Testujemy: Opel Insignia 2.0 CDTI BiTurbo - szybki mimo nadwagi (WIDEO)

Karol Biela
Testujemy: Opel Insignia 2.0 CDTI BiTurbo - szybka, ale czy oszczędna? (WIDEO)
Testujemy: Opel Insignia 2.0 CDTI BiTurbo - szybka, ale czy oszczędna? (WIDEO)
Flagowy model marki z Rüsselsheim będzie musiał się mierzyć z mocnymi konkurentami - Fordem Mondeo i VW Passatem nowej generacji. Sprawdzamy, jak Opel Insignia jest przygotowany do tej walki. Testujemy auto z najmocniejszym turbodieslem i topowym pakietem wyposażenia Executive.
Testujemy: Opel Insignia 2.0 CDTI BiTurbo - szybka, ale czy oszczędna? (WIDEO)
Testujemy: Opel Insignia 2.0 CDTI BiTurbo - szybka, ale czy oszczędna? (WIDEO)

Opel Insignia produkowany jest już od sześciu lat. W 2013 roku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie zaprezentowano odświeżoną wersję tego modelu. Facelifting nadwozia polegał m.in. na zmianie kształtu przedniego zderzaka wraz z grillem, czy zastosowaniu innych reflektorów. We wszystkich wersjach montowane są też nowe tylne lampy LED, które dodają sylwetce auta agresji.

Poza tym inżynierowie dopracowali nadwozie pod względem aerodynamiki. Według deklaracji producenta Opel Insignia pochwalić się może współczynnikiem oporu powietrza poniżej 0,25.

Modernizacja objęła także wnętrze auta. Zmieniła się kierownica, ale przede wszystkim inaczej wygląda teraz konsola centralna. Przeładowaną przyciskami powierzchnię na środku deski rozdzielczej zastąpiono bardziej przejrzystym i łatwym w obsłudze zestawem.

Testowane auto wyposażone było w najbogatszy pakiet Executive, który obejmował m.in. nowy system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym i cyfrowym, również 8-calowym wyświetlaczem umieszczonym pomiędzy obrotomierzem, a wskaźnikiem paliwa i temperatury cieczy chłodzącej. Wyświetla się na nim m.in. prędkościomierz.

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii z testu Opla Insigni 2.0 CDTI BiTurbo Executive

Testujemy: Opel Insignia 2.0 CDTI BiTurbo - szybka, ale czy oszczędna? (WIDEO)
Testujemy: Opel Insignia 2.0 CDTI BiTurbo - szybka, ale czy oszczędna? (WIDEO)

Do obsługi centralnego wyświetlacza służyć może umieszczony na konsoli środkowej tuż obok hamulca ręcznego touchpad . Do jego działania można mieć pewne zastrzeżenia, bo zamiast działać, jak chociażby ekran dotykowy w każdym smartfonie, pozwala on tylko na "punktowe" najechanie na aktywne ikony na wyświetlaczu.

Pod względem wykonania i doboru materiałów nie ma się zbytnio do czego przyczepić. Także pod względem ilości miejsca na przednich fotelach Opel Insignia nie odbiega od rynkowych konkurentów.

Na kanapie jest już nieco gorzej, ale dla dwóch osób o przeciętnych gabarytach nie powinno zabraknąć przestrzeni. Wysocy będą narzekać, że brakuje im miejsca nad głowami. Trzeba jednak przyznać, że w porównaniu chociażby ze Skodą Suberb, czy Fordem Mondeo flagowy model Opla musi uznać przewagę rywali.

Standardowo kufer Opla Insigni z nadwoziem liftback mieści 530 litrów, a po złożeniu oparć foteli do dyspozycji jest już 1075 litrów. Zarówno wspomniana już Superb (560/1700 l), czy Mondeo (540/1460 l) oferują więcej przestrzeni na bagaże, chociaż Renault Laguna posiada zdecydowanie mniejszy kufer (450/1377 l).

2.0 CDTI BiTurbo Ecotec: 195 KM i 400 Nm

Sercem prezentowanego Opla Insigni był czterocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności dwóch litrów z wtryskiem Common Rail i układem dwóch sprężarek, które mogą działać razem lub osobno.

Mniejsza uruchamia się przy niskich obrotach. Na przykład od 1 250 obr./min. do dyspozycji kierowcy jest już 320 Nm, dzięki czemu powszechne w większości doładowanych jednostek zjawisko turbodziury zostało w Oplu Insigni 2.0 CDTI BiTurbo skutecznie wyeliminowane.

W średnim zakresie prędkości obrotowej silnika obie turbosprężarki pracują razem, a maksymalny moment obrotowy równy 400 Nm dostępny jest w zakresie od 1 750 do 2 500 obr./min. Powyżej tej ostatniej wartości gazy wydechowe napędzają już tylko większą turbinę.

Już suche dane robią wrażenie, w praktyce wygląda to jeszcze lepiej. Każde zdecydowane wciśnięcie pedału gazu powoduje szybkie przyspieszenie, chociaż, aby jeździć oszczędnie i w razie potrzeby móc sprawnie przyspieszyć, najlepiej utrzymywać jednostkę blisko "dwójki" na obrotomierzu.

Jeżeli weźmiemy pod uwagę to, że Opel Insignia nie należy do cięższych samochodów klasy średniej (masa własna to ponad 1,7 tony) to średnie spalanie, jakie udało się nam osiągnąć podczas testu, uznać można za zadowalające. Niecałe 7 litrów na sto kilometrów to naprawdę dobry wynik, chociaż trzeba przyznać, że podawane przez producenta dane (4,9 litra na sto kilometrów) można między bajki włożyć.

Zawieszenie ze zmienną charakterystyką

W ramach przeprowadzonej modernizacji inżynierowie Opla wprowadzili szereg udoskonaleń w podwoziu auta. Zmiany objęły tłumiki drgań, stabilizatory poprzeczne czy układ kierowniczy.

Zarówno na trasie, jak i w mieście Insignia prowadzi się pewnie, chociaż trzeba zaznaczyć, że swój niemały udział miały tu montowane w wersji Executive opony w rozmiarze 245/45 R18.

Jednak przy większym obciążeniu i natrafieniu na większą wyrwę w jezdni zawieszenie Insigni potrafi głośno dobić.

Topowy pakiet wyposażenia obejmuje również m.in. adaptacyjny układ jezdny FlexRide z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia. Poprzez wciśnięcie przycisku znajdującego się nad centralnym ekranem możemy aktywować tryb "Sport" lub "Tour".

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii z testu Opla Insigni 2.0 CDTI BiTurbo Executive

Testujemy: Opel Insignia 2.0 CDTI BiTurbo - szybka, ale czy oszczędna? (WIDEO)
Testujemy: Opel Insignia 2.0 CDTI BiTurbo - szybka, ale czy oszczędna? (WIDEO)

Pierwszy z nich utwardza zauważalnie zawieszenie i zmienia czułość pedału przyspieszenia. Drugi, jak sama nazwa wskazuje, dedykowany jest do komfortowej jazdy na trasie.

W testowanym egzemplarzu zamontowano również akcesoryjny Side Blind Spot Alert (system ostrzegania o pojeździe znajdującym się w martwym polu widzenia wymaga dopłaty 1 900 zł ekstra), czy adaptacyjne reflektory biksenonowe AFL+ ze spryskiwaczami, które są już na wyposażeniu wersji Executive.

Cennik i konkurencja

Katalogowe ceny za Opla Insignię 1.8/140 KM Twinport Ecotec z nadwoziem liftback zaczynają się od 90 750 zł, lecz w ramach promocji to już tylko 85 750 zł.

Topowa odmiana wyposażeniowa Executive (m.in. klimatyzacja dwustrefowa sterowana elektronicznie, podgrzewane fotele przednie, światła do jazdy dziennej LED, system multimedialny IntelliLink 900 Navi z nawigacją 3D z mapami Europy, łączami 2xUSB i Bluetooth, czy zestawem 7 głośników) oraz z najmocniejszą jednostką wysokoprężną 2.0 CDTI BiTurbo wyceniono na 135 150 zł (uwzględniając 5 tys. złotych rabatu).

Renault Laguna 2.0 dCi 173 KM Bose Edition, z montowaną fabrycznie w tej wersji silnikowej automatyczną przekładnią, wyceniono na 113 760 zł. Z kolei za wspomnianą już Skodę Superb 2.0 TDI 170 KM Platinum trzeba zostawić w salonie 131 000 zł.

Plusy:

- dynamiczny i w miarę oszczędny silnik,

- dobre prowadzenie,

- bogate wyposażenie wersji Executive,

Minusy:

- przeciętnej wielkości bagażnik,

- ograniczona przestrzeń nad głowami pasażerów tylnej kanapy,

- wyższa od większości konkurentów cena.

Opel Insignia 2.0 CDTI BiTurbo Ecotec - dane techniczne:

Nadwozie: pięciodrzwiowy hatchback

Silnik: wysokoprężny, podwójne turbodoładowanie, 4 cyl., pojemność 1956 ccm

Moc i moment obrotowy: 195 KM przy 4 000 obr./min.; 400 Nm przy 1 750-2 500 obr./min.

Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-stopniowa, napęd na przednią oś

Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 8,7 sek.

Prędkość maksymalna: 230 km/h

Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 6,1/4,2/4,9 l/100 km

Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4842/1498/1858/2737 mm

Masa własna: 1741 kg

Pojemność bagażnika: 530/1075 l

Cena auta testowego: 135 150 zł (uwzględniając 5 000 zł rabatu ) 

Karol Biela

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie