Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używany Hyundai Getz. Niezawodny maluch za małe pieniądze

Bartosz Gubernat
Testujemy używane: Hyundai Getz - niezawodny maluch
Testujemy używane: Hyundai Getz - niezawodny maluch
Hyundai Getz to w Polsce samochód niedoceniany. Chociaż jest autem niezawodnym, kierowcy ciągle chętniej wybierają Ople, Skody i Volkswageny. Czy słusznie?
Testujemy używane: Hyundai Getz - niezawodny maluch
Testujemy używane: Hyundai Getz - niezawodny maluch

Hyundai Getz na rynku zadebiutował podczas salonu samochodowego w Genewie w 2002 roku. Jego seryjna produkcja rozpoczęła się niedługo potem i trwała do 2009 r. Auto szybko zaskarbiło sobie sympatię setek tysięcy kierowców i stało się jednym z najlepiej sprzedających się modeli koreańskiej marki. Następcą Getza został Hyundai i20. Mimo upływu lat Getz pozostał ciekawą propozycją na rynku wtórnym.

Silniki - cztery benzyniaki i dwa diesle
Gamę silników tworzy sześć jednostek. Cztery z nich to benzyniaki. Najsłabszy 1.1 rozwija, w zależności od rocznika, 62 lub 67 KM. Kolejny - o pojemności 1,3 litra - to jednostka 82- lub 85-konna. Najsilniejsze propozycje to 1.4 i 1.6, oferujące odpowiednio 97 i 105 KM. Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, to diesel 1.5 CRDi dostępny jest w odmianach: 82-, 88- i 110-konnej.

Ze względu na kiepskie osiągi najmniejszą popularnością cieszy się jednostka 1.1. Silniki 1.4 i 1.6 uchodzą za paliwożerne. Dynamiczną jazdę w warunkach miejskich potrafią zakończyć z wynikiem na poziomie 10-11 litrów spalonej benzyny. Wśród benzyniaków najrozsądniejsza propozycją wydaje się być silnik 1.3. To kompromis między mocą, a zużyciem paliwa. Diesel? Ze względu na wyższą cenę zakupu opłaci się tylko wówczas, gdy auto bardzo dużo jeździ.

Bez poważnych awarii
Testowany egzemplarz to właśnie Hyundai Getz 1.3. Auto wyprodukowane w 2004 roku przez pierwsze pięć lat było serwisowane w ASO. Od przebiegu 45 tys. km dbał o nie niezależny mechanik. Pracy zbyt wiele nie miał, gdyż wizyty w warsztacie ograniczały się jedynie do wymiany oleju. Nic zresztą dziwnego, bo Hyundai Getz to samochód mało awaryjny - problemy z piastami mogą się pojawić po przejechaniu 150 tys. km (o czym niżej). W testowanym samochodzie regularnie przeglądana jest także klimatyzacja. Jak deklaruje właściciel, w cyklu miejskim auto spala między 8 a 9 litrów benzyny. Na trasie potrafi zejść o dwa litry niżej.

Samochód używany w atrakcyjnej cenie
Na rynku samochodów używanych Hyundaia Getza z początku produkcji można kupić już za ok. 5-6 tys. zł. Przy odrobinie szczęścia uda się nawet trafić na auto z polskiego salonu. Trzeba przygotować się, że najtańsze z oferowanych samochodów mogą wymagać poprawek lakierniczych oraz napraw mechanicznych. Trudno będzie też o diesla. Zadbany Hyundai Getz z 1,3-litrową jednostką benzynową to wydatek minimum 6-7 tys. zł. Najlepiej cenę trzymają najmocniejsze wersje benzynowe (1.4 i 1.6) oraz oszczędny diesel. Na takie dobrze utrzymane i sprawne auto trzeba przygotować ok. 7-14 tys. złotych. Pod względem ceny na tle konkurencji mały Koreańczyk wypada całkiem przyzwoicie. Dla porównania - za Volkswagena Polo z 2004 roku zapłacimy przynajmniej 7-8 tys. zł. Tańsze propozycje to Ford Fiesta, Peugeot 206 i Opel Corsa (ceny porównywalne do Getza).

Getz jest jednym z najbardziej udanych modeli Hyundaia. Na szczególną pochwałę zasługują silniki. Zarówno jednostki benzynowe jak i diesle są oszczędne i nie ma z nimi większych problemów. Korozja w Getzie praktycznie nie występuje. Do mankamentów, można zaliczyć częste przepalanie się żarówek podświetlenia kokpitu i deski rozdzielczej. W autach z przebiegiem powyżej 140-150 tys. km zdarza się, że trzeba wymienić tylną piastę. Jeśli kierowca jeździ rzadko, zdarza się, że zapiekają się tylne hamulce. Z elementów zawieszenia najbardziej podatne na zużycie są łączniki stabilizatora.**

Średnie części zamiennych ASO (zamiennik)**
Rozrząd – komplet, bez pompy wody: 362 zł (200 zł) Tarcze hamulcowe – przód: 330 zł szt. (200 zł szt.) Klocki hamulcowe – przód: 265 zł (112 zł) Sprzęgło – komplet: 927 zł (420 zł) Amortyzator przedni: 480 zł (220 zł) Piasta tylna: 811 zł (580 zł) Łącznik stabilizatora: **145 zł (63 zł)

Rynkowi konkurenci:
- Nissan Micra
- Volkswagen Polo
- Opel Corsa
- Honda Jazz
- Fiat Punto
- Toyota Yaris

Hyundai Getz 1.3 - dane techniczne
Pojemność silnika:
1341 ccm
Moc: 82 KM
Skrzynia biegów: manualna, pięciobiegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 sek.
Prędkość maksymalna: 163 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 8,5 / 6,0 / 7,0 l / 100 km
Pojemność zbiornika paliwa: 45 l
Pojemność bagażnika: 254 l
Wymiary (dł./szer./wys.): 3810 / 1665 / 1495 mm
Rozstaw osi: 2455 mm**

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty