Skoda Octavia kontra Seat Toledo

Ryszard Polit
Auta schodzace z rynku powinny być tanie i bogato wyposażone. Czy jest tak w przypadku Skody Octavii I i Seata Toledo?

Jak podała Skoda Auto, dotychczasowa generacja Octavii będzie dalej produkowana, równolegle z nowym modelem. Dotychczasowy model porównujemy z Seatem Toledo. Oba pojazdy wykorzystują tę samą płytę podłogową - VW Golfa IV.
 

fot. Skoda
fot. Skoda

Skoda i Seat należą do koncernu Volkswagen, nic więc dziwnego, że wykorzystują te same mechanizmy. Zadaniem stylistów jest nadanie markom odrębnych cech, by nie konkurowały ze sobą. W przypadku Toledo i Octavii udało się to znakomicie. Porównujemy auta z benzynowymi silnikami o pojemności 1,6 l, ale to zupełnie inne jednostki napędowe.

 


fot. Seat
fot. Seat


Cechy szczególne

 

Cechą szczególną obu modeli jest stosunkowo niewielki rozstaw osi i znaczne zwisy nadwozia. W obu autach wykorzystano tę sama płytę podłogową, pochodzącą z VW Golfa IV generacji, o rozstawie osi 251 cm. Długość Golfa wynosi 415 cm, a Octavia jest od niego dłuższa o 36 cm, Toledo o 29 cm. Odnosi się więc optyczne wrażenie, że porównywane auta są duże i należą do wyższej klasy. W obu pojazdach na tylnej kanapie miejsca jest mniej, niż można oczekiwać po ich wymiarach zewnętrznych, co jest szczególnie zauważalne w Octavii mającej 4,5 m długości.

fot. Skoda
fot. Skoda

Za to wnętrze czeskiego auta wykonane jest z dobrych materiałów, a czytelności tablicy przyrządów nie można nic zarzucić. Nieco inną stylizację wnętrza otrzymał Toledo, jest ona jednak równie atrakcyjna. Bagażnik Octavii ma imponującą wielkość - 528 l, jest jednak dość długi, co utrudnia wyjmowanie małych przedmiotów z jego końca. Bagażnik Toledo ma objętość 500 l.

 


fot. Seat
fot. Seat


Silnik

 

W Octavii wykorzystano "sprawdzoną" jednostkę napędową o pojemności 1,6 l i mocy 102 KM, mającą po 2 zawory w każdym cylindrze. Zastosowanie kanałów dolotowych o zmiennej długości unowocześniło nieco ten nie najmłodszy już silnik. Toledo napędzany jest nowocześniejszym silnikiem o pojemności 1,6 l z 4 zaworami w każdym cylindrze, który osiąga moc 105 KM. Nie moc jest jednak najważniejsza, a moment obrotowy. W obu silnikach uzyskuje on tę samą maksymalną wartość. W silniku Octavii przy 3800 obr/min, a w Toledo - przy 4500 obr/min. Z punktu widzenia elastyczności, korzystniejszy jest silnik Octavii. Co prawda dynamika obu pojazdów jest zbliżona, lecz by ją osiągnąć, częściej trzeba zmieniać biegi w Toledo. Za to Seat zużywa mniej paliwa, co świadczy o nowoczesności jego jednostki napędowej.

 


fot. Skoda
fot. Skoda


Wrażenia z jazdy

 

Podczas jazdy lepsze wrażenie sprawia Toledo. Octavia, z racji dużych zwisów nadwozia, ma tendencję do "bujania" i nie pomaga usztywniona charakterystyka elementów tłumiących zawieszenia. Równie "twarde" zawieszenie ma Toledo, co stało się już niejako tradycją Seatów, ale w przeciwieństwie do Octavii nie ma tendencji do "nurkowania" podczas hamowania. Obaj konkurenci zostali wyposażeni w kolumny McPhersona z przodu i belkę skrętną z tyłu. Różnice dotyczą jedynie różnych charakterystyk elementów tłumiących, m.in. sprężyn i amortyzatorów. W obu autach przednie siedzenia są wygodne i nawet długa podróż nie męczy. Przy prędkości 100 km/h na IV. biegu hałas we wnętrzu Octavii jest dwa razy większy niż w Toledo. Poziom hałasu w Octavii jest dość wysoki, co dla lubiących ciszę jest pewnym dyskomfortem. W Toledo poziom hałasu można sobie podwyższyć za pomocą fabrycznie montowanego radia. Toledo ma nieco krótszą drogę hamowania.

 


fot. Seat
fot. Seat


Podsumowanie

 

Toledo wydaje się autem zgrabniejszym i pewniejszym w prowadzeniu od Octavii, a na pewno lepiej wyposażonym. Octavia broni się większym bagażnikiem i bardziej elastycznym silnikiem. Mimo to przy porównywalnej przestronności wnętrza i dynamice, ciekawiej prezentuje się Toledo. Jest on jednak droższy od Octavii o 13 860 zł i w tym tkwi problem. Skoda wyposażona jest dość skromnie i gdyby dokupić seryjnie montowane elementy wyposażenia Toledo, cena obu aut byłaby zbliżona. Dla tych, którzy nie chcą płacić za Toledo takiej kwoty, pozostaje tańsza wersja z silnikiem 1,4 (75 KM).

 

Nasza ocena:

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

                                                                    Octavia**   
                                      
              **Toledo

 

Przestronność wnętrza                              remis

Silnik                                                                                                                                 +

Poziom hałasu                                                                                                                  +

Hamulce                                                                                                                            +                             

Dynamika                                                     remis

Zużycie paliwa                                                                                                                 +

Nowoczesność konstrukcji                         remis                      

Wyposażenie                                                                                                                    +

 

Wybrane dane techniczne:

 

                                                                      Octavia 1.6
                                                  **Toledo 1.6**

 

Liczba cylindrów/zaworów                          4/8                                                               4/16

Pojemność skokowa (cm3):                          1595                                                             1597

Moc maksymalna (KM/obr/min):                     102/5600                                                      105/5700

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):                   148/3800                                                      148/4500

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):                       11,8                                                              10,9

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):         13,1                                                              13,5

Prędkość maksymalna (km/h):                         190                                                               192

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:            70                                                                  67

Droga hamowania od 100 km/h (m):                41,3                                                              39,5

Pojemność bagażnika (dm3):                           528                                                               500

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):                 55                                                                 55

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):   7,1/9,9                                                          5,6/9,4

Długość x szerokość x wysokość (cm):         451 x 173 x 143                                          444 x 174 x 144

Rozstaw osi (cm):                                           251                                                               252

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)  2/10                                                             2/12

Cena (zł):                                                          52 720                                                         66 580

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

                                                                                   Octavia Classic
                                                    Toledo Stella

 

poduszki powietrzne                                                                         2                                                                           4

układ ABS                                                                                          s                                                                           s

układ wspomagania nagłego hamowania                                          -                                                                           -

lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane           -                                                                            -

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych                              o/-                                                                         s/-

klimatyzacja manualna/automatyczna                                                o                                                                           s/-

radio                                                                                                   o                                                                           s

centralny zamek                                                                                 o                                                                           s

wspomaganie układu kierowniczego                                                 s                                                                           s

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie