Najnowsza, czwarta już generacja modelu zadebiutowała na rynku w 2010 roku. W połowie zeszłego roku została poddana

niewielkiemu liftingowi. Pojazd zbudowany został w oparciu o platformę podłogową, o zwiększonej sztywności konstrukcji. Modernizacji poddano pokrywę komory silnika, zderzak przedni oraz kształt maskownicy świateł przeciwmgielnych przednich. Kierunkowskazy zintegrowano z lusterkami zewnętrznymi i dodatkowo w wersji Premium, auto wyposażone zostało w światło Stop oraz światła jazdy dziennej, wykonane w technologii LED. Odświeżenie wnętrza polegało głównie na wprowadzeniu do oferty nowych wzorów tapicerek. Gdy zdecydujemy się na zakup nowego Swifta wybór okazuje się mało zróżnicowany. Model oferowany jest jedynie z jednym silnikiem: 1.2 VVT o mocy 94 KM, a wyposażenie obejmuje cztery wersje kompletacji: Club, Comfort, Comfort Plus oraz Premium. Wymiary tego niewielkich rozmiarów pojazdu to: długość 3,85 m, przy szerokości 1,7 m i wysokości 1,51 m.
Doświadczenie japońskiego producenta w konstruowaniu samochodów miejskich pozwoliło uzyskać w nowym Swifcie obszerne i komfortowe wnętrze wyposażone w 5 miejsc siedzących. Na przednich fotelach siedzi się wygodnie, przestrzeni na nogi oraz nad głowami jest pod dostatkiem. Dobrze wyprofilowane oparcia charakteryzują się zadowalającym trzymaniem na boki podczas pokonywania zakrętów. Niestety przestrzeń na tylnej kanapie może okazać się niewystarczająca dla trzech dorosłych

osób. Maksymalne wykorzystanie możliwości platformy podłogowej w celu uzyskania dużej ilości miejsca dla pasażerów spowodowało jednak, że pojemność bagażnika jest dość skromna i wynosi zaledwie 211 litrów. Możemy ją zwiększyć składając oparcia tylnych siedzeń i uzyskać maksymalną objętość 892 litrów. Po otwarciu pokrywy bagażnika dostęp do przestrzeni ładunkowej ogranicza wysoki próg. Stonowane kolorystycznie wnętrze jest uporządkowane i całkiem atrakcyjne. Ergonomia pojazdu zasługuje na pochwałę, wszystkie elementy oraz przyciski sterujące zostały estetycznie wkomponowane w deskę rozdzielczą oraz rozmieszczone tak, że, wszystko jest pod ręką. Obsługa urządzeń i systemów, w jakie został wyposażony model jest prosta i intuicyjna. Plastiki są twarde, ale przyjemne w dotyku i dobrze spasowane, a ich wysoka jakość podnosi wrażenia estetyczne.
Sercem testowanego pojazdu jest silnik benzynowy z układem zmiennych faz rozrządu o pojemności skokowej 1242 cm3. Charakteryzuje się on maksymalną mocą 94 KM osiąganą przy 6000 obr./min. oraz maksymalnym momentem obrotowym 118 Nm przy 4800 obr./min. Konstruktorom udało się połączyć przyjemność płynącą z dynamicznej jazdy z niewielkim spalaniem.

Silnik pracuje równomiernie i jest stosunkowo cichy w całym zakresie prędkości obrotowej, bardzo szybko wchodzi na wysokie obroty, co przekłada się na jego osiągi. Auto przyśpiesza do prędkości 100 km/h w czasie 13,5 sekundy. Aby poczuć radość z dynamicznej szybkiej jazdy powinniśmy utrzymywać silnik w zakresie prędkości obrotowej powyżej 3000 obr./min. Niewielkie zapotrzebowanie na paliwo nowego Swifta wynika głównie z zastosowania najnowszych rozwiązań w dziedzinie zasilania i kontroli procesów spalania. Moment obrotowy przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem czterobiegowej automatycznej skrzyni biegów, która wyposażona jest w funkcję tzw. hamulca podjazdu (Hill Hold Control). Bardzo szybko i sprawnie zmienia przełożenia tak, że staje się to prawie niezauważalne dla kierowcy. Główną zaletą tego niewielkich rozmiarów hatchbacka jest jego znakomite prowadzenie, a to za sprawą precyzyjnie działającego układu kierowniczego i dobrze zestrojonego zawieszenia. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów wykazuje dużą odporność na przechyły boczne.
Na uwagę zasługuje troska konstruktorów o bezpieczeństwo podróżowania tym niewielkich rozmiarów hatchbackiem. Za bezpieczeństwo bierne odpowiada system poduszek powietrznych, który obejmuje poduszki czołowe, boczne oraz kurtyny powietrzne. Natomiast za bezpieczeństwo czynne odpowiadają takie systemy jak ABS, EBD, system wspomagania nagłego hamowania BAS, ESP oraz system kontroli trakcji TC.
Wybrane dane techniczne Suzuki Swift i konkurentów:
Marka / model | Suzuki Swift 1,2 VVT | Volkswagen Polo 1.2 TSI BlueMotion | Ford Fiesta 1.0 EcoBoost |
Wersja | Comfort | Comfortline | Trend |
Cena (zł) | 54 900 | 64 690 | 61 900 |
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy |
Pojemność (cm3) | 1242 | 1197 | 999 |
Moc (KM) | 94 | 110 | 100 |
Moment obrotowy (Nm) | 118 | 175 | 170 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,5 | 9,3 | 10,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 160 | 196 | 180 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,6 | 4,7 | 4,9 |
Skrzynia biegów | Automatyczna 4-biegowa | Automatyczna 7-biegowa DSG | Automatyczna 6-biegowa PowerShift |
Pojemność bagażnika (l) | 211 | 280 | 281 |
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk - Info-Ekspert
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?