Używany Hyundai Getz. Niezawodny maluch za małe pieniądze

Bartosz Gubernat
Testujemy używane: Hyundai Getz - niezawodny maluch
Testujemy używane: Hyundai Getz - niezawodny maluch
Hyundai Getz to w Polsce samochód niedoceniany. Chociaż jest autem niezawodnym, kierowcy ciągle chętniej wybierają Ople, Skody i Volkswageny. Czy słusznie?
Testujemy używane: Hyundai Getz - niezawodny maluch
Testujemy używane: Hyundai Getz - niezawodny maluch

Hyundai Getz na rynku zadebiutował podczas salonu samochodowego w Genewie w 2002 roku. Jego seryjna produkcja rozpoczęła się niedługo potem i trwała do 2009 r. Auto szybko zaskarbiło sobie sympatię setek tysięcy kierowców i stało się jednym z najlepiej sprzedających się modeli koreańskiej marki. Następcą Getza został Hyundai i20. Mimo upływu lat Getz pozostał ciekawą propozycją na rynku wtórnym.

Silniki - cztery benzyniaki i dwa diesle
Gamę silników tworzy sześć jednostek. Cztery z nich to benzyniaki. Najsłabszy 1.1 rozwija, w zależności od rocznika, 62 lub 67 KM. Kolejny - o pojemności 1,3 litra - to jednostka 82- lub 85-konna. Najsilniejsze propozycje to 1.4 i 1.6, oferujące odpowiednio 97 i 105 KM. Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, to diesel 1.5 CRDi dostępny jest w odmianach: 82-, 88- i 110-konnej.

Ze względu na kiepskie osiągi najmniejszą popularnością cieszy się jednostka 1.1. Silniki 1.4 i 1.6 uchodzą za paliwożerne. Dynamiczną jazdę w warunkach miejskich potrafią zakończyć z wynikiem na poziomie 10-11 litrów spalonej benzyny. Wśród benzyniaków najrozsądniejsza propozycją wydaje się być silnik 1.3. To kompromis między mocą, a zużyciem paliwa. Diesel? Ze względu na wyższą cenę zakupu opłaci się tylko wówczas, gdy auto bardzo dużo jeździ.

Bez poważnych awarii
Testowany egzemplarz to właśnie Hyundai Getz 1.3. Auto wyprodukowane w 2004 roku przez pierwsze pięć lat było serwisowane w ASO. Od przebiegu 45 tys. km dbał o nie niezależny mechanik. Pracy zbyt wiele nie miał, gdyż wizyty w warsztacie ograniczały się jedynie do wymiany oleju. Nic zresztą dziwnego, bo Hyundai Getz to samochód mało awaryjny - problemy z piastami mogą się pojawić po przejechaniu 150 tys. km (o czym niżej). W testowanym samochodzie regularnie przeglądana jest także klimatyzacja. Jak deklaruje właściciel, w cyklu miejskim auto spala między 8 a 9 litrów benzyny. Na trasie potrafi zejść o dwa litry niżej.

Samochód używany w atrakcyjnej cenie
Na rynku samochodów używanych Hyundaia Getza z początku produkcji można kupić już za ok. 5-6 tys. zł. Przy odrobinie szczęścia uda się nawet trafić na auto z polskiego salonu. Trzeba przygotować się, że najtańsze z oferowanych samochodów mogą wymagać poprawek lakierniczych oraz napraw mechanicznych. Trudno będzie też o diesla. Zadbany Hyundai Getz z 1,3-litrową jednostką benzynową to wydatek minimum 6-7 tys. zł. Najlepiej cenę trzymają najmocniejsze wersje benzynowe (1.4 i 1.6) oraz oszczędny diesel. Na takie dobrze utrzymane i sprawne auto trzeba przygotować ok. 7-14 tys. złotych. Pod względem ceny na tle konkurencji mały Koreańczyk wypada całkiem przyzwoicie. Dla porównania - za Volkswagena Polo z 2004 roku zapłacimy przynajmniej 7-8 tys. zł. Tańsze propozycje to Ford Fiesta, Peugeot 206 i Opel Corsa (ceny porównywalne do Getza).

Getz jest jednym z najbardziej udanych modeli Hyundaia. Na szczególną pochwałę zasługują silniki. Zarówno jednostki benzynowe jak i diesle są oszczędne i nie ma z nimi większych problemów. Korozja w Getzie praktycznie nie występuje. Do mankamentów, można zaliczyć częste przepalanie się żarówek podświetlenia kokpitu i deski rozdzielczej. W autach z przebiegiem powyżej 140-150 tys. km zdarza się, że trzeba wymienić tylną piastę. Jeśli kierowca jeździ rzadko, zdarza się, że zapiekają się tylne hamulce. Z elementów zawieszenia najbardziej podatne na zużycie są łączniki stabilizatora.**

Średnie części zamiennych ASO (zamiennik)**
Rozrząd – komplet, bez pompy wody: 362 zł (200 zł) Tarcze hamulcowe – przód: 330 zł szt. (200 zł szt.) Klocki hamulcowe – przód: 265 zł (112 zł) Sprzęgło – komplet: 927 zł (420 zł) Amortyzator przedni: 480 zł (220 zł) Piasta tylna: 811 zł (580 zł) Łącznik stabilizatora: **145 zł (63 zł)

Rynkowi konkurenci:
- Nissan Micra
- Volkswagen Polo
- Opel Corsa
- Honda Jazz
- Fiat Punto
- Toyota Yaris

Hyundai Getz 1.3 - dane techniczne
Pojemność silnika:
1341 ccm
Moc: 82 KM
Skrzynia biegów: manualna, pięciobiegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 sek.
Prędkość maksymalna: 163 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 8,5 / 6,0 / 7,0 l / 100 km
Pojemność zbiornika paliwa: 45 l
Pojemność bagażnika: 254 l
Wymiary (dł./szer./wys.): 3810 / 1665 / 1495 mm
Rozstaw osi: 2455 mm**

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie