Jak podała Skoda Auto, dotychczasowa generacja Octavii będzie dalej produkowana, równolegle z nowym modelem. Dotychczasowy model porównujemy z Seatem Toledo. Oba pojazdy wykorzystują tę samą płytę podłogową - VW Golfa IV.

Skoda i Seat należą do koncernu Volkswagen, nic więc dziwnego, że wykorzystują te same mechanizmy. Zadaniem stylistów jest nadanie markom odrębnych cech, by nie konkurowały ze sobą. W przypadku Toledo i Octavii udało się to znakomicie. Porównujemy auta z benzynowymi silnikami o pojemności 1,6 l, ale to zupełnie inne jednostki napędowe.

Cechy szczególne
Cechą szczególną obu modeli jest stosunkowo niewielki rozstaw osi i znaczne zwisy nadwozia. W obu autach wykorzystano tę sama płytę podłogową, pochodzącą z VW Golfa IV generacji, o rozstawie osi 251 cm. Długość Golfa wynosi 415 cm, a Octavia jest od niego dłuższa o 36 cm, Toledo o 29 cm. Odnosi się więc optyczne wrażenie, że porównywane auta są duże i należą do wyższej klasy. W obu pojazdach na tylnej kanapie miejsca jest mniej, niż można oczekiwać po ich wymiarach zewnętrznych, co jest szczególnie zauważalne w Octavii mającej 4,5 m długości.

Za to wnętrze czeskiego auta wykonane jest z dobrych materiałów, a czytelności tablicy przyrządów nie można nic zarzucić. Nieco inną stylizację wnętrza otrzymał Toledo, jest ona jednak równie atrakcyjna. Bagażnik Octavii ma imponującą wielkość - 528 l, jest jednak dość długi, co utrudnia wyjmowanie małych przedmiotów z jego końca. Bagażnik Toledo ma objętość 500 l.

Silnik
W Octavii wykorzystano "sprawdzoną" jednostkę napędową o pojemności 1,6 l i mocy 102 KM, mającą po 2 zawory w każdym cylindrze. Zastosowanie kanałów dolotowych o zmiennej długości unowocześniło nieco ten nie najmłodszy już silnik. Toledo napędzany jest nowocześniejszym silnikiem o pojemności 1,6 l z 4 zaworami w każdym cylindrze, który osiąga moc 105 KM. Nie moc jest jednak najważniejsza, a moment obrotowy. W obu silnikach uzyskuje on tę samą maksymalną wartość. W silniku Octavii przy 3800 obr/min, a w Toledo - przy 4500 obr/min. Z punktu widzenia elastyczności, korzystniejszy jest silnik Octavii. Co prawda dynamika obu pojazdów jest zbliżona, lecz by ją osiągnąć, częściej trzeba zmieniać biegi w Toledo. Za to Seat zużywa mniej paliwa, co świadczy o nowoczesności jego jednostki napędowej.

Wrażenia z jazdy
Podczas jazdy lepsze wrażenie sprawia Toledo. Octavia, z racji dużych zwisów nadwozia, ma tendencję do "bujania" i nie pomaga usztywniona charakterystyka elementów tłumiących zawieszenia. Równie "twarde" zawieszenie ma Toledo, co stało się już niejako tradycją Seatów, ale w przeciwieństwie do Octavii nie ma tendencji do "nurkowania" podczas hamowania. Obaj konkurenci zostali wyposażeni w kolumny McPhersona z przodu i belkę skrętną z tyłu. Różnice dotyczą jedynie różnych charakterystyk elementów tłumiących, m.in. sprężyn i amortyzatorów. W obu autach przednie siedzenia są wygodne i nawet długa podróż nie męczy. Przy prędkości 100 km/h na IV. biegu hałas we wnętrzu Octavii jest dwa razy większy niż w Toledo. Poziom hałasu w Octavii jest dość wysoki, co dla lubiących ciszę jest pewnym dyskomfortem. W Toledo poziom hałasu można sobie podwyższyć za pomocą fabrycznie montowanego radia. Toledo ma nieco krótszą drogę hamowania.

Podsumowanie
Toledo wydaje się autem zgrabniejszym i pewniejszym w prowadzeniu od Octavii, a na pewno lepiej wyposażonym. Octavia broni się większym bagażnikiem i bardziej elastycznym silnikiem. Mimo to przy porównywalnej przestronności wnętrza i dynamice, ciekawiej prezentuje się Toledo. Jest on jednak droższy od Octavii o 13 860 zł i w tym tkwi problem. Skoda wyposażona jest dość skromnie i gdyby dokupić seryjnie montowane elementy wyposażenia Toledo, cena obu aut byłaby zbliżona. Dla tych, którzy nie chcą płacić za Toledo takiej kwoty, pozostaje tańsza wersja z silnikiem 1,4 (75 KM).
Nasza ocena:
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Octavia**
**Toledo
Przestronność wnętrza remis
Silnik +
Poziom hałasu +
Hamulce +
Dynamika remis
Zużycie paliwa +
Nowoczesność konstrukcji remis
Wyposażenie +
Wybrane dane techniczne:
Octavia 1.6
**Toledo 1.6**
Liczba cylindrów/zaworów 4/8 4/16
Pojemność skokowa (cm3): 1595 1597
Moc maksymalna (KM/obr/min): 102/5600 105/5700
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): 148/3800 148/4500
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): 11,8 10,9
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): 13,1 13,5
Prędkość maksymalna (km/h): 190 192
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: 70 67
Droga hamowania od 100 km/h (m): 41,3 39,5
Pojemność bagażnika (dm3): 528 500
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): 55 55
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): 7,1/9,9 5,6/9,4
Długość x szerokość x wysokość (cm): 451 x 173 x 143 444 x 174 x 144
Rozstaw osi (cm): 251 252
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) 2/10 2/12
Cena (zł): 52 720 66 580
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
Octavia Classic
Toledo Stella
poduszki powietrzne 2 4
układ ABS s s
układ wspomagania nagłego hamowania - -
lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane - -
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych o/- s/-
klimatyzacja manualna/automatyczna o s/-
radio o s
centralny zamek o s
wspomaganie układu kierowniczego s s
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?