Jak podała Skoda Auto, dotychczasowa generacja Octavii będzie dalej produkowana, równolegle z nowym modelem. Dotychczasowy model porównujemy z Seatem Toledo. Oba pojazdy wykorzystują tę samą płytę podłogową - VW Golfa IV.

Skoda i Seat należą do koncernu Volkswagen, nic więc dziwnego, że wykorzystują te same mechanizmy. Zadaniem stylistów jest nadanie markom odrębnych cech, by nie konkurowały ze sobą. W przypadku Toledo i Octavii udało się to znakomicie. Porównujemy auta z benzynowymi silnikami o pojemności 1,6 l, ale to zupełnie inne jednostki napędowe.

Cechy szczególne
Cechą szczególną obu modeli jest stosunkowo niewielki rozstaw osi i znaczne zwisy nadwozia. W obu autach wykorzystano tę sama płytę podłogową, pochodzącą z VW Golfa IV generacji, o rozstawie osi 251 cm. Długość Golfa wynosi 415 cm, a Octavia jest od niego dłuższa o 36 cm, Toledo o 29 cm. Odnosi się więc optyczne wrażenie, że porównywane auta są duże i należą do wyższej klasy. W obu pojazdach na tylnej kanapie miejsca jest mniej, niż można oczekiwać po ich wymiarach zewnętrznych, co jest szczególnie zauważalne w Octavii mającej 4,5 m długości.

Za to wnętrze czeskiego auta wykonane jest z dobrych materiałów, a czytelności tablicy przyrządów nie można nic zarzucić. Nieco inną stylizację wnętrza otrzymał Toledo, jest ona jednak równie atrakcyjna. Bagażnik Octavii ma imponującą wielkość - 528 l, jest jednak dość długi, co utrudnia wyjmowanie małych przedmiotów z jego końca. Bagażnik Toledo ma objętość 500 l.

Silnik
W Octavii wykorzystano "sprawdzoną" jednostkę napędową o pojemności 1,6 l i mocy 102 KM, mającą po 2 zawory w każdym cylindrze. Zastosowanie kanałów dolotowych o zmiennej długości unowocześniło nieco ten nie najmłodszy już silnik. Toledo napędzany jest nowocześniejszym silnikiem o pojemności 1,6 l z 4 zaworami w każdym cylindrze, który osiąga moc 105 KM. Nie moc jest jednak najważniejsza, a moment obrotowy. W obu silnikach uzyskuje on tę samą maksymalną wartość. W silniku Octavii przy 3800 obr/min, a w Toledo - przy 4500 obr/min. Z punktu widzenia elastyczności, korzystniejszy jest silnik Octavii. Co prawda dynamika obu pojazdów jest zbliżona, lecz by ją osiągnąć, częściej trzeba zmieniać biegi w Toledo. Za to Seat zużywa mniej paliwa, co świadczy o nowoczesności jego jednostki napędowej.

Wrażenia z jazdy
Podczas jazdy lepsze wrażenie sprawia Toledo. Octavia, z racji dużych zwisów nadwozia, ma tendencję do "bujania" i nie pomaga usztywniona charakterystyka elementów tłumiących zawieszenia. Równie "twarde" zawieszenie ma Toledo, co stało się już niejako tradycją Seatów, ale w przeciwieństwie do Octavii nie ma tendencji do "nurkowania" podczas hamowania. Obaj konkurenci zostali wyposażeni w kolumny McPhersona z przodu i belkę skrętną z tyłu. Różnice dotyczą jedynie różnych charakterystyk elementów tłumiących, m.in. sprężyn i amortyzatorów. W obu autach przednie siedzenia są wygodne i nawet długa podróż nie męczy. Przy prędkości 100 km/h na IV. biegu hałas we wnętrzu Octavii jest dwa razy większy niż w Toledo. Poziom hałasu w Octavii jest dość wysoki, co dla lubiących ciszę jest pewnym dyskomfortem. W Toledo poziom hałasu można sobie podwyższyć za pomocą fabrycznie montowanego radia. Toledo ma nieco krótszą drogę hamowania.

Podsumowanie
Toledo wydaje się autem zgrabniejszym i pewniejszym w prowadzeniu od Octavii, a na pewno lepiej wyposażonym. Octavia broni się większym bagażnikiem i bardziej elastycznym silnikiem. Mimo to przy porównywalnej przestronności wnętrza i dynamice, ciekawiej prezentuje się Toledo. Jest on jednak droższy od Octavii o 13 860 zł i w tym tkwi problem. Skoda wyposażona jest dość skromnie i gdyby dokupić seryjnie montowane elementy wyposażenia Toledo, cena obu aut byłaby zbliżona. Dla tych, którzy nie chcą płacić za Toledo takiej kwoty, pozostaje tańsza wersja z silnikiem 1,4 (75 KM).
Nasza ocena:
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Octavia**
**Toledo
Przestronność wnętrza remis
Silnik +