Testujemy używane: BMW E60 530d - sportowa limuzyna z Bawarii

Bartosz Gubernat
Testujemy używane: BMW E60 530d - sportowa limuzyna z Bawarii
Testujemy używane: BMW E60 530d - sportowa limuzyna z Bawarii
Udostępnij:
Używane BMW serii 5 to znakomite połączenie sportowych osiągów i komfortu. Wysokie są za to cena i koszty utrzymania.
Testujemy używane: BMW E60 530d - sportowa limuzyna z Bawarii
Testujemy używane: BMW E60 530d - sportowa limuzyna z Bawarii

Pierwsze egzemplarze BMW serii 5 pojawiły się na rynku w 1972 roku. Auto klasyfikowane w klasie średniej-wyższej, zastąpiło poprzedni model – E115. Do dziś Bawarczycy wypuścili sześć wersji tego modelu. Najnowsza - oznaczona symbolem F10 - jest produkowana od 2010 roku.

 

Zobacz też: BMW E60 530d z 2005 r. - zdjęcia

 

My pod lupę wzięliśmy poprzednie BMW 5 - to z oznaczeniem E60 (oraz E61 dla kombi) - produkowane w latach 2003-2009. W BMW E60 zawieszenie wyprodukowano głównie z aluminiowych podzespołów. Zastosowano w nim także aktywny układ kierowniczy. BMW E60 - opinie o nim są jednoznaczne - to świetnie prowadzący się samochód.

Wiele silników

BMW E60 na rynku wtórnym to aż czternaście wersji silników benzynowych oraz dziewięć odmian diesli. W gamie benzyniaków mamy do dyspozycji silniki o pojemności od 2.0 do 5.0 (od rzędowej czwórki po mocarne V10) i mocy od 169 do 507 KM. Ropniaki o pojemnościach 2.0, 2.5 oraz 3.0 wykorzystujące technologię common rail. Najsłabsza odmiana oferuje 163 KM, najmocniejsza – 286 KM mocy. Silnik dwulitrowy ma cztery cylindry, pozostałe wysokoprężne mają sześć.

 

W raport niezawodności TÜV 2010 BMW 5 E60 zajmuje 36 lokatę na 118 wśród samochodów w wieku 4-5 lat. Wśród aut w wieku 2-3 lat BMW serii 5 zajmuje 95 lokatę na 125 możliwych, ale tu brane są pod uwagę samochody obecnej generacji oznaczone F10.

 

Do testu wybraliśmy jedną z najpopularniejszych odmian - trzylitrowego diesla dysponującego mocą 231 KM.

 

Samochód wyprodukowany w 2005 roku do tej pory przejechał niecałe 200 tys. km. Obecny właściciel jest jego drugim użytkownikiem. W ciągu dwóch lat pokonał 40 tys. km. I chociaż pod względem mechanicznym BMW E60 spisuje się bez zarzutu, auto kilkakrotnie gościło u mechanika ze względu na drobne, ale denerwujące awarie osprzętu i elektroniki.

Najpoważniejszą okazały się kłopoty z klimatyzacją, która z niewiadomych przyczyn przestała działać. Standardowy serwis nie pomógł, dlatego właściciel zgodnie z sugestią mechaników zdecydował się wymienić sprężarkę. Jednak i ta, kosztowna naprawa nie pomogła. Układ zaczął chłodzić dopiero po uzupełnieniu preparatem uszczelniającym.

Poza tym wizyty BMW 530d w serwisie ograniczają się głównie do wymiany oleju, jednak nawet i to jest kosztowna czynność. Nasz diesel to jednostka szcześciocylindrowa, potrzebująca ok. 7-8 litrów drogiego oleju 5W30. Koszt wymiany i materiałów może wynieść nawet poza ASO 500-600 zł.

 

Ceny części zamiennych i dane techniczne BMW E60 530d pod tekstem.

Kolektor, czujniki, koło pasowe...

Czy BMW E60 ma słabe punkty? Zdaniem Przemysława Kaczmarzyka z rzeszowskiego serwisu Automacher w przypadku BMW z trzylitrowym turbodieslem to przede wszystkim awaryjne kolektory.

- Wydechowy bardzo często pęka, a w ssącym odrywają się klapki. Niestety koszty napraw są dość wysokie. Pierwszy kosztuje 1500 zł, drugi 1800 zł. Po przebiegu rzędu 150-200 tys. km trzeba się z nimi liczyć – mówi Kaczmarzyk.

W trzylitrowym dieslu często psuje się także koło pasowe wału korbowego.

- Urywa się jego gumowy fragment, przez co dolna część obraca się razem z wałem, a góra się nie kręci. Efekt? Silnik pracuje, a pasek napędzający osprzęt nie działa. Samo koło kosztuje między 900 a 1400 zł – mówi Kaczmarzyk.

Ostatni mankament to awaryjne czujniki poziomu ciśnienia w oponach, czy systemu parktronik. Objawy to fałszywy komunikat o niewłaściwym poziomie powietrza w kołach, czy brak reakcji na zbliżenie czujnika parkowania do przeszkody. Niestety większość czujników występuje tylko w wersji oryginalnej i kosztuje ok. 300-400 zł.

Poza tym, zdaniem mechaników trzylitrowy diesel jest dobrą jednostką. W porównaniu do odmiany dwulitrowej koszty jego utrzymania są tylko trochę wyższe, ale może się pochwalić znacznie lepszymi osiągami i porównywalnym poziomem spalania.

 

Wśród jednostek benzynowych ze względu na niezły stosunek osiągów do kosztów eksploatacji także poleca się jednostkę trzylitrową. Co istotne, nadwozie wszystkich BMW E60 praktycznie nie koroduje. Oczywiście pod warunkiem, że auto jest bezwypadkowe.

Dynamiczny, ale oszczędny

BMW 530d jeździ bardzo dobrze. 231-konny silnik współpracujący z automatyczną skrzynią to bardzo dobry zestaw. Auto jest dynamiczne, chętnie przyspiesza, a zmiana przełożeń jest bardzo dyskretna i nie psuje frajdy z jazdy. W cyklu miejskim testowany wóz spala ok. 10 litrów oleju napędowego, co jak na całkiem sporą, sześciocylindrową jednostkę jest wynikiem przyzwoitym. Aluminiowe zawieszenie jest stosunkowo trwałe, ale na dziurawych, polskich drogach po przebiegu 140-150 tys. km można spodziewać się usterek, które niestety nie są tanie w naprawie. W ASO np. za końcówkę drążka kierowniczego trzeba zapłacić 385 zł, a oryginalny amortyzator to aż 1109 zł. Spore ceny napraw rekompensuje jednak wysoki komfort jazdy. „Piątka” świetnie tłumi nierówności i znakomicie trzyma się w zakrętach.

Mocną stroną BMW serii 5 jest seryjne wyposażenie. Komplet elektrycznie sterowanych szyb i lusterek, automatyczna klimatyzacja, tempomat i multimedialna kierownica to standard w praktycznie każdej wersji dostępnej na rynku. Bardzo wiele aut, szczególnie tych przywiezionych z zachodniej Europy ma ponadto nawigację, skórzaną tapicerkę (z podgrzewanymi fotelami), oraz system Head-Up Display, wyświetlający kluczowe informacje na przedniej szybie.

W serwisie regioMoto.pl ceny używanych BMW E60 zaczynają się od ok. 47 tys. zł. Za tyle znaleźliśmy auto z 2004 roku, sprowadzone z Niemiec, napędzane 2,5 litrowym, 177-konnym dieslem. Ok. 60-65 tys. zł należy przygotować na dwa lata młodszego, trzylitrowego diesla. Ceny aut z końca produkcji oscylują w granicach 100-120 tys. zł.

 

Zobacz też: BMW E60 530 - oferty w regioMoto.pl

 

Dla porównania Np. Audi A6 3,0 TDI z 2006 roku to wydatek rzędu 64 tys. zł. Honda Accord 2,2 i-CTDI w tym samym wieku kosztuje ok. 40-45 tys. zł, a Toyota Avensis ok. 36-40 tys. zł. Nieco droższe będzie Volvo S80. Za pięcioletni egzemplarz z 2,4-litrowym silnikiem wysokoprężnym trzeba zapłacić ok. 55 tys. zł.

W swojej kategorii BMW jest zatem jedną z droższych propozycji. Ale w porównaniu do konkurencji jest autem bardziej prestiżowym. Z Japończykami wygrywa przede wszystkim osiągami, którymi jednostka 3.0 R6 znacznie przewyższa czterocylindrowe motory o pojemnościach w granicach 2,0-2,2 litra.

 

Równorzędnym rywalem dla 530-ki wydaje się zatem tylko Audi A6 3,0 TDI, które kosztuje praktycznie tyle samo i wśród kierowców też zbiera dobre opinie. Wybór wśród tych dwóch aut to trudna sprawa.

BMW E60 530d - dane techniczne

 
Pojemność silnika: 2993 ccm
Moc: 170 kW (231 KM)
Moment: 500 Nm przy 1750-3000 obr/min
Skrzynia biegów: automatyczna, 6 biegów
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,8 sek.
Prędkość maksymalna: 250 km/h
BMW E60 spalanie (miasto-trasa-cykl
mieszany): 10,0-6,0-7,5l / 100 km
Wymiary (dł./szer./wys.): 4841/1846/1468 mm
Rozstaw osi: 2888 mm
Masa własna: 1665 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 70 l
Pojemność bagażnika: 520 l
Liczba miejsc: 5

Mirosław Kalandyk, ASO BMW Auto Premium, Świlcza k. Rzeszowa:

- BMW E60 to jedna z najbardziej udanych serii modelowych BMW. O komforcie jazdy samochodów tej marki nie trzeba zapewniać, jazda tym samochodem z mocnym silnikiem (ponad 200 KM) to czysta przyjemność. W większości przypadków auto występuje w wersji z napędem na tył, ale można spotkać także wersje czteronapędowe (oznaczenie x). Samochody BMW kompletuje się „pod siebie”, dlatego trudno spotkać dwa identycznie skonfigurowane egzemplarze.

Wbrew pozorom i ogólnie przyjętej opinii samochód z tą pojemnością w wersji diesel jest ekonomiczny, średnie spalanie BMW E60 z silnikiem wysokopreżnym w wersji trzylitrowej to ok. 6,5 l/ 100 km. „Piątka” jest w zasadzie bezawaryjna, ale niestety wersji 530d zdarzają się wycieki oleju z miski olejowej jak również z automatycznej skrzyni biegów (manualna nie ma tego problemu). Klienci intensywniej eksploatujący swój samochód muszą też liczyć się z przyśpieszonym zużyciem turbiny (jej żywotność w dużej mierze zależy od eksploatacji). Usterki elektroniczne w przypadku okresowego sprawdzenia i programowania zdarzają się rzadko.

Rynkowi konkurenci:
- Mercedes klasy E
- Audi A6
- Volvo S80
- Subaru Legacy
- Volkswagen Passat
- Honda Accord
- Toyota Avensis

Średnie ceny części zamiennych: oryginał ASO (zamiennik)

 
Tarcze hamulcowe przód (szt.) – 589 zł (350 zł)
Klocki hamulcowe przód (kpl.) – 672 zł (250 zł)
Sprzęgło – 1 622 zł – zestaw naprawczy (3800 zł)
Amortyzator przedni (szt.) – 1109 zł (650 zł)
Końcówka drążka kierowniczego – 385 zł (135 zł)
Kompletny rozrząd* – ok. 3000 zł (1500 zł)
Sprężarka klimatyzacji – 3943 zł (4700 zł)
Filtr oleju – 97 zł (78 zł)
Filtr pyłkowy – 219 zł (75 zł)
Filtr powietrza – 235 zł (135 zł)
*bezobsługowy

Bartosz Gubernat

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Premier zapowiada wzmożone kontrole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie