Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Test Dacia Jogger 1.0 100 KM LPG. Duży, pojemny i na gaz

Bogusław Korzeniowski
W teście użytkowany był model wyposażonych w silnik dwupaliwowy benzyna/LPG. Fabryczny montaż tej sprawdzonej technologii stanowi gwarancję bezpieczeństwa i niezawodności. Długość okresu gwarancyjnego, częstotliwość i koszty przeglądów, a także pojemność bagażnika są identyczne jak w przypadku wersji benzynowej (zbiornik LPG jest umieszczony we wnęce na koło zapasowe).
W teście użytkowany był model wyposażonych w silnik dwupaliwowy benzyna/LPG. Fabryczny montaż tej sprawdzonej technologii stanowi gwarancję bezpieczeństwa i niezawodności. Długość okresu gwarancyjnego, częstotliwość i koszty przeglądów, a także pojemność bagażnika są identyczne jak w przypadku wersji benzynowej (zbiornik LPG jest umieszczony we wnęce na koło zapasowe). Bogusław Korzeniowski
Dacia Jogger to model zupełnie inny niż wersje konkurentów. W swojej dziennikarskiej karierze dotychczas spotkałem tylko dwie marki wyróżniające się spośród klasycznych aut. Jedną jest Skoda, której modele zawsze są wersjami o wielkości pomiędzy segmentami i dodatkowo skupiającymi się na Simply Clever (ang. po prostu mądrze/sprytnie). Drugą zaś był Chevrolet oferujący fantastyczne auta, ale z uboższym wykończeniem niż chociażby siostrzany Opel. Dacia Jogger, to model który łączy cechy obydwu firm.

Dacia Jogger ma outdoorowy design z relingami dachowymi, mocno zarysowanymi nadkolami i dużym prześwitem (200 mm bez obciążenia), dzięki któremu może poruszać się po drogach wszelkiego rodzaju. Równocześnie ma karoserię, która jest typowym kombi z pionowymi tylnymi światłami, bardzo szeroką pokrywą bagażnika i nisko umieszczonym progiem załadunku. Jeżeli dodamy do tego wielkość przestrzeni wewnętrznej (rozstaw osi to 2898 mm, przestrzeń bagażowa 708 litrów), to uzyskujemy bardzo interesujące auto.

Test Dacia Jogger 1.0 100 KM LPG. Geneza

Ten model trudno jednoznacznie sklasyfikować. Z jednej strony jest to klasyczne kombi o płaskim dachu i z przedłużoną przestrzenią bagażową. Z drugiej, to model, który ma prześwit większy niż wiele wersji crossover/SUV (Honda HR-V – 188 mm, Honda CR-V – 184 mm). Z trzeciej zaś, to auto mające cechy minivana lub kombivana. Uzyskanie takich proporcji było możliwe dzięki zastosowaniu nowej platformy CMF-B. Zastosowana po raz pierwszy przez Dacię w Nowym Sandero i Nowym Loganie jest kluczowym elementem strategii produktowej Dacii dla modeli marki z segmentów B i C. W Dacii Jogger platforma jest uzupełniona o specyficzny tylny moduł, umożliwiający jej wydłużenie do 4,55 m, by uzyskać wygodę i wszechstronność właściwą dla pojazdów z segmentu C.

Test Dacia Jogger 1.0 100 KM LPG. Z zewnątrz

Pierwsze spojrzenie na model sprawia, że nie wiemy jaki pojazd mamy przed sobą. Linia tego pojazdu jest bowiem całkowicie inna niż dotychczasowe modele Dacii. Wprawdzie był kiedyś oferowany Logan kombi, ale do obecnej wersji, to była to przepaść stylistyczna. Tamten „kanciak” i Jogger wyglądają jak muł pociągowy stojący obok rasowego sportowego konia. Przednie i tylne światła mają charakterystyczny układ w kształcie litery Y, który jest nowym wyróżnikiem Dacii. O przeskoku jakościowym Dacii, świadczy fakt, że przednie światła dzienne i światła mijania są wykonane w technologii LED. Oprócz mniejszego zużycia energii, diody LED zapewniają też skuteczniejsze oświetlenie, zarówno w dzień, jak i w nocy. Pozwala to kierowcy lepiej widzieć i być widzianym przez innych użytkowników drogi.

Jak wspominałem na początku, Dacia Jogger ma pewne cechy Skody. Z pewnością jest to – reklamowany przez Skodę jako „Simply Clever” – innowacyjny i niepowtarzalny system uniwersalności modelu. W Dacii Jogger taką innowacją są obrotowe relingi dachowe.

Już od drugiego poziomu wyposażenia Dacia Jogger jest wyposażona w modułowe relingi dachowe, które można łatwo przekształcić w poprzeczki, na potrzeby różnorakich, nawet najbardziej nietypowych podróży. W klasycznym ustawieniu wzdłużnym, stanowią one atrakcyjny elementy stylistyczny, który nie pogarsza parametrów aerodynamicznych samochodu. W ustawieniu poprzecznym pełnią zaś rolę bagażnika dachowego o ładowności do 80 kg (na rowery, narty, box dachowy itd.).
Zresztą nie tylko innowacyjna technologia składania relingów dachowych wskazuje, że do tego modelu przygotowano się bardzo staranie. Już podchodząc do samochodu odczujemy różnicę w porównaniu z innymi wersjami Dacii.

Klamki są bowiem zaprojektowane bardziej ergonomicznie i wkładając dłoń, stabilnie trzymamy i otwieramy drzwi. W starszych wersjach Dacii, klamka była jedynie nakładką zblokowaną z zamkiem i po odblokowaniu zamka drzwi, był problem z pociągnięciem i otwarciem.

Dodatkowo, pokrywa bagażnika jest w modelu Jogger wyposażona w elektryczny zamek, w którym -- dla większej estetyki i praktyczności – przycisk sterowania został ukryty w dolnej części pokrywy. Pionowo umieszczone tylne światła zapewniają maksymalną szerokość otworu bagażnika i ułatwiają załadunek.

Test Dacia Jogger 1.0 100 KM LPG. Nawet 7 miejsc

Tylną część kabiny może być w dwóch konfiguracjach. W wersji pięcioosobowej mamy w drugim rzędzie trzymiejscową kanapę, składaną w układzie 2/3-1/3 razem z oparciem, W wersji siedmioosbowej, dodatkowo w trzecim rzędzie są dwa składane fotele, które można pojedynczo wyjąć. Tutaj warto wskazać, że trzeci rząd nie jest opcją w wersji 5 osobowej. Jest to indywidualny model 7 osobowy, który jest droższy od wersji 5 osobowej z tym samym wyposażeniem o 4500 zł. Testowany model był wersją pięcioosobową.

Bez względu na fakt jaka jest konfiguracja wnętrza, karoseria jest identyczna. Mamy więc długie tylne drzwi oraz wyprofilowanie na wysokości bocznych szyb. które ułatwiają dostęp do tylnych siedzeń i zwiększają ilość miejsca.
Pojemność bagażnika w konfiguracji 5-miejscowej wynosi 708 litrów (do krawędzi oparcia). W konfiguracji 7-miejscowej pojemność wynosi 160 litrów lub 565 litrów (wg VDA) po złożeniu trzeciego rzędu siedzeń. Mierząca 455 cm Dacia Jogger jest obecnie najdłuższym modelem w gamie Dacii, a maksymalna pojemność przestrzeni ładunkowej Dacii Jogger (po złożeniu wszystkich tylnych siedzeń) wynosi 2094 litry (wg VDA).

Dodatkowo, dzięki nisko umieszczonemu progowi załadunku (661 mm) i długiej podłodze bagażnika (ponad 1100 mm w wersji 5-miejscowej), rodziny mają możliwość przewiezienia wózka lub rowerka dziecięcego w poziomym położeniu bez konieczności ich demontażu.

Jogger może też holować przyczepę bez hamulców o masie 625 kg lub przyczepę z hamulcami o masie do 1200 kg. Utrzymanie porządku w bagażniku i zabezpieczenie przewożonych bagaży zapewniają elastyczne pasy mocujące i cztery uchwyty. Dacia Jogger jest wyposażona w trzy zaczepy: dwa w bagażniku i jeden z przodu, po stronie pasażera, idealnie nadające się do zawieszenia np. torby.

Test Dacia Jogger 1.0 100 KM LPG. Uniwersalny jak kombivan

Wersje typu Berlingoo czy Kangoo, powstały jako pojazdy przeznaczone do pracy i rodzinnych wyjazdów. Z wersji tych wyodrębnił się styl osobowych modeli kombivan, które zapewniają komfort minivana, ale mają uboższe wyposażenie i gorsze wykończenie tapicerskie. Nie pozwalają na komfortową jazdę z dużymi prędkościami, gdyż wytłumienie szumów jest jednak jak w wersji dostawczej. Podobną koncepcję ma Jogger.

Stąd też, w trosce o bezpieczeństwo dzieci dwa boczne miejsca w drugim rzędzie wyposażono w mocowania fotelików dziecięcych Isofix, a w pierwszym i drugim rzędzie zapewniono osobne lampki sufitowe. Ponadto przed pasażerami tylnych foteli są stoliki jak w klasycznej wersji turystycznej.

Test Dacia Jogger 1.0 100 KM LPG. Wnętrze – jak nie Dacia

Samochody Dacia zawsze miały niezbyt wysoki poziom wyposażenia i wykończenia wnętrza. Znacznie odbiegało to od modeli siostrzanego Renault, czy chociażby wspomnianej Skody. W modelu Jogger nie mamy już takich dysproporcji.
Dla podkreślenia wrażenia przestronności wnętrza, dział kolorów i materiałów Dacii zaprojektował wysokiej jakości listwę ozdobną z tkaniny, która przebiega wzdłuż deski rozdzielczej. Nad listwą zgrupowane zostały elementy związane z prowadzeniem samochodu (zespół zegarów i wskaźników, ekran multimedialny), a poniżej przyciski sterowania klimatyzacją, systemami wspomagania prowadzenia itd. Ta sama tkanina pojawia się również na podłokietnikach przednich drzwi.

Dacia Jogger jest też wyposażona w schowki o łącznej pojemności 23 litrów, rozmieszczone w całej kabinie, aby wszyscy pasażerowie mogli z nich korzystać. Najważniejsze spośród nich to: 7-litrowy, zamykany schowek w desce rozdzielczej, kieszenie w przednich i tylnych drzwiach, które mogą pomieścić butelki o pojemności jednego litra, centralny schowek o pojemności 1,3 litra oraz sześć uchwytów na kubki.

Nie tylko komfort wizualny uległ poprawie. Wszystkie siedzenia zostały w modelu Jogger wyprofilowane tak, aby zapewnić dobre podparcie ciała kierowcy i pasażerom. Dla zapewnienia optymalnej pozycji za kierownicą kierowca ma obecnie do dyspozycji regulację wysokości fotela (+/- 35 mm) oraz kierownicy (+/- 20°). W opcji jest dostępna regulacja kierownicy w poziomie (+/- 2.1°), a także centralny podłokietnik ze schowkiem. Wszystko to przerasta dotychczas oferowany komfort Dacii.
Oferta Dacii Jogger obejmuje trzy pakiety multimedialne, tak aby każdy klient mógł wybrać odpowiadający mu poziom wyposażenia. Są to: Media Control, który może być obsługiwany z użyciem lub bez smartfona, Media Display z 8-calowym ekranem dotykowym oraz Media Nav z nawigacją i bezprzewodową replikacją smartfona.

W prezentowanym modelu był Media Nav, który posiada pokładową nawigację i bezprzewodowe połączenie dla Apple CarPlay i Android Auto. System audio składa się z sześciu głośników i dwóch portów USB, w tym jednego w standardzie (z lewej strony centralnego ekranu) i jednego dostępnego w opcji Media Nav (pod przyciskami sterowania ogrzewaniem i wentylacją).
Oferta Dacii Jogger obejmuje też szereg dodatkowych elementów wyposażenia, dostępnych w opcji. Są to:

  • podgrzewane przednie fotele - 700zł;
  • automatyczna klimatyzacja z cyfrowym wyświetlaczem (Expresion – 1200 zł, SL Extreme - standard);
  • karta Keyless Entry ze zdalnym odblokowaniem bagażnika i włączaniem świateł, ułatwiającym kierowcy odszukanie swojej Dacii Jogger w nocy (pakiet Komfort w Expression – 2500 zł, w SL Extreme - standard). Do tego dochodzi automatyczne włączanie wycieraczek, automatyczny hamulec postojowy, system monitorowania martwego pola oraz czujniki wspomagania parkowania przodem i tyłem.

Test Dacia Jogger 1.0 100 KM LPG. Jednostka 1.0 110 KM lub 100 KM z LPG

Dacia Jogger jest oferowana tylko z dwoma silnikami (trzycylindrowy 1.0 -110 KM i trzycylindrowy 1.0 z LPG o mocy 100 KM) i jedną skrzynią biegów – manualna 6 przełożeń.

W teście użytkowany był model wyposażonych w silnik dwupaliwowy benzyna/LPG.
Fabryczny montaż tej sprawdzonej technologii stanowi gwarancję bezpieczeństwa i niezawodności. Długość okresu gwarancyjnego, częstotliwość i koszty przeglądów, a także pojemność bagażnika są identyczne jak w przypadku wersji benzynowej (zbiornik LPG jest umieszczony we wnęce na koło zapasowe).

Jak sprawdzaliśmy zużycie LPG wyniosło:

  • w mieście (50 km/h): 7,0-7,5 l/100 km;
  • na drodze podmiejskiej (70 - 90km/h): 6-,68 l/100 km;
  • na drodze szybkiego ruch/autostradzie: 8-9 l/100 km.

W teście na trasie Warszawa-Kraków, gdy jechały cztery dorosłe osoby i bagaże, zużycie gazu LPG wyniosło 8,8 l/100 km. Tym samym licząc koszty zakupu gazu 1 litr LPG 3,8 zł, to przejazd czterech osób z Warszawy do Krakowa wyniósł ok 100 złotych.

Warto też zauważyć, że jeżdżąc na gazie LPG, jazda jest bardziej płynna i dynamiczna, co wskazują nawet dane w tabelach uwzględniające parametry jazdy na benzynie i LPG.

Dodatkowo fabrycznie montowany system LPG umożliwia dokładne wyświetlenie na komputerze pokładowym zasięgu, przejechanych kilometrów i średniego oraz chwilowego zużycia zarówno na gazie LPG jak i na benzynie.

Jeżdżąc na benzynie, zużycie paliwa wynosiło odpowiednio:

  • w mieście (50 km/h): 5,5-5,9 l/100 km;
  • na drodze podmiejskiej (70 - 90km/h): 4,8 – 5,5 l/100 km;
  • na trasie szybkiego ruchu/autostradzie: 7,1 – 7,5 l/100 km.

To co było najbardziej fascynujące w tym modelu, to zasięg wynoszący ponad 1000 km. Dzięki dwóm zbiornikom: 40-litrowemu zbiornikowi LPG i 50-litrowemu zbiornikowi benzyny, bez problemu dojedziemy od granicy Polski do Dubrownika.

Test Dacia Jogger 1.0 100 KM LPG. Dla kogo?

Dacia Jogger to idealny samochód rodzinny z możliwością adaptacji do wykorzystania w pracy. O ile osobowe Kangoo powstało jako kolejna wersja modelu dostawczego, to Jogger powstał na platformie modeli osobowych. Stąd też model ma więcej DNA modeli minivan niż klasycznych dostawczych.

Biorąc zaś pod uwagę jego uniwersalność i praktyczność, z pewnością zadowoli wielu klientów. Cena modelu waha się od 74 300 zł do 87 600 zł za wersję 5 osobową z silnikiem LPG i od 78 800 zł do 91 200 zł za wersję 7 osobową z silnikiem LPG.
Produkcja samochodu jest w rumuńskiej fabryce w Miloveni. Tam też w przyszłym roku będzie powstawać Jogger hybrydowy z zespołem napędowym znanym już z modeli Renault.

Zalety:

  • uniwersalne rozplanowanie wnętrza;
  • duży zasięg wynoszący ponad 1000 km;
  • oryginalne relingi dachowe;
  • płynne przełączanie benzyna/gaz;
  • komputer pokładowy wskazujący dane eksploatacji benzyna/gaz.

Wady:

  • komfort akustyczny przy wyższych prędkościach;
  • oferta silnikowa i skrzyni biegów.

Porównanie danych technicznych Dacii Jogger 1.0 100 KM LPG do wybranych konkurentów:


Dacia Jogger 1.0 100 KM LPGFiat Tipo Cross 1.0 100 KMHyundai i30 1.0 120 KM
Wymiary wersja 5 osobowa


długość [mm]454745834585
szerokość [mm]178418181785
wysokość [mm]169115481475
rozstaw osi [mm]289726382650
przestrzeń bagażowa [litry]708550602
masa własna [kg]118712901241




układ napędowy


Cylindry układa/pojemność [ccm]R3/999R3/999R3/998
moc [KM]100100120
moment obrotowy [Nm]170190172
zbiornik paliwa [litr]505050
zbiornik gaz [litr]40nie dotyczynie dotyczy




Osiągi


prędkość maks [km/h]175182196
przyspieszenie [sek]12,312,511,4
zużycie paliwa b/g [l/100 km]6,1/7,7-7,85,8/ nie dotyczy5,4/ nie dotyczy




Cena modelu (zł)



Od 74300Od 99200Od 91400

Dane techniczne Dacii Jogger 1.0 LPG:


Dacia Jogger 1.0 LPG 5 osób

Dacia Jogger 1.0 LPG 7 osób

Liczba cylindrów/zaworów/ typ silnika

3/12 R3

3/12 R3

Pojemność skokowa [ccm]

999

999

Moc maksymalna [KM/ obr/min]

LPG – 100/4600-5000

benz – 90/4800-5000

LPG – 100/4600-5000

benz – 90/4800-5000

Maks moment obr [Nm/ obr/min]

LPG – 170/2000-3500

benz – 160/ 2100-3750

LPG – 170/2000-3500

benz – 160/ 2100-3750

Przyspieszenie 0-100km/h [s]

LPG – 12,3

benz – 12,5

LPG – 12,3

benz – 12,5

Prędkość maks. [km/h]

LPG – 175

benz - 172

LPG – 175

benz - 172

Średnie zużycie benzyny [litr]

6,1

6,1

Pojemność zbiornika paliwa [litr]

50

50

Średnie zużycie paliwa LPG [litr]

7,7-7,8

7,7-7,8

Pojemność zbiornika LPG [litr]

50/napełnienie 40

50/napełnienie 40

Wymiary dł/szer/wys [mm]

4547/1784/1691

4547/1784/1691

Rozstaw osi [mm]

2897

2897

Pojemność bagażnika 7 osób [litrów]

Nie dotyczy

160

Pojemność bagażnika 5 osób [litrów]

708

565

Pojemność bagażnika max [litrów]

189

1819

Masa własna [kg]

1187

1216

Gwarancja mechaniczna/perforacja [m-ce]

36/72

36/72

Cena [zł] SL Extreme

87 600,00 zł

91 200,00 zł

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty