
Wszystkie zespoły napędowe wraz ze skrzyniami biegów, które montowane są w nowej Toyocie ProAce to konstrukcje koncernu PSA. Wszystkie silniki to 4-cylindrowe konstrukcje wysokoprężne, które spełniają emisję spalin Euro 6 i wyposażone są w technologię SCR. Według oficjalnych danych zbiornik płynu AdBlue o pojemności 22,4 litra starczyć powinien na przejechanie około 15 tysięcy kilometrów.
Fot. Karol Biela
Poprzednia generacja ProAce zadebiutowała w 2013 roku. Auto, poza kilkoma detalami stylistycznymi i oznaczeniami producenta, bazowało na tej samej konstrukcji, co Fiat Scudo, Citroen Jumpy i Peugeot Export. Dostawcza Toyota dostępna była na polskim rynku wyłącznie z nadwoziem furgon (pełny lub częściowo przeszklony), i przez trzy lata obecności na rynku pojazdów użytkowych raczej nie była hitem sprzedaży Toyoty.
Teraz japońska marka kontynuuje szturm na segment średnich pojazdów dostawczych i MPV całkowicie nową generacją modelu ProAce.
Samochód zaprojektowano wspólnie z koncernem PSA (III generacja Citroena Jumpy i Peugeota Exporta) i jego produkcja odbywa się we francuskich zakładach Sevelnord. Nowy model Toyoty dostępny jest aż z trzema długościami nadwozia (4,6, 4,9 oraz 5,3 metra) i oferowany jest z nadwoziem furgon, ale też jako minivan do przewozu nawet 9 osób. Poza tym nowy ProAce od stycznia 2017 roku dostępny też będzie jako platforma do zabudowy.
ProAce Verso – i dla rodziny i dla biznesmena
W przypadku osobowej odmiany Verso klienci będą mogli wybierać pomiędzy trzema długościami nadwozia (Compact, Medium oraz Long) a także trzema wersjami wyposażeniowymi (Business, Family i VIP). Wszystkie odmiany Verso posiadają przesuwne drzwi po prawej i lewej stronie auto, co zdecydowanie podnosi komfort użytkowania takiego pojazdu przy przewozie większej liczby osób.
Verso Business to odmiana przeznaczona dla osób, które potrzebują rodzinno-firmowego pojazdu. Auto wyposażone jest w gumową podłogę, co na pewno ułatwi utrzymanie porządku we wnętrzu. W tej wersji ProAce skonfigurowany może być jako 8- lub 9-osobowy pojazd.
Z kolei maksymalnie 8-osobowa odmiana Family jest już o wiele bardziej komfortowa. We wnętrzu znajdziemy np. materiałową podłogę, czy kapitańskie przednie fotele, które można odwrócić w stronę pasażerów, a montowane na szynach siedzenia w drugim i trzecim rzędzie można przesuwać, a nawet całkowicie wyjmować dostosowując pojazd do konkretnych zadań w danej chwili. Co ważne z punktu widzenia rodziców, wszystkie sześć tylnych siedzeń wyposażono w system mocowania fotelików dziecięcych Isofix.
Najbardziej luksusowa wersja VIP dostępna będzie w konfiguracji 6- lub 7-osobowej. W porównaniu do odmiany Family wnętrze zostało dodatkowo wyciszone, a siedzenia w drugim rzędzie są obracane, więc pasażerowie mogą wybierać, czy chcą podróżować twarzą do kierunku jazdy lub osób siedzących w trzecim rzędzie.
Silniki o mocach od 95 do 180 KM

Wszystkie zespoły napędowe wraz ze skrzyniami biegów, które montowane są w nowej Toyocie ProAce to konstrukcje koncernu PSA. Wszystkie silniki to 4-cylindrowe konstrukcje wysokoprężne, które spełniają emisję spalin Euro 6 i wyposażone są w technologię SCR. Według oficjalnych danych zbiornik płynu AdBlue o pojemności 22,4 litra starczyć powinien na przejechanie około 15 tysięcy kilometrów.
Fot. Karol Biela
Wszystkie zespoły napędowe wraz ze skrzyniami biegów, które montowane są w nowej Toyocie ProAce to konstrukcje koncernu PSA. Wszystkie silniki to 4-cylindrowe konstrukcje wysokoprężne, które spełniają emisję spalin Euro 6 i wyposażone są w technologię SCR. Według oficjalnych danych zbiornik płynu AdBlue o pojemności 22,4 litra starczyć powinien na przejechanie około 15 tysięcy kilometrów.
Bazowym motorem stosowanym w ProAce jest jednostka 1.6 D-4D dostępna w wersji 95-konnej z 5-biegową manualną przekładnią, która spalać ma – oczywiście według deklaracji producenta – od 5,5 do 5,6 litra oleju napędowego na 100 kilometrów.Mocniejszy wariant tej jednostki generuje 115 KM, jest już zblokowany z 6-biegową skrzynią, a średnie zużycie paliwa tego silnika oscylować ma w granicach 5,1-5,2 litra ropy na „setkę”.
Większa jednostka napędowa 2.0 D-4D także oferowana jest w dwóch wersjach mocy. Verso ze 150-konnym motorem współpracuje wyłącznie z 6-biegowym „manualem” i zadowalać się zużyciem paliwa na poziomie 5,3-5,5 litra na 100 kilometrów. Z kolei topowa 180-konna odmiana silnika 2.0 D-4D skonfigurowana jest wyłącznie z 6-stopniowym „automatem” i spalać powinnaToyota ProAce Verso objeta została 3-letnią gwarancją lub do przebiegu 100 000 kilometrów, a standardowe okresy między przeglądowe to 2 lata z limitem przebiegu do 40 000 kilometrów.
[page_break]
Wrażenia z jazdy

Wszystkie zespoły napędowe wraz ze skrzyniami biegów, które montowane są w nowej Toyocie ProAce to konstrukcje koncernu PSA. Wszystkie silniki to 4-cylindrowe konstrukcje wysokoprężne, które spełniają emisję spalin Euro 6 i wyposażone są w technologię SCR. Według oficjalnych danych zbiornik płynu AdBlue o pojemności 22,4 litra starczyć powinien na przejechanie około 15 tysięcy kilometrów.
Fot. Karol Biela
Podczas jazdy Toyotą ProAce II kierowca doceni wysoką pozycję, która ułatwia obserwację otoczenia. Do tego plus należy się za bardzo przyzwoitą jakość montażu oraz materiały wykończeniowe w kabinie. Co ciekawe, ale też i warte odnotowania, Toyota ProAce Verso otrzymała maksymalne 5 gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP, a to aż o dwie gwiazdy lepiej niż konkurencyjne Renault Trafic i Opel Vivaro.
W kabinie znalazło się miejsce na wiele schowków, czy kieszeni, gdzie schować można wiele niezbędnych w podróży rzeczy.
Na liście wyposażenia dodatkowego znalazło się wiele elementów podnoszących bezpieczeństwo jazdy. Jednym z nich jest wyświetlacz HUD, który umieszczono nad zestawem zegarów, dzięki czemu kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi, kiedy będzie chciał sprawdzić prędkość jazdy lub wskazania nawigacji.
Cennik i wyposażenie
Jak na razie dokładny cennik wraz ze specyfikacją nowej Toyoty ProAce Verso nie jest jeszcze znany. Wiadomo już jednak, że użytkowa wersja Van 1.6 D-4D z nadwoziem Compact wyceniona została wyceniona na 73 000 złotych netto/89 790 brutto, a osobowa jej odmiana Van Kombi Compact kosztuje od 96 750 złotych netto/119 000 zł brutto.
Toyota ProAce Verso i konkurenci:
Marka/model | Toyota ProAce Verso Medium 2.0 D-4D 150 KM Business | VW Transporter Kombi 2.0 TDI 150 KM | Mercedes Vito Tourer 116 CDI 163 KM |
Cena (zł) | b.d | Od 132 902 | Od 134 316 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | minivan/5 | minivan/4 | minivan/4 |
Liczba miejsc | do 9 | do 9 | do 9 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4959/1920/1895 | 4904/1904/1970 | 4895/1928/1890/ |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1630/1618 | b.d. | b.d. |
Rozstaw osi (mm) | 3275 | 3000 | 3200 |
Masa własna (kg) | b.d | 1868 | 1976 |
Pojemność bagażnika (l) Pojemność zbiornika paliwa (l) | b.d. 69 | b.d 70 | b.d. 57 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy |
Pojemność (ccm) | 1995 | 1968 | 2143 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | Przód | Przód | Przód |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) | 150 | 150 | 163 |
Moment obrotowy (Nm) | 370 | b.d. | 380 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | b.d. | 11,9 | 7,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | b.d. | 182 | b.d. |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 5,3-5,5 | 5,8-5,9 | 5,8-6,2 |
Emisja CO2 (g/km) | 139–143 | 153-155 | 158-163 |
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?