicznymi. Bardzo dobrą propozycją jest popularny silnik 1.9 TDI (105 KM). Zdarzają się w nim w zasadzie tylko awarie wtryskiwaczy. Znacznie gorsze opinie zbierają silniki 2.0 TDI PD. Ich podstawowa wada to usterkowe pompowtryskiwacze i zawodne napędy pomp olejowych. W przypadku awarii pompa zostaje bez napędu, co skutkuje natychmiastowym rozsypaniem się turbosprężarki. Jeśli kierowca nie zatrzyma szybko samochodu, poważnie uszkodzi także silnik. Wówczas koszty napraw mogą sięgać wielu tysięcy złotych. Dlatego wielu kierowców zmienia napęd prewencyjnie, na nowszy. W ASO części kosztują jednak ok. 5500 zł. Ale wielu mechaników potrafi przerobić napęd za ok. 500 zł. Warto zadbać o to odpowiednio wcześniej.

Problemem w tych silnikach są także pękające głowice, wykonane z cienkiego aluminium. Bardzo często olej miesza się wtedy z płynem chłodzącym. Koszty napraw są spore, za wymianę głowicy poza ASO trzeba zapłacić nawet 4000 zł. Spawanie kosztuje ok. 1000-1500 zł. Inna powtarzająca się usterka to pękające chłodnice EGR. Skutkuje to przedostawaniem się do wydechu płynu chłodzącego, a w konsekwencji często także uszkodzeniem turbosprężarki. Zazwyczaj zablokowaniem kierownicy zmiennej geometrii łopatek.

Uwaga na LPG

Używana Skoda Octavia IIfot. Marek Perczak
Używana Skoda Octavia II

fot. Marek Perczak

Chociaż silniki FSI i TSI są wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa, można przerobić je na LPG. Dedykowane do nich instalacje LPI V generacji opracowała holenderska firma Vialle. Ich działanie polega na dostarczeniu gazu do komory spalania wtryskami benzynowymi. W odróżnieniu od instalacji sekwencyjnej - IV generacji, gaz nie jest w komorze już rozprężany. Zdaniem Wojciecha Zielińskiego z serwisu Awres w Rzeszowie, samochody pracują na nich dobrze i są jeszcze bardziej ekonomiczne od pojazdów z instalacjami sekwencyjnymi. Ale nie brakuje także przeciwników LPG w silnikach FSI i TSI. Taki samochód na gazie pracuje po prostu źle. Być może zaraz po montażu nie jest najgorzej, ale później nie sposób uniknąć problemów.Dlatego zwolennikom LPG najbardziej poleca się silnik benzynowy 1.6 MPI o mocy 102 KM. Pod względem zabezpieczenia antykorozyjnego Octavia II zarówno w wersji sprzed jak i poliftingowej to jeden z najlepszych wyborów na rynku.

[page_break]

Używana Skoda Octavia IIfot. Marek Perczak
Używana Skoda Octavia II

fot. Marek Perczak

O ile wykonanie pierwszej generacji Skody Octavii nie było idealne, samochody produkowane po 2004 roku prezentują się znacznie lepiej. Czesi zadbali o nowe materiały i design, który jest w tej chwili bardziej niemiecki. Olbrzymim atutem pozostał pojemny bagażnik, który w wersji liftback bez składania foteli mieści aż 560 litrów ładunku. W kombi ma o 20 litrów więcej.

Wnętrze jest umiarkowanie pojemne. Z przodu miejsca jest pod dostatkiem nawet dla dwóch wysokich osób. Z tyłu w miarę wygodnie usiądzie dwoje dorosłych pasażerów i jedno dziecko. W najtańszych wersjach wyposażenie jest raczej ubogie. Skórzana kierownica i lewarek zmiany biegów, system audio, climatronic oraz komplet elektrycznie sterowanych szyb to dodatki, które wymagały dopłaty. Ale na rynku wtórnym można znaleźć egzemplarze, które je mają i warto i ich poszukać.

Godny rywal

W wersji sprzed liftingu Skodę Octavię można kupić już za ok. 15 000 zł - przy czym taka kwota wystarczy na auto z wysokim przebiegiem lub przeciętnej kondycji technicznej. Na polskim rynku najczęściej można znaleźć egzemplarze z silnikiem 1.9 TDI i 2.0 TDI. Te drugie najczęściej pochodzą z Europy zachodniej, gdzie stawiano głównie na mocniejsze silniki. Ceny w wersji poliftingowej startują od 26-27 tys. zł. W giełdach i komisach przeważają wersje 1.9 TDI i 1.6 MPI i 1.4 TSI.

Gama silników Skoda Octavia II

Wersja sprzed liftingu
Jednostki benzynowe:
1.4 MPI, 80 KM, maks. moment obr. - 132/3800. Rzędowy, zamontowany poprzecznie z przodu, z zapłonem iskrowym, DOHC, cztery zawory na cylinder. Wtrysk wielopunktowy, chłodzony cieczą, wyposażony w katalizator trójfunkcyjny.
1.6 MPI, 102 KM, maks. moment obr. - 148/3800. Jednostka rzędowa z zapłonem iskrowym, OHC, chłodzona cieczą. Wtrysk wielopunktowy.
1.6 FSI, 115 KM, maks. moment obr. - 155/4000. Silnik rzędowy z zapłonem iskrowym, DOHC. Bezpośredni wtrysk paliwa, cztery zawory na cylinder.
1.8 TSI, 160 KM, maks. moment obr. - 250/1500-4200. Jednostka rzędowa z zapłonem iskrowym, DOHC, cztery zawory na cylinder. Wtrysk bezpośredni, turbodoładowanie. Chłodzony cieczą.
Jednostki wysokoprężne:
2.0 FSI, 150 KM, maks. moment obr. - 200/3500. Zapłon iskrowy, DOHC, cztery zawory na cylinder. Wtrysk bezpośredni.
2.0 TSI, 200 KM, maks. moment obr. - 280/1800-5000. Jednostka rzędowa, turbodoładowana z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Jednostki wysokoprężne:
1.9 TDI, 105 KM, maks. moment obr. - 250/1900. Jednostka turbodoładowana, bezpośredni wtrysk paliwa. Pompowtryskiwacze.
2.0 TDI, 140 KM, maks. moment obr. - 320/1750-2500. Jednostka rzędowa z zapłonem samoczynnym, turbodoładowana. Wtrysk bezpośredni, pompowtryskiwacze. Katalizator oksydacyjny.
2.0 TDI, 170 KM, maks. moment obr. - 350/1750-2500. Silnik rzędowy, turbodoładowany, wtrysk bezpośredni. Pompowtryskiwacze, filtr DPF.
2.0 TDI, 170 KM, maks. moment obr. - 350/1750-2500. Jednostka rzędowa, turbodoładowana. Wtrysk bezpośredni, Common-Rail. Filtr DPF.

Wersja po liftingu
Jednostki benzynowe:
1.4 i 1.6 MPI znane z poprzedniej wersji.
1.4 TSI, 122 KM, maks. moment obr. - 200/1500-4000. Jednostka turbodoładowana, rzędowa, wtrysk bezpośredni.
1.8 TSI, 160 KM, maks. moment obr. - 250/1500-4500. Silnik rzędowy, chłodzony cieczą, turbodoładowany. Bezpośredni wtrysk paliwa.
2.0 TFSI, 200 KM, maks. moment obr. - 280/1500-5000. Jednostka dostępna w wersji RS. Rzędowa, turbodoładowana, bezpośredni wtrysk paliwa.

Jednostki wysokoprężne:
1.6 TDI, 105 KM, maks. moment obr. - 250/1500-2500. Jednostka turbodoładowana, VNT (zmienna geometria), wtrysk paliwa bezpośredni, Common-Rail. Filtr DPF.
1.9 TDI, 105 KM, maks. moment obr. - 250/1900. Silnik turbodoładowany, VNT, wtrysk bezpośredni, pompowtryskiwacze.
2.0 TDI, 140 KM, maks. moment obr. - 320/1750. Pompowtryskiwacze, wtrysk bezpośredni, turbodoładowana, VNT.
2.0 TDI, 170 KM, maks. moment obr. - 350/1750-2500. Jednostka rzędowa, turbodoładowana, VNT. Wtrysk bezpośredni, Common-Rail, filtr DPF.

Rynkowi konkurenci:
Renault Mégane
Ford Focus
Opel Astra
Toyota Corolla
Volkswagen Bora/Jetta
Honda Civic

Średnie części zamiennych: ASO (markowy zamiennik)
Rozrząd (komplet z pompą wody): 728 zł (612 zł)
Sprzęgło: 1089 zł (800 zł)
Koło dwumasowe: 2265 zł (1500 zł)
Tarcze hamulcowe, przód (szt.): 209-242 zł (100-150 zł)
Klocki hamulcowe, przód: 149-280 zł (150 zł)
Amortyzator przedni: 526 zł (180 zł)
Łącznik stabilizatora: 158 zł (50 zł)
Końcówka drążka kierowniczego: 180 zł (50 zł)
Tłumik końcowy: 1563 zł (350 zł)
Czujnik ABS: 270 zł (90 zł)
Filtr powietrza: 69 zł (35 zł)
Filtr pyłkowy: 41 zł (30 zł)
Filtr oleju: 35 zł (25 zł)
Filtr paliwa: 115 zł (50 zł)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie