Testujemy używane: Toyota Corolla Verso – niezawodny minivan

Sławomir Draguła
Testujemy używane: Toyota Corolla Verso – niezawodny minivan
Testujemy używane: Toyota Corolla Verso – niezawodny minivan
Toyota Corolla Verso to jeden z najmniej awaryjnych minivanów na naszym rynku. Samochód oferowany był zarówno w wersji pięcio- jak i siedmioosobowej.
Testujemy używane: Toyota Corolla Verso – niezawodny minivan
Testujemy używane: Toyota Corolla Verso – niezawodny minivan

Pierwsza generacja Corolli Verso gościła na rynku w latach 2001-2004. Druga produkowana była do roku 2009. Teraz w salonach jest trzecia generacja tego minivana. Tym razem nazywa się Verso i wykorzystuje płytę podłogową Avensisa.

Kabina – przestronna 

Toyota Corolla Verso to minivan, więc z założenia kabina musi być przestronna. Sprawdźmy więc czy tak jest. Na początek siadamy za kierownicą. Miejsca nie brakuje i to zarówno na nogi, jak i nad głową. Nawet wysoki kierowca ma spory zapas pomiędzy czupryną (lub łysiną), a podsufitką. Podobnie jest na miejscu pasażera.

 

Teraz przenieśmy się do tyłu. Drzwi otwierają się szeroko, co ułatwia zajmowanie miejsca na tylnych siedzeniach. Tutaj również jest wygodnie, a miejsca nie brakuje żadnej części ciała. Środkowe siedzisko jest nieznacznie węższe od tych skrajnych, jednak na wygodę też nie można narzekać.

zobacz także Toyota Corolla Verso - zobacz galerię zdjęć 
W siedmioosobej wersji, Toyota Corolla Verso jest wyposażona w trzeci rząd siedzeń. Tam jednak podróżować mogą co najwyżej dzieci. Siedzenia te można bez trudu złożyć w taki sposób, by ich oparcia tworzyły równą powierzchnię bagażową.

My skupmy się na testowanej 5-osobowej wersji. Siedzenia pozwalają na swobodną aranżację przestrzeni. Tylne można całkowicie lub częściowo składać, pochylać albo wyjąć. Kanapę tylną można przesunąć w celu zwiększenia ilości miejsca na nogi albo bagaż.

Przestrzeń bagażowa wynosi 417 litrów. Po wyjęciu tylnych siedzeń objętość ta wzrasta do 1563 litrów. Jak na Toyotę przystało, wnętrze jest dobrze wykończone, a materiały użyte do tego z wysokiej półki. Bardzo dobre wrażenie robi deska rozdzielcza oraz zegary podświetlane na lazurowy kolor.

Wrażenia z jazdy Corollą Verso

Paleta silników benzynowych Corolli Verso składała się z dwóch motorów benzynowych - o pojemności 1.6 litra i mocy 110 KM oraz 1.8 o mocy 129 KM. Pod maskę tego modelu montowano też turbodiesle: 2.0 D-4D o mocy 116 KM (w początkowym okresie produkcji) oraz 2.2 D-4D o mocy 136 KM i 2.2 D4D o mocy 177 KM (w końcowym).

Dla czytelników regoiomoto.pl przetestowaliśmy Toyotę Corollę Verso z benzynowym silnikiem 1,6 o mocy 110 KM. Samochód pochodzi z 2007 roku i ma przejechane nieco ponad 152 tysięce kilometrów. Jak zapewnia jego właściciel pojazd przechodzi regularne przeglądy w autoryzowanym serwisie.

Na początek ciekawostka. Corolla Verso nie posiada tradycyjnego kluczyka. Aby uruchomić samochód wsadzamy pilota (którym zamykamy drzwi) do specjalnego gniazdka z prawej strony kolumny kierownicy i naciskamy przycisk start. Silnik zaskoczył. No więc w drogę.

Na początek kilka manewrów po wąskich jednokierunkowych ulicach. Naszym zdaniem kierownica mogłoby pracować troszeczkę lżej. Natomiast za miastem pozwalamy sobie na trochę fantazji. Czyli gaz do dechy. Trzeba przyznać, że ważący prawie 1,5 tony samochód pod którego maską pracuje 110 KM, przyspiesza przyzwoicie.

Silnik pracuje dość cicho, jest też elastyczny. Nie szarpie nawet wówczas, kiedy na piątym biegu jedziemy 45–50 km/h, ani wtedy, gdy przy tych prędkościach, na "piątce" wciskamy gaz w podłogę. Rozpędzenie Corolli Verso do 150–160 km/h nie stanowi problemu. Prędkość masymalna to 180 km/h.

Minivan nie jest autem przeznaczonym do sportowej jazdy. Między innymi dlatego, że jego środek ciężkości położony jest wyżej niż w zwykłej osobówce. Tak jest też w przypadku Corolli Verso. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów nadwozie testowanego przez nas auta przechylało się na boki.

Skutki bujania niwelują trochę fotele, które mają dobre trzymanie boczne. Trzeba przyznać, że zawieszenie Corolli Verso dobrze tłumi nierówności naszych dróg. Na uwagę zasługuje też dobry widok na drogę. Nic dziwnego, kierowca i pasażerowie siedzą wysoko, a auto ma duże przeszklone powierzchnie.

Na pochwałę zasługuje również krótka i precyzyjnie działająca dźwignia zmiany biegów, umieszczona wysoko, na konsoli środkowej.


Podsumowanie

Toyota Corolla Verso to doskonała propozycja dla osób szukających samochodu rodzinnego. Być może auto nie zachwyca urodą (choć o gustach się nie dyskutuje), ale jest za to praktyczne i funkcjonalne. Po pierwsze można kupić wersję pięcio- lub siedmioosobową, po drugie ma mnóstwo mniejszych i większych schowków, czy uchwytów.

Według producenta model ma 22 schowki o łącznej pojemności 56 litrów. Dużym plusem Toyoty Corolli Verso jest jej niezawodność. Potwierdzają to wszystkie rankingi niezawodności, w których samochód ten plasuje się na czołowych lokatach.

Na plus przemawia też wnętrze wykonane z bardzo dobrych jakościowo materiałów. Wszystkie są też dobrze spasowane. Dzięki temu podczas jazdy po nierównościach, nie słychać żadnego trzeszczenia, stukania i pukania. Ze względu na mniejsze spalanie i lepszą kulturę pracy, polecamy silniki wysokoprężne.

Do tego samochodu wystarczającym wydaje się być dwulitrowy diesel o mocy 116 KM. Wszak kupując minivana nie robimy tego, bo chcemy mieć wyścigówkę, ale szukamy raczej samochodu oszczędnego. Jeśli chodzi o motor benzynowy, to optymalny wydaje się być ten o pojemności 1,8 l.

Ma on 129 KM mocy, a maksymalny moment obrotowy uzyskiwany jest przy dość wysokiej liczbie obrotów – 4200, ale dzięki układowi zmiennych faz rozrządu jednostka napędowa jest dość elastyczna. Średnie zużycie paliwa to 7,7 l na 100 km. Osoby, które nie mają sportowej żyłki, mogą oczywiście wybrać motor 1,6 o mocy 110 KM. Ale należy to przemyśleć, bo średnie spalanie Corolli Verso z tym silnikiem to 7,5 l/100 km, czyli tylko o 0,2 l mniejsze niż oferuje mocniejsza jednostka.
    
Na koniec o cenach. Funkcjonalność, niezawodność i dobra opinia muszą kosztować. Dlatego nic dziwnego, że za model pochodzący z roku 2005, czyli początku produkcji, z dwulitrowym silnikiem Diesla trzeba zapłacić średnio 35 tys. zł. Modele z silnikami benzynowymi są o kilka tysięcy tańsze. Za auta z końcówki produkcji trzeba wyłożyć nawet około 60 tys. zł.

Głos eksperta

– Toyota Corolla to jeden z najmniej awaryjnych samochodów na naszym rynku. Potwierdzają to wszystkie rankingi. Tak naprawdę samochód nie ma słabych punktów. Oczywiście na naszych drogach napraw wymaga zawieszenie, jednak ich częstość nie jest większa niż w innych markach. Czasami awarii ulegają osłony przegubów, alternatory, przepalają się żarówki podświetlające zegary. Ale naprawdę, właściciele tych aut nie mają co narzekać – mówi Józef Makowiecki, mechanik z Opola.

zobacz także Toyota Yaris trzeciej generacji - zobacz zdjęcia

Plusy

- Niezawodność
- Dobra opinia
- Ilość miejsca w kabinie
- Dobre silniki

Minusy

- Wysoka cena

Średnie ceny części zamiennych

- Amortyzatory przednie (sztuka) – 348 zł
- Amortyzatory tylne (sztuka) – 240 zł
- Tarcza hamulcowa przód – 169 zł
- Tarcza hamulcowa tył – 155 zł
- Klocki hamulcowe przód (komplet) – 174 zł
- Klocki hamulcowe tył (komplet) – 116 zł
- Sprzęgło – 450 zł
- Filtr oleju – 22 zł
- Filtr powietrza – 48 zł

Konkurencja

- Opel Zafira
- Mazda 5
- Renault Scenic
- Ford C-Max
- Citroen C4 Picasso

Toyota Corolla Verso 1,6 VVT-i – dane techniczne

Silnik: czterocylindrowy, szesnastozaworowy
Pojemność: 1598 ccm
Moc: 110 KM, przy 6000 obr./min.,
Skrzynia biegów: manualna, pięciobiegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12 sek.
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 9,5/6,4/7,5 na 100 km
Wymiary (dł./szer./wys.): 4370/1770/od 1620 do 1665 mm
Rozstaw osi: 2750 mm
Masa własna: 1400 kg
 
Sławomir Draguła

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty