Pojazd jest odpowiedzią na budżetowe auta konkurencji, którą stanowią głównie pojazdy koncernu PSA: Peugeot 301 oraz

Citroen C-Elysee. Konstrukcja Rapida została oparta na platformie podłogowej koncernu Volkswagen A05+ czyli nieco wydłużonej na potrzeby Skody oraz bliźniaczego modelu Seata Toledo płyty PQ25. Model produkowany jest, jako 5-cio drzwiowy liftback oraz hatchback (Spaceback). Do wyboru mamy aż cztery benzynowe jednostki napędowe: 1.2 MPI 75 KM, 1.2 FSI 85 i 105 KM, 1.4 122KM oraz jeden silnik wysokoprężny 1.6 TDI CR 105KM. W miarę bogatą gamę silników uzupełniają cztery wersje kompletacji wyposażenia: Active, Ambition, Elegance oraz limitowana Style Plus.
Rapid to przedstawiciel nowego trendu stylistycznego w marce. Na pierwszy rzut oka jest łudząco podobny do najnowszego modelu Octavii, jest jednak od niego nieco mniejszy. Sylwetka charakteryzuje się prostotą konstrukcji, mocno zaakcentowanymi ostrymi liniami oraz wyraźnymi przetłoczeniami. Nowy kompaktowy model czeskiej marki jest idealnym połączeniem dobrze dobranych proporcji oraz opartej na ostrych liniach ponadczasowej stylistyki nadwozia.
Wnętrze nawiązuje do designu nadwozia, jest dość proste, a jednocześnie nowoczesne. Mając na uwadze fakt, że konstrukcja Rapida oparta została na płycie podłogowej segmentu aut kompaktowych można przypuszczać, że w środku miejsca nie jest

za wiele. Po otwarciu drzwi okazuje się, że kabina jest jednak bardzo obszerna. Kierowca jak i pasażerowie, zarówno w przedniej części jak i na tylnej kanapie, nie powinni narzekać na brak miejsca. Na fotelach przednich siedzi się wygodnie, są one miękkie a ich kształt zapewnia dość dobre trzymanie na boki podczas szybkiego pokonywania zakrętów. We wnętrzu znajdziemy wiele sprawdzonych elementów z innych modeli czeskiej marki chociażby z Fabii czy Octavi. Wnętrze obfituje w znaczną ilość praktycznych schowków bardzo przydatnych w codziennym użytkowaniu w myśl zasady stosowanej w marce „Simply clever” (po prostu sprytny). Obszerne wnętrze sugerować mogłoby, że wygospodarowana w nim przestrzeń odbić się może na objętości bagażnika. Projektantom należą się słowa uznania, bo wbrew przypuszczeniom Rapid pochwalić się może jednym z największych bagażników nie tylko w swojej klasie. Standardowa objętość to aż 550 litrów. Imponująca przestrzeń ładunkowa może być za sprawą asymetrycznie składanych siedzeń tylnych dowolnie konfigurowana, a jej maksymalna objętość może wynieść 1490 litrów. Mimo wysokiego progu załadunkowego dostęp do bagażnika dzięki zintegrowanej z szybą tylną unoszonej pokrywie bagażnika jest bardzo łatwy.
Testowany pojazd napędza nowoczesny silnik Diesla z układem zasilania Common Rail o pojemności skokowej 1598 cm3 i

mocy 105KM. Cicha praca, znikome drgania oraz wysoka kultura pracy to cechy odróżniające go od starszych konstrukcji. Maksymalny moment obrotowy 250Nm dostępny jest w zakresie prędkości obrotowej 1500 –2750 obr/min. Niewielka moc silnika w porównaniu z innymi jednostkami wysokoprężnymi o podobnej pojemności rekompensowana jest niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo. Ta stosunkowo elastyczna jednostka potrafi zadowolić się 5,6 litrami oleju napędowego na 100km w warunkach jazdy miejskiej. Pojazd bardzo sprawnie przyśpiesza, prędkość 100 km/h potrafi osiągnąć już po upływie 10,9 sekundy. Przeniesienie napędu na przednie koła jezdne następuje za pośrednictwem 5-cio biegowej manualnej skrzyni biegów. Zmiana poszczególnych przełożeń następuje precyzyjnie bez jakichkolwiek zastrzeżeń. Podczas poruszania się pojazdem po drogach szybkiego ruchu niekiedy może być odczuwalny brak 6 biegu. Zawieszenie nowego modelu czeskiej marki znakomicie tłumi poprzeczne nierówności drogi. Jest kompromisem pomiędzy komfortem, a odpowiednią sztywnością poprawiającą prowadzenie auta. Układ kierowniczy reaguje bardzo szybko i precyzyjnie na ruchy koła kierownicy. Na drodze Rapid zachowuje się stabilnie, co daje kierowcy poczucie pewności i bezpieczeństwa.
Wybrane dane techniczne Skody Rapid i konkurentów:
Marka / model | Skoda Rapid | Citroen C-Elysee | Seat Toledo |
Wersja | Ambition | Seduction | Reference |
Cena (zł) | 68 200 | 56 350 | 68 800 |
Silnik | Diesel | Diesel | Diesel |
Pojemność (cm3) | 1598 | 1560 | 1598 |
Moc (KM) | 105 | 92 | 105 |
Moment obrotowy (Nm) | 250 | 230 | 250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,4 | 11,2 | 10,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 180 | 190 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,4 | 4,3 | 4,4 |
Skrzynia biegów | Manualna 5-biegowa | Manualna 5-biegowa | Manualna 6-biegowa |
Pojemność bagażnika (l) | 550 | 506 | 550 |
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Straż Graniczna reaguje na publikację "Gazety Wyborczej". "Niebezpieczna narracja"
- Lista imion zakazanych w Polsce! Urzędnik nie pozwoli ci tak nazwać dziecka!
- Oświadczenie Orlenu ws. rzekomego braku paliwa. Koncern odpowiada na ataki
- Unia szykuje się do wielkiej reformy. „Najgorszy możliwy dla Polski scenariusz”