Toyota Corolla. Pojawiły sie dwie nowe hybrydy. Wiesz jakie?

Ryszard M. Perczak
Najnowsza, dwunasta generacji Toyoty Corolli miała premierę w roku 2019. Teraz w gamie napędów tego modelu pojawiły się dwie nowe „zwykłe” hybrydy. To już piąta generacja tych zespołów, w których pracują silniki benzynowe 1.8 i 2.0. Inżynierowie, którzy opracowali te zespoły zapewniają, że mieli na celu zapewnienie im większej mocy, lepszych osiągów i poprawę wrażeń z jazdy. Do tej pory hybrydę piątej generacji, ale jedynie w wersji 2,0 l można było mieć w wprowadzonej do gamy kilka miesięcy temu zupełnie nowej Corolli Cross. Teraz obie wersje są już dostępne także w hatchbacku, sedanie i kombi.
Najnowsza, dwunasta generacji Toyoty Corolli miała premierę w roku 2019. Teraz w gamie napędów tego modelu pojawiły się dwie nowe „zwykłe” hybrydy. To już piąta generacja tych zespołów, w których pracują silniki benzynowe 1.8 i 2.0. Inżynierowie, którzy opracowali te zespoły zapewniają, że mieli na celu zapewnienie im większej mocy, lepszych osiągów i poprawę wrażeń z jazdy. Do tej pory hybrydę piątej generacji, ale jedynie w wersji 2,0 l można było mieć w wprowadzonej do gamy kilka miesięcy temu zupełnie nowej Corolli Cross. Teraz obie wersje są już dostępne także w hatchbacku, sedanie i kombi. Ryszard M. Perczak
Najnowsza, dwunasta generacji Toyoty Corolli miała premierę w roku 2019. Teraz w gamie napędów tego modelu pojawiły się dwie nowe „zwykłe” hybrydy. To już piąta generacja tych zespołów, w których pracują silniki benzynowe 1.8 i 2.0. Inżynierowie, którzy opracowali te zespoły zapewniają, że mieli na celu zapewnienie im większej mocy, lepszych osiągów i poprawę wrażeń z jazdy. Do tej pory hybrydę piątej generacji, ale jedynie w wersji 2,0 l można było mieć w wprowadzonej do gamy kilka miesięcy temu zupełnie nowej Corolli Cross. Teraz obie wersje są już dostępne także w hatchbacku, sedanie i kombi.

Spis treści

Jak to zwykle przy takich okazjach bywa Corolla 2023 dostała również nowy pakiet systemów wspierających kierowcę oraz nowe mutimedia z nowym wyglądem deski rozdzielczej. Minimalnie zmieniono również przód samochodu.

Toyota Corolla. Kolejny szczebel wyżej

Najnowsza, dwunasta generacji Toyoty Corolli miała premierę w roku 2019. Teraz w gamie napędów tego modelu pojawiły się dwie nowe „zwykłe” hybrydy. To
Najnowsza, dwunasta generacji Toyoty Corolli miała premierę w roku 2019. Teraz w gamie napędów tego modelu pojawiły się dwie nowe „zwykłe” hybrydy. To już piąta generacja tych zespołów, w których pracują silniki benzynowe 1.8 i 2.0. Inżynierowie, którzy opracowali te zespoły zapewniają, że mieli na celu zapewnienie im większej mocy, lepszych osiągów i poprawę wrażeń z jazdy. Do tej pory hybrydę piątej generacji, ale jedynie w wersji 2,0 l można było mieć w wprowadzonej do gamy kilka miesięcy temu zupełnie nowej Corolli Cross. Teraz obie wersje są już dostępne także w hatchbacku, sedanie i kombi. Ryszard M. Perczak

Podobnie jak w produkowanym do tej pory modelu w gamie napędów Corolli hatchback, sedan i kombi są także dwa do wyboru zespoły hybrydowe. W obu z silnikami elektrycznymi współpracują silniki benzynowe 1,8 l oraz 2,0 l. W każdym z nich wprowadzono znaczące zmiany, dzięki którym zyskały większą o kilkanaście KM moc i lepsze osiągi przy większej wydajności. Modyfikacje objęły również jednostkę sterującą i przekładnię elektryczną, baterię litowo-jonową oraz charakterystykę pracy napędu, aby zapewnić jeszcze większą przyjemność z jazdy.

Toyota Corolla. Teraz 140 i 196 KM

Najnowsza, dwunasta generacji Toyoty Corolli miała premierę w roku 2019. Teraz w gamie napędów tego modelu pojawiły się dwie nowe „zwykłe” hybrydy. To
Najnowsza, dwunasta generacji Toyoty Corolli miała premierę w roku 2019. Teraz w gamie napędów tego modelu pojawiły się dwie nowe „zwykłe” hybrydy. To już piąta generacja tych zespołów, w których pracują silniki benzynowe 1.8 i 2.0. Inżynierowie, którzy opracowali te zespoły zapewniają, że mieli na celu zapewnienie im większej mocy, lepszych osiągów i poprawę wrażeń z jazdy. Do tej pory hybrydę piątej generacji, ale jedynie w wersji 2,0 l można było mieć w wprowadzonej do gamy kilka miesięcy temu zupełnie nowej Corolli Cross. Teraz obie wersje są już dostępne także w hatchbacku, sedanie i kombi. Ryszard M. Perczak

Moc hybrydowego układu napędowego z jednostką 1,8 l wzrosła do 140 KM. Do tej pory ta hybryda generowała 122 KM. Corolla z nowym napędem rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,1 sek., tj. o 1,8 sek. szybciej od poprzedniej. Z kolei moc hybrydowego układu napędowego z jednostką 2,0 l wzrosła do 196 KM, o 12 KM więcej. Przyspieszenie od 0 do 100 km trwa 7,4 s, czyli o pół sekundy krócej niż w modelu z hybrydą 2.0 czwartej generacji.

Zmiany te były możliwe, gdyż konstruktorzy Toyoty opracowali tę najnowszą generację technologii hybrydowej po drobiazgowej analizie wszystkich komponentów tego napędu pod kątem zwiększenia jego wydajności przy jednoczesnym ograniczeniu wielkości i masy. Pozwoliło to zwiększyć jego moc napędu przy zachowaniu tej wyjątkowej oszczędności.

Toyota Corolla. Zmiany w przekładni i baterii

Nie bez znaczenia było także udoskonalenie przekładni polegające m.in. na zastosowaniu oleju o o połowę mniejszej lepkości. Nowy olej redukując tarcie wpływa na zmniejszenie zużycie paliwa. Poza tym zastosowano np. mniejsze koła zębate z zębami o większej powierzchni styku oraz mniejszy i lżejszy mechanizm różnicowy co też poskutkowało lepszą pracą tejże skrzyni przekładniowej.

Nowa bateria litowo-jonowa, która pojawiła się w obu nowych hybrydach jest mniejsza i lżejsza, a jednocześnie bardziej wydajna niż ta, która była wcześniej stosowana w Corolli. Jej moc wyjściowa wzrosła o 14% przy mniejszej wadze także o 14%. Ma być także trwalsza od poprzedniej i dzięki nowemu systemowi chłodzenia pracować ciszej. Montując ją pod tylną kanapą można było oszczędzić przestrzeń bagażnika.

Toyota Corolla. Więcej elektronicznych pomocników

Najnowsza, dwunasta generacji Toyoty Corolli miała premierę w roku 2019. Teraz w gamie napędów tego modelu pojawiły się dwie nowe „zwykłe” hybrydy. To
Najnowsza, dwunasta generacji Toyoty Corolli miała premierę w roku 2019. Teraz w gamie napędów tego modelu pojawiły się dwie nowe „zwykłe” hybrydy. To już piąta generacja tych zespołów, w których pracują silniki benzynowe 1.8 i 2.0. Inżynierowie, którzy opracowali te zespoły zapewniają, że mieli na celu zapewnienie im większej mocy, lepszych osiągów i poprawę wrażeń z jazdy. Do tej pory hybrydę piątej generacji, ale jedynie w wersji 2,0 l można było mieć w wprowadzonej do gamy kilka miesięcy temu zupełnie nowej Corolli Cross. Teraz obie wersje są już dostępne także w hatchbacku, sedanie i kombi. Ryszard M. Perczak

Montowany w odświeżonej Corolli pakiet systemów bezpieczeństwa, parkowania i wsparcia kierowcy Toyota T-MATE powstał z myślą o zapewnieniu bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom dróg – zarówno kierowcom i pasażerom, jak i pieszym czy rowerzystom. Należy on do standardowego wyposażenia tego modelu i zawiera m.in. najnowszą generację systemu Toyota Safety Sense oraz inne systemy wsparcia kierowcy podczas jazdy i parkowania. Są to m.in. układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, system ograniczania przyspieszania przy małych prędkościach, inteligentny tempomat adaptacyjny, asystent utrzymania pasa ruchu, układ awaryjnego zatrzymania pojazdu czy układ rozpoznawania znaków drogowych. Proactive Driving Assist (PDA) to nowy system, który na wiele sposobów wspiera kierowcę podczas jazdy w strefach niskiej prędkości, na przykład w centrach miast.

Toyota Corolla. Z nowymi zegarami i nie tylko

Toyota Corolla 2023 jest wyposażona w najnowsze multimedia oraz systemy cyfrowe, oparte na nowej cyfrowej platformie. Nowe wyświetlacze i rozbudowane funkcje oraz szerokie możliwości konfiguracji zostały zaprojektowane pod kątem optymalnych doświadczeń kierowcy. Nowy system Toyota Smart Connect wykorzystuje 8-calowy ekran dotykowy z fizycznymi przyciskami do obsługi często używanych funkcji np. sterowania klimatyzacją oraz włączania i wyłączania dźwięku. System multimedialny został wyposażony w Inteligentnego Asystenta Głosowego i możliwość połączenia ze smartfonem przez Apple CarPlay (bezprzewodowo) oraz Android Auto (przewodowo).

Toyota Corolla. Nowe także w kabinie i w „twarzy”

Standardem we wszystkich wersjach odświeżonej Corolli jest nowy Digital Cockpit. Składają się nań cyfrowe zegary na 12,3-calowym cyfrowym wyświetlaczu na tablicy rozdzielczej. Układ elementów na ekranie można zmieniać w zależności od priorytetów kierowcy, dostosowując m.in. liczbę zegarów oraz rodzaj wyświetlanych informacji w każdej sekcji.

Odświeżona Corolla ma nowy wzór grilla i obramowań świateł przeciwmgielnych oraz nowych obręczy kół. Przeprojektowano również reflektory z nowymi LED-owymi światłami do jazdy dziennej oraz kierunkowskazy.

Toyota Corolla. Pierwsze wrażenia

Najnowsza, dwunasta generacji Toyoty Corolli miała premierę w roku 2019. Teraz w gamie napędów tego modelu pojawiły się dwie nowe „zwykłe” hybrydy. To
Najnowsza, dwunasta generacji Toyoty Corolli miała premierę w roku 2019. Teraz w gamie napędów tego modelu pojawiły się dwie nowe „zwykłe” hybrydy. To już piąta generacja tych zespołów, w których pracują silniki benzynowe 1.8 i 2.0. Inżynierowie, którzy opracowali te zespoły zapewniają, że mieli na celu zapewnienie im większej mocy, lepszych osiągów i poprawę wrażeń z jazdy. Do tej pory hybrydę piątej generacji, ale jedynie w wersji 2,0 l można było mieć w wprowadzonej do gamy kilka miesięcy temu zupełnie nowej Corolli Cross. Teraz obie wersje są już dostępne także w hatchbacku, sedanie i kombi. Ryszard M. Perczak

Produkcja odświeżonej Toyoty Corolli ruszyła w styczniu. Pierwsze egzemplarze w polskich salonach sprzedaży znajdą się w kwietniu. My już mieliśmy okazję przetestować ten model w wersji hatchback z hybrydą, w której z jednostką elektryczną współpracował silnik benzynowy 1,8 l.

Na pierwszy rzut oka trudno będzie odróżnić tę nową Corollę od tych, które pojawiły się w salonach sprzedaży cztery lata temu. Uważniejsi obserwatorzy szybciej rozpoznają model 2023 zaglądając do wnętrza, na deskę rozdzielczą. Wymiary zewnętrzne i ogólny wygląd pozostały bowiem takie same.

Podczas jazdy na dystansie ok. 250 km w różnych warunkach: miasto, kręte drogi pozamiejskie, także ze stromymi podjazdami, autostrada nasze średnie spalanie zawarło się w przedziale 5,5 – 6,0 l/100 km i mimo starań nie chciało być większe. Od razu dodajmy, że staraliśmy się w każdych warunkach przestrzegać przepisów, ale gdzie się dało były bardzo dynamiczne przyspieszenia, hamowania, długie odcinki jazdy z prędkościami autostradowymi oraz powolne poruszanie się w miejskich korkach.

Wyraźnie daje się odczuć dobre wyciszenie kabiny. Poprawiona przekładnia rzeczywiście nie ma już drażniącego wycia podczas mocnych przyspieszeń, ale wciąż jak to skrzynia bezstopniowa i wymaga odpowiedniego traktowania tzn. płynnego dodawania gazu pozwalającego na stopniowe „rozkręcanie się” napędu. Kto nie lubi CVT może się po jazdach z nową przekładnią powoli do niej przekonać.

Zmiany, o których mowa była wyżej rzeczywiście sprawiły, że hybrydowa Corolla ma jeszcze lepszy napęd, szczególnie jeśli chodzi o spalanie. Wydaje nam się, że zejście poniżej 5 l/100 km przy normalnej jeździe nie będzie wcale takie trudne. Auto zapewnia znakomity komfort jak na klasę kompakt (testowaliśmy najwyższą wersję wyposażeniową) oraz ma bardzo przyjazny w obsłudze system multimedialny. To wszystko dobrze rokuje tej Toyocie, która jest już produkowana w dwunastym pokoleniu od ponad 55 lat za każdym razem zmieniając się naprawdę na lepsze. Ostatnie zmiany są tego najlepszym przykładem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty