Octavia I to pierwsza Skoda zaprojektowana przez inżynierów Volkswagena. Okazała się tak dużym przebojem, że produkowano ją przez czternaście lat, do 2010 roku. Dziś cieszy się popularnością na rynku samochodów używanych.
Premiera pojazdu miała miejsce w 1996 roku, a o Octavii od razu zrobiło się głośno. Skonstruowane na płycie podłogowej Volkswagena Golfa IV auto wyraźnie różniło się od siermiężnej Felicii. Samochód był dostępny jako 5-drzwiowy liftback oraz - od 1998 roku - kombi. Rok później wprowadzono modele z napędem na cztery koła i ekskluzywną wersję Laurin&Klement.
Octavia przeszła lifting w 2000 roku, kiedy to zmieniono stylistykę zderzaków, przednich reflektorów, osłony chłodnicy i deski rozdzielczej. W tym czasie wprowadzono także usportowioną odmianę RS. Wersje po liftingu mają również nieco więcej miejsca dla pasażerów podróżujących z tyłu. W 2004 roku otrzymaliśmy Skodę Octavię drugiej generacji, ale pierwsza pozostawała w produkcji jeszcze przez sześć lat.
Wnętrze i wyposażenie
Naprawdę dużym (i to dosłownie) atutem jest w przypadku Octavii ogromny bagażnik. W liftbacku ma on od 528 do 1330 l pojemności, a w kombi od 548 do 1512 l. Pierwsza generacja jest za to niestety wykończona kiepskiej jakości materiałami (oprócz wersji Laurin&Klement, którą wyposażono w skórzaną tapicerkę i drewnopodobne elementy wykończeniowe). Nieciekawie od strony stylistycznej wygląda również deska rozdzielcza.
Najstarsze modele mają skromne wyposażenie - wspomaganie kierownicy, poduszka powietrzna kierowcy, immobilizer czy
instalacjaradiowa i cztery głośniki. ABS oraz poduszka powietrzna pasażera pojawiły się w 1999 roku. Wersje wyposażeniowe przed liftingiem to: LX, GLX, SLX. Po liftingu otrzymaliśmy Classic, Ambiente, Elegance i RS. Od 2004 roku wyposażenie nazywa się po prostu Tour.
Silniki
Zdecydowana większość silników Octavii to dzieło inżynierów Volkswagena. Wyjątkiem jest tu 1.4 8V o mocy 60 KM, który jednak jest bardzo słaby. Z instalacją LPG dobrze współpracują benzynowe 1.6 8V i 2.0 8V, a chyba najsławniejszą jednostką jest turbodiesel 1.9 TDI, dostępny w kilku odmianach. Auto wyposażano w manualne pięcio- i sześciobiegowe przekładnie, bądź w automatyczną o czterech przełożeniach.
Silniki poniżej 1.6 pojemności sprawiają wrażenie o wiele za słabych dla Octavii. W przypadku silnika 1.8 20V, z pięcioma zaworami na cylinder, właśnie z uwagi na tę skomplikowaną konstrukcję trzeba liczyć się z koniecznością montażu droższej
instalacjii zwiększonym ryzykiem przyspieszonego zużycia głowicy.
Wśród motorów wysokoprężnych znajdziemy najsłabsze ogniwo - wolnossący 1.9 SDI o mocy 68 KM. Jest praktycznie niezniszczalny, ale ma słabe osiągi, a zużycie paliwa nie odbiega od tego w nowocześniejszym i mocniejszym 1.9 TDI. W przypadku turbodiesla specjaliści Volkswagena naprawdę się postarali. Starsze jednostki 1.9 TDI o mocy 90 i 110 KM były zasilane pompą wtryskową, nowsze – 101 i 130 KM – pompowtryskiwaczami. Te pierwsze są bardziej odporne na paliwo niskiej jakości i tańsze w naprawach, ale są mniej elastyczne.Najsłabsza wersja silnika 1.9 TDI nie ma dwumasowego koła zamachowego i turbosprężarki o zmiennej geometrii. Żaden z tych silników nie ma filtra cząstek stałych.
Zawieszenie
Konstrukcja zawieszenia jest w tym przypadku bardzo podobna do tego z Golfa IV. Oba samochody jeżdżą podobnie – pewnie, ale twardo. Octavia dobrze znosi "trudy" polskich dróg i jest całkiem nieźle zabezpieczona przed korozją.
Podsumowanie
Ceny pierwszej generacji Skody Octavia zaczynają się już od kilku tysięcy złotych, ale są to modele stare i wyeksploatowane. Również wyposażenie w pierwszych modelach jest kiepskie. Nowsze wersje są już o wiele lepsze pod tym względem i - co bardzo ważne - części zamienne do nich są łatwo dostępne i tanie.
Gama silników Skody Octavii I:
Benzynowe:
Rodzaj silnika | Pojemność | Moc i moment obrotowy | Przyspieszenie 0-100 km/h | Maksymalna prędkość | Średnie spalanie miasto/trasa/mieszane |
1.4 | 1397 ccm | 60 KM i 118 Nm | 18,0 s | 156 km/h | 10,5 / 5,7 / 7,4 l/100km |
1.4 MPI | 1390 ccm | 75 KM i 126 Nm | 15,3 s | 171 km/h | 9,0 / 4,4 / 6,7 l/100km |
1.6 MPI | 1598 ccm | 75 KM i 135 Nm | 14,7 s | 170 km/h | 10,8 / 5,8 / 7,6 l/100km |
1.6 MPI | 1598 ccm | 101 KM i 145 Nm | 11,7 s | 187 km/h | 10,7 / 6,1 / 7,8 l/100km |
1.6 MPI Aut. | 1598 ccm | 101 KM i 145 Nm | 13,8 s | 190 km/h | 12,0 / 6,5 / 8,2 l/100km |
1.6 MPI | 1598 ccm | 102 KM i 148 Nm | 12,3 s | 190 km/h | 9,7 / 5,5 / 7,0 l/100km |
1.6 MPI Aut. | 1598 ccm | 102 KM i 148 Nm | 14,1 s | 184 km/h | 10,3 / 6,0 / 7,9 l/100km |
1.8 20V | 1781 ccm | 125 KM i 170 Nm | 10,6 s | 196 km/h | 11,8 / 6,4 / 8,4 l/100km |
1.8 20V Aut. | 1781 ccm | 125 KM i 170 Nm | 12,6 s | 192 km/h | 13,3 / 7,0 / 9,0 l/100km |
1.8 20V Turbo | 1781 ccm | 150 KM i 210 Nm | 8,5 s | 219 km/h | 10,9 / 6,2 / 7,9 l/100km |
1.8 20V Turbo Aut. | 1781 ccm | 150 KM i 210 Nm | 9,9 s | 217 km/h | 12,8 / 7,1 / 9,0 l/100km |
1.8 20V Turbo 4x4 | 1781 ccm | 150 KM i 210 Nm | 9,1 s | 211 km/h | 12,0 / 7,0 / 8,8 l/100km |
1.8 20V Turbo RS | 1781 ccm | 180 KM i 235 Nm | 7,9 s | 235 km/h | 10,8 / 6,4 / 8,0 l/100km |
2.0 | 1984 ccm | 115 KM i 170 Nm | 10,8 s | 200 km/h | 11,2 / 6,2 / 8,0 l/100km |
2.0 Aut. | 1984 ccm | 115 KM i 170 Nm | 12,6 s | 195 km/h | 12,6 / 7,0 / 8,9 l/100km |
Diesle:
Rodzaj silnika | Pojemność | Moc i moment obrotowy | Przyspieszenie 0-100 km/h | Maksymalna prędkość | Średnie spalanie miasto/trasa/mieszane |
1.9 SDI | 1896 ccm | 68 KM i 133 Nm | 19,2 s | 161 km/h | 7,0 / 4,3 / 5,2 l/100km |
1.9 TDI | 1896 ccm | 90 KM i 210 Nm | 12,1 s | 195 km/h | 6,6 / 4,2 / 5,0 l/100km |
1.9 TDI Aut. | 1896 ccm | 90 KM i 210 Nm | 13,8 s | 187 km/h | 6,7 / 5,0 / 6,3 l/100km |
1.9 TDI PD | 1896 ccm | 101 KM i 240 Nm | 11,8 s | 190 km/h | 6,7 / 4,5 / 5,4 l/100km |
1.9 TDI | 1896 ccm | 110 KM i 235 Nm | 11,0 s | 198 km/h | 6,6 / 4,3 / 5,1 l/100km |
1.9 TDI PD | 1896 ccm | 131 KM I 310 Nm | 9,7 s | 207 km/h | 7,0 / 4,3 / 5,2 l/100km |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?