Czym przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów? Bogatym wyposażenie standardowym? Mocnymi silnikami? A może niepowtarzalnym wyglądem? Twórcy Alfy Romeo 159 zagrali va banque stawiając na wszystkie te elementy.
Alfa 159 to prawdziwa Włoszka - piękna i uwodzicielska. Kusi designem jak z żurnala mody. Nic dziwnego, bo zaprojektował ją mistrz Giorgetto Giugiaro.
"159" ma wiele wspólnego z koncepcyjną Brerą, której premiera odbyła się w 2002 r. w Genewie. Zachwyt, jaki wywołało to auto wśród zwiedzających wystawę nie pozostał bez echa. Szefowie Alfy Romeo uznali, że nie można przepuścić okazji na stworzenie pojazdu, który ma
szansę zapisać się w historii motoryzacji jako jeden z najpiękniejszych samochodów.
W Alfie 159 umiejętnie połączono sportowy charakter, elegancję i najnowsze
zdobycze techniki. Kosztowało to 900 mln euro - tyle wydano na opracowanie modelu.
Alfa 159 należy do tego samego segmentu, co Audi A4, BMW serii 3 czy Mercedes-Benz klasy C. Jest jednak od nich dłuższa i szersza. Urosła także w porównaniu ze "156" - o 12 cm wzdłuż i 8 cm wszerz. Jak jednak podkreślają
przedstawiciele Alfy Romeo, nie jest jej następczynią, a jej wprowadzenie na rynek jedynie zbiegło się w czasie z wycofaniem Alfy 156.
"159" ma płytę podłogową Opla Vectry, którą wykorzytsano także w Fiacie Croma. Zawieszenie przednie i tylne auta jest wielowahaczowe.
Charakterystyczny dla Alfy Romeo grill w kształcie litery V, wąskie reflektory i wyraźnie zarysowane przetłoczenia na masce już na pierwszy rzut oka określają charakter pojazdu jako sportowy. Podobnie rzecz ma się z wnętrzem z głęboko osadzonymi zegarami, trójramienną kierownicą i chromowanymi elementami. Panel centralny
wyraźnie skierowany jest w stronę kierowcy, co ułatwić ma posługiwanie się instrumentami pokładowymi.
Konstruktorzy zadbali o zmniejszenie hałasu jednostki napędowej docierającego do pasażerów. Zastosowano m.in. nieco grubsze niż w modelu 156 szyby w przednich drzwiach oraz dodatkowe uszczelnienie z pianki na podłodze.
W Polsce Alfę Romeo 159 można kupić z benzynowymi jednostkami napędowymi: 1,9 l/160 KM i 2,2 l/185 KM. Samochód oferowany jest
także z turbodoładowanymi silnikami wysokoprężnymi z systemem common rail: 1,9 l/120 KM lub 150 KM oraz 2,4 l/200 KM. Jednostki napędowe współpracują z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów.
W grudniu do sprzedaży wprowadzona zostanie wersja z silnikiem benzynowym 3,2 l/260 KM i stałym napędem na wszystkie koła z trzema mechanizmami różnicowymi. Podczas spokojnej jazdy moment obrotowy rozdzielany jest w proporcji 57 proc. na tylną oś i 43 proc. na oś przednią. Przy zablokowaniu środkowego mechanizmu różnicowego, co następuje np. w trakcie utraty przyczepności na śliskiej nawierzchni, napęd może być przekazywany w stosunku 72/28 lub 22/78 na przednie
i tylne koła. Od marca 2006 r. można będzie kupić Alfę Romeo 159 w wersji Sportwagon, czyli kombi, a w maju gama silników rozszerzy się o jednostkę benzynową 1,8 l/130 KM.
W wyposażeniu standardowym Alfy Romeo 159 przewidziano m.in. przednie i boczne poduszki powietrzne, poduszkę chroniąca kolana kierowcy, kurtyny powietrzne, układ ABS, układ ASR, układ wspomagania nagłego hamowania, układ stabilizacji toru jazdy ESP, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, automatyczną klimatyzację, centralny zamek, radioodtwarzacz z CD. Co ciekawe - wyposażenie to jest bogatsze od oferowanego jako bazowe we Włoszech czy Niemczech. Dodatkowo w pakiecie do konkretnego auta przypisane są bezpłatne przeglądy techniczne do 3 lat lub 120 tys. km. Najtańsza Alfa Romeo 159 z silnikiem 1,9 l/120 KM kosztuje 117 tys. zł.
Wrażenia z jazdy
Mieliśmy możliwość jechania Alfą 159 z silnikiem benzynowym 2,2 l/185 KM. To mocna jednostka napędowa zapewniająca dobrą dynamikę. Skrzynia biegów pracuje precyzyjnie. Zawieszenie "159" zestrojone jest stosunkowo sztywno, dzięki czemu samochód pewnie prowadzi się w zakrętach. Charakterystyka elementów tłumiących została odpowiednio dobrana i nierówności nawierzchni są dobrze tłumione. To także zasługa wielowahaczowego zawieszenia. Zegary są czytelne, a przednie fotele wygodne. Opadająca linia dachu sprawia, że osoby o wzroście powyżej 180 cm mogą nieco narzekać na brak miejsca nad głową.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | benzynowy | benzynowy | benzynowy V6 | diesel | diesel | diesel |
Pojemność skokowa (cm3) | 1859 | 2198 | 3195 | 1910 | 1910 | 2387 |
Moc (KM) | 160 | 185 | 260 | 120 | 150 | 200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,7 | 8,8 | 7,0 | 11,0 | 9,4 | 8,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 212 | 222 | 240 | 191 | 210 | 228 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 6,6/12,2 | 7,3/13,0 | 8,5/15,9 | 4,9/7,8 | 4,8/8,1 | 5,4/9,3 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 466 x 183 x 142 | |||||
Pojemność bagażnika (l) | 405 | |||||
Cena brutto (zł) | 119 500 | 137 000 | 191 000 | 117 000 | 126 500 | 170 000 |
Rynkowi rywale:
| Alfa Romeo 159 | Audi A4 | BMW serii 3 |
Typ silnika | benzynowy | benzynowy, turbodoładowany | benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3) | 1859 | 1781 | 1995 |
Moc (KM) | 160 | 163 | 150 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,6 | 8,6 | 9,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 212 | 228 | 220 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 6,6/12,2 | 6,5/11,4 | 5,6/10,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 466 x 183 x 142 | 459 x 177 x 143 | 452 x 201 x 142 |
Pojemność bagażnika (l) | 405 | 460 | 460 |
Cena brutto* (zł) | 119 500 | 121 900 | 124 700 |
* ceny nie uwzględniają promocji
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?