Jeep jak Jeep
Projektując nową sylwetkę Cherokee styliści bardzo pilnowali tego aby w jego wyglądzie zachować wszystko co jest charakterystyczne dla designu marki Jeep. Udało się to zrobić, nawet jeśli trzeba było uwzględnić takie elementy jak chociażby światła typu LED, które obecnie można zmieścić w mniejszych reflektorach. Charakterystyczna maska silnika w stylu „waterfall" ma nową, lekką aluminiową konstrukcję i jest oddzielona od przednich błotników, by podkreślić wyrazisty charakter tego modelu. Cherokee rozpoznamy z daleko nie patrząc na znaczek marki. Masywna sylwetka z tak charakterystycznym elementem w postaci grilla jednoznacznie wskazują na pochodzenie tego samochodu. Zgrabnie skomponowana całość sprawia, że Cherokee A.D. 2018 imponuje nie tylko dynamicznym wyglądem ale również elegancją.
Zmiany, zmiany, zmiany

Wchodząca właśnie na rynek nowa generacja tego modelu zmieniła się nie tylko z wyglądu. Pojawił się nowy silnik wysokoprężny (zapowiadany jest także nowy benzynowy) oraz zestaw systemów wspierających kierowcę.
Fot. Ryszard M. Perczak
W kabinie, która bardziej przypomina wnętrze limuzyny niż samochodu, któremu zdarza się zjechać z dróg asfaltowych, także pojawiły się nowe rozwiązania. Model 2018 wyposażony został np. w najnowsze systemy multimedialne Uconnect, zapewniające szeroką gamę funkcji, jak: nawigacja, rozrywka oraz łączność ze światem.
W zależności od wersji wyposażenia, nowy Cherokee może zostać wyposażony w system Uconnect z 7-calowym lub z 8,4-calowym ekranem dotykowym. Pozwala to kierowcy sterować bezpośrednio z wyświetlacza klimatyzacją, nagłośnieniem audio i wieloma innymi funkcjami bezpośrednio z ekranu Uconnect. Systemy te są kompatybilne z aplikacjami Apple CarPlay oraz Android Auto.
Zakres funkcji nowego systemu Uconnect obejmuje także system głośnomówiący, korzystanie z nawigacji przy pomocy komend głosowych oraz odczytywanie wiadomości. Opcje zintegrowane z radiem umożliwiają kierowcom i pasażerom słuchanie internetowych stacji radiowych w streamingu za pośrednictwem Bluetooth i podłączanie swoich urządzeń (o ile są kompatybilne) do gniazdek USB lub AUX. Nawigacja w systemie Uconnect 8.4" NAV pozwala na intuicyjnym korzystaniu z systemu poleceń głosowych, pozwalających użytkownikom wypowiedzieć po prostu adres i uruchomić nawigację
Wnętrze to również funkcjonalność
Tunel centralny została tak przeprojektowany, by uzyskać dodatkową przestrzeń z większym schowkiem z przodu, pozwalającym na przechowywanie telefonu komórkowego i innych urządzeń, zaraz obok wbudowanego gniazda USB zapewniającego łatwy dostęp do usług związanych z łącznością. W nowym Cherokee powiększono także aż o 70 litrów pojemność bagażnika, co pozwoliło na wygospodarowanie przestrzeni 570 litrów (do dolnej krawędzi okien) i 1555 litrów przy złożonych siedzeniach tylnych.
Dla bezpieczeństwa

Wchodząca właśnie na rynek nowa generacja tego modelu zmieniła się nie tylko z wyglądu. Pojawił się nowy silnik wysokoprężny (zapowiadany jest także nowy benzynowy) oraz zestaw systemów wspierających kierowcę.
Fot. Ryszard M. Perczak
Jeep Cherokee został zaprojektowany z bogatym zestawem systemów bezpieczeństwa i ochrony. Są to zarówno systemy aktywnego, jak i pasywnego bezpieczeństwa, w tym osiem poduszek powietrznych, tylna kamera, system stabilizacji toru jazdy (ESC), system zapobiegania przewróceniu się pojazdu, system ostrzegania przed najechaniem na poprzedzający pojazd z systemem hamowania awaryjnego przed pieszymi, system wykrywania martwego pola z systemem wykrywania obiektów na drodze cofania, asystenta pasa ruchu, aktywny system wspomagania hamowania awaryjnego oraz aktywny ogranicznik prędkości. Dodatkowe funkcje bezpieczeństwa obejmują asystenta parkowania równoległego/prostopadłego i tempomat adaptacyjny.
Trzy silniki do wyboru
W nowym Cherokee jest dostępny nowy silnik wysokoprężny 2,2 l o mocy 195 KM. Jednostka typu Multijet II generuje maksymalny moment obrotowy na poziomie 450 Nm. Spełnia ona oczywiście najnowsze normy czystości spalin Euro 6D-Temp. Pozostawiono w gamie jednostek napędowych również znany 150-konny silnik wysokoprężny (Multijet I) 2,0 l. W przyszłym roku pojawi się również nowy, 2-litrowy silnik benzynowy turbo z wtryskiem bezpośrednim o mocy 270 KM. Przeniesienie napędu, w zależności od wersji tylko na przód lub wszystkie koła, w nowym Cherokee odbywa się poprzez manualną, 6-biegową skrzynię lub 9-stopniową przekładnię automatyczną. Po raz pierwszy w Jeepie Cherokee, wybierania przełożeń, dzięki trybowi ręcznej zmiany biegów, jest możliwe za pomocą łopatek na kierownicy.
Zobacz także: Fiat 500C w naszym teście
FWD i AWD
Dostępny z napędem wszystkie koła, nowy Cherokee oferuje możliwość dokonania wyboru spośród trzech systemów napędu 4x4. Na czym polega ich rola? Jeep Active Drive I: w normalnych warunkach przenosi cały dostępny moment obrotowy na przednie koła, monitorując prędkość przedniej i tylnej osi. Jeśli wykryje, że oś przednia porusza się szybciej niż oś tylna, przenosi moc przez jednostkę przenoszenia mocy na oś tylną, aż do momentu, gdy prędkości będą równomiernie rozłożone, zapewniając tym samym łatwe prowadzenie w każdych warunkach. System nie wymaga ingerencji ze strony kierowcy i samoczynnie koryguje zjawisko znoszenia podczas dynamicznej jazdy, pozwalając skuteczniej panować nad pojazdem w przypadku pod- i nadsterowności.

Wchodząca właśnie na rynek nowa generacja tego modelu zmieniła się nie tylko z wyglądu. Pojawił się nowy silnik wysokoprężny (zapowiadany jest także nowy benzynowy) oraz zestaw systemów wspierających kierowcę.
Fot. Ryszard M. Perczak
Jeep Active Drive II: ma podobne cechy jak Active Drive I, ale dodatkowo, dzięki 2-biegowemu modułowi transferu mocy pojawił się tryb 4WD Low zwiększający np. skuteczność podjazdu pod strome i śliskie wzniesienia. Zapewnia całkowite przełożenie przeniesienia napędu podczas ekstremalnej jazdy terenowej. System ten obejmuje także asystenta zjazdu ze wzniesienia pozwalając wykonywać taki manewr bez konieczności używania przez kierowcę pedału hamulca.
Jeep Active Drive Lock: łączy wszystkie zalety systemu Jeep Active Drive II z dodatkową możliwością blokowania tylnego mechanizmu różnicowego w celu zapewnienia większej trakcji podczas ekstremalnej jazdy terenowej. W system ten wyposażona jest jedynie wersja Trailhawk.
To nie wszystko
Obecność w nowym Cherokee Selec-Terrain daje możliwość zarządzania trakcją dzięki czterem trybom (Auto, Śnieg (Snow), Sport oraz Piasek/Błoto (Sand/Mud)). Ponadto wersja Trailhawk oferuje jeszcze jeden tryb Skały (Rock). Ponadto dostępna możliwość odłączania tylnej osi bez ingerencji kierowcy bezproblemowo przełącza pomiędzy napędem na dwa i cztery koła w celu ciągłego zarządzania momentem obrotowym.
Wszędzie „daje radę”
Pierwsze jazdy nowym Cherokee odbyliśmy w różnych warunkach drogowych. Była autostrada, drogi lokalne oraz gruntowe. W każdych warunkach samochód zapewniał komfort podróżowania wyrażający się bardzo dobrym wyciszeniem wnętrza oraz dobre pracującym zawieszeniem. To przednie niezależne z kolumną McPhersona oraz tylne, wielowahaczowe. Potrafiły zniwelować nierówności podczas jazdy szosowej i terenowej.
Średnie spalanie podczas jazdy wersją z silnikiem 2,2 l (195 KM) oscylowało wokół 9,0 l/100 km.
Jeep Cherokee - wybrane dane techniczne:
Długość/szerokość.wysokość (mm) | 4623/1859/1681 |
Rozstaw osi (mm) | 2708 |
Silnik | 2.2 195 KM |
Napęd | automatyczna skrzynia biegów i napęd 4x4 (AWD) |
Pojemność (cm3 | )2174 |
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) | 83,8 x 99,0 |
Stopień sprężania | 15,5:1 |
Liczba zaworów | 16 |
Moc (KW przy obrot./ min.) | 143 przy 3500 |
Moment obrotowy (Nm przy obrot./ min.) | 450 przy 2000 |
Rodzaj paliwa | olej napędowy |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 |
Skrzynia biegów | 9-stopniowa, automatyczna |
Średnie zużycie paliwa (l) | 6,6 |
Przyspieszenie do 100 km/h (s) | 8,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 202 |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Europosłowie o panice w UE ws. komisji ds. rosyjskich wpływów: "grillowanie rządu"
- Polska i Niemcy zacieśniają współpracę przy ochronie granic. "Razem bronimy UE"
- Mularczyk: Celem komisji ds. rosyjskich wpływów nie jest ingerowanie w wybory
- Typowy Polak według sztucznej inteligencji. Zobacz, jak AI widzi Europejczyków