Sztuka uwodzenia

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Alfa 159 to prawdziwa Włoszka – piękna i uwodzicielska. Kusi designem jak z żurnala mody. Nic dziwnego, bo zaprojektował ją Giorgetto Giugiaro.

Czym przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów? Bogatym wyposażenie standardowym? Mocnymi silnikami? A może niepowtarzalnym wyglądem? Twórcy Alfy Romeo 159 zagrali va banque stawiając na wszystkie te elementy.

 

Alfa 159 to prawdziwa Włoszka - piękna i uwodzicielska. Kusi designem jak z żurnala mody. Nic dziwnego, bo zaprojektował ją mistrz Giorgetto Giugiaro.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

"159" ma wiele wspólnego z koncepcyjną Brerą, której premiera odbyła się w 2002 r. w Genewie. Zachwyt, jaki wywołało to auto wśród zwiedzających wystawę nie pozostał bez echa. Szefowie Alfy Romeo uznali, że nie można przepuścić okazji na stworzenie pojazdu, który ma

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

szansę zapisać się w historii motoryzacji jako jeden z najpiękniejszych samochodów.

 

W Alfie 159 umiejętnie połączono sportowy charakter, elegancję i najnowsze

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

zdobycze techniki. Kosztowało to 900 mln euro - tyle wydano na opracowanie modelu.

 

Alfa 159 należy do tego samego segmentu, co Audi A4, BMW serii 3 czy Mercedes-Benz klasy C. Jest jednak od nich dłuższa i szersza. Urosła także w porównaniu ze "156" - o 12 cm wzdłuż i 8 cm wszerz. Jak jednak podkreślają

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

przedstawiciele Alfy Romeo, nie jest jej następczynią, a jej wprowadzenie na rynek jedynie zbiegło się w czasie z wycofaniem Alfy 156.

 

"159" ma płytę podłogową Opla Vectry, którą wykorzytsano także w Fiacie Croma. Zawieszenie przednie i tylne auta jest wielowahaczowe. 

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Charakterystyczny dla Alfy Romeo grill w kształcie litery V, wąskie reflektory i wyraźnie zarysowane przetłoczenia na masce już na pierwszy rzut oka określają charakter pojazdu jako sportowy. Podobnie rzecz ma się z wnętrzem z głęboko osadzonymi zegarami, trójramienną  kierownicą i chromowanymi elementami. Panel centralny

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

wyraźnie skierowany jest w stronę kierowcy, co ułatwić ma posługiwanie się instrumentami pokładowymi. 

 

Konstruktorzy zadbali o zmniejszenie hałasu jednostki napędowej docierającego do pasażerów. Zastosowano m.in. nieco grubsze niż w modelu 156 szyby w przednich drzwiach oraz dodatkowe uszczelnienie z pianki na podłodze.

 

W Polsce Alfę Romeo 159 można kupić z benzynowymi jednostkami napędowymi: 1,9 l/160 KM i 2,2 l/185 KM. Samochód oferowany jest

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

także z turbodoładowanymi silnikami wysokoprężnymi z systemem common rail: 1,9 l/120 KM lub 150 KM oraz 2,4 l/200 KM. Jednostki napędowe współpracują  z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów.

 

W grudniu do sprzedaży wprowadzona zostanie wersja z silnikiem benzynowym 3,2 l/260 KM i stałym napędem na wszystkie koła z trzema mechanizmami różnicowymi. Podczas spokojnej jazdy moment obrotowy rozdzielany jest w proporcji 57 proc. na tylną oś i 43 proc. na oś przednią. Przy zablokowaniu środkowego mechanizmu różnicowego, co następuje np. w trakcie utraty przyczepności na śliskiej nawierzchni, napęd może być przekazywany w stosunku 72/28 lub 22/78 na przednie

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

i tylne koła. Od marca 2006 r. można będzie kupić Alfę Romeo 159 w wersji Sportwagon, czyli kombi, a w maju gama silników rozszerzy się o jednostkę benzynową 1,8 l/130 KM.

 

W wyposażeniu standardowym Alfy Romeo 159 przewidziano m.in. przednie i boczne poduszki powietrzne, poduszkę chroniąca kolana kierowcy, kurtyny powietrzne, układ ABS, układ ASR, układ wspomagania nagłego hamowania, układ stabilizacji toru jazdy ESP, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, automatyczną klimatyzację, centralny zamek, radioodtwarzacz z CD. Co ciekawe - wyposażenie to jest bogatsze od oferowanego jako bazowe we Włoszech czy Niemczech. Dodatkowo w pakiecie do konkretnego auta przypisane są bezpłatne przeglądy techniczne do 3 lat lub 120 tys. km. Najtańsza Alfa Romeo 159 z silnikiem 1,9 l/120 KM kosztuje 117 tys. zł.

 

Wrażenia z jazdy

 

Mieliśmy możliwość jechania Alfą 159 z silnikiem benzynowym 2,2 l/185 KM. To mocna jednostka napędowa zapewniająca dobrą dynamikę. Skrzynia biegów pracuje precyzyjnie. Zawieszenie "159" zestrojone jest stosunkowo sztywno, dzięki czemu samochód pewnie prowadzi się w zakrętach. Charakterystyka elementów tłumiących została odpowiednio dobrana i nierówności nawierzchni są dobrze tłumione. To także zasługa wielowahaczowego zawieszenia. Zegary są czytelne, a przednie fotele wygodne. Opadająca linia dachu sprawia, że osoby o wzroście powyżej 180 cm mogą nieco narzekać na brak miejsca nad głową.

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Typ silnika

benzynowy

benzynowy

benzynowy V6

diesel

diesel

diesel

Pojemność

skokowa

(cm3)

1859

2198

3195

1910

1910

2387

Moc (KM)

160

185

260

120

150

200

Przyspieszenie

0-100 km/h (s)

9,7

8,8

7,0

11,0

9,4

8,4

Prędkość

maksymalna

(km/h)

212

222

240

191

210

228

Zużycie paliwa

trasa/miasto

(l/100 km)

6,6/12,2

7,3/13,0

8,5/15,9

4,9/7,8

4,8/8,1

5,4/9,3

Długość x

szerokość x

wysokość (cm)

466 x 183 x 142

Pojemność

bagażnika (l)

405

Cena brutto (zł)

119 500

137 000

191 000

117 000

126 500

170 000

 

Rynkowi rywale:

 

 

Alfa Romeo 159

Audi A4

BMW serii 3

Typ silnika

benzynowy

benzynowy, turbodoładowany

benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

1859

1781

1995

Moc (KM)

160

163

150

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,6

8,6

9,0

Prędkość maksymalna (km/h)

212

228

220

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

6,6/12,2

6,5/11,4

5,6/10,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

466 x 183 x 142

459 x 177 x 143

452 x 201 x 142

Pojemność bagażnika (l)

405

460

460

Cena brutto*  (zł)

119 500

121 900

124 700

* ceny nie uwzględniają promocji

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty